brak prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.18.2020.2.SM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.18.2020.2.SM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2020 r. (data wpływu 9 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania ...

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, 2232). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki budżetowe (dalej: Jednostki) oraz samorządowy zakład budżetowy (dalej: Zakład). Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy, Jednostek i Zakładu. W związku z tym, od tego dnia Jednostki i Zakład nie funkcjonują, jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.

Gmina ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa na lata 20142020, Oś priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna: Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych na realizację zadania . Załącznikiem obowiązkowym do wniosku o dofinansowanie zadania jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania. Zadanie polegać będzie na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, wchodzących w skład zasobów Gminy, tj. termomodernizacja budynku przedszkola w X, termomodernizacja budynku przedszkola w Y, termomodernizacja przedszkola w Z.

Wykaz prac związanych z termomodernizacją:

  1. Publiczne Przedszkole w X:
    • Roboty demontażowe i rozbiórkowe;
    • Roboty przygotowawcze naprawa ścian;
    • Docieplenie ścian;
    • Ocieplenie stropu nad parterem;
    • Roboty towarzyszące;
    • Montaż pompy ciepła typu powietrze-powietrze oraz montaż w części świetlicy nowych przewodów instalacji grzewczej wraz z izolacją termiczną i nowych grzejników stalowych płytowych wraz z głowicami i zaworami termostatycznymi;
    • Dodatkowo w ramach inwestycji przewiduje się ulepszenie polegające na wykorzystaniu energii słonecznej (fotowoltaika) do produkcji energii elektrycznej na cele własne Przedszkola Publicznego oraz do przekazania chwilowego naddatku wyprodukowanej energii elektrycznej do sieci elektroenergetycznej (odbieranej później w momencie zapotrzebowania).
  2. Publiczne Przedszkole w Y
    • Roboty demontażowe i rozbiórkowe;
    • Ocieplenie stropodachu;
    • Ocieplenie ścian elewacja wschodnia;
    • Ocieplenie ścian elewacja północna;
    • Ocieplenie ścian elewacja zachodnia;
    • Schody zewnętrzne;
    • Instalacja centralnego ogrzewania na 1 piętrze budynku.
  3. Publiczne Przedszkole w Z
    • Wymiana pokrycia dachowego;
    • Wymiana okien;
    • Ocieplenie poddasza;
    • Ocieplenie ścian elewacja południowa;
    • Ocieplenie ścian elewacja wschodnia;
    • Ocieplenie ścian elewacja północna;
    • Ocieplenie ścian elewacja zachodnia;
    • Zielona ściana na elewacji zachodniej.

Celem ww. prac jest poprawa efektywności energetycznej budynków Przedszkoli wyżej wymienionych, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej. Wartość zadania obejmuje zakup, dostawę i montaż niezbędnych materiałów oraz koszty robocizny. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocja projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej, itp.

Realizując projekt Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.), tj. zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach edukacji publicznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Budynki objęte projektem stanowią własność Gminy, służą do wypełniania zadań publicznoprawnych, czyli czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie informacji uzyskanych od służb finansowych placówki oświatowej ustalono, iż w 2019 r. nie podpisano żadnej umowy w zakresie wynajmu sal dydaktycznych. Zamiarem Gminy nie jest również zrekompensowanie poniesionych na termomodernizację wydatków zwiększeniem działalności gospodarczej poprzez zintensyfikowanie świadczenia usług najmu, czy zwiększenie wysokości dochodów uzyskiwanych z tego tytułu.

W miesiącu I/2019 w Przedszkolu Publicznym w X uzyskano w wyniku usługi świadczenia wyżywienia dla pracownika niepedagogicznego kwotę netto 35,00 zł. Usługa ta w kolejnym miesiącach roku 2019 jak i w bieżącym 2020 r. nie była i nie będzie wykonywana.

Po zakończeniu realizacji projektu Gmina nie zamierza zmienić przeznaczenia ww. obiektów.

Ponadto, wskazano, że:

Ad 1.

W budynku zajętym przez Publiczne Przedszkole w X obecnie wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z Ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą. Brak czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Brak czynności zwolnionych od podatku VAT.

W budynku zajętym przez Publiczne Przedszkole w Y obecnie wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z Ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą. Brak czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Brak czynności zwolnionych od podatku VAT.

W budynku zajętym przez Publiczne Przedszkole w Z obecnie wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z Ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą. Brak czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Brak czynności zwolnionych od podatku VAT.

Ad 2.

Efekty zrealizowanego zadania, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106).

Ad 3.

Efekty zrealizowanego zadania, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami do działalności gospodarczej, jak i innych niż działalność gospodarcza. Poniesione wydatki będą dotyczyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 4.

Efekty zrealizowanego zadania, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami do działalności zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Ad 5.

Brak możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, w związku z brakiem wystąpienia powyższych czynności.

Ad 6.

Wnioskodawca zamierza realizować zadanie w okresie 01.04.2020 r. 31.12.2021 r.

Ad 7.

Gmina będzie ponosiła wydatki na realizację przedmiotowego zadania w okresie od kwietnia 2020 r. 31.12.2021 r.

Ad 8.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione przez Gminę wydatki w związku z realizacją ww. zadania będą wystawiane na Gminę.

Ad 9.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się z podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe Organ prowadzący ma obowiązek zapewnienia założonej placówce odpowiednich warunków działalności, w tym warunków materialno-organizacyjnych. Jednym z najważniejszych zadań jednostki samorządu terytorialnego jako organu prowadzącego szkołę lub placówkę jest zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków nauki, wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: m.in. edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Ad 10.

Efekty zrealizowanego zadania pn. , będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją ww. inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur i dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu w odniesieniu do inwestycji realizowanej na budynku wskazanym we wniosku, ponieważ brak jest związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina realizując tę część inwestycji występuje jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie jest traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Gmina realizując projekt nie działa w celach zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się z podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ budynek nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, lecz realizuje zadania własne na podstawie art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Potrzeba realizacji projektu wynika ze zdiagnozowanych problemów dotyczących efektywności energetycznej budynku, jak znaczne zapotrzebowanie na energię, potrzebę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Termomodernizacja będzie miała pozytywny wpływ na środowisko.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Zapewnienie warunków do spełniania powyższego obowiązku, oraz realizacji prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy. Zadanie to jest wykonywane przez Gminę przez zapewnienie dziecku możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego w: publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, lub publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną, położonych na obszarze gminy, lub niepublicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w niepublicznej szkole podstawowej lub niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego położonych na obszarze gminy.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej, a taką potrzebą jest m.in. organizacja wychowania przedszkolnego należy do zadań własnych gminy. Rada gminy ustala sieć prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Uchwała rady gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Organ prowadzący przedszkole odpowiada za jego działalność (art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe), do jego zadań należy m.in.:

  • zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
  • wykonywanie remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
  • wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym przez Gminę projektem jest związek dokonywanych przez nią nabyć ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług działający w takim charakterze oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu inwestycji termomodernizacyjnej i aplikowaniu o dofinansowanie Gmina nie kieruje się względami gospodarczymi, tj. chęcią zwiększenia dochodowości, czy skali działalności opodatkowanej VAT, lecz koniecznością wypełnienia zadań własnych w zakresie ochrony środowiska, dbałości o efektywność energetyczną oraz komfortu i bezpieczeństwa budynków użyteczności publicznej. W tym miejscu warto również wspomnieć, iż prace inwestycyjne związane z termomodernizacją budynku byłyby podjęte bez względu na fakt, czy w placówce występuje odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, czy też nie.

Co więcej, efekty projektu nie wpłyną w jakikolwiek sposób na świadczenie usług najmu oraz usług stołówkowych.

Zdaniem Gminy, nie będzie miała ona prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu , ponieważ bezpośrednio po przekazaniu do eksploatacji rzeczy i praw wytworzonych w ramach projektu, będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji nie będzie spełniony podstawowy warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przedmiotowe nabycia nie będą dokonywane z zamiarem wykorzystania ich do czynności generujących po stronie Gminy podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania , ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wskazać zatem należy, iż informacja zawarta w opisie sprawy, że efekty zrealizowanego zadania pn. , będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przyjęto za element zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , ul. , , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej