Braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.249.2022.3.MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.249.2022.3.MK

Temat interpretacji

Braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2022 r. (wpływ 1 lipca 2022 r.) oraz pismem z 6 lipca 2022 r. (wpływ 12 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Planuje złożyć wniosek o dofinansowanie na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…) GT-1 w miejscowości (…)  w ramach programu priorytetowego „(…)” finansowanego z Narodowego Funduszu (…).

W ramach projektu zaplanowano wykonanie następujących prac: wykonanie odwiertu tradycyjną metodą obrotową o wymaganej konstrukcji orurowania do złoży Karbonu i/lub Dewonu. Wykorzystanie otworu przewiduje się na okres ok. 30 lat. Po tym okresie, jeżeli nastąpi zużycie elementów zostanie wykonana rekonstrukcja otworu. W przypadku uzyskania niezadawalających wyników (np. zbyt niska temperatura wody) otwór zostanie zlikwidowany zgodnie z opracowanym uprzednio projektem technicznym likwidacji otworu. W zakres projektu będą wchodzić także badania laboratoryjne w zainstalowanym laboratorium polowym i badania geofizyczne, pompowania oczyszczające i pomiarowe przed poszerzeniem i zafiltrowaniem oraz prace geodezyjne. Przeznaczenie wody pochodzącej z otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego będzie służyć do celów energetycznych.

Realizowana inwestycja, o której mowa służy do realizowania zadań publicznoprawnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. - art. 7 ust. 1 pkt 3 zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (Dz. U. z 2022 r. poz. 559). Gmina w żaden sposób nie będzie wykorzystywać mienia do celów działalności gospodarczej lecz jako zadanie własne w zakresie zapotrzebowania w ciepło.

Uzupełnienie wniosku

Wykonanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych celem ich udostępnienia i wykorzystania. Pozyskane ciepło/energia będzie wykorzystywane do celów energetycznych - do zaopatrzenia w energię cieplną. Otwór będzie eksploatowany pod warunkiem uzyskania wody termalnej o odpowiednich parametrach. Jeżeli nie zostaną uzyskane satysfakcjonujące parametry wody (temperatura) otwór zostanie zlikwidowany.

Inwestycja polegająca na wykonaniu otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…)  GT-1 służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych, a więc jest to zakres poszukiwawczo-badawczy.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Efekt realizowanego projektu, tj. otwór poszukiwawczo-rozpoznawczy wód termalnych (…)  GT-1 w przypadku uzyskania odpowiednich parametrów wody będzie przekazany spółce gminnej, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT, na podstawie umowy użyczenia. Spółka będzie dokonywać rozliczeń z odbiorcami końcowymi. Zgodnie z projektem robót geologicznych na wykonanie odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego wykorzystanie otworu planuje się na okres ok. 30 lat. Po tym okresie możliwa jest rekonstrukcja otworu i dalsza eksploatacja. Umowa zostałaby zawarta na okres eksploatacji.

W przypadku możliwości ujęcia i wykorzystania wód termalnych z przedmiotowego otworu Gmina nie planuje samodzielnej eksploatacji. Na podstawie umowy użyczenia zostanie przekazane w nieodpłatne użytkowanie spółce. Wszelkie koszty związane z dostosowaniem odwiertu do potrzeb ujęcia wody i jej dystrybucji poniesie spółka.

Szacunkowy koszt inwestycji brutto to według kosztorysu inwestorskiego (…) mln zł.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…) GT-1 w miejscowości (…)  w ramach programu priorytetowego „(…)” finansowanego z Narodowego Funduszu (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało pełne lub częściowe odliczenie podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…)  GT-1 w miejscowości (…)  w ramach programu priorytetowego „(…)” finansowanego z Narodowego Funduszu (…).

Przedmiotowa inwestycja służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Nie będzie ona miała związku z wykonywaniem przez Gminę dostawy towarów lub świadczenia usług, ponieważ dotyczy przeprowadzania badań w ramach programu priorytetowego „(…)” finansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wykonanie zatem poszukiwawczo-rozpoznawczego otworu geotermalnego ma przede wszystkim cel badawczy. Jego późniejsze wykorzystanie jest związane ściśle z wynikami badań.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane  w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.  z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114,  art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy  w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich  z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności  o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (…).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku  z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali -Inwestycja polegająca na wykonaniu otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…)  GT-1 służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Nie będą Państwo w żaden sposób wykorzystywać mienia do celów działalności gospodarczej lecz jako zadanie własne w zakresie zapotrzebowania w ciepło. W przypadku możliwości ujęcia i wykorzystania wód termalnych z przedmiotowego otworu nie planują Państwo samodzielnej eksploatacji. Na podstawie umowy użyczenia zostanie przekazane w nieodpłatne użytkowanie spółce. Wszelkie koszty związane z dostosowaniem odwiertu do potrzeb ujęcia wody i jej dystrybucji poniesie spółka.

W związku z powyższym nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.