Temat interpretacji
wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych dotyczących e jako transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 6 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 25 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych dotyczących e jako transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych dotyczących e jako transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 25 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.256.2020.1.MD.
We wniosku złożonym przez:
Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
-R. Spółka Akcyjna
Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
-RE. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka R. S.A. występuje w niniejszym wspólnym wniosku jako podmiot zainteresowany będący stroną postępowania (w rozumieniu art. 14r Ordynacji Podatkowej). Spółka R. S.A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka RE. sp. z o.o. występuje w niniejszym wspólnym wniosku ze Spółką R. S.A. jako podmiot zainteresowany niebędący stroną postępowania (w rozumieniu art. 14r Ordynacji Podatkowej). Spółka RE. sp. z o.o. na dzień składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, lecz uzyska status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług do dnia dokonania opisanej we wniosku, planowanej transakcji sprzedaży składników wyodrębnionych w ramach oddziału R. S.A. w S.
Spółka pod firmą R. spółka akcyjna z siedzibą w R. przy ul. Ł. 33 (dalej: R. S.A./Spółka), została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem x.. Spółka, jest spółką akcyjną, której akcje są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w W. S.A.
Spółka R. S.A. powstała w 1949 r., a w 1993 r. została sprywatyzowana. W wyniku nabycia większościowego pakietu akcji Spółki, od 2011 roku R. S.A. należy do Grupy P. . Spółka obecnie zatrudnia około 1.500 osób.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim na terenie R., gdzie zlokalizowane są biura projektowe i technologiczne, pięć hal produkcyjnych oraz dyrekcja. Działalność Spółki R. S.A. jest również prowadzona na terenie P., W. i S.
Działalność Spółki obejmuje różne rodzaje aktywności, które można podzielić na:
- świadczenie szeregu rodzajów usług, w tym generalną realizację bloków energetycznych opalanych paliwami kopalnymi, montaż instalacji oczyszczania spalin, projektowanie i realizację pod klucz instalacji odsiarczania spalin, instalacji redukcji tlenków azotu, urządzeń odpylających, instalacji do termicznej utylizacji odpadów oraz do spalania, usług serwisowych, usług diagnostycznych, napraw, remontów, kompleksowych modernizacji kotłów i urządzeń towarzyszących oraz
- wytwarzanie szeregu rodzaju różnych produktów, a w szczególności: szerokiej gamy kotłów opalanych węglem brunatnym, kamiennym, olejem, gazem bądź kombinacją tych paliw, wśród nich kotłów konwencjonalnych, na parametry nadkrytyczne, fluidalnych i rusztowych, kotłów do termicznej utylizacji odpadów, do spalania biomasy i kotłów odzyskowych, a także produkcję części do takich kotłów i wskazanych powyżej instalacji, w tym części zamiennych,
- projektowanie i produkcja (na obecnym etapie prototypowa) pojazdów z napędem elektrycznym w postaci różnego rodzaju a. m., p. i s., jak również w tym zakresie świadczenie usług projektowych oraz prace badawczo rozwojowe (dalej: e-m).
W ślad za tą różnorodną aktywnością przedsiębiorstwo Spółki R. S.A. od dawna podlega wewnętrznym podziałom organizacyjnym. Obecnie w Spółce funkcjonuje szereg wyodrębnionych organizacyjnie zakładów. Podział przedsiębiorstwa został dokonany formalnie w oparciu o uchwały Zarządu Spółki. Na podstawie tych uchwał wyodrębniono w ramach przedsiębiorstwa Spółki między innymi takie zakłady jak: Zakład I., Zakład O., Zakład In., Zakład IO., Zakład OE., Zakład IOS., Zakład PK.
Spółka pierwotnie również wyodrębniała w ramach swoich struktur organizacyjnych działalność z zakresu e.. poprzez tworzenie stosownych struktur wewnętrznych. Następnie Spółka celem podkreślenia istotnej odrębności i samodzielności tej działalności utworzyła oddział w miejscowości S, w ramach którego od dnia 1 lutego bieżącego r. prowadzi działalność e. (dalej: Oddział).
Działalność Spółki R. S.A. w zakresie e rozpoczęła się z początkiem 2017 r. W tym zakresie w pierwszej kolejności zebrano odpowiedni zespół ludzi spośród osób zatrudnionych w Spółce, jak również zatrudniono z zewnątrz osoby posiadające niezbędne doświadczenie i wiedzę. W tym też roku Spółka zawarła kluczową umowę z Instytutem N. na podstawie, której to umowy ostatecznie miał powstać projekt, a następnie prototyp a., baterii, akumulatorów oraz silnika elektrycznego do napędzania pojazdów (). Spółka przewidywała również poszukiwania, analizy i współpracę z innymi dostawcami krajowymi i zagranicznymi w szeroko pojętej branży elektromobilności i branż powiązanych.
W ramach prowadzonej działalności opracowano wizualizacje a. w 3 wersjach oraz rozpoczęto prace nad projektem struktury i rozmieszczeniem kluczowych elementów pojazdu. Odbywały się również regularne spotkania z podwykonawcami oraz prowadzono rozmowy, uzgodnienia i podpisywanie umów z dostawcami części. Spółka również podjęła działania niezbędne do stworzenia własnego biura projektowego do analizy przetwarzania i opracowania własnych projektów.
W drugiej połowie 2017 r. zostały wynajęte pomieszczenia biurowe w B. i zostało utworzone biuro zewnętrzne pod nazwą Projekt Dział E... Do zespołu dołączyły kolejne osoby posiadające doświadczenie branżowe (a). W roku 2017 zaprojektowane zostały baterie trakcyjne wraz z układem kontrolno-sterującym. Wykonano już silnik modelowy oraz rozpoczęto badania laboratoryjne. Wykonano wizualizację oraz wybrano ostateczny wygląd pojazdu. Prace projektowe związane z konstrukcją, poszyciem, układami pomocniczymi oraz układem napędowym były nadal intensywnie prowadzone pod nadzorem i przy udziale własnego zespołu. W maju 2018 r. Spółka aneksem do umowy z Instytutem N. przejęła pełen nadzór nad projektem a., po stronie Instytutu N. pozostało opracowanie i wykonanie zespołu napędowego (w tym silnika) i wykonanie pakietów baterii.
W sierpniu 2018 r. zespół pracowników poszerzono o kolejne osoby z okolic B. Spółka zawarła umowę najmu hali produkcyjno-magazynowej wraz z częścią socjalną położoną w S. Zespół osób pracujący w ramach działalności e został przeniesiony do S. celem rozpoczęcia prac nad budową prototypu pojazdu. Rozpoczęto zamówienia podzespołów, materiałów, narzędzi i wyposażenia (Spółka zintensyfikowała gromadzenie niezbędnych dla działalności e.. środków trwałych, a w tym także wartości niematerialnych i prawnych oraz niezbędnych narzędzi oraz wyposażenia specjalistycznego).
Na podstawie przekazanej do zakładu R. w W. dokumentacji wykonano składowe elementy do budowy struktury a. w formie półwyrobów, które następnie przetransportowano do S. i wykorzystując wykonane w S. części zawieszenia połączono wzajemnie, zamykając proces budowy struktury nadwozia pojazdu. Do grudnia 2018 r. kontynuowano prace montażowe nad prototypem nr 1.
Pierwszy pokaz prototypu (a.) odbył się ostatecznie w R. w dniu 19 grudnia 2018 r.
W kwietniu 2019 r. zaprezentowano kompletny pojazd na targach S. (prototyp ten otrzymał główną nagrodę medal oraz wyróżnienie na targach S.). W maju tego roku odbyły się pierwsze próbne jazdy. Od czerwca do listopada prowadzono proces homologacji, który zakończono uzyskaniem homologacji cało pojazdowej w dniu 11 grudnia 2019 r., dopuszczającej pojazd do ruchu po drogach publicznych z p. Testy te wykonywane były przez h. firmę inżynieryjną I., pracującą dla przemysłu motoryzacyjnego praktycznie na całym świecie i realizującą projekty homologacyjne dla producentów różnych marek. W październiku 2019 r. pojazd zaprezentowano również na targach międzynarodowych B. w B. (gdzie a. zakwalifikowany zastał do finałowej grupy 12 pojazdów do nagrody X Innowacje). Pomiędzy 19 a 31 grudnia 2019 r pierwszy prototyp wyruszył na drogi publiczne w porozumieniu z M. w T. celem potwierdzania założeń technicznych i funkcjonalności.
W międzyczasie realizowano prace nad prototypem nr 2, zarówno projektowe, a następnie wykonawcze. Pierwsze zdjęcia pojazdu pokazano publicznie w październiku 2019 r. Obecnie trwają prace wykończeniowe. Premiera pojazdu w wersji s. planowana jest na kwiecień 2020 r. W chwili obecnej zakończono również prace nad strukturą prototypu nr 3. Zakończenie prac nad tą wersją planowane jest na koniec 2 kwartału 2020 roku.
Spółka R. S.A. zawarła również umowę konsorcjum z RE. sp. z o.o. i Agencją X. S.A. celem wzięcia udziału w postępowaniu organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) o udzielnie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem jest opracowanie i dostawa innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego x. Zamówienie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3 innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach projektu pn. . Celem przedmiotowej umowy konsorcjum jest współdziałanie stron w zakresie przygotowania oraz złożenia stosownej oferty w opisanym postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego NCBiR.
Na chwilę obecną w zakresie jazd testowych prototypu nr 1 w lutym 2020 r. realizowane są 2 tygodniowe testy użytkowe przez P. w R., a następnie prezentacja pojazdu w Gminie G. koło O. Finalizowane są ustalenia odnośnie jazd testowych w O. wspólnie z operatorem obsługującym lokalne połączenia firmą A. SA. Prowadzone są uzgodnienia w zakresie jazd w B. i jednym z M. z okręgu g. oraz firmą planującą eksploatację pojazdu w C.
Na chwilę obecną Spółka również:
- podejmuje intensywne działania celem uzyskania finalnego produktu w postaci pojazdu (a.) oraz uzyskaniu stosownych zamówień na jego produkcję i uruchomienie samej produkcji (na chwilę obecną koszty składające się na wytworzenie prototypów a. są ewidencjonowane jako rozliczenia międzyokresowe w aktywach i jeszcze nie zostały aktywowane w postaci wartości niematerialnych i prawnych a tym samym nadal jeszcze prowadzone są prace rozwojowe i nie została jeszcze podjęta przez kierownictwo jednostki decyzja o wykorzystaniu efektów prac i o przekazaniu nowego produktu do produkcji). Zarówno R. jak i zainteresowane strony potencjalni klienci oczekiwali zakończenia procesu homologacji i dalej oczekują testów pojazdu na swoim terenie. Potencjalni odbiorcy to: R. (list intencyjny), J.(list intencyjny), G. (planowana prezentacja w marcu 2020), K. (list intencyjny), I., P., Z., T. oraz firmy A. i L. (które skierowały do Spółki stosowne zapytania),
- przygotowuje się do wyprodukowania 5 sztuk pojazdów (a.) tzw. preserii i dostarczania ich do potencjalnych klientów celem przeprowadzenia stosownych testów i jest zdolna wyprodukować te 5 sztuk a., siłami i środkami zgromadzonymi w Oddziale, rozszerzania zatrudniania lub kupowania nowych maszyn do ich produkcji,
- rozpoczęła prace nad m wersją a. i w bieżącym roku zamierza zakończyć stosowne prace projektowe i wykonać pierwsze jego prototypy.
Na chwilę składania niniejszego wniosku Spółka w ramach prowadzonego Oddziału jest już na bardzo zaawansowanym etapie przedprodukcyjnym (faza projektów, faza prototypów, pozyskana homologacja) nie uzyskując jeszcze (z oczywistych względów) przychodów z samej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Spółka, jednakże już pozyskała i będzie pozyskiwać przychody innego rodzaju:
- w zakresie projektowania wykonała odpłatnie pierwsze usługi (projekt technologii lakierowania systemem Palinal) i uzyskała pierwszy przychód,
- zawarto umowę z M. w T. sp. z o.o. oraz P. w R. sp. z o.o., których przedmiotem było udostępnienie tym przewoźnikom jednego a. do przeprowadzenia testów technicznych (za co Spółka ma otrzymać stosowne wynagrodzenie),
- Spółka otrzyma wynagrodzenie za udostępnienie każdemu kolejnemu przewoźnikowi a.do testów.
Na skutek działań formalnych jak i przede wszystkim faktycznych podjętych przez Zarząd Spółki R. S.A., działalność w zakresie e została wyodrębniona organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie tej Spółki.
Celem wyodrębnienia organizacyjnego Zarząd Spółki R. S.A., podjął w dniach 14 października 2019 r. oraz 31 stycznia 2020 r. uchwały w oparciu, o które utworzył Oddział Spółki w S., a także:
- zatwierdził wyodrębnienie ze struktury organizacyjnej Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Oddziału w S. o nazwie: R S.A. Oddział w S.
- potwierdził, iż przedmiotem działalności Oddziału jest przede wszystkim produkcja oraz sprzedaż pojazdów o napędzie elektrycznym, jak również świadczenie usług projektowych oraz prace badawczo-rozwojowe;
- powołał osobę na stanowiska dyrektora Oddziału oraz jego zastępcę;
- przyjął regulamin organizacyjny Oddziału;
- przyjął zakres czynności i obowiązków osób kierujących Oddziałem;
- wskazał, iż Oddział będzie posiadał wyodrębniony rachunek bankowy przypisany do działalności prowadzonej przez ten Oddział;
- wskazał, iż Oddział prowadzić będzie oddzielną od Spółki rachunkowość;
- zatwierdził przeniesienie środków, aktywów oraz zobowiązań związanych z prowadzeniem działalności Oddziału;
- zatwierdził przeniesienie do Oddziału umów i przypisał do Oddziału prawa i obowiązki wynikające z tych umów;
- zatwierdził przypisanie
pracowników Spółki do Oddziału.
Wyodrębnienie organizacyjne w pierwszej kolejności wiąże się ze wspomnianym formalnym utworzeniem Oddziału Spółki w S. jako samodzielnej jednostki organizacyjnej w strukturach Spółki. Dodatkowo należy wspomnieć, że:
- bieżącą działalnością Oddziału kieruje Dyrektor Oddziału oraz jego Zastępca. Do ich zadań należy kierowanie pracownikami i funkcjonowaniem jednostki (Oddziału). Osoby te posiadają nie tylko uprawnienia do kierowania personelem, ale też do dysponowania majątkiem i aktywnością tej jednostki zarówno wewnątrz Spółki, jak i reprezentowania jej na zewnątrz (udzielona została im prokura oddziałowa);
- do Oddziału został przydzielony całkowicie odrębny zespół pracowników, który został również organizacyjnie przypisany do określonych zadań; pracownicy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych;
- Oddział korzysta z własnych wyodrębnionych do tego celu służb pomocniczych (pracowników) w tym w szczególności w zakresie sprzedaży, marketingu, zakupów, kontroli jakości, a w przypadku usług: księgowych, kadrowych, prawnych, BHP, kontrolingu, finansów Oddział korzysta z służb (pracowników) nie należących organizacyjnie do Oddziału.
Oddział został również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Wyodrębnienie to osiągnięto poprzez prowadzenie od dnia 1 lutego bieżącego roku całkowicie odrębnej ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa w taki sposób, który pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Oddziału, a ściślej do realizowanych przez Oddział zadań gospodarczych. Mając na uwadze powyższe Oddział będzie miał możliwość prowadzenia odrębnej sprawozdawczości finansowej (sporządzanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdawczość zarządcza generowanie raportów dotyczących tej działalności).
Należy również wskazać, że dla Oddziału jest prowadzony odrębny rachunek bankowy (i powiązany z nim rachunek VAT split payment) i co istotne Oddział rozpoczął wykorzystywać ten rachunek do obsługi realizacji zadań gospodarczych Oddziału. Za pomocą tego rachunku gromadzone będą i wydatkowane środki finansowe związane z realizacją zadań gospodarczych Oddziału. Przy jego użyciu prowadzone będą rozliczenia z kontrahentami jak i pracownikami tego Oddziału.
Oddział cechuje się także stosownym wyodrębnieniem majątkowym. Działalność Oddziału opiera się na samodzielnych (odrębnych) grupach składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) i związanych z nimi praw i zobowiązań. Do Oddziału zostały przyporządkowane odrębne składniki zarówno materialne jak i niematerialne pozwalające prowadzić określoną (przypisaną Oddziałowi) działalność gospodarczą, jak również do Oddziału przypisano zobowiązania.
Na Oddział składa się w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące Oddział (nazwa);
- ruchomości w szczególności w postaci takiego rodzaju urządzeń jak: frezarka, podnośnik, przecinarka, spawarka, tokarka, oscyloskop;
- prawa z najmu nieruchomości w postaci hali produkcyjno-magazynowej wraz z częścią socjalną oraz placem parkingowym;
- do Oddziału zostały przypisane określone umowy, których realizacja związana jest z funkcjonowaniem tego Oddziału, a w szczególności umowy na prace badawczo rozwojowe, usługi projektowe, umowy na wdrożenie, wykonanie i nadzór nad budową prototypów, itp.;
- do Oddziału zostały również przypisane zobowiązania i należności;
- środki pieniężne.
Oddział został również wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej. Cały bowiem Oddział stanowi funkcjonalnie odrębną całość i obejmuje elementy niezbędne do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.
Jak można zauważyć w związku z wyodrębnieniem Oddziału na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i majątkowej alokowane w ramach działalności Oddziału składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie takiej działalności w sposób ciągły i odrębny.
W ramach pozostałych części przedsiębiorstwa Spółki R. S.A., to jest poza Oddziałem w S., nie funkcjonują jakiekolwiek składniki majątkowe lub zobowiązania, które byłyby funkcjonalnie związane z działalnością tego Oddziału. Jedynym wyjątkiem są elementy szkieletu a., które były przygotowywane w Wytwórni w W., a następnie z elementów tych w S. składany był prototyp a. Po sprzedaży, o której mowa poniżej wykonanie tych elementów będzie, zlecane podmiotom zewnętrznym w zależności od zaoferowanej ceny ich wytworzenia, jakości i terminu ich wykonania (podmiotami tymi mogą być np.: R. W., firma T. Sł., firma M. S.A. z W. lub inne podmioty, lub wykonywane mogą być samodzielnie).
Również wśród przydzielonych Oddziałowi składników majątkowych i zobowiązań nie ma składników, które byłyby funkcjonalnie związane z działalnością innych niż ten Oddział części przedsiębiorstwa Spółki R. S.A.
Spółka zamierza opisany i wyodrębniony w ramach Oddziału zespół składników majątkowych służący do prowadzenia wskazanej działalności gospodarczej sprzedać do odrębnego podmiotu. Nabywcą będzie spółka RE.S sp. z o.o. z siedzibą w R. przy ul. Ł., 47- (KRS X, NIP X). Spółka R. S.A. na chwilę sporządzenia niniejszego wniosku posiada 100% udziałów w spółce RE. sp. z o.o. Spółka RE sp. z o.o. posiada siedzibę na terytorium RP. W pierwszej kolejności Spółka zbędzie udziały w RE sp. z o.o. na rzecz spółki Agencja S.A., która jest spółką akcyjną pod nadzorem Prezesa Rady Ministrów ze 100% udziałem Skarbu Państwa lub podmiotu zależnego od Agencji S.A., (Agencja wspiera przedsiębiorstwa w prowadzeniu i rozwijaniu działalności, a także w realizacji procesów restrukturyzacji i odgrywa ważną rolę w zwiększaniu konkurencyjności polskiej gospodarki). Następnie dojdzie do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzonego w ramach Oddziału na rzecz spółki RE. sp. z o.o., której udziałowcem będzie Agencja lub podmiot zależny od Agencji S.A.
Przedmiotem sprzedaży będzie cały zespół składników majątkowych wyodrębniony w ramach Oddziału, to jest aktywa trwałe, prawa z najmu nieruchomości i rzeczy ruchome, oraz środki obrotowe, w tym zapasy, należności, środki pieniężne, zobowiązania związane z jego funkcjonowaniem. W ramach dokonanego zbycia zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z umów, oczywiście za zgodą kontrahentów. Pracownicy Oddziału staną się pracownikami spółki RE. sp. z o.o, a to w oparciu o art. 23(1) Kodeksu pracy.
Od strony formalnej dla przeniesienia przedmiotowego zespołu składników materialnych i niematerialnych, zobowiązań i pracowników zostaną spełnione wszystkie warunki wymagane przepisami dla zbycia przedsiębiorstwa.
W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.
Zainteresowany niebędący stroną postępowania (RE. sp. z o.o.) będzie na bazie zespołu składników nabytego od Wnioskodawcy kontynuował działalność gospodarczą dotychczas prowadzoną przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem tego zespołu składników, to jest działalność e. Działalność ta będzie z chwilą nabycia realizowana w sposób dotychczasowy, przy czym oczywiście nabywca zamierza rozwijać tę działalność w celu maksymalizacji zysków.
W związku z planowanym rozwojem działalności przez nabywcę nie jest jednak rozważana zmiana jej rodzaju (będzie to w dalszym ciągu działalność w obszarze e.. to jest w obszarze projektowania i produkcji pojazdów z napędem elektrycznym w postaci różnego rodzaju a. m., p. i s., jak również w tym zakresie świadczenie usług projektowych oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych).
Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności Wnioskodawcy prowadzonej do czasu planowanej transakcji z wykorzystaniem zespołu składników będącego przedmiotem transakcji (tj. działalności e) wyłącznie w oparciu o składniki będące przedmiotem tej transakcji.
Z oczywistych przyczyn po zawarciu transakcji konieczne będzie zawarcie przez nabywcę dodatkowych umów dotyczących obsługi obszarów, w których do tej pory Oddział korzystał z pracy pracowników R. S.A. nienależących organizacyjnie do Oddziału (usługi księgowe, kadrowe, prawne, BHP, kontrolingu, finansów). W tym zakresie Nabywca zawrze stosowną umowę lub umowy z R. S.A. lub innymi podmiotami świadczącymi tego rodzaju usługi.
Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawartym w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji, w ramach dokonanego zbycia składników tworzących Oddział zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z przypisanych do Oddziału umów, oczywiście za zgodą kontrahentów (dotyczyć będzie to w szczególności umów dotyczących najmu, umowy rachunku bankowego lub wspomnianych w wezwaniu umów na dostarczanie mediów).
Nie można oczywiście wykluczyć, że niektórzy dostawcy usług w miejsce wyrażenia zgody na przejęcie przez RE. sp. z o.o. zobowiązań wynikających z umów będą oczekiwali zawarcia z RE. sp. z o.o. nowych umów o treści analogicznej do treści umów zawartych pierwotnie przez R. S.A. W takich wypadkach, formalnie rzecz biorąc również będziemy mieli do czynienia z zawarciem przez nabywcę dodatkowych umów, choć oczywiście nie będzie mieć to praktycznego wpływu na sposób prowadzenia przez Oddział dotychczasowej działalności gospodarczej.&
Należy zatem stwierdzić, że składniki będące przedmiotem transakcji będą wystarczające do kontynuowania wspomnianej działalności w ramach aktualnych mocy produkcyjnych Oddziału. Natomiast ewentualny rozwój działalności i zwiększenie mocy produkcyjnych w może wymagać rozbudowania tego zespołu o dodatkowe składniki.
Nabywca będzie oczywiście po nabyciu składników tworzących Oddział zawierał rozmaite nowe umowy, których zawieranie będzie po prostu elementem kontynuowanej działalności (zamówienia materiałów i podzespołów niezbędnych do produkcji, wspomniane w pierwotnym wniosku zamówienia elementów szkieletu a., etc.).
Zainteresowany niebędący stroną postępowania planuje wykorzystywać zespół składników nabyty od Wnioskodawcy wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie jest możliwe całkowite wykluczenie wykorzystania nabytego zespołu składników również do innych czynności, niemniej jednak pytanie nr 3 sformułowane w ramach niniejszego wniosku obejmuje swoim zakresem wyłącznie przypadki wykorzystania przedmiotu transakcji na potrzeby dokonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
(ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 25 maja 2020 r.):
- Czy opisany w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych i wyodrębniony w sposób wskazany w tym stanie faktycznym, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej uPTU?
- Czy sprzedaż wskazanego w stanie faktycznym zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do której nie stosuje się przepisów uPTU zgodnie z art. 6 pkt 1 uPTU?
- W przypadku, gdyby odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 były przeczące, czy zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez zainteresowanego będącego stroną postępowania, dokumentującej sprzedaż wskazanego w opisie stanu faktycznego zespołu składników materialnych i niematerialnych w zakresie, w jakim ten zespół składników wykorzystywany będzie do wykonywania czynności opodatkowanych?
Stanowisko Zainteresowanych:
Odpowiedź na pytanie 1
Spółka R. S.A. oraz Spółka RE. sp. z o.o. (dalej: Zainteresowani) stoją na stanowisku, że opisany w stanie faktycznym obszar działalności gospodarczej Spółki R. S.A. prowadzonej w ramach Oddziału w S. obejmujący w szczególności określone składniki materialne i niematerialne, zobowiązania oraz pracowników, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Odpowiedź na pytanie 2
Zainteresowani uważają, że sprzedaż wskazanego w stanie faktycznym zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do której nie stosuje się przepisów uPTU zgodnie z art. 6 pkt 1 uPTU.
Odpowiedź na pytanie 3
W ocenie zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w przypadku, gdyby odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 okazały się przeczące, zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez zainteresowanego będącego stroną postępowania, dokumentującej sprzedaż wskazanego w opisie stanu faktycznego zespołu składników materialnych i niematerialnych w zakresie, w jakim ten zespół składników wykorzystywany będzie przez nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ad 1. Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 1
Zgodnie z art. 2 pkt 27e uPTU ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z powyższym z ZCP mamy do czynienia, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego z przypadków.
Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Zatem ZCP ma być wydzielonym, wyodrębnionym zespołem składników majątkowych.
Działalność gospodarcza prowadzona w ramach Oddziału opiera się na przypisanych do tej działalności składnikach majątkowych (zarówno materialnych jak i niematerialnych). Oddział dysponuje zatem zarówno stosownymi ruchomościami jak i prawem do korzystania z nieruchomości (najem) niezbędnymi elementami do wykonywania (prowadzenia) tego rodzaju działalności.
Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na czterech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, majątkowej i funkcjonalnej.
Zdaniem Zainteresowanych, w podanym opisie mamy do czynienia z pełnym wyodrębnieniem organizacyjnym. Działalność prowadzona w ramach Oddziału w S.:
- prowadzona jest przez odrębny zespół pracowników;
- na czele zespołu pracowników stoi osoba kierująca tymi pracownikami; i tak jak wskazano w opisie stanu faktycznego osoba ta posiada nie tylko uprawnienia do kierowania personelem, ale też do zarządzania/kierowania majątkiem i aktywnością tej jednostki zarówno wewnątrz, jak i reprezentowania jej na zewnątrz;
- opiera się na przypisanych grupach składników majątkowych i związanych z nimi praw materialnych;
- stanowi funkcjonalną całość.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Elementem wyodrębnienia finansowego jest również prowadzenie oddzielnych rachunków bankowych.
W tym kontekście należy zaznaczyć, iż dla Oddziału jest prowadzona zupełnie odrębna ewidencja rachunkowa przedsiębiorstwa w taki sposób, który pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Oddziału, a ściślej do realizowanych przez Oddział zadań gospodarczych. Dodatkowo, jest możliwe prowadzenie dla tej działalności odrębnej sprawozdawczości finansowej (tj. sporządzanie odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczości zarządczej (tj. generowanie raportów dotyczących danej działalności).
Powyższe okoliczności potwierdzają, iż działalność prowadzona w ramach Oddziału spełnia warunek wyodrębnienia finansowego.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
W świetle ustalonej praktyki, ZCP musi być zatem przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, a więc musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia określonych działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Wyodrębniona w Spółce R. S.A. działalność prowadzona w ramach Oddziału może zatem stanowić odrębną całość i zdaniem Zainteresowanych stanowi taką całość.
Alokowane w ramach działalności Oddziału składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie niezależnie tego rodzaju działalności.
Podsumowując należy podkreślić, że ZCP nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze, dlatego też na podstawie przytoczonego w opisie stanu zdaniem Zainteresowanych wskazana działalność prowadzona w ramach Oddziału winna stanowić odrębne ZCP w rozumieniu uPTU.
Ad 2 Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 2
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 uPTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...). Dalej zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 uPTU przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei za towary ustawa nakazuje przyjmować, że są to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 uPTU). Za świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 uPTU).
W związku z powyższym sprzedaż co do zasady może być opodatkowaną dostawą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa o podatku od towarów i usług od wskazanego powyżej opodatkowania przewiduje w art. 6 istotny wyjątek. Zgodnie bowiem z treścią przytoczonego przepisu, przepisów ustawy, między innymi, nie stosuje się do 1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...).
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e uPTU ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jak zatem jasno wynika z przytoczonych przepisów w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest tzw. zorganizowana część przedsiębiorstwa wówczas przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ogóle nie znajdą zastosowania.
W świetle zajętego powyżej przez Zainteresowanych stanowiska co do tego, iż przedmiot sprzedaży w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony w ramach Oddziału w S.stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e uPTU i usług należy stwierdzić, iż planowana przez Spółkę R. S.A. sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki RE. sp. z o.o. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uPTU, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 uPTU, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak wynika ze stanowiska Zainteresowanych dotyczącego pytań nr 1 i 2, w ocenie Zainteresowanych przedmiotem opisanej w niniejszym wniosku transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e uPTU, a tym samym dostawa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy z art. 6 pkt 1 uPTU, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Dlatego w ocenie zainteresowanego niebędącego stroną postępowania ewentualny podatek naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez R. S.A. nie mógłby podlegać odliczeniu przez zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z uwagi na przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 uPTU.
Jeśli jednak stanowisko Zainteresowanych dotyczące pytań 1 i 2 okaże się nieprawidłowe, a odpowiedzi na te pytania powinny być przeczące, zdaniem zainteresowanego niebędącego stroną postępowania nie wystąpią przeszkody dla uzyskania przezeń prawa odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej sprzedaż wskazanego w opisie stanu faktycznego zespołu składników materialnych i niematerialnych.
Oczywiście prawo do odliczenia powstanie przy założeniu, że zostaną spełnione ogólne przesłanki uzyskania tego prawa, określone w art. 86 ust. 1 uPTU, zatem będzie ono przysługiwać w zakresie, w jakim nabyty zespół składników wykorzystywany będzie przez nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 206 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 (...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
W ocenie Organu, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
W analizowanej sprawie w ślad za różnorodną aktywnością przedsiębiorstwo Spółki R. S.A. od dawna podlega wewnętrznym podziałom organizacyjnym. Obecnie w Spółce funkcjonuje szereg wyodrębnionych organizacyjnie zakładów. Podział przedsiębiorstwa został dokonany formalnie w oparciu o uchwały Zarządu Spółki. Na podstawie tych uchwał wyodrębniono w ramach przedsiębiorstwa Spółki między innymi takie zakłady jak: Zakład I., Zakład O., Zakład In., Zakład IO., Zakład OE., Zakład IOS., Zakład PK. Spółka pierwotnie również wyodrębniała w ramach swoich struktur organizacyjnych działalność z zakresu e przez tworzenie stosownych struktur wewnętrznych. Następnie Spółka celem podkreślenia istotnej odrębności i samodzielności tej działalności utworzyła oddział w miejscowości S., w ramach którego od dnia 1 lutego bieżącego roku prowadzi działalność e (Oddział).
Jak wskazała Spółka na skutek działań formalnych jak i przede wszystkim faktycznych podjętych przez Zarząd Spółki, działalność w zakresie e została wyodrębniona organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie tej Spółki.
O wyodrębnieniu organizacyjnym zespołu składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem planowanej sprzedaży, świadczy fakt formalnego utworzenia oddziału Spółki w S. jako samodzielnej jednostki organizacyjnej w strukturach Spółki. Dodatkowo bieżącą działalnością Oddziału kieruje Dyrektor Oddziału oraz jego Zastępca. Do ich zadań należy kierowanie pracownikami i funkcjonowaniem jednostki (Oddziału). Osoby te posiadają nie tylko uprawnienia do kierowania personelem, ale też do dysponowania majątkiem i aktywnością tej jednostki zarówno wewnątrz Spółki, jak i reprezentowania jej na zewnątrz (udzielona została im prokura oddziałowa). Do Oddziału został przydzielony całkowicie odrębny zespół pracowników, który został również organizacyjnie przypisany do określonych zadań. Oddział korzysta z własnych wyodrębnionych do tego celu służb pomocniczych (pracowników) w tym w szczególności w zakresie sprzedaży, marketingu, zakupów, kontroli jakości, a w przypadku usług: księgowych, kadrowych, prawnych, BHP, kontrolingu, finansów Oddział korzysta z służb (pracowników) nie należących organizacyjnie do Oddziału.
Zaznaczenia wymaga również, że Oddział jest wyodrębniony pod względem finansowym. Wyodrębnienie to osiągnięto jak wskazała Spółka przez prowadzenie od dnia 1 lutego bieżącego roku całkowicie odrębnej ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa w taki sposób, który pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Oddziału, a ściślej do realizowanych przez Oddział zadań gospodarczych. Oddział będzie miał możliwość prowadzenia odrębnej sprawozdawczości finansowej (sporządzanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdawczość zarządcza generowanie raportów dotyczących tej działalności). Dla Oddziału jest prowadzony odrębny rachunek bankowy (i powiązany z nim rachunek VAT split payment) i co istotne Oddział rozpoczął wykorzystywać ten rachunek do obsługi realizacji zadań gospodarczych Oddziału. Za pomocą tego rachunku gromadzone będą i wydatkowane środki finansowe związane z realizacją zadań gospodarczych Oddziału. Przy jego użyciu prowadzone będą rozliczenia z kontrahentami jak i pracownikami tego Oddziału.
Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Oddział, jest również wyodrębniony funkcjonalnie w przedsiębiorstwie Spółki. Jak wskazała Spółka cały bowiem Oddział stanowi funkcjonalnie odrębną całość i obejmuje elementy niezbędne do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych. W związku z wyodrębnieniem Oddziału na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i majątkowej alokowane w ramach działalności Oddziału składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie takiej działalności w sposób ciągły i odrębny. Ponadto w oparciu o art. 231 Kodeksu pracy pracownicy Oddziału staną się pracownikami spółki RE. sp. z o.o.
Istotny jest również fakt, że Nabywca będzie na bazie zespołu składników nabytego od Wnioskodawcy kontynuował działalność gospodarczą dotychczas prowadzoną przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem tego zespołu składników, to jest działalność e. Działalność ta będzie z chwilą nabycia realizowana w sposób dotychczasowy, przy czym oczywiście nabywca zamierza rozwijać tę działalność w celu maksymalizacji zysków. W związku z planowanym rozwojem działalności przez nabywcę nie jest jednak rozważana zmiana jej rodzaju (będzie to w dalszym ciągu działalność w obszarze e to jest w obszarze projektowania i produkcji pojazdów z napędem elektrycznym w postaci różnego rodzaju a. , jak również w tym zakresie świadczenie usług projektowych oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych). Ponadto nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności Wnioskodawcy prowadzonej do czasu planowanej transakcji z wykorzystaniem zespołu składników będącego jej przedmiotem (tj. działalności e) wyłącznie w oparciu o te składniki. W celu kontynuowania realizacji przejętych zadań gospodarczych Oddziału Nabywca nie będzie musiał pozyskiwać nowych narzędzi pracy np. środków trwałych oraz pracowników.
Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Oddział, mający być przedmiotem sprzedaży, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Opisany we wniosku Oddział stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.
Zatem, mając na uwadze powyższe, w przypadku gdy przedmiotem sprzedaży będzie opisany we wniosku wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo Oddział zajmujący się działalnością e uznać należy, że przedmiotem transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. W związku z tym przedmiotowa transakcja, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2 jest prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ informuje, że nie udziela się odpowiedzi na pytanie numer 3, ponieważ Wnioskodawca jej oczekiwał w sytuacji odpowiedzi przeczącej na pytania numer 1 i 2 tj. w przypadku uznania, iż przedmiotem transakcji nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy i w konsekwencji do transakcji nie będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że jeżeli w toku przeprowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie ustalony inny stan interpretacja nie wywoła skutku prawnego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej