Temat interpretacji
braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina będzie realizowała projekt: Budowa obiektów małej architektury (Tężni solankowej) wraz z infrastrukturą towarzyszącą w .
Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna, nie planuje się pobierania opłat.
Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie
podejmowanie działalności gospodarczej objętej . Projekt wpisuje się w cele tj. cel ogólny: C.1 Wzmocnienie konkurencyjności obszaru LSR, a także cele szczegółowe: C.S. 1.1. Wykorzystanie potencjału dla rozwoju i promocji obszaru LSR, C.S. 1.3. Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, C.S.1.4. Rozwój OZE.
W ramach projektu planuje się:
- budowę obiektu tężni solankowej,
- wykonanie instalacji technologicznej tężni,
- wykonanie instalacji elektrycznej,
- - wykonanie przyłącza wodociągowego,
- wykonanie nawierzchni utwardzonej chodników i dojść,
- ukształtowanie istniejącego terenu (zmiana położenia skarpy),
- zagospodarowanie terenu:
- dostawa i montaż stojaka na rowery (5 stanowisk) 3 szt.
- dostawa i montaż ławki z oparciem 10 szt.,
- dostawa i montaż koszy na śmieci 5 szt.,
- dostawa i montaż rowerka z ładowarką USB 1 szt.,
- dostawa i montaż tablic informacyjnych 2 szt.,
- dostawa i montaż latarni solarnych 3 szt.
Zrealizowanie operacji w zaplanowanym zakresie zapewni:
- - wykorzystanie turystycznych walorów obszarów LGD ,
- - poprawę dostępności do infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej,
- - wzrost liczby turystów odwiedzających obszar LGD.
Realizacja operacji przyczyni się do powstania terenu o wysokiej funkcjonalności przestrzennej i estetycznej, odpowiadającego potrzebom mieszkańców w zakresie rekreacji i wypoczynku, a także zapewniającego wzmocnienie atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej miejscowości .
Wnioskodawca jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazana zostanie Gmina .
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych Gminy .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą: ?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Takie prawo przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższe wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających temu opodatkowaniu.
Realizacja inwestycji polegająca na rozbudowie tras rowerowych spowoduje, iż zwiększy się atrakcyjność terenu pod względem inwestycyjnym i turystycznym, a także wzrośnie komfort życia mieszkańców gminy.
Powstała w ramach projektu inwestycja będzie udostępniana bezpłatnie i nie będzie podlegała opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizowała projekt: Budowa obiektów małej architektury (Tężni solankowej) wraz z infrastrukturą towarzyszącą w . Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna, nie planuje się pobierania opłat.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.
Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z poźń. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej