Temat interpretacji
prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (dalej: Wnioskodawca lub ()). Wnioskodawca jest jednostką naukową (). Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Wnioskodawcy są również otrzymywane subwencje i dotacje. W związku z powyższym Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).
Głównym przedmiotem działań Wnioskodawca jest prowadzenie badań i prac rozwojowych, obejmujących hodowlę wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich, produkcję bezpiecznej żywności w warunkach przyjaznych dla zwierząt i środowiska przyrodniczego, a także wykorzystanie zwierząt gospodarskich dla celów biomedycznych. Program badawczy Wnioskodawca realizowany jest w 10 zakładach naukowych, które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia.
Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny dla zmieniających się potrzeb produkcji zwierzęcej:
- Hodowla Bydła,
- Hodowla Trzody Chlewnej,
- Hodowla Drobiu,
- Hodowla Owiec i Kóz,
- Hodowla Drobnego Inwentarza,
- Hodowla Koni,
- Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo,
- Systemy i Środowisko Produkcji,
- Biologia Molekularna Zwierząt,
- Biotechnologia Rozrodu i Kriokonserwacji.
Wnioskodawca realizuje powierzony mu przez Radę Ministrów program wieloletni pod nazwą (), będący naturalną kontynuacją i rozwinięciem prac prowadzonych od 2006 roku.
Celem programu, który obejmuje działania dotyczące funkcjonowania hodowli i produkcji zwierzęcej, zdolnej do konkurowania na rynku europejskim i opiera się na najnowszych osiągnięciach nauki polskiej i światowej w dziedzinie hodowli i produkcji zwierzęcej jest zapewnienie postępu biologicznego hodowli zwierząt gospodarskich przy zachowaniu bogatej bioróżnorodności zwierząt, z uwzględnieniem biotechnologicznych, technologicznych i środowiskowych uwarunkowań produkcji.
Wnioskodawca prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:
- sprzedaż - wydawnictwa;
- sprzedaż - pozostała działalność naukowa laboratoria;
- sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia;
- sprzedaż - pozostała działalność naukowa-zlecenia obce;
- sprzedaż - usługi laboratoryjne;
- sprzedaż - działalność rolnicza;
- sprzedaż - działalność pozostała;
- czynsze - lokale mieszkalne;
- dzierżawa, najem pozostałe;
- sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.
Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy. Wnioskodawca wraz z trzema spółkami prawa handlowego zawarł umowę tzw. konsorcjum naukowego. Umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej. Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja przedsięwzięcia o charakterze projektu badawczo-rozwojowego, zmierzającego do opracowania nowej technologii produkcji drobiu, opracowanego pt. . Jako cele umowy konsorcjum wskazano również solidarne wniesienie wkładu merytorycznego i organizacyjnego w celu prawidłowej realizacji Projektu, a rozpoczęcie i realizacja Projektu uzależnione są od zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję ().
Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej należy:
- organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,
- ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,
- współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu.
Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym został wyznaczony Wnioskodawca. Lider odpowiada przede wszystkim za przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie Projektu zgodnie z wymogami określonymi w regulaminie konkursu ogłoszonego przez Agencję () w ramach PROW 2014-2020, Działanie Współpraca. Lider odpowiada za zawarcie na rzecz i w imieniu własnym oraz Konsorcjantów umowy o dofinansowanie projektu z (), a także za całościową realizację Projektu, w tym sprawozdawczość i rozliczenie finansowe.
Do zadań Lidera zgodnie z umową konsorcjalną należą w szczególności:
- wyrażanie wspólnego stanowiska i reprezentowanie Konsorcjum w kontaktach z instytucjami zewnętrznymi, w tym w szczególności z A. (),
- koordynowanie bieżącej współpracy pomiędzy Członkami Konsorcjum,
- pośredniczenie w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych tytułem dofinansowania z Instytucji Pośredniczącej i ich rozliczaniu,
- sporządzanie zbiorczych raportów z realizacji Projektu - na podstawie raportów otrzymanych od Członków - i przekazywanie ich do A (),
- reprezentowania Członków Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy o wykonanie i finansowanie projektu w kontaktach z A (), dokonywania zmian w umowie o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z umową konsorcjalną Rozliczenia finansowe związane z Projektem prowadzi Lider, w tym jest upoważniony do reprezentowania Konsorcjum podczas wnioskowania o dofinansowanie lub refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację Projektu, jak również do składania niezbędnych dokumentów z tym związanych. Środki finansowe na realizację Projektu będą kierowane przez A() na rachunek bankowy Lidera a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki zgodnie z zasadami określonymi przez A(), w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia środków na rachunek Lidera, o ile nie wystąpią przyczyny od niego niezależne, które by to uniemożliwiały. Lider nie ponosi odpowiedzialności względem Członków za wykonanie zobowiązań finansowych A. (), w tym za terminowość przekazywania kolejnych kwot dofinansowania.
Niewykorzystane przez Członków konsorcjum środki finansowe na realizację Projektu, po zakończeniu realizacji Projektu, podlegają zwrotowi na rachunek Lidera, a za jego pośrednictwem na rachunek A. (). Umowa przewiduje, że po zakończeniu projektu Konsorcjum planuje wdrożenie nowej technologii/nowego produktu w co najmniej jednym obiekcie hodowlanym. Wyniki realizacji projektu zostaną udostępnione na stronie internetowej członków Konsorcjum przez okres co najmniej 3 lat od daty zakończenia projektu, rozumianego jako data otrzymania płatności końcowej przez Konsorcjum. Prawa własności intelektualnej (w tym prawa autorskie i pokrewne) wytworzonej w ramach realizacji Projektu przez Członka Konsorcjum (w tym oczywiście też Lidera) przysługiwać będą mu jako ich wykonawcy, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę, sposób utrwalenia itd. Członek będzie również wyłącznie uprawniony do udzielania zezwolenia na korzystanie z tych opracowań oraz rozporządzania takimi opracowaniami. Prawa własności przemysłowej, wartości niematerialne i prawne, prawa pokrewne, prawa do patentów, know-how powstałe w wyniku wykonania Projektu z udziałem Członków Konsorcjum, przysługiwać będą tym Członkom wspólnie, zaś udziały Członków we wspólnym prawie zostaną ustalone w oddzielnej umowie stosownie do wkładu Członków Konsorcjum. Każdy z Konsorcjantów (w tym Lider) może przenieść na drugiego Konsorcjanta prawa do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Prawo do korzystania z wyników prac realizowanych w ramach Konsorcjum w celach komercyjnych zostanie określone w odrębnej umowie, ale Wnioskodawca nie będzie tych praw na nikogo przenosił ani też odpłatnie udzielał praw do korzystania. Wnioskodawca, działając jako Lider zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją (). Realizowana przez beneficjenta zawartej umowy o przyznanie pomocy operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania Współpraca - , , .
W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Opracowanie technologii produkcji drobiu z użyciem naturalnych preparatów antybakteryjnych. Finansowanie będzie wypłacane w ratach. Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy. Środki finansowe z tytułu kosztów bieżących są wypłacane proporcjonalnie do wartości kosztów kwalifikowalnych refundowanych na podstawie wniosku o płatność. W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/ towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Zasadniczo komercjalizacja wyników projektu sfinansowanego z umowy o przyznanie pomocy będzie dokonywana przez innych niż Lider członków konsorcjum - są to spółki prawa handlowego których celem jest osiąganie zysku i wykorzystają one w wyniku realizacji projektu w swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wykona badania a wyniki tych badań zostaną przez Wnioskodawcę opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągnąć wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum tzn. np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu. Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie planuje również osiągnąć innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. - wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?
Zdaniem Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Uzasadnienie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić. Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w& przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z trzema spółkami prawa handlowego zawarł umowę tzw. konsorcjum naukowego. Umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej. Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja przedsięwzięcia o charakterze projektu badawczo-rozwojowego, zmierzającego do opracowania nowej technologii produkcji drobiu, opracowanego pt. . Jako cele umowy konsorcjum wskazano również solidarne wniesienie wkładu merytorycznego i organizacyjnego w celu prawidłowej realizacji Projektu, a rozpoczęcie i realizacja Projektu uzależnione są od zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję ().
Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej należy:
- organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,
- ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,
- współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu.
Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym został wyznaczony Wnioskodawca. Lider odpowiada przede wszystkim za przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie Projektu zgodnie z wymogami określonymi w regulaminie konkursu ogłoszonego przez Agencję () w ramach PROW 2014-2020, Działanie Współpraca. Lider odpowiada za zawarcie na rzecz i w imieniu własnym oraz Konsorcjantów umowy o dofinansowanie projektu z A(), a także za całościową realizację Projektu, w tym sprawozdawczość i rozliczenie finansowe.
Do zadań Lidera zgodnie z umową konsorcjalną należą w szczególności:
- wyrażanie wspólnego stanowiska i reprezentowanie Konsorcjum w kontaktach z instytucjami zewnętrznymi, w tym w szczególności z A(),
- koordynowanie bieżącej współpracy pomiędzy Członkami Konsorcjum,
- pośredniczenie w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych tytułem dofinansowania z Instytucji Pośredniczącej i ich rozliczaniu,
- sporządzanie zbiorczych raportów z realizacji Projektu - na podstawie raportów otrzymanych od Członków - i przekazywanie ich do A(),
- reprezentowania Członków Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy o wykonanie i finansowanie projektu w kontaktach z A(), dokonywania zmian w umowie o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z umową konsorcjalną Rozliczenia finansowe związane z Projektem prowadzi Lider, w tym jest upoważniony do reprezentowania Konsorcjum podczas wnioskowania o dofinansowanie lub refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację Projektu, jak również do składania niezbędnych dokumentów z tym związanych. Środki finansowe na realizację Projektu będą kierowane przez A() na rachunek bankowy Lidera a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki zgodnie z zasadami określonymi przez A(), w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia środków na rachunek Lidera, o ile nie wystąpią przyczyny od niego niezależne, które by to uniemożliwiały. Lider nie ponosi odpowiedzialności względem Członków za wykonanie zobowiązań finansowych A(), w tym za terminowość przekazywania kolejnych kwot dofinansowania.
Niewykorzystane przez Członków konsorcjum środki finansowe na realizację Projektu, po zakończeniu realizacji Projektu, podlegają zwrotowi na rachunek Lidera, a za jego pośrednictwem na rachunek A(). Umowa przewiduje, że po zakończeniu projektu Konsorcjum planuje wdrożenie nowej technologii/nowego produktu w co najmniej jednym obiekcie hodowlanym Wyniki realizacji projektu zostaną udostępnione na stronie internetowej członków Konsorcjum przez okres co najmniej 3 lat od daty zakończenia projektu, rozumianego jako data otrzymania płatności końcowej przez Konsorcjum. Prawa własności intelektualnej (w tym prawa autorskie i pokrewne) wytworzonej w ramach realizacji Projektu przez Członka Konsorcjum (w tym oczywiście też Lidera) przysługiwać będą mu jako ich wykonawcy, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę, sposób utrwalenia itd. Członek będzie również wyłącznie uprawniony do udzielania zezwolenia na korzystanie z tych opracowań oraz rozporządzania takimi opracowaniami. Prawa własności przemysłowej, wartości niematerialne i prawne, prawa pokrewne, prawa do patentów, know-how powstałe w wyniku wykonania Projektu z udziałem Członków Konsorcjum, przysługiwać będą tym Członkom wspólnie, zaś udziały Członków we wspólnym prawie zostaną ustalone w oddzielnej umowie stosownie do wkładu Członków Konsorcjum. Każdy z Konsorcjantów (w tym Lider) może przenieść na drugiego Konsorcjanta prawa do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Prawo do korzystania z wyników prac realizowanych w ramach Konsorcjum w celach komercyjnych zostanie określone w odrębnej umowie, ale Wnioskodawca nie będzie tych praw na nikogo przenosił ani też odpłatnie udzielał praw do korzystania. Wnioskodawca, działając jako Lider zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją (). Realizowana przez beneficjenta zawartej umowy o przyznanie pomocy operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania Współpraca - , , .
W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Opracowanie technologii produkcji drobiu z użyciem naturalnych preparatów antybakteryjnych. Finansowanie będzie wypłacane w ratach. Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy. Środki finansowe z tytułu kosztów bieżących są wypłacane proporcjonalnie do wartości kosztów kwalifikowalnych refundowanych na podstawie wniosku o płatność. W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/ towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Zasadniczo komercjalizacja wyników projektu sfinansowanego z umowy o przyznanie pomocy będzie dokonywana przez innych niż Lider członków konsorcjum - są to spółki prawa handlowego których celem jest osiąganie zysku i wykorzystają one w wyniku realizacji projektu w swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wykona badania a wyniki tych badań zostaną przez Wnioskodawcę opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągnąć wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum tzn. np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu. Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągnąć innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. - wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy będzie Mu przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie na realizację Projektu. Wnioskodawca wskazał, że każdy z Konsorcjantów (w tym Lider) może przenieść na drugiego Konsorcjanta prawa do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Prawo do korzystania z wyników prac realizowanych w ramach Konsorcjum w celach komercyjnych zostanie określone w odrębnej umowie, ale Wnioskodawca nie będzie tych praw na nikogo przenosił ani też odpłatnie udzielał praw do korzystania. Wnioskodawca wykona badania a wyniki tych badań zostaną przez Wnioskodawcę opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągnąć wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum tzn. np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu. Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągnąć innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. - wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż Wnioskodawca nie planuje osiągnąć przychodów oraz nie zamierza komercjalizować wyników prac powstałych przy realizacji projektu. Zatem Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki związane z realizacją tego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ponieważ stroną wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji jest () należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych uczestników konsorcjum.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej