Temat interpretacji
W zakresie: uznania Sprzedających za podatników podatku VAT; uznania dostawy Nieruchomości 1 za dostawę terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT; zwolnienia od podatku VAT dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT; możliwości zrezygnowania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT; prawa do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Spółkę Nieruchomości; sposobu udokumentowania ww. transakcji sprzedaży
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 31 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania Sprzedających za podatników podatku VAT (pytanie nr 1);
- uznania dostawy Nieruchomości 1 za dostawę terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT (pierwsza część pytania nr 2);
- zwolnienia od podatku VAT dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (pytanie nr 3);
- możliwości zrezygnowania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (pytanie nr 4);
- prawa do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Spółkę Nieruchomości (pytanie nr 7);
- sposobu udokumentowania ww. transakcji sprzedaży (pytanie nr 8)
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania Sprzedających za podatników podatku VAT (pytanie nr 1);
- uznania dostawy Nieruchomości 1 za dostawę terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT i opodatkowania tej sprzedaży według stawki podatku VAT 23% (pytanie nr 2);
- zwolnienia od podatku VAT dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (pytanie nr 3);
- możliwości zrezygnowania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (pytanie nr 4);
- stawki podatku VAT dla dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 (pytania nr 5 i 6);
- prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Spółkę Nieruchomości (pytanie nr 7);
- sposobu udokumentowania ww. transakcji sprzedaży (pytanie nr 8).
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, kwestie związane z reprezentacją oraz wskazanie adresu elektronicznego pełnomocnika do doręczeń.
We wniosku złożonym przez:
Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
- Sp. z o.o. Sp.k.
Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:
- Pan
- Pani
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą w (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z). Przedmiotem pozostałej działalności Wnioskodawcy jest między innymi:
- realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 42.10.Z),
- roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z),
- przygotowanie terenu pod budowę (PKD 43.12.Z),
- pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z),
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
- pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKD 68.31.Z),
- zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z),
- wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z),
- wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z).
W dniu 2019 r. spółka z siedzibą w zawarła przedwstępną warunkową umowę sprzedaży (dalej Umowa przedwstępna) następujących czterech nieruchomości:
- nieruchomość gruntowa położona przy ulicy i , w dzielnicy , stanowiącej działkę gruntu nr ewid. (według wpisu w księdze wieczystej ), identyfikator działki: o sposobie korzystania określonym jako działka niezabudowana o powierzchni wynoszącej ha (według treści księgi wieczystej ha), dla której Sąd Rejonowy dla ... w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr (dalej Nieruchomość 1),
- nieruchomość gruntowa przy ulicy , w dzielnicy ..., stanowiącej działkę gruntu nr ewid. , identyfikator działki: o sposobie korzystania określonym jako Bi - inne tereny zabudowane, o powierzchni wynoszącej ha, dla której Sąd Rejonowy dla w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr (dalej Nieruchomość 2),
- nieruchomość gruntowa położona przy ulicy w dzielnicy , stanowiącej działkę gruntu nr ewid. , identyfikator działki: o sposobie korzystania określonym jako B - tereny mieszkaniowe, o powierzchni wynoszącej ha, dla której Sąd Rejonowy dla w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr (dalej Nieruchomość 3),
- nieruchomość gruntowa położona przy ulicy , w dzielnicy , stanowiącej działkę gruntu nr ewid. , identyfikator działki: o sposobie korzystania określonym jako B- tereny mieszkaniowe, o powierzchni wynoszącej m2, dla której Sąd Rejonowy dla w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr (dalej Nieruchomość 4),
-zwane łącznie w dalszej części jako Nieruchomości.
Z wypisu z kartoteki budynków wynika, że:
- Na Nieruchomości 2 posadowiony jest budynek jednokondygnacyjny, murowany wraz z jedną kondygnacją podziemną, którego budowa zakończyła się w 1964 roku, sklasyfikowany jako budynek biurowy, o powierzchni wynoszącej m&²,
- Na Nieruchomości 3 posadowiony jest budynek dwukondygnacyjny, murowany wraz z jedną kondygnacją podziemną, którego budowa zakończyła się w 1987 roku, sklasyfikowany jako budynek mieszkalny, o powierzchni wynoszącej m&²,
- Na Nieruchomości 4 posadowiony jest budynek dwukondygnacyjny, murowany wraz z jedną kondygnacją podziemną, którego budowa zakończyła się w 1989 roku, sklasyfikowany jako budynek mieszkalny, o powierzchni wynoszącej m&².
Na Nieruchomości 1 był posadowiony budynek, który został całkowicie wyburzony. Obecnie grunt ten jest niezabudowany.
Sprzedający w dniu 2019 roku złożyli zgłoszenie zmiany danych ewidencji gruntów i budynków o wykreślenie budynku z kartoteki. W dniu 2020 roku została wydana decyzja z upoważnienia Prezydenta Miasta znak: orzekająca o aktualizacji operatu ewidencyjnego w zakresie działek ewidencyjnych nr (Nieruchomość 1) i (Nieruchomość 2) poprzez:
- Zmianę klasy budynku posadowionego na Nieruchomości 2 według PKOB na: 1220 - budynki biurowe,
- Zmianie użytku gruntowego na działce ewidencyjnej (Nieruchomość 1) z dotychczasowego Bi - inne tereny zabudowane na Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy,
- Wykreśleniu wyburzonego budynku z Nieruchomości 1.
W dniu 2019 roku na wniosek Sprzedających została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na rozbiórkę budynków posadowionych na terenie Nieruchomości 2-4. Wnioskodawca, po nabyciu prawa własności Nieruchomości zamierza zlecić wyburzenie obiektów budowlanych. Kosztem rozbiórki budynków będzie obciążony wyłącznie Wnioskodawca. Właścicielami oraz Sprzedającymi Nieruchomości są dwie osoby fizyczne, małżonkowie:
- (dalej Sprzedający 1) oraz
- (dalej Sprzedająca 2).
-zwani łącznie Sprzedającymi.
Przedwstępna warunkowa umowa sprzedaży Nieruchomości zawiera postanowienie, na mocy którego . przysługuje prawo łącznego przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Umowy przedwstępnej na rzecz Wnioskodawcy, co ma nastąpić przed zawarciem przyrzeczonej umowy sprzedaży. Zawarcie umowy przyrzeczonej nastąpi nie później niż 2020 r. Wobec powyższego uprawnionym i zobowiązanym z umowy przedwstępnej sprzedaży jest Wnioskodawca, który wstąpi w miejsce kupującego.
Nieruchomość 1 została nabyta przez Sprzedających na podstawie Umowy przeniesienia własności nieruchomości z dnia 1991 roku.
Nieruchomość 2 została nabyta przez Sprzedających na podstawie Umowy sprzedaży nieruchomości z dnia 1989 roku, a następnie na podstawie Umowy o rozszerzeniu wspólności ustawowej dokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym w dniu 2000 roku.
Nieruchomość 3 została nabyta przez Sprzedających na podstawie Umowy sprzedaży dokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym w dniu 2000 roku.
Nieruchomość 4 została nabyta przez Sprzedających na podstawie Umowy sprzedaży dokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym w dniu 2006 roku.
Sprzedający w dniu 2014 roku zawarli umowę ustanowienia rozdzielności majątkowej, wobec czego są obecnie współwłaścicielami opisanych wyżej nieruchomości w udziałach wynoszących po 1/2 każde z nich.
Sprzedający 1 nie prowadzi działalności gospodarczej, jest pełnomocnikiem wpisanym do CEIDG Sprzedającej 2.
Sprzedająca 2 prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Sprzedający 1 zarejestruje się jako czynny podatnik podatku VAT przed dostawą Nieruchomości w przypadku, gdy taka konieczność zostanie wskazana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w rozstrzygnięciu niniejszego Wniosku.
Nabycie przez Sprzedających Nieruchomości nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Budynek posadowiony na Nieruchomości 2 stanowi środek trwały, od którego dokonywane były w przeszłości odpisy amortyzacyjne w przedsiębiorstwie Sprzedającej 2. Ponadto budynki posadowione na Nieruchomościach były w przeszłości przedmiotem opodatkowanej podatkiem VAT umowy najmu zawartej przez Sprzedającą 2 z osobami trzecimi.
Obszar, na którym położone są Nieruchomości nie jest objęty postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomości posiadają przyłącza do sieci elektro-energetycznej, wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej.
Dla Nieruchomości została wydana na rzecz S.A. w dniu 2008 roku ostateczna i prawomocna decyzja nr o warunkach zabudowy, zgodnie z którą ustalone zostały warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych (wielorodzinnych) wraz z niezbędną infrastrukturą.
W dniu 2009 roku firma S.A. złożyła wniosek o przeniesienie powołanej wyżej decyzji o warunkach zabudowy na rzecz Sprzedającego 1. Decyzją z dnia 2009 roku nr , wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta przeniesiono decyzję o warunkach zabudowy. W dniu 2019 roku została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia Sprzedającemu 1 na budowę inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą. Decyzja ta jest nieostateczna.
Sprzedający w dniu 2019 roku zawarli z Miastem Dzielnicą z siedzibą w umowę użyczenia pasa drogowego ul. (przylegającego do Nieruchomości 1-4) w celu wykonania prac polegających m.in. na budowie 10 ogólnodostępnych miejsc parkingowych z kostki brukowej, budowę wzdłuż planowanych miejsc parkingowych pasa chodnika o szer. 2,2 m., likwidacji trzech istniejących zjazdów na teren Nieruchomości 1 i 3.
Nieruchomości zostaną nabyte przez Wnioskodawcę w celu realizacji inwestycji deweloperskiej polegającej na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym, wraz z towarzyszącą zewnętrzną i wewnętrzną infrastrukturą techniczną i drogową.
Wnioskodawca planuje prowadzić przy wykorzystaniu nieruchomości działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Po zrealizowaniu inwestycji zamierza odpłatnie zbyć wyodrębnione lokale mieszkalne, udziały w nieruchomości wspólnej, miejsca postojowe naziemne oraz miejsca postojowe w garażu podziemnym. Działalność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.&
Ponadto wniosek został uzupełniony o następujące informacje:
- Sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedających 1 i 2 nastąpi po 2020 r.;
- Sprzedająca 2 prowadzi działalność gospodarczą od 2004 r.;
- Wnioskodawca oraz Uczestnicy nie mają wiedzy, jak są sklasyfikowane budynki posadowione na Nieruchomości nr 3 i 4. Informacja ta nie wynika m.in. z wypisów z kartoteki budynków. Budynki te były wcześniej wykorzystywane jako budynki mieszkalne;
- Budynki będące przedmiotem sprzedaży są trwale związane z gruntem;
- Budynki do dnia sprzedaży były
wykorzystywane:
- Budynek posadowiony na Nieruchomości nr 2 był wynajmowany orientacyjnie od 1993 do 2008 r. nie jest możliwe dokładne sprecyzowanie tego okresu z uwagi na upływ czasu. Najemcy wykorzystywali budynek na biuro. Od zakończenia umowy najmu w 2008 r. jest nieużytkowany;
- Budynek posadowiony na Nieruchomości 3 był wynajmowany od 2009 r. do 2018 r., najemca wykorzystywał budynek na biuro. Od zakończenia umowy najmu budynek nieużytkowany,
- Budynek posadowiony na Nieruchomości 4 był wynajmowany od ... 2011 r. do 2018 r., najemca według wykorzystywał budynek na biuro. Od zakończenia umowy najmu budynek jest nieużytkowany;
- Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży od dnia ich nabycia/wybudowania do dnia sprzedaży nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług;
- Sprzedający nabyli Nieruchomość nr 1, 2 i 3 przed 2004 rokiem, tj. przed wejściem w życie ustawy o VAT, zatem czynności te nie podlegały opodatkowaniu podatkiem w rozumieniu ustawy o VAT. Zakup Nieruchomości nr 4 w ocenie Sprzedających nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT;
- W odniesieniu do budynków będących
przedmiotem planowanej sprzedaży doszło do pierwszego zasiedlenia.
Sprzedający nie znają dokładnej daty. Dla każdego budynku do pierwszego
zasiedlenia doszło przed ich nabyciem przez Sprzedających tj.:
- Dla budynku posadowionego na Nieruchomości 2 przed 1989 r.,
- Dla budynku posadowionego na Nieruchomości 3 przed 2000 r.
- Dla budynku posadowionego na Nieruchomości 4 przed 2006 r.;
- Między pierwszym zajęciem (używaniem) a planowaną dostawą poszczególnych budynków upłynie okres powyżej 2 lat;
- Sprzedający ponosi wydatki na ulepszenie budynków znajdujących się na Nieruchomościach 2-4, będących przedmiotem sprzedaży w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
- Wydatki na ulepszenia nie były wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych budynków znajdujących się na Nieruchomościach 2-4,
- Sprzedającym w stosunku do wydatków na ulepszenie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- Ulepszenie nie były poddawane procedurze oddania do użytkowania,
- Nie nastąpiła przerwa w używaniu w czasie dokonywania ulepszeń, więc nie mogło dojść do ponownego zasiedlenia,
- Po dokonanych ulepszeniach nie mogło dojść do pierwszego zasiedlenia, gdyż nie doszło do przerwania w użytkowaniu w czasie dokonywanych ulepszeń;
- W związku z zawarciem
umowy użyczenia pasa drogowego przy ul. (przylegającego do
Nieruchomości 1-4) przez Sprzedających, wskazuję, że:
- Miejsca parkingowe powstaną po sprzedaży Nieruchomości przez Sprzedających,
- Miejsca parkingowe nie będą się znajdować na gruncie podlegającym sprzedaży przez Sprzedających 1 i 2,
- Miejsca parkingowe nie będą przedmiotem sprzedaży przez Sprzedających;
- Budynki posadowione na Nieruchomości nr 2, 3 i 4 były przedmiotem opodatkowanej podatkiem VAT umowy najmu,
- Budynek posadowiony na Nieruchomości 2 był przedmiotem umowy najmu w orientacyjnym okresie 1993 do 2008 roku, z uwagi na upływ czasu nie jest możliwe dokładne sprecyzowanie; budynek posadowiony na Nieruchomości 3 był przedmiotem umowy najmu w okresie ... 2009 r. do ... 2018 r.; budynek posadowiony na Nieruchomości 4 był przedmiotem umowy najmu w okresie 2011 r. do 2018 r.
- Stroną umowy najmu była ;
- odprowadzała podatek VAT z tytułu umowy najmu;
- W związku z zawartą przedwstępną
warunkową umową sprzedaży przez . Wnioskodawca wskazał,
że:
- Sprzedający zobowiązali się m.in.
do:
- nieskładania wniosków o wygaszanie lub zmianę uzyskanych: decyzji nr o pozwoleniu na budowę, decyzji nr o warunkach zabudowy, decyzji nr o przeniesieniu decyzji o warunkach zabudowy, decyzji nr o pozwoleniu na rozbiórkę budynków na Nieruchomościach 2-4, umowy nr użyczenia pasa drogowego;
- nieobciążania Nieruchomości lub jej części prawami rzeczowymi, ani innymi na rzecz osób trzecich, ani udostępniania Nieruchomości osobom trzecim;
- niezawierania umów zobowiązujących do zbycia lub obciążania Nieruchomości;
- umożliwienia Kupującemu lub osobom upoważnionym na koszt Kupującego dokonywania wszelkich wierceń, wszelkich badań, ekspertyz, przy czym na mocy tej umowy Sprzedający upoważnili Kupującego do dostępu do Nieruchomości w uzgodnionych terminach;
- niepodejmowania bez zgody Kupującego żadnych działań stojących w sprzeczności z postanowieniami tej umowy;
- doręczenie Kupującemu na jego prośbę wszelkich dokumentów znajdujących się w posiadaniu Sprzedających lub takich, do których uzyskania Sprzedający są uprawnieni mających związek z umową i w celu jej realizacji;
- przedłożenia w oryginale dokumentów wynikających z art. 9 lit. a) - o).
- Kupujący zobowiązał się m.in.
do:
- współdziałania ze Sprzedającymi w celu realizacji umowy;
- niepodejmowania działań stojących w sprzeczności z celami umowy;
- usunięcia szkód spowodowanych dokonywanych na terenie Nieruchomości wszelkich badań, ekspertyz, czy wierceń;
- Sprzedający zobowiązali się m.in.
do:
- W
celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, winny się spełnić m.in.
następujące warunki:
- stwierdzenie ostateczności decyzji nr oraz złożenie jej do depozytu notarialnego;
- uzyskanie interpretacji podatkowej oraz złożenie jej do depozytu notarialnego;
- stwierdzenie przez Kupującego pozytywnego wyniku badania due dilligence potwierdzającego możliwość realizacji inwestycji na Nieruchomości oraz złożenie oświadczenia o tym fakcie do depozytu notarialnego;
- ujawnienie Sprzedających jako współwłaścicieli treści ksiąg wieczystych Nieruchomości;
- Nieruchomości będą wolne od jakichkolwiek obciążeń za wyjątkiem wynikających z niniejszej umowy;
- Niezalegania przez Sprzedających z płatnościami podatków i innych świadczeń, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa;
- wydania w określonym terminie Nieruchomości;
- Sprzedający 1 i 2 udzielili nabywcy Nieruchomości pełnomocnictwa,
- Zakres udzielonego pełnomocnictwa nie obejmuje uzyskania pozwoleń, czy decyzji;
- Kupujący zgodnie z zakresem pełnomocnictwa przeglądał akta ksiąg wieczystych Nieruchomości.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Sprzedający 1 i Sprzedająca 2 w ramach planowanej transakcji sprzedaży prawa własności Nieruchomości będą mieli status podatników podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i art. 15 ust. 2 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Sprzedający w ramach planowanej transakcji sprzedaży prawa własności Nieruchomości będą mieć status podatników podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez sprzedaż natomiast rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT uznać należy zbycie nieruchomości gruntowej jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.
Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definiuje działalność gospodarczą i jest to wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy o VAT, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika VAT.
Określony w ustawie o VAT zakres opodatkowania podatkiem VAT wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Aby uznać, że dana osoba działa w charakterze podatnika podatku VAT należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę profesjonalną. Przejawem aktywności zawodowej w zakresie obrotu nieruchomościami podatnika, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich. Przy czym, na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
W kwestii opodatkowania planowanej sprzedaży działek istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy Sprzedający w celu dokonania sprzedaży gruntów podjęli aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Sprzedających za podmioty prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatników podatku VAT, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej TSUE) z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nieruchomości nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy 2006/112/WE, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Jak podnosi TSUE w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. podejmuje działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Odnosząc się do orzecznictwa krajowego warto zwrócić uwagę, że podniesiona wyżej argumentacja została potwierdzona w wyroku NSA z dnia 17 marca 2017 r. sygn. akt. I FSK 1643/15, w którym wskazano: wykształcił się w orzecznictwie pogląd, że przyjęcie, iż dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną (np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze). Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z tych okoliczności (por. wyroki NSA z dnia 17 stycznia 2013 r sygn. akt I FSK 239/12; z dnia 29 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 621/13, z dnia 9 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 811/13).
Z okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym wynika, że Sprzedający podejmowali szereg czynności podobnych do tych które podejmują podmioty profesjonalne, a w szczególności przeniesiono na Sprzedającego 1 decyzję o warunkach zabudowy, zgodnie z którą ustalone zostały warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych (wielorodzinnych) wraz z niezbędną infrastrukturą; Sprzedający 1 uzyskał nieostateczną decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą; Sprzedający 1 poczynił przygotowania w celu realizacji inwestycji budowlanej mającej na celu utworzenie miejsc parkingowych. Przedmiotowa inwestycja ma na celu uatrakcyjnienie terenu przylegającego do Nieruchomości dla przyszłych nabywców lokali mieszkalnych. Sprzedająca 2 ponadto wynajmowała budynki znajdujące się na Nieruchomościach na rzecz firm, a więc wykorzystywane były w celu zarobkowym, a nie w celach osobistych. Usługa najmu była opodatkowana podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie nie można więc stwierdzić, że dokonując sprzedaży Nieruchomości Sprzedający korzystają wyłącznie z przysługującego im prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym, nie jest to bowiem typowe rozporządzanie prawem własności. Sprzedający w ocenie Wnioskodawcy wypełniają przesłanki określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, a transakcja sprzedaży Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż Nieruchomości 1 należy potraktować jako sprzedaż terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, czego konsekwencją będzie obligatoryjne opodatkowanie ich sprzedaży podstawową stawką 23%.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.. Art. 2 pkt 33 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.. Wykładnia a contratio zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że dostawa niezabudowanych terenów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Definicja terenów budowlanych zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT wskazuje natomiast na to, że są to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu & zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Biorąc pod uwagę, że Nieruchomość 1 jest przeznaczona pod zabudowę, należy uznać, iż spełnia ona definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Oznacza to, że sprzedaż przez Sprzedających prawa własności Nieruchomości 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83. art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Natomiast zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż zabudowanych Nieruchomości 2-4 będzie korzystała z prawa zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 roku - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków łub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że zbycie Nieruchomości 2-4 nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia budynków, w konsekwencji znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zbycie prawa własności gruntów, na których posadowione są budynki również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku.
Ad 4.
Zdaniem Wnioskodawcy strony transakcji sprzedaży będą mogły zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT opodatkowanie transakcji sprzedaży zabudowanych Nieruchomości 2-4.
W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni:
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stosunku do przedmiotowych zabudowanych Nieruchomości 2-4, których dostawa będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jeśli:
- przed dniem zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży (dostawy przedmiotowych Nieruchomości 2-4) Sprzedający 1 i Sprzedająca 2, jak i Wnioskodawca (nabywca) będą czynnymi podatnikami podatku VAT;
- złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT przed dniem dokonania dostawy przedmiotowych zabudowanych Nieruchomości 2-4
-Strony będą mogły zrezygnować z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT i opodatkować sprzedaż.
Ad 5.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż zabudowanej budynkiem biurowym Nieruchomości 2 będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.
Ad 6.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż zabudowanych budynkami mieszkalnymi Nieruchomości 3 i 4 będzie opodatkowana 8% stawką podatku VAT.
Ad 7.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług.
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawodawca uprawnia podatnika do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez podatnika zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku. Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Wnioskodawca jako kupujący będzie podatnikiem VAT czynnym w momencie dokonania transakcji sprzedaży nieruchomości, a nadto, Wnioskodawca jako kupujący zamierza wykorzystywać Nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku gdy Wnioskodawca i Sprzedający zrezygnują ze zwolnienia z podatku dostawy Nieruchomości, Wnioskodawcy jako kupującemu po nabyciu i otrzymaniu faktury/faktur będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury/faktur dokumentujących dokonanie transakcji, w zakresie, w jakim transakcja będzie podlegać opodatkowaniu. Spełniony zostanie podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi składnikami majątkowymi a wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem, że nie zostaną spełnione przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Ad 8.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku konieczności opodatkowania transakcji sprzedaży Nieruchomości, Sprzedający 1 i Sprzedająca 2 wystawia odrębną fakturę, z uwzględnieniem udziału przypadającego im w Nieruchomościach.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z art. 15 ust. 2 wynika, jaka działalność stanowi działalność gospodarczą w myśl ustawy i jest to wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Małżeństwo nie zostało wymienione jako kategoria podatników określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Ustawa indywidualizuje podatników mówiąc m.in. o osobach fizycznych. Każdy z małżonków jest odrębną osobą fizyczną. Status podatnika VAT mają oboje małżonkowie jak i każdy z osobna. Nie istnieją podstawy do potraktowania małżonków jako jeden zbiorowy podmiot podlegający obowiązkowi podatkowemu Podatnikiem VAT jest ten z małżonków, który dokonał czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania. Jeżeli małżonkowie wspólnie są stronami tej czynności to oni są podatnikami VAT, ale nie jako jeden wspólny podmiot rozumiany jako małżeństwo. Nie ma więc możliwości, aby w tej sytuacji można było wystawić jedną fakturę VAT, w której jako wystawcy widnieliby małżonkowie (odrębni podatnicy VAT). Fakturę VAT zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT wystawiają wyłącznie podatnicy, a małżonków, jak już wspomniano wcześniej nie traktuje się jako jeden podmiot zbiorowy & podatnika z jednym NIP tak, jak np. spółkę cywilną.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, w dniu zawarcia umowy sprzedaży i przeniesienia własności Nieruchomości, Sprzedający 1 i Sprzedająca 2 będą czynnymi podatnikami podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym postępowaniem będzie wystawienie osobnych faktur VAT & osobno przez każdego małżonka na 1/2 części ceny obejmującą wyłącznie Nieruchomość nr 1, 3 i 4.
W ocenie Wnioskodawcy Sprzedająca 2 będzie uprawniona do wystawienia faktury VAT obejmującej 100% ceny Nieruchomości 2 z uwagi na fakt, iż posadowiony na niej budynek stanowi Jej środek trwały oraz jest wykorzystywany przez Sprzedającą 2 do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Wnioskodawca wskazał, iż w wyniku uzupełnionego opisu zdarzenia przyszłego nie zmienia swojego stanowiska w sprawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- uznania Sprzedających za podatników podatku VAT (pytanie nr 1);
- uznania dostawy Nieruchomości 1 za dostawę terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT (pierwsza część pytania nr 2);
- zwolnienia od podatku VAT dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (pytanie nr 3);
- możliwości zrezygnowania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (pytanie nr 4);
- prawa do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Spółkę Nieruchomości (pytanie nr 7);
- sposobu udokumentowania ww. transakcji sprzedaży (pytanie nr 8)
jest prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja dotyczy zakresu pytania nr 1, pierwszej części pytania nr 2 oraz pytań nr 3, 4, 7 i 8 wniosku ORD-WS.
Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych w zakresie zagadnień objętych niniejszą interpretacją.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:
- uznania Sprzedających za podatników podatku VAT (pytanie nr 1);
- uznania dostawy Nieruchomości 1 za dostawę terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT (pierwsza cześć pytania nr 2);
- zwolnienia od podatku VAT dostawy Nieruchomości nr 2, 3 i 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (pytanie nr 3);
- możliwości zrezygnowania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (pytanie nr 4);
- prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Spółkę Nieruchomości (pytanie nr 7);
- sposobu udokumentowania ww. transakcji sprzedaży (pytanie nr 8);
Natomiast w pozostałym zakresie, tj. w kwestii ustalenia stawki podatku VAT dla transakcji sprzedaży Nieruchomości nr 1, 2, 3 i 4 (druga część pytania nr 2 oraz pytania nr 5 i 6), wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej