Podleganie opodatkowaniu transakcji sprzedaży działek. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.539.2019.3.JKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2020, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.539.2019.3.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podleganie opodatkowaniu transakcji sprzedaży działek.

Na podstawie art. 13 § 2/1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu transakcji sprzedaży działek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu transakcji sprzedaży działek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od roku 1994 prowadzi osobiście gospodarstwo rolne na terenie Gminy (), nr identyfikacyjny gospodarstwa nadany przez ARMIR (), nr regon gospodarstwa (), dodatkowo gospodarstwo jest zarejestrowane w Agencji Rynku Rolnego pod nr (). Od roku 1994 do października 2012 r. Zainteresowany prowadził je jako rolnik ryczałtowy, natomiast 3 października 2012 r. zarejestrował się jako podatnik VAT i do dziś prowadzi je jako podatnik VAT czynny. Przez cały ten okres od roku 1994 do dziś z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca jest podatnikiem podatku rolnego. Z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wszystkie grunty w gospodarstwie utrzymywane są w wysokiej kulturze rolnej, gospodarstwo spełnia wszystkie obowiązujące normy i wymogi, Zainteresowany jest też beneficjentem dopłat bezpośrednich przysługujących do produkcji rolnej.

Na potrzeby rozwoju i zwiększenia skali produkcji gospodarstwa rolnego Wnioskodawca zakupił od osób fizycznych aktem notarialnym Rep. A nr () z dnia 17 maja 2010 r. działkę rolną oznaczoną nr ewidencyjnym 1 o powierzchni () ha położoną w miejscowości () w Gminie (). W akcie zakupu w paragrafie pierwszym punkcie drugim opisane jest przedstawione do aktu oświadczenie stwierdzające, że od roku 1994 Zainteresowany prowadzi osobiście gospodarstwo rolne położone w miejscowości (), było ono poświadczone w dniu 10 maja 2010 r. z upoważnienia Wójta Gminy, dodatkowo w paragrafie drugim w punkcie drugim Wnioskodawca oświadczył, że nabycia działki 1 dokonuje na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego, z tego też tytułu notariusz nie pobrał podatku PCC.

Od momentu zakupu przedmiotowa nieruchomość była i jest wykorzystywana w gospodarstwie rolnym przez cały okres posiadania rolniczo do celów produkcji rolnej (roślinnej).

W roku 2014 w związku z planowaną przebudową drogi powiatowej relacji (), na zlecenie Starosty () został przeprowadzony z urzędu podział działki 1 na dwie działki 2 o pow. () ha, oraz 3 o pow. () ha; działka 3 została wydzielona na poszerzenie wyżej opisanej drogi publicznej (zawiadomienie Starosty () o wprowadzonych zmianach w Ewidencji Gruntów z dnia 2 października 2015 r.). Nowopowstała działka nr 3 o pow. () ha przeszła na mocy prawa na własność Powiatu () na podstawie decyzji nr () Starosty () z dnia 10 lutego 2015 r. zezwalającej na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi powiatowej ().

W drugiej połowie roku 2015, ze względu na problemy osobiste i zdrowotne Wnioskodawca częściowo ograniczył wielkość prowadzonego gospodarstwa rolnego. W dniu 20 sierpnia 2015 r. przed notariuszem () w () Zainteresowany dokonał sprzedaży na rzecz dwóch osób fizycznych:

  1. Pan () aktem notarialnym Rep. A () kupił od Wnioskodawcy grunty rolne o łącznej powierzchni () ha, oświadczając w paragrafie 3 przedmiotowego aktu, że grunty te kupuje w celu powiększenia należącego do niego gospodarstwa rolnego prowadzonego osobiście, jednocześnie oświadczając, że nieruchomości te nie utracą charakteru rolnego. Kupujący przedłożył do aktu, szczegółowo opisane w paragrafie 2 oświadczenie, że od roku 2004 samodzielnie prowadzi na terenie Gminy gospodarstwo rolne o powierzchni 130 ha poświadczone przez Wójta Gminy w dacie 4 sierpnia 2015 r.
  2. Pani () aktem notarialnym Rep. A nr () nabyła grunty rolne o łącznej powierzchni () ha, oświadczając w paragrafie 3 przedmiotowego aktu, że nieruchomości te kupuje w celu powiększenia należącego do niej gospodarstwa rolnego, które prowadzi osobiście i zapewniła, że nieruchomości te nie utracą charakteru rolnego. Kupująca przedłożyła do aktu szczegółowo opisane w paragrafie 2 oświadczenie, że od roku 2004 samodzielnie prowadzi gospodarstwo rolne na terenie Gminy () o powierzchni () ha, poświadczone przez Burmistrza () w dacie 3 sierpnia 2015 r.

Zainteresowany nie dokonywał dalszych sprzedaży gruntów wchodzących w skład własnego gospodarstwa. Obecna powierzchnia gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy to () ha.

Wówczas też po kilku już latach uprawy przedmiotowej działki Zainteresowany stwierdził, że z uwagi na niską produktywność gruntów wchodzących w skład działki nr 2, oraz jej wyjątkowo piaszczyste i przepuszczalne podglebie, towarowa produkcja roślinna okazała się na tej działce dalece nierentowna. Mianowicie w okresie wiosennej posuchy oraz w trakcie wysokich temperatur, przy jednoczesnym braku opadów, rośliny usychały na tym polu z braku naturalnego kapilarnego podsiąkania wody gruntowej.

Niska produktywność tych gruntów została dodatkowo potwierdzona w oficjalnych wynikach przeprowadzonych w roku 2014 szczegółowych badaniach gleby wchodzącej w skład gruntów działki nr 2, które to osobiście Zainteresowany zlecił do wykonania (), szukając przyczyn niepowodzenia w produkcji roślinnej na przedmiotowej działce. Zresztą zgodnie z Tabelą klas gruntów działka nr 2 jest zaklasyfikowana jako R IVa.

Z powyższych względów, pod koniec roku 2015, podczas zmniejszania skali prowadzonego gospodarstwa Wnioskodawca postanowił podzielić tą działkę na mniejsze działki rolne i oddać je w najem lub w dzierżawę chętnym osobom, jeśli się takie pojawią. Zainteresowany zlecił podział działki geodecie, ostatecznie już w grudniu 2015 r. został zatwierdzony podział działki 2 na 23 działki oznaczone numerami ewidencyjnymi od 2/1 do 2/23. Wskutek przeprowadzonego podziału działki i z tym związanych szczegółowych precyzyjnych pomiarów geodezyjnych stwierdzono ubytek powierzchni w działce, na skutek czego zmniejszono z urzędu powierzchnię nieruchomości z () ha na () ha (zawiadomienie Starosty o zmianie danych w ewidencji gruntów z dnia 20 stycznia 2016 r., przy czym data wprowadzenia zmiany to 14 grudnia 2015 r.).

Po wcześniejszym zmniejszeniu skali prowadzonego gospodarstwa rolnego pod koniec roku 2015 (oczywiście nadal je prowadząc), w ramach zapewnienia sobie dywersyfikacji dochodów, a tym samym częściowego uniezależnienia się od chwiejnej i zmiennej koniunktury panującej w segmencie produkcji rolnej oraz regularnych wiosennych susz i notorycznym deficycie wiosennych opadów występujących w regionie w związku z ocieplającym się klimatem, Zainteresowany rozpoczął od 1 kwietnia 2016 r. wykonywanie działalności gospodarczej na własny rachunek pod firmą A (), regon (), z przeważającym przedmiotem działalności wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD: 68.20.Z), oraz pozostałym zakresem działalności według PKD: hotele i podobne obiekty zakwaterowania 55.10.Z, obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20Z i pozostałe zakwaterowanie (PKD 55.90.Z). Przedmiotowa działalność gospodarcza jest wykonywana do dziś w niezmienionym i tym samym zakresie. W ramach działalności gospodarczej Zainteresowany nie zajmuje się kupnem i sprzedażą nieruchomości (nie jest to przedmiotem jego działalności gospodarczej ani w sensie formalnym, ani faktycznie się tym nie zajmuje).

Pomimo, że działka 2 o pow. () ha została podzielona w grudniu 2015 r. na 23 mniejsze działki z zamiarem ich ewentualnego wynajmu lub dzierżawy, to obszar ten stanowił cały czas przez kolejne lata tę samą nieruchomość o tej samej powierzchni, dla której przez cały czas prowadzona była jedna i ta sama księga wieczysta (). Przez cały okres od podziału do dziś na całym terenie przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca prowadził osobiście nieprzerwanie działalność rolniczą w postaci produkcji rolnej, żadna z 23 działek nie została oddana w najem, użyczenie, ani dzierżawę, nie była na nich wykonywana pozarolnicza działalność gospodarcza, żadna z nich nie została nawet na chwilę odłączona i przeniesiona do innej księgi wieczystej, przez cały ten czas Zainteresowany pozostał właścicielem tych wszystkich działek i zarazem ich jedynym użytkownikiem, gdyż nigdy nie zgłosił się nikt chętny do Wnioskodawcy, kto chciałby wziąć w dzierżawę którąś z tych działek, nigdy też nigdzie Zainteresowany nie zamieszczał ogłoszeń o zamiarze zbycia lub chęci oddania tych działek w najem lub dzierżawę. Finalnie, Wnioskodawca zniechęcony tą sytuacją w roku 2018 w marcu połączył ponownie wszystkie 23 działki poprzez scalenie ich w jedną dużą działkę rolną, która zgodnie z zawiadomieniem Starosty o zmianach w ewidencji gruntów z dnia 8 marca 2018 r. otrzymała nowy numer ewidencyjny 4, powierzchnia po połączeniu działek od 2/1 do 2/23 została ta sama jak w pierwotnej działce 2 czyli () ha.

Dnia 3 października 2019 r., Rada Gminy uchwałą uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wsi (). Jako, że teren przedmiotowej działki nr 4 (dawna 2) został objęty w całości miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wsi (), Zainteresowany wystąpił o podział nieruchomości, przedmiotowej działki nr 4 (dawna 2) celem wydzielenia działek budowlanych zgodnie z decyzją planu zagospodarowania przestrzennego. Dnia 23 grudnia 2019 r. Wójt Gminy wydał decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości położonej w miejscowości () działki nr 4 o powierzchni () ha, na 53 działki oznaczone nr 4/1-4/53. W uzasadnieniu decyzji, Wójt Gminy stwierdził, że dla przedmiotowego terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wsi (), a podział ma służyć realizacji celów zgodnie z ustaleniami miejscowego plany, tj. nowo wydzielone działki nr stanowić będą tereny:

  • 4/2 4/39 zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
  • 4/40 4/41 zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług nieuciążliwych,
  • 4/1, 4/42 4/45 zabudowy usługowo-mieszkalnej,
  • 4/46 - 4/48 zabudowy usługowej,
  • 4/49, 4/50, 4/51 dróg wewnętrznych,
  • 4/52, 4/53 dróg klasy dojazdowej, które przechodzą, z mocy prawa, na własność gminy.

Przy czym, dostęp wydzielonych działek do drogi publicznej będzie realizowany poprzez nowo wydzielone drogi wewnętrzne.

Pomimo opisanego wyżej podziału nieruchomości, działki nr 4 na 53 mniejsze działki o powierzchni od () ha do () ha na chwilę obecną Zainteresowany korzysta nadal niezmiennie z całej nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności rolniczej w swoim gospodarstwie rolnym; na całym areale przedmiotowej nieruchomości nadal prowadzona jest produkcja rolna w postaci uprawy wieloletniej. Pomimo podziału nieruchomości w przyszłości Zainteresowany planuje nadal prowadzenie na tym terenie działalności rolniczej, aż do czasu ewentualnej sprzedaży poszczególnych działek, zważywszy na fakt, że sprzedaż działek ma być okazjonalna i może trwać na przestrzeni wielu lat. Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży przedmiotowych działek na rzecz potencjalnych nabywców, którzy zwrócą się bezpośrednio do niego z ofertą nabycia działki lub działek. Kupujący kupią działki na cele budowlane, a więc można przyjąć, że w związku ze sprzedażą sprzedane grunty utracą charakter rolny.

Sprzedaż działek gruntu zdecydowanie nie będzie dokonywana w sposób zorganizowany i ciągły, ani w sposób profesjonalny. Jednocześnie, Zainteresowany nie zamierza podejmować działań związanych z zaangażowaniem środków finansowych, które to działania mogłyby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności przedmiotowych gruntów. Działania związane ze sprzedażą Zainteresowany ograniczy do ogłoszeń w popularnych portalach ogłoszeniowych i tablicy informacyjnej na działce. Wnioskodawca nie zamierza korzystać z biur pośrednictwa nieruchomości. Zainteresowany nie będzie ponosił też nakładów w celu przygotowania przedmiotowych gruntów do sprzedaży, w szczególności nie zamierza wykonywać uzbrojenia przedmiotowego terenu w sieć wodociągową, w sieć kanalizacyjną, w sieć gazową, w sieć elektroenergetyczną, nie zamierza wykonywać żadnych przyłączy do poszczególnych działek, dodatkowo też nie zamierza wykonywać utwardzenia dróg dojazdowych oraz nie zamierza wykonywać ogrodzenia przedmiotowych działek gruntu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanych działek gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanych działek gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 u.p.t.u., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 u.p.t.u. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 2 Dyrektywy 112 podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel, czy rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznania za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Pod pojęciem działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. należy rozumieć również prowadzenie działalności rolniczej. Pojęcie podatnika podatku od towarów i usług obejmuje zaś swym zakresem wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność w tym rolniczą. Zatem rolnik, w świetle przepisów u.p.t.u., posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Pojęcie działalności gospodarczej na gruncie podatku od towarów i usług jest zatem szersze niż pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Ta sama działalność jednej osoby nie kwalifikowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, może być kwalifikowana jako działalność gospodarcza na gruncie podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego opisane działki gruntu Zainteresowany wykorzystuje dla prowadzenia działalności rolniczej. Grunty te stanowią składnik gospodarstwa rolnego. Jednocześnie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Podkreślenia wymaga, że również zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w przypadku, gdy podatnik zamierza dokonać dostawy gruntu, przy pomocy którego działalność rolniczą, czyni to nie w ramach zarządu majątkiem osobistym, ale są to działania charakterystyczne dla podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. (por. wyrok NSA z dnia 26 października 2016 r., sygn. akt I FSK 246/15, orzeczenia.nsa.gov.pl). Analogiczny pogląd, odwołując się do wskazanego orzeczenia NSA, wyraziły Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 8 listopada 2017 r., I SA/Po 501/17 i Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Wr 808/17. Podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 16 stycznia 2019 r., I SA/Gd 1083/18.

Podsumowując, skoro Zainteresowany zamierza dokonać sprzedaży gruntu, przy pomocy którego prowadzi działalność rolniczą jako czynny podatnik VAT, to sprzedaż ta będzie wypełniała dyspozycję art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Przy czym, art. 2 pkt 15 ustawy mówi, że działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Określony w cyt. ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Natomiast nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku nieruchomości, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub pewnym okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy stwierdzić, że każdy kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości, jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Wobec tego nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą ww. cyt. art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy. Co istotne, w sytuacji gdy rolnik dokona rejestracji i uzyska miano podatnika podatku VAT czynnego, oznacza to, że prowadzi on działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od roku 1994 prowadzi osobiście gospodarstwo rolne. Od roku 1994 do października 2012 r. Zainteresowany prowadził je jako rolnik ryczałtowy, natomiast 3 października 2012 r. zarejestrował się jako podatnik VAT i do dziś prowadzi je jako podatnik VAT czynny. Przez cały ten okres od roku 1994 do dziś z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca jest podatnikiem podatku rolnego. Z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wszystkie grunty w gospodarstwie utrzymywane są w wysokiej kulturze rolnej, gospodarstwo spełnia wszystkie obowiązujące normy i wymogi, Zainteresowany jest też beneficjentem dopłat bezpośrednich przysługujących do produkcji rolnej.

Na potrzeby rozwoju i zwiększenia skali produkcji gospodarstwa rolnego Wnioskodawca zakupił od osób fizycznych działkę rolną oznaczoną nr ewidencyjnym 1 o powierzchni () ha. W akcie zakupu w paragrafie pierwszym punkcie drugim opisane jest przedstawione do aktu oświadczenie stwierdzające, że od roku 1994 Zainteresowany prowadzi osobiście gospodarstwo rolne. Wnioskodawca oświadczył, że nabycia działki 1 dokonuje na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego. Od momentu zakupu przedmiotowa nieruchomość była i jest wykorzystywana w gospodarstwie rolnym przez cały okres posiadania rolniczo do celów produkcji rolnej (roślinnej).

W roku 2014 w związku z planowaną przebudową drogi powiatowej, na zlecenie Starosty został przeprowadzony z urzędu podział działki 1 na dwie działki 2 oraz 3, działka 3 została wydzielona na poszerzenie wyżej opisanej drogi publicznej. Nowopowstała działka nr 3 przeszła na mocy prawa na własność Powiatu na podstawie decyzji Starosty z dnia 10 lutego 2015 r. zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.

W drugiej połowie roku 2015, ze względu na problemy osobiste i zdrowotne Wnioskodawca częściowo ograniczył wielkość prowadzonego gospodarstwa rolnego. W dniu 20 sierpnia 2015 r. Zainteresowany dokonał sprzedaży na rzecz dwóch osób fizycznych gruntów rolnych o łącznej powierzchni () ha i () ha.

Zainteresowany nie dokonywał dalszych sprzedaży gruntów wchodzących w skład własnego gospodarstwa. Obecna powierzchnia gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy to () ha.

Po kilku już latach uprawy przedmiotowej działki Zainteresowany stwierdził, że z uwagi na niską produktywność gruntów wchodzących w skład działki nr 2, oraz jej wyjątkowo piaszczyste i przepuszczalne podglebie, towarowa produkcja roślinna okazała się na tej działce dalece nierentowna. Mianowicie w okresie wiosennej posuchy oraz w trakcie wysokich temperatur, przy jednoczesnym braku opadów, rośliny usychały na tym polu z braku naturalnego kapilarnego podsiąkania wody gruntowej.

Niska produktywność tych gruntów została dodatkowo potwierdzona w oficjalnych wynikach przeprowadzonych w roku 2014 szczegółowych badaniach gleby wchodzącej w skład gruntów działki nr 2, które to osobiście Zainteresowany zlecił do wykonania (), szukając przyczyn niepowodzenia w produkcji roślinnej na przedmiotowej działce. Zresztą zgodnie z Tabelą klas gruntów działka nr 2 jest zaklasyfikowana jako R IVa.

Z powyższych względów, pod koniec roku 2015, podczas zmniejszania skali prowadzonego gospodarstwa Wnioskodawca postanowił podzielić tą działkę na mniejsze działki rolne i oddać je w najem lub w dzierżawę chętnym osobom, jeśli się takie pojawią. Zainteresowany zlecił podział działki geodecie, ostatecznie już w grudniu 2015 r. został zatwierdzony podział działki 2 na 23 działki oznaczone numerami ewidencyjnymi od 2/1 do 2/23. Wskutek przeprowadzonego podziału działki i z tym związanych szczegółowych precyzyjnych pomiarów geodezyjnych stwierdzono ubytek powierzchni w działce, na wskutek czego zmniejszono z urzędu powierzchnię nieruchomości z () ha na () ha.

Po wcześniejszym zmniejszeniu skali prowadzonego gospodarstwa rolnego pod koniec roku 2015. (oczywiście nadal je prowadząc), w ramach zapewnienia sobie dywersyfikacji dochodów, a tym samym częściowego uniezależnienia się od chwiejnej i zmiennej koniunktury panującej w segmencie produkcji rolnej, oraz regularnych wiosennych susz i notorycznym deficycie wiosennych opadów występujących w naszym regionie w związku z ocieplającym się klimatem, Zainteresowany rozpoczął od 1 kwietnia 2016 r. wykonywanie działalności gospodarczej na własny rachunek, z przeważającym przedmiotem działalności wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD: 68.20.Z), oraz pozostałym zakresem działalności według PKD: hotele i podobne obiekty zakwaterowania 55.10.Z, obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20Z i pozostałe zakwaterowanie (PKO 55.90.Z). Przedmiotowa działalność gospodarcza jest wykonywana do dziś w niezmienionym i tym samym zakresie. W ramach działalności gospodarczej Zainteresowany nie zajmuje się kupnem i sprzedażą nieruchomości (nie jest to przedmiotem jego działalności gospodarczej ani w sensie formalnym, ani faktycznie się tym nie zajmuje). Pomimo, że działka 2 została podzielona w grudniu 2015 r. na 23 mniejsze działki z zamiarem ich ewentualnego wynajmu lub dzierżawy, to obszar ten stanowił cały czas przez kolejne lata tę samą nieruchomość o tej samej powierzchni, dla której przez cały czas prowadzona była jedna i ta sama księga wieczysta. Przez cały okres od podziału do dziś na całym terenie przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca prowadził osobiście nieprzerwanie działalność rolniczą w postaci produkcji rolnej, żadna z 23 działek nie została oddana w najem, użyczenie, ani dzierżawę, nie była na nich wykonywana pozarolnicza działalność gospodarcza, żadna z nich nie została nawet na chwilę odłączona i przeniesiona do innej księgi wieczystej, przez cały ten czas Zainteresowany pozostał właścicielem tych wszystkich działek i zarazem ich jedynym użytkownikiem, gdyż nigdy nie zgłosił się nikt chętny do Wnioskodawcy, kto chciałby wziąć w dzierżawę którąś z tych działek, nigdy też nigdzie Zainteresowany nie zamieszczał ogłoszeń o zamiarze zbycia lub chęci oddania tych działek w najem lub dzierżawę. Finalnie, Wnioskodawca zniechęcony tą sytuacją w roku 2018 w marcu połączył ponownie wszystkie 23 działki poprzez scalenie ich w jedną dużą działkę rolną, która zgodnie z zawiadomieniem Starosty o zmianach w ewidencji gruntów z dnia 8 marca 2018 r. otrzymała nowy numer ewidencyjny 4, powierzchnia po połączeniu działek od 2/1 do 2/23 została ta sama jak w pierwotnej działce 2 czyli () ha.

Dnia 3 października 2019 r., Rada Gminy uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wsi (). Jako, że teren przedmiotowej działki nr 4 (dawna 2) został objęty w całości miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wsi (), Zainteresowany wystąpił o podział nieruchomości, przedmiotowej działki nr 4 (dawna 2) celem wydzielenia działek budowlanych zgodnie z decyzją planu zagospodarowania przestrzennego. Dnia 23 grudnia 2019 r. Wójt Gminy wydał decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości położonej w miejscowości () działki nr 4, na 53 działki oznaczone nr 4/1-4/53. W uzasadnieniu decyzji, Wójt Gminy stwierdził, że dla przedmiotowego terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wsi (), a podział ma służyć realizacji celów zgodnie z ustaleniami miejscowego plany, tj. nowo wydzielone działki nr stanowić będą tereny:

  • 4/2 4/39 zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
  • 4/40 4/41 zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług nieuciążliwych,
  • 4/1, 4/42 4/45 zabudowy usługowo-mieszkalnej,
  • 4/46 - 4/48 - zabudowy usługowej,
  • 4/49, 4/50, 4/51 dróg wewnętrznych,
  • 4/52, 4/53 - dróg klasy dojazdowej, które przechodzą, z mocy prawa, na własność gminy.

Przy czym, dostęp wydzielonych działek do drogi publicznej będzie realizowany poprzez nowo wydzielone drogi wewnętrzne.

Pomimo opisanego wyżej podziału nieruchomości, działki nr 4 na 53 mniejsze działki, na chwilę obecną Zainteresowany korzysta nadal niezmiennie z całej nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności rolniczej w swoim gospodarstwie rolnym. Na całym areale przedmiotowej nieruchomości nadal prowadzona jest produkcja rolna w postaci uprawy wieloletniej. Pomimo podziału nieruchomości w przyszłości Zainteresowany planuje nadal prowadzenie na tym terenie działalności rolniczej, aż do czasu ewentualnej sprzedaży poszczególnych działek, zważywszy na fakt, że sprzedaż działek ma być okazjonalna i może trwać na przestrzeni wielu lat. Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży przedmiotowych działek na rzecz potencjalnych nabywców, którzy zwrócą się bezpośrednio do niego z ofertą nabycia działki lub działek. Kupujący kupią działki na cele budowlane, a więc można przyjąć, że w związku ze sprzedażą sprzedane grunty utracą charakter rolny.

Sprzedaż działek gruntu zdecydowanie nie będzie dokonywana w sposób zorganizowany i ciągły, ani w sposób profesjonalny. Jednocześnie, Zainteresowany nie zamierza podejmować działań związanych z zaangażowaniem środków finansowych, które to działania mogłyby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności przedmiotowych gruntów. Działania związane ze sprzedażą Zainteresowany ograniczy do ogłoszeń w popularnych portalach ogłoszeniowych i tablicy informacyjnej na działce. Wnioskodawca nie zamierza korzystać z biur pośrednictwa nieruchomości. Zainteresowany nie będzie ponosił też nakładów w celu przygotowania przedmiotowych gruntów do sprzedaży, w szczególności nie zamierza wykonywać uzbrojenia przedmiotowego terenu w sieć wodociągową, w sieć kanalizacyjną, w sieć gazową, w sieć elektroenergetyczną, nie zamierza wykonywać żadnych przyłączy do poszczególnych działek, dodatkowo też nie zamierza wykonywać utwardzenia dróg dojazdowych oraz nie zamierza wykonywać ogrodzenia przedmiotowych działek gruntu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy sprzedaż opisanych działek gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W niniejszej sprawie należy przytoczyć celem wyjaśnienia orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r., w sprawach C-180/10 i C-181/10. I tak, z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych (...) przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz (...) przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie zdaniem Trybunału okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast wyjaśnił Trybunał w wypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Jednakże co ważne, wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży działki należącej do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą podejmowaną przez podatnika VAT czynnego.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że fakt prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności rolniczej, jako podatnik VAT czynny, w której wykorzystywana jest działka nr 4 (dawna 2), którą Zainteresowany podzielił na 53 mniejsze działki, mające być przedmiotem sprzedaży, będzie miał znaczenie dla opodatkowania podatkiem VAT dostawy tego gruntu.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że od roku 1994 prowadzi osobiście gospodarstwo rolne, jako rolnik ryczałtowy, natomiast 3 października 2012 r. zarejestrował się jako podatnik VAT i do dziś prowadzi je jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca zakupił od osób fizycznych działkę rolną oznaczoną nr ewidencyjnym 1. Od momentu zakupu przedmiotowa nieruchomość była i jest wykorzystywana w gospodarstwie rolnym przez cały okres posiadania rolniczo do celów produkcji rolnej (roślinnej). W związku z planowaną przebudową drogi powiatowej został przeprowadzony z urzędu podział działki 1 na dwie działki 2 oraz 3 oraz działka 3 została wydzielona na poszerzenie wyżej opisanej drogi publicznej. Wnioskodawca postanowił podzielić działkę nr 2 na mniejsze działki rolne i oddać je w najem lub w dzierżawę chętnym osobom, jeśli się takie pojawią. Zainteresowany zlecił podział działki geodecie, ostatecznie już w grudniu 2015 r. został zatwierdzony podział działki 2 na 23 działki oznaczone numerami ewidencyjnymi od 2/1 do 2/23. W roku 2018 w marcu połączył ponownie wszystkie 23 działki poprzez scalenie ich w jedną dużą działkę rolną, która zgodnie z zawiadomieniem Starosty o zmianach w ewidencji gruntów z dnia 8 marca 2018 r. otrzymała nowy numer ewidencyjny 4. Następnie Zainteresowany wystąpił o podział nieruchomości, przedmiotowej działki nr 4 (dawna 2) celem wydzielenia działek budowlanych zgodnie z decyzją planu zagospodarowania przestrzennego. Dnia 23 grudnia 2019 r. Wójt Gminy wydał decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości położonej w miejscowości () działki nr 4, na 53 działki oznaczone nr 4/1-4/53. Zatem okoliczności te wskazują na ścisły związek nieruchomości mającej być przedmiotem sprzedaży z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Zatem, przedmiotem dostawy będzie nieruchomość stanowiąca składnik majątkowy służący prowadzeniu działalności gospodarczej, dla której Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Rozstrzygając zatem niniejszą sprawę podkreślić trzeba, że działki, które Wnioskodawca planuje sprzedać, służyły do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (tj. działalności rolniczej), z tytułu której Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zatem sprzedaż przez Wnioskodawcę działek wydzielonych z działki nr 4 (dawna 2) stanowiącej część jego gospodarstwa rolnego będzie stanowiła dostawę dokonywaną przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu. W tej sytuacji nie można uznać, że dostawa działek będzie przejawem realizacji prawa do rozporządzania składnikiem jednoznacznie związanym z prywatnym majątkiem Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie majątku prywatnego nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE z dnia 4 października 1995 r. w sprawie C-291/92 (...), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. Majątek prywatny to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze wskazanego orzeczenia C-291/92 wynika bowiem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania danej nieruchomości, czy jej części, w ramach majątku osobistego. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, w którym stwierdzono, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Podsumowując, dostawa działek wydzielonych z działki nr 4 (dawna 2) w okolicznościach wskazanych we wniosku będzie dostawą, w odniesieniu do której Wnioskodawca będzie działał jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy i ww. sprzedaż będzie realizowana w ramach działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, planowana sprzedaż będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie ustawy.

Podsumowując, sprzedaż opisanych działek gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii ustalenia wysokości stawki podatku dla sprzedawanych gruntów.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej