Prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.49.2020.1.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.49.2020.1.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 27 marca 2018 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, dotyczącą projektu pn. Wytwarzanie i zarządzanie () współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach RPO na lata 2014-2020. Projekt finansowany był w 85% z dofinansowania UE i w 15% z wkładu własnego.

Zgodnie z głównymi założeniami programu nie mógł on generować i nie generował zysku, bo był projektem non-profit. Realizacja projektu dotyczyła:

  1. Rozbudowy zintegrowanego systemu informatycznego (HIS), w ramach którego dostarczono oprogramowanie,tj.:
    1. Implementacja podpisu elektronicznego i ePUAP,
    2. Wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej poprzez dostosowanie i optymalizacje dokumentacji medycznej wytwarzanej w zintegrowanym systemie informatycznym (ZSI) szpitala, implementacje standardu HL7 CDA oraz integrację z platformą P1 i P2,
    3. Integracja z ZUS - e-zwolnienia,
    4. Integracja AP-DILO - diagnostyka i leczenie onkologiczne - NFZ,
    5. Integracja z KRN - krajowy rejestr nowotworów,
    6. Integracja z AP-KOLCE centralne kolejki oczekujących,
    7. Integracja z AP-RECEPTY system numerowania recept,
    8. Zlecenia żywienia dojelitowego i pozajelitowego,
      i. Bank krwi,
    9. Kolejki oczekujących - planowanie hospitalizacji,
    10. E-kontrahent
  2. Zwiększenia funkcjonalności istniejących i uruchomienie nowych e-usług:
    1. E-Rejestracja - Rozbudowa funkcjonalności o pobieranie skierowań na badanie z platformy P1 przez moduł e- Rejestracja/Rejestracja,
    2. Elektroniczna Dokumentacja Medyczna,
    3. E-Wywiad,
    4. E-Zgoda,
    5. Pakiet rehabilitacyjny,
    6. Skargi / wnioski,
    7. Wniosek o udzielenie informacji publicznej,
    8. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi (przedstawicielowi ustawowemu pacjenta lub osobie upoważnionej przez pacjenta),
    9. Wniosek o sprostowanie dokumentacji medycznej,
    10. Baza wolontariuszy, stażystów, praktykantów,
    11. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej podmiotom uprawnionym,
    12. System kolejkowy,
    13. Instalację i konfigurację Infokiosku do obsługi dostarczanego systemu kolejkowego,
    14. Instalację i konfigurację monitora głównego systemu kolejkowego z jednostką sterującą,
    15. Instalację i konfigurację monitorów gabinetowych systemu kolejkowego z jednostką sterującą,
    16. Instalację i konfigurację drukarki termicznej na potrzeby systemu kolejkowego.
      Oraz dostawa:
    17. Infokiosku (1 szt.)
    18. Monitora głównego z jednostką sterującą (1 szt.)
    19. Monitorów gabinetowych z jednostką sterującą (5 szt.)
    20. Drukarki termicznej (1 szt.)
  3. Modernizację istniejącej serwerowni, w ramach, której dostarczono nowe szafy teleinformatyczne wraz z zasilaniem, okablowanie strukturalne szaf teleinformatycznych, dostarczono system telewizji przemysłowej CCTV, system sygnalizacji włamania wraz z kontrolą dostępu, system sygnalizacji pożaru wraz z systemem gaszenia, system monitoringu, zarządzania i wizualizacji serwerowni oraz infrastruktury IT wraz z klimatyzacją precyzyjną. Zasoby sprzętowe rozbudowane zostały m.in. o serwery kasetowe, macierze, przełączniki sieciowe, klaster UTM.
  4. Rozbudowę sieci LAN w zakresie:
    • Wykonanie infrastruktury do układania kabli teleinformatycznych i zasilających NN,
    • Wykonanie okablowania strukturalnego oraz dedykowanego okablowania zasilającego do dodatkowych gniazd elektryczno-logicznych (PEL)
    • Wykonanie dodatkowych gniazd elektryczno-logicznych (PEL),
    • Wykonanie światłowodowego okablowania szkieletowego.
    • Rozbudowę istniejącej sieci bezprzewodowej Wi-Fi wraz z dostawą i montażem punktów dostępowych;
  5. Zakup sprzętu komputerowego (komputerów, laptopów, monitorów) i innych urządzeń elektronicznych wraz z montażem, uruchomieniem i szkoleniem.

W w/w wniosku o dofinansowanie realizacji projektu podatek VAT ujęto jako wydatek kwalifikowalny, ponieważ Zespół nie miał i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Wydatki poniesione na projekt związane były wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a nie ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu. W roku 2018 Szpital dokonał sprzedaży objętej stawką 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu wyniosła 4% (wartość sprzedaży netto: 35.846.058,08 zł, w tym sprzedaż 23%: 1.402.728,81 zł). Szpital, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje proporcję 4%. Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania. Podatek odliczony w 2018 r. wyniósł 14.821,44 zł (w tym VAT proporcja 4%: 7.722,69 zł i VAT naliczony: 7.098,75 zł).

Dodatkowo, Szpital podaje, że konieczność stosowania proporcji wynika z faktu prowadzenia przez niego badań klinicznych, które są opodatkowane stawką podstawową, a inwestycja nie była związana z tymi badaniami.

W związku z zakończeniem finansowym 30 grudnia 2019 r. realizacji projektu, Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić Instytucji Zarządzającej RPO na lata 2014-2020 pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - istniała możliwość odzyskania przez SP. podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji,() nie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi zaś ust. 4 ww. artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn. Wytwarzanie i zarządzanie () współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach RPO na lata 2014-2020. Projekt finansowany był w 85% z dofinansowania UE i w 15% z wkładu własnego. Wydatki ponoszone na projekt związane były wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a nie ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu. Szpital wskazał, że prowadzi badania kliniczne, które są opodatkowane stawka podstawową, natomiast ww. inwestycja nie była związana z tymi badaniami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane były wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a nie ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu.

Zatem, analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. Wytwarzanie i zarządzanie (), ze względu na niespełnienie przesłanek warunkujących to prawo, brak związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej