Temat interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT związku z realizacją projektu pn. ()
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT związku z realizacją projektu pn. ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat () jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W skład struktury organizacyjnej Powiatu wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będącymi jednocześnie zadaniami własnymi samorządu powiatowego. Powiat realizuje projekt o nazwie (), którego realizatorem w imieniu Powiatu () jest Centrum () - jednostka organizacyjna Powiatu (której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem).
Zakres rzeczowy projektu.
Projekt obejmuje przebudowę obiektu na potrzeby placówki opiekuńczo-wychowawczej. Budynek zlokalizowany jest w () na działce nr (). Wybudowany w 1960 r. w starych technologiach, niespełniający na dzień dzisiejszy norm efektywności energetycznej właściwych dla obiektów publicznych. Prace budowlane w zakresie wydatków kwalifikowanych obejmują: - wymianę stolarki drzwiowej, wykonanie podłogi w piwnicy, roboty murowe, z zakresie konstrukcji - wyposażenie obiektu, w tym sanitarne, instalacje elektryczne wewnętrzne, gniazda wtykowe, demontaż instalacji istniejących i montaż nowych w branży kanalizacji sanitarnej deszczowej, kominek, instalację odgromową, zagospodarowanie terenu (ogrodzenie, mała architektura).
W zakresie wydatków niekwalifikowanych projekt obejmuje wszystkie roboty budowlane związane z efektywnością energetyczną obiektu, tj. głęboką termomodernizację wraz z instalacją OZE oraz wymianę oświetlenia.
W ramach zrealizowanego projektu poniesione zostały również koszty związane z promocją projektu.
Projekt realizowany będzie w trzech etapach:
- Przeprowadzenie zamówień publicznych,
- Roboty budowlane i wyposażenie,
- Odbiór obiektu.
Wdrażanie projektu realizowane będzie przez Zespół Projektowy.
Zakres projektu przyczyni się do rozwoju lokalnego oraz przejście z usług instytucjonalnych do usług na poziomie społeczności lokalnych (aktualnie placówka opiekuńczo-wychowawcza mieszcząca się w (...) ma charakter instytucjonalny - ponad 30 wychowanków).
Projekt realizuje cel SZOOP działania 3.2 Infrastruktura socjalna, tj. Podniesienie jakości i skuteczności usług socjalnych poprzez realizację wskaźników:
- Liczba przebudowanych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno-zawodowej (szt.),
- Liczba wspartych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno-zawodowej (szt.),
- Liczba wspartych ośrodków opieki nad osobami zależnymi (szt.).
Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 212, poz. 1336).
Cele projektu nr ().
Głównym celem projektu pn.: () jest podniesienie jakości i skuteczności usług Powiatu () w zakresie włączenia społecznego wychowanków ośrodka opiekuńczo-wychowawczego oraz, przejście z opieki instytucjonalnej do opieki na poziomie lokalnym. Dzięki realizacji powyższego projektu, stworzona zostanie placówka opiekuńczo-wychowawcza o charakterze usług społecznych na poziomie społeczności lokalnej dla 14 wychowanków. Dzięki powyższemu, wychowankowie będą mieć zapewnioną optymalną ścieżkę wsparcia dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb. Projekt skierowany będzie do dzieci i młodzieży, które z powodów losowych (np. z powodu niewydolności wychowawczej rodziców, przemocy, uzależnień) decyzją Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub decyzją sądu zostały umieszczone w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Zdiagnozowane problemy interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:
- zabezpieczenie właściwych warunków bytowych wychowanków, sprzyjających budowaniu postaw prospołecznych oraz zapobiegających wykluczeniu społecznemu poprzez umożliwienie powrotu wychowanków do rodziców, biologicznych/opiekunów prawnych,
- przystosowanie pomieszczeń do realizacji zadań Powiatu z zakresu pieczy zastępczej w formie małych całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży,
- zwiększenie wykorzystania możliwości podejścia zindywidualizowanego do wychowanków dzięki zmniejszeniu zagęszczenia wychowanków i podejściu zinstytucjonalizowanemu,
- przystosowania infrastruktury do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania,
- zwiększenie dostępności usług społecznych dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
- zmniejszenie kosztów funkcjonowania ośrodka dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań energooszczędnych.
W związku z powyższym Beneficjent/Realizator zachowując cele projektu, tj. w okresie trwałości projektu nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie opieka nad wychowankami na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania, żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i infrastrukturalnego. Zabezpieczenie finansowe przedmiotowego projektu stanowi budżet Powiatu ().
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony związany z termomodernizacją obiektu oraz jego wyposażeniem, jest możliwy do odzyskania przez Powiat () jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od robót budowlanych, opracowania studium wykonalności, nadzoru w projekcie (inżynier kontraktu, nadzór autorski oraz promocji projektu, nie jest możliwy do odzyskania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Powiat () jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W skład struktury organizacyjnej Powiatu wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będącymi jednocześnie zadaniami własnymi samorządu powiatowego. Powiat realizuje projekt o nazwie (), którego realizatorem w imieniu Powiatu () jest Centrum () - jednostka organizacyjna Powiatu (której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem).
Projekt obejmuje przebudowę obiektu na potrzeby placówki opiekuńczo-wychowawczej. Prace budowlane w zakresie wydatków kwalifikowanych obejmują: - wymianę stolarki drzwiowej, wykonanie podłogi w piwnicy, roboty murowe, z zakresie konstrukcji - wyposażenie obiektu, w tym sanitarne, instalacje elektryczne wewnętrzne, gniazda wtykowe, demontaż instalacji istniejących i montaż nowych w branży kanalizacji sanitarnej deszczowej, kominek, instalację odgromową, zagospodarowanie terenu (ogrodzenie, mała architektura).
W zakresie wydatków niekwalifikowanych projekt obejmuje wszystkie roboty budowlane związane z efektywnością energetyczną obiektu, tj. głęboką termomodernizację wraz z instalacją OZE oraz wymianę oświetlenia.
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i skuteczności usług Powiatu () w zakresie włączenia społecznego wychowanków ośrodka opiekuńczo-wychowawczego oraz przejście z opieki instytucjonalnej do opieki na poziomie lokalnym. Dzięki realizacji powyższego projektu, stworzona zostanie placówka opiekuńczo-wychowawcza o charakterze usług społecznych na poziomie społeczności lokalnej dla 14 wychowanków. Dzięki powyższemu wychowankowie będą mieć zapewnioną optymalną ścieżkę wsparcia dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb. Projekt skierowany będzie do dzieci i młodzieży, które z powodów losowych (np. z powodu niewydolności wychowawczej rodziców, przemocy, uzależnień) decyzją Powiatowego Centrum lub decyzją sądu zostały umieszczone w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy nie wynika, że nabywane towary i usługi oraz realizowany projekt miały związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Wobec powyższego, nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. () nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poczynionych wydatków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nabywane towary i usługi w celu realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia, m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej