braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.318.2020.1.ASY

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.318.2020.1.ASY, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 29 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować projekt pn.: w ramach osi priorytetowej 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działania 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałania 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zostanie zawarta pomiędzy Powiatem , a Samorządem Województwa z siedzibą w . Projekt będzie polegał na kompleksowej termomodernizacji budynku użyteczności publicznej, zlokalizowanego przy ul. . w . Na roboty termomodernizacyjne składają się:

  1. Wymiana instalacji c.o. oraz wykonanie nowej kotłowni w termomodernizowanym budynku.
  2. Wymiana okien na spełniające normę WT 2021.
  3. Docieplenie ścian zewnętrznych.
  4. Docieplenie stropodachu.
  5. Wykonanie wymiany instalacji (pojemnościowych elektrycznych podgrzewaczy c.w.u.) wraz z izolacją cieplną oraz przyłączenie jej do nowej kotłowni.

Ponadto w ramach projektu na dachu budynku użyteczności publicznej zostaną zainstalowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 37,24 kwp z wykorzystaniem 133 paneli polikrystalicznych o mocy 280 Wp każdy. Instalacja będzie wykonana w opcji on-grid bez akumulatorów.

W/w projekt będzie realizowany w formule zaprojektuj i wybuduj.

Koszty inwestycji uwzględniają również koszty przygotowania projektu tj. opracowanie audytu energetycznego i PFU, dokumentacji przetargowej, koszty inspektora nadzoru budowlanego i koszty promocji projektu.

Termin realizacji projektu: od 2018-07-26 do 2021-11-30.

Bezpośrednia potrzeba realizacji projektu wynika z niedostatecznego stanu energetycznego budynku użyteczności publicznej zlokalizowanego przy ul. w . Ściany zewnętrzne i stropodach wymagają ocieplenia, a stolarka okienna kwalifikuje się do wymiany. Stolarka drzwiowa nie będzie podlegać wymianie. Zły stan budynku przekłada się na choroby jego użytkowników. Niska efektywność energetyczna budynku powoduje wysoką emisję CO2 do atmosfery.

Celem ogólnym projektu jest poprawa stanu środowiska przez redukcję emisji zanieczyszczeń i zwiększenie wykorzystania OZE. Powiat będzie odpowiadać między innymi za prowadzenie sprawozdawczości i monitoring projektu, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego Wykonawcy robót budowlanych, zawieranie umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego nad przebiegiem prac, odbiór końcowy robót. Właścicielem infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie Powiat . Obiekt będący przedmiotem projektu stanowi mienie Powiatu . Po zakończeniu realizacji projektu wytworzone w ramach jego realizacji mienie zostanie przekazane w zarządzanie Zespołowi Szkół nr - jednostce organizacyjnej Powiatu, która jest jednostką budżetową. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Zarząd Powiatu w i Dyrektora Zespołu Szkół nr , jako czynności dwustronnej z zaznaczeniem, że przekazane mienie będzie użytkowane zgodnie z celem projektu. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną. Trwałość i stabilność finansową inwestycji zagwarantują środki finansowe zabezpieczone w budżecie Powiatu oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej. W okresie trwałości wszystkie elementy inwestycji nie będą podlegały znaczącym modyfikacjom, które mogłyby wpłynąć na zmianę ich charakteru i zmianę ich własności. Przekazane mienie będzie wykorzystywane tylko do działalności publicznoprawnej w zakresie m.in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r.).

Projekt będzie finansowany przez Powiat ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - dofinansowanie. Projekt nie jest projektem generującym przychody w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013 również wartość projektu nie przekracza równowartości 1 miliona euro zatem do wskazania wysokości dofinansowania nie miała zastosowania metoda luki w finansowaniu. Maksymalna stopa współfinansowania, zgodnie z Regulaminem konkursu , dla projektów nie generujących przychodów i nie objętych pomocą publiczną lub pomocą de minimis wynosi 85% wartości kosztów kwalifikowanych i taka też stopa dofinansowania została określona dla przedmiotowego projektu. Podatek Vat stanowi koszt kwalifikowalny projektu. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT.

W piśmie uzupełniającym z 25 czerwca 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją w/w projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę tj. Powiat .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 w/w ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 13 i 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Nabywcę - Powiat . Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat działa na podstawie przepisów prawa nakładających obowiązek prowadzenia określonych zadań - ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tj. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych i w związku z tym nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabyte przez Powiat w trakcie realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu realizacji tego projektu jego efekty nie będą dla Powiatu generowały sprzedaży opodatkowanej. Efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji nieodpłatnej działalności publicznoprawnej, tj. min. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Cytowane wyżej przepisy zapewniają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn.: . Projekt będzie polegał na kompleksowej termomodernizacji budynku użyteczności publicznej, zlokalizowanego przy ul. w . Obiekt będący przedmiotem projektu stanowi mienie Powiatu . Po zakończeniu realizacji projektu wytworzone w ramach jego realizacji mienie zostanie przekazane w zarządzenie Zespołowi Szkół jednostce organizacyjnej Powiatu. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną. Przekazane mienie będzie wykorzystywane tylko do działalności publicznoprawnej w zakresie m.in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją w/w projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę tj. Powiat .

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że w analizowanej sprawie nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca, nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc więc pod uwagę okoliczności niniejszej sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu, bowiem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca to prawo tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej