brak możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.505.2020.1.MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.505.2020.1.MW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe, planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla projektu pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Beneficjentem planowanej dotacji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Jest to zadanie własne Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Powiat z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma więc możliwości odliczenia podatku VAT od przedstawionego przedsięwzięcia.

Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 dla projektu . Umowa o dofinasowanie nr zawarta w dniu 14 stycznia 2019 r. Łączna wartość projektu wynosi 8.202.660,88 zł.

Przedmiotem projektu unijnego była refundacja poniesionych wydatków w roku 2018 oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków inwestycyjnych do roku 2021 na modernizację energetyczną (termomodernizację) 6 budynków użyteczności publicznej, zlokalizowanych na terenie Powiatu, tj. budynku A Domu Pomocy Społecznej, budynku Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr , budynku Młodzieżowego Ośrodka , budynku A Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr oraz budynków ZSP .

Celem projektu jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię ww. budynków, a przez to ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i poprawę stanu środowiska naturalnego. Cel ten planuje się osiągnąć poprzez przeprowadzenie szeregu prac termomodernizacyjnych wskazanych w audytach energetycznych opracowanych na potrzeby realizacji niniejszego projektu.

Planując przedsięwzięcie, Powiat kierował się zasadą uniwersalnego projektowania, zgodnie z którą dostęp do dóbr i usług jest równy dla wszystkich, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. W ramach projektu na każdym jego etapie Wnioskodawca planował działania, które obejmowały swoim zakresem społeczność lokalną. Dotyczy to nie tylko prac budowlanych, ale i również opracowania dokumentacji projektowej, studium wykonalności, nadzoru inwestorskiego, personelu projektu oraz promocji - są one również zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego. Same budynki będące przedmiotem projektu dają możliwość użytkowania ich przez wszystkich zidentyfikowanych użytkowników: kadrę zarządzającą obiektami, uczniów i młodzież szkolną, kadrę nauczycielską, pensjonariuszy DPS. Do łącznych kosztów projektu należy również zaliczyć, m.in. koszty opracowania projektu budowlano-wykonawczego, audytu energetycznego, dokumentacji aplikacyjnej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie, aktualizacje kosztorysów inwestorskich, promocję projektu.

Do chwili obecnej zostały poniesione wydatki na: opracowanie projektu budowlano- wykonawczego, audyt energetyczny, dokumentację aplikacyjną dla inwestycji, termomodernizację budynku Domu Pomocy Społecznej, termomodernizację budynku Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr , termomodernizację budynku Młodzieżowego Ośrodka oraz częściową termomodernizację budynku ZSP Nr (budynek dydaktyczny, kotłownia oraz łącznik, budynek kościoła i klasztoru).

W wyniku zrealizowania ww. zadań, projekt przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego, w tym jakości powietrza, zmniejszenia zużycia zasobów naturalnych niezbędnych do produkcji energii, spowolnienia eksploatacji nieodnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej, zmniejszenia rocznego zużycia energii pierwotnej, osiągnięcia efektu ekonomicznego w postaci oszczędności w zakresie kosztów ogrzewania i energii.

W wyniku realizacji inwestycji możliwe będzie zmniejszenie spadku emisji CO2 do atmosfery.

Po realizacji projektu oraz w 5-letnim okresie trwałości użytkownikiem i podmiotem zarządzającym będą samorządowe jednostki organizacyjne.

Wskazane w projekcie obiekty pełnią funkcję budynków użyteczności publicznej, w których Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, do zakresu działania i zadań powiatu należy m.in. edukacja publiczna, pomoc społeczna, gospodarka nieruchomościami, które to zadania w imieniu powiatu realizowane jest przez jednostki organizacyjne. Ponadto do zadań powiatu należą również ochrona środowiska i przyrody oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W ramach realizacji projektu pn. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej . przewiduje się:

  1. Termomodernizację budynku Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr - budynek główny A:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych,
    • ocielenie dachu,
    • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
    • modernizację instalacji c.o.,
    • modernizację instalacji c.w.u.
    1. Termomodernizację budynku ZSP Nr (budynek dydaktyczny, kotłowni oraz łącznik):
      • wymianę instalacji elektrycznej w budynku kotłowni,
      • ocieplenie ścian zewnętrznych,
      • ocieplenie stropodachu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
      • modernizację instalacji c.o., modernizację instalacji c.w.u.,
      • modernizację oświetlenia wbudowanego.
      1. Termomodernizację budynku ZSP Nr (budynek kościoła i klasztoru):
        • ocieplenie stropu ostatniej kondygnacji wraz z rozbiórką oraz wymianą dachu,
        • ocieplenie stropu Kościoła,
        • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
        • modernizację instalacji c.o.,
        • modernizację oświetlenia zewnętrznego.

        Faktury VAT dokumentujące wydatki za usługi i towary związane z realizacją projektu będą wystawiane na Powiat.

        W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

        Czy w związku z sytuacją opisaną w punkcie 74, Powiat ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w towarach i usługach nabytych w celu realizacji projektu pn. ?

        Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

        W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1-4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

        1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
          1. nabycia towarów i usług,
          2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
          1. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
            1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
            2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
            3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
            1. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
            2. kwota podatku należnego z tytułu:
              1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8, podatnikiem jest ich usługobiorca,
              2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7, podatnikiem jest ich nabywca,
              3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
              4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.

              W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

              Stosownie do art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

              Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

              W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

              Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

              Powiat , nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

              W przypadku Wnioskodawcy takiego związku nie ma, ponieważ nabywane towary i usługi zawiązane z realizacją projektu pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

              W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

              Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

              W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

              Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

              W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

              Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

              Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

              W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

              Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

              Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

              Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

              Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

              Z kolei, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie gospodarki nieruchomościami oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 10 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

              Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

              Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi związane z realizacją projektu , współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazane w projekcie obiekty pełnią funkcję budynków użyteczności publicznej, w których Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

              Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. , ponieważ towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

              Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

              Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

              Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

              Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efektów projektu do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

              Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

              Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

              1. z zastosowaniem art. 119a;
              2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
              3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

              Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

              Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

              Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

              W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

              Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną

              Stanowisko

              prawidłowe

              Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej