w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.330.2020.1.AMO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.330.2020.1.AMO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2020 r. (data wpływu 15 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Y jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów pn. X oraz Y.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 maja 2020 r. (data wpływu 15 maja 2020 r.), poprzez wskazanie prawidłowej nazwy Wnioskodawcy oraz uzupełnienie o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Koło Gospodyń Wiejskich w działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nie wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą o Kołach Gospodyń Wiejskich. Nie jest zarejestrowane, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie jest płatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem wniosku są zdarzenia przyszłe. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom kulturalnym społeczności wiejskiej KGW postanowiło zorganizować festyn oraz cykl szkoleń.

W 2020 r. będzie realizowana przez KGW impreza pn. X oraz cykl szkoleń pn. Y.

Na przedmiotowe zadania zostały złożone wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego. Koło Gospodyń Wiejskich podpisze umowy o powierzenie grantów w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Przedsięwzięcie jest zgodne z zakresem projektu grantowego, ponieważ będzie promowało aktywne i pożyteczne spędzanie wolnego czasu w zdrowym stylu, w gronie rodziny i otoczenia a także prowadzenie wszelkich działalności z poszanowaniem środowiska naturalnego. Poprzez rekreację, zabawę i udział w konkursach zintegruje mieszkańców Gminy , powiatu , zaproszonych gości i mieszkańców gmin ościennych. Dodatkowo dzięki szkoleniom będzie okazja do wymiany doświadczeń, integracji międzypokoleniowej, zwiększenia świadomości odnośnie ochrony środowiska i dbania o środowisko naturalne, a także będzie można nauczyć się przygotowania potraw w taki sposób, aby zachować jak najwięcej walorów odżywczych warzyw i owoców. Nastąpi zwiększenie i wzmocnienie świadomości historyczno- kulturowej o naszej ziemi oraz promocja idei działalności społecznej, w tym produktów i usług lokalnych wśród dzieci i młodzieży.

Pierwszy z projektów będzie realizowany 2020 r., będzie miał charakter otwarty, a udział w nim będzie bezpłatny. Przedsięwzięcie będzie polegało na zorganizowaniu jednodniowej imprezy ogólnodostępnej dla wszystkich mieszkańców Gminy i nie tylko, a także turystów odwiedzających region Wnioskodawcy.

Festyn to publiczna impreza o charakterze integracyjnym, której towarzyszyć będą m.in. występy zespołów ludowych, prezentacja KGW działających na terenie Gminy , zabawy dla najmłodszych, konkursy i wspólna zabawa pod chmurką. Atrakcje przewidziane dla najmłodszych to m.in. jungle maxi, polowanie na kreta, rowery odwrotnie skrętne, potrójne spodnie, potrójne narty, ludzka gąsienica, google alkoholowe, przeciąganie liny, ścianka wspinaczkowa, mega piłkarzyki, koszykówka, bramka celnościowa, urządzenie do rywalizacji, zajęcia z wykwalifikowanymi animatorami, które umilą czas spędzony na festynie i dostarczą najmłodszym niezapomnianych wrażeń.

Żadne z powyższych działań, zaplanowanych w ramach projektu nie będzie generowało dochodu. Projekt obejmuje zorganizowanie imprezy z programem artystycznym dla dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych, uczestnictwo w imprezie o charakterze ogólnodostępnym i otwartym, nie będzie biletowane i każdy będzie mógł uczestniczyć w festynie bezpłatnie.

W ramach wydatków związanych z realizacją umowy przewidziano następujące wydatki: wyposażenie i dostarczenie na miejsce parku rozrywki, przeprowadzenie licznych zabaw przez wykwalifikowanych animatorów, zorganizowanie cateringu dla ok. 100 osób, występ zespołu muzycznego, ochrona oraz ubezpieczenie OC terenu festynu.

Poniesienie powyższych wydatków zostanie udokumentowane fakturami VAT i rachunkami, od których KGW nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wszelkie faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawione na KGW, a efekty powstałe w wyniku realizacji działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na KGW. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem.

Podczas festynu KGW nie będzie dokonywało sprzedaży i Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane przez KGW do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do wniosku o powierzenie grantu KGW złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Koło Gospodyń Wiejskich realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku od podatku od towarów i usług.

Drugi z projektów będzie realizowany od do 2020 roku. Uczestnikami szkoleń będzie mógł być każdy zainteresowany, który wcześniej zapisze się na takie szkolenie. Nie będzie przeprowadzana rekrutacja, decydująca będzie kolejność zgłoszeń. Szkolenia będą dotyczyć działalności i rozliczania KGW, otwierania i prowadzenia działalności gospodarczej, ochrony środowiska na obszarach wiejskich, dbania o zieleń w przydomowych ogrodach oraz przygotowywania potraw z wykorzystaniem ekologicznej żywności.

Szkolenia te mają na celu zwiększenie świadomości na temat ochrony środowiska w regionie Wnioskodawcy, a także umożliwić im zapoznanie się z możliwościami rozwoju poprzez prowadzenie działalności społecznej, jak i gospodarczej. Na każdym z organizowanych szkoleń będzie poczęstunek dla uczestników.

Poniesienie powyższych wydatków zostanie udokumentowane fakturami VAT i rachunkami, od których KGW nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wszelkie faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawione na KGW, a efekty powstałe w wyniku realizacji działania w żaden sposób nie będą związanie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na KGW. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podczas szkoleń KGW nie będzie dokonywało sprzedaży i Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane przez KGW do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do wniosku o powierzenie grantu KGW złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Koło Gospodyń Wiejskich realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku od podatku od towarów i usług.

Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację powyżej opisanych operacji Koło Gospodyń Wiejskich uwzględniło podatek VAT jako koszt kwalifikowany. W związku z powyższym w ramach wniosku o płatność Wnioskodawca będzie również wnioskować i wykazywać w kosztach kwalifikowanych koszty podatku VAT.

Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany. Wnioskowana interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem do podpisania umów, a także do wniosków o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Koło Gospodyń Wiejskich w realizując powyższe operacje będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów pn. X oraz Y w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Koło Gospodyń Wiejskich w nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów pn. X oraz Y. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, jako czynny podatnik oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku, z czym nie ma możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przy realizacji ww. projektów.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się od podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wszelkie faktury związane z realizacją projektów będą wystawiane na KGW, a efekty powstałe w wyniku realizacji działań w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Koło Gospodyń Wiejskich w nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników i realizując powyższe operacje w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Nie posiada bowiem statusu płatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług gdyż nie jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej ani osobą fizyczną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie braku prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. Y.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Y, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

W tym miejscu należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. Y. Natomiast w zakresie projektu pn. X wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej