zastosowane stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką, dokonywanej po 31 marca 2020 r. - - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.3.RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.3.RG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zastosowane stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką, dokonywanej po 31 marca 2020 r. -

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką dokonywanej po 31 marca 2020 r., w wyniku uwzględnienia zażalenia z dnia 1 kwietnia 2020 r. (data wpływu) na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o odmowie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.1.RG jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką dokonywanej do 31 marca 2020 r. i po 31 marca 2020 r.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, tut. Organ w zakresie zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką po dniu 31 marca 2020 r. wydał w dniu 20 marca 2020 r. postanowienie o odmowie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Postanowienie z dnia 20 marca 2020 r. doręczono Wnioskodawcy w dniu 25 marca 2020 r.

Wnioskodawca nie zgadzając się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. postanowieniu pismem z dnia 1 kwietnia 2020 r. (data wpływu), złożył w wymaganym przepisami prawa terminie, zażalenie na ww. postanowienie Organu pierwszej instancji z dnia 20 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.1.RG.

W wyniku analizy sprawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z dnia 21 maja 2020 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.2.AK uchylił w całości zaskarżone postanowienie z dnia 20 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.231.2020.1.RG oraz przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia Organowi pierwszej instancji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jako producent towaru zamierza wprowadzić na rynek chrupki kukurydziane o smaku . w opakowaniach 50 g . Odpowiadając na potrzeby rynku, chcąc jednocześnie podnieść atrakcyjność towarów wśród proponowanych przez konkurencję produktów zamierza wprowadzić wyżej wymienione chrupki z niespodzianką. Co najistotniejsze zarówno chrupki jak i zabawka znajdują się w jednym opakowaniu i nie mogą zostać oddzielone bez otwarcia i zniszczenia głównego opakowania. W środku głównego opakowania przeznaczonego do sprzedaży na rzecz ostatecznego konsumenta - znajduje się osobne opakowanie chrupek na dole, a na górze niewielkie pudełko z niespodzianką o wymiarach około 5 x 5 cm. Opakowanie główne produktu składa się z jednolitej etykiety kartonowej, która zawiera informację o składzie, a także informację o niespodziance w środku z rysunkami przykładowych zabawek. Opakowanie stanowi całość i sprzedaż tego rodzaju chrupek jest możliwa jedynie w tej wersji - tj. nie sprzedaje się tego produktu bez niespodzianki. Utworzony w ten sposób produkt posiada jeden kod kreskowy.

Uwzględniając klasyfikację produktów do celów podatków VAT chrupki kukurydziane są opodatkowane stawką VAT 5%, natomiast niespodzianka jako produkt nierozerwalnie związany z opakowaniem chrupek jest prezentem o małej wartości, a stawka VAT na zabawkę wynosi 23%. Spółka wnosi o potwierdzenie, że w oparciu o przepis art. 41 ust. 2a ustawy o VAT jest uprawniona do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostawy/sprzedaży ww. produktu.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji w zakresie dwóch stanów prawnych przed 31 marca 2020 roku i po 31 marca 2020 roku.

  1. w stanie prawnym do 31 marca 2020 roku: PKWIU chrupek - PKWiU 10.61.33.0 VAT 5 %, PKWIU zabawki - PKWiU 32.40.39.0 - Gry i zabawki, gdzie indziej niesklasyfikowane VAT 23%

Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej. Wniosek jak i zadane pytanie dotyczą dwóch stanów prawnych (przed i po 31 marca 2020), aczkolwiek stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie nie uległo zmianie i uznaje on iż z uwagi na art. 41 ust. 2a ustawy o VAT jest on uprawniony do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostaw wyrobów pod nazwą: - chrupki kukurydziane z niespodzianką.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo stosować obniżoną stawkę VAT 5% w stosunku do sprzedaży produktu pod nazwą: - chrupki kukurydziane z niespodzianką?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na art. 41 ust. 2a ustawy o VAT jest on uprawniony do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostaw wyrobów pod nazwą: ... - chrupki kukurydziane z niespodzianką.

Przedmiotowe stanowisko wynika z faktu, że towar ten z ekonomicznego i statystycznego punktu widzenia stanowi jeden złożony produkt - bez możliwości nabycia poszczególnych części osobno. Produkty są opakowane jednolitą etykietą foliową z nadrukiem rodzaju niespodzianki. Opakowanie stanowi całość bez możliwości oderwania jej poszczególnych części.

Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego w powiązaniu z obecnym stanem prawnym należy stwierdzić, iż przedmiotem obrotu handlowego jest chrupek i dołączonej niespodzianki, a towar ten jest traktowany jako jedna całość (brak możliwości oddzielnego nabycia chrupek bądź niespodzianki).

Zatem dla określenia stawki VAT dla dostawy towaru jakim są chrupki wraz z niespodzianką, istotnym jest fakt, iż niespodzianka dołączona do jogurtu jest w sposób ścisły związana z chrupkami. W efekcie chrupki wraz z niespodzianką tworzą jedną całość.

Dlatego też z perspektywy funkcjonalności, towar ten stanowi jeden produkt.

Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe, z którego wynika, chrupki wraz z niespodzianką stanowią jednolity przedmiot dostawy, należy stwierdzić, iż ww. towary korzystać będą z obniżonej tj. 5% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy VAT.

O zastosowaniu jednej stawki decyduje istnienie związku umożliwiającego uznanie zestawu dwóch produktów za jedną rzecz w rozumieniu art. 45 kodeksu cywilnego.

O tym, czy określone elementy stanowią części składowe jednej rzeczy złożonej, rozstrzyga obiektywna ocena gospodarczego znaczenia istniejącego między nimi fizycznego i funkcjonalnego powiązania. Jeśli są one powiązane fizycznie i funkcjonalnie, tak że tworzą razem gospodarczą całość, stanowią części składowe jednej rzeczy złożonej, choćby całość ta dała się technicznie łatwo zdemontować (wyrok SN z 28 czerwca 2002 r., sygn. akt I CK 5/02, niepublikowany)

Część składowa rzeczy - to wszystko, co nie może być od niej odłączone bez zmiany istoty całej rzeczy lub bez zmiany części składowej. Część składowa, do chwili zgodnego z prawodawstwem wyodrębnienia, nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Fizyczne, gospodarcze i funkcjonalne połączenie w sposób trwały kilku samodzielnych elementów tak, że tworzą one określoną całość, powoduje, iż rzeczą w rozumieniu art. 45 k.c. jest ta właśnie całość.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Podatnika zarówno produkt jak i niespodzianka stanowią jeden produkt, istnieje bowiem pomiędzy nimi trwałe fizyczne powiązanie w postaci jednego trwałego opakowania. Klient ostateczny może dokonać zakupu jedyne całego produktu, natomiast próba rozdzielenia produktów sprawi, iż ostateczny produkt stanie się niepełnowartościowy i nie będzie nadawał się do sprzedaży.

Stanowisko Podatnika podziela między innymi interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2011 r. IBPP2/443-748/11/ICz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.), do dnia 30czerwca 2020 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 29 zostały wymienione Produkty przemiału zbóż (PKWiU 10.61).

Natomiast zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod poz. 22 wymienione zostały towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 10.61 Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty.

W pkt 1 objaśnień do tego załącznika zaznaczono, że symbol ex dotyczy danego wyrobu z danego grupowania.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru. Wobec tego, wskazana w załączniku stawka podatku VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jako producent towaru zamierza wprowadzić na rynek chrupki kukurydziane o smaku . w opakowaniach 50 g z niespodzianką. Zarówno chrupki jak i zabawka znajdują się w jednym opakowaniu i nie mogą zostać oddzielone bez otwarcia i zniszczenia głównego opakowania. Opakowanie stanowi całość i sprzedaż tego rodzaju chrupek jest możliwa jedynie w tej wersji - tj. nie sprzedaje się tego produktu bez niespodzianki. Utworzony w ten sposób produkt posiada jeden kod kreskowy.

Uwzględniając klasyfikację produktów do celów podatków VAT chrupki kukurydziane są opodatkowane stawką VAT 5%, natomiast niespodzianka jako produkt nierozerwalnie związany z opakowaniem chrupek jest prezentem o małej wartości, a stawka VAT na zabawkę wynosi 23%.

  1. w stanie prawnym do 31 marca 2020 roku: PKWIU chrupek - PKWiU 10.61.33.0 VAT 5 %, PKWIU zabawki - PKWiU 32.40.39.0 - Gry i zabawki, gdzie indziej niesklasyfikowane VAT 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki podatku w wysokości 5% dla dostawy produktu - chrupki kukurydziane z niespodzianką.

Odnosząc się do powyższego należy mieć na uwadze, że co do zasady na gruncie ustawy każde świadczenie jest traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną czynność, to nie powinna ona być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy (vide: wyrok TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dostawy towarów chrupek kukurydzianych i niespodzianki, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach oferowanego klientom produktu pn. , nie są ze sobą tak ściśle powiązane, żeby ich rozdzielenie miało sztuczny charakter. Są to bowiem dostawy obiektywnie podzielne i niezależne od siebie, mogące być przedmiotem odrębnej dostawy bez uszczerbku dla pozostałych świadczeń. Nie stanowią one zatem pod względem ekonomicznym i gospodarczym jednej, kompleksowej całości, pomimo tego że posiadają jeden kod kreskowy oraz są pakowane razem w jedno opakowanie, które fizycznie w sposób trwały tworzy zestaw. Fakt dostarczenia klientowi tych towarów w jednym opakowaniu nie powoduje bowiem, że towary te stają się jednym produktem (jedną rzeczą). Tym bardziej, że towary te są sprzedawane łącznie w celu podniesienia atrakcyjności towarów wśród proponowanych przez konkurencję.

Za uznaniem oferowanego klientom produktu w formie zestawu za odrębne świadczenia przemawia także fakt, że z towarów wchodzących w skład przedmiotowego zestawu nabywca może korzystać odrębnie (niezależnie), a żaden z tych towarów nie służy/nie będzie służył lepszemu skorzystaniu z innego (tj. niespodzianki - zabawki dołączane do sprzedawanych chrupek kukurydzianych nie są niezbędne do korzystania z tych chrupek, nie ułatwiają też korzystania z nich i odwrotnie chrupki nie służą lepszemu skorzystaniu z niespodzianki - zabawki). Towary dołączane do chrupek nie stanowią więc ich integralnych części, są całkiem osobnymi towarami, pomimo faktycznego powiązania z chrupkami za pomocą opakowania. Ponadto, pomiędzy składnikami ww. zestawu nie tylko nie występuje związek funkcjonalny (żaden z towarów nie stanowi bowiem dopełnienia/uzupełnienia pozostałego towaru), odmienne jest też przeznaczenie poszczególnych towarów wchodzących w skład zestawu: chrupki służą do spożycia, a zabawka do zabawy.

Nie można więc uznać, że niespodzianka w postaci zabawki jest nierozerwalnie związana z chrupkami. Nie ma bowiem między nimi takiego ścisłego związku gospodarczego, żeby je traktować jako jednolite świadczenie opodatkowane według takich samych zasad (tj. według stawki 5%), jakie obowiązują dla dostawy chrupek.

Z powyższego zatem wynika, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, lecz z zespołem odrębnych świadczeń (dostaw) podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach właściwych dla każdego świadczenia odrębnie, tj. według stawek właściwych dla towarów składających się na produkt jak wskazał Wnioskodawca chrupki kukurydziane są opodatkowane stawką VAT 5%, a stawka VAT na zabawkę wynosi 23%.

Połączenie tych świadczeń w jeden produkt marketingowy (bez zmiany istoty i właściwości tworzących go świadczeń) nie powoduje powstania nowego produktu i nie przesądza o prawie do zastosowania jednej stawki podatku (połączenie to bowiem nie wpływa na potraktowanie ww. świadczeń na gruncie przepisów ustawy jako jednego kompleksowego świadczenia).

W konsekwencji dostawa ww. towarów w postaci chrupek kukurydzianych z niespodzianką nie będzie podlegać w całości opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym z uwagi na art. 41 ust. 2a ustawy o VAT jest on uprawniony do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostaw wyrobów pod nazwą: ... - chrupki kukurydziane z niespodzianką, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 1 pkt 28 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą, wprowadza się następujące zmiany załącznik nr 10 do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszej ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej WIS, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. ad i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Natomiast odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką, dokonywanej po 31 marca 2020 r. Natomiast w zakresie zastosowania stawki 5% dla sprzedaży chrupek kukurydzianych z niespodzianką, dokonywanej do 31 marca 2020 r., zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej