Brak prawa do odliczenia. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.701.2019.1.PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2020, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.701.2019.1.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nazwa projektu: ().

Klub Sportowy () działa na terenie Gminy (). Na terenie Gminy działają zespoły, w których skład wchodzą zarówno dzieci, młodzież, jak również seniorzy. Tematyka zespołów dotyczy zarówno dziedzictwa kulturowego naszego terenu, jak również zespoły zajmujące się tematyką współczesną. Przedmiotowe zespoły działają przy Gminnym Ośrodku Kultury. Prowadzone są zajęcia plastyczne, fotograficzne i rękodzielnicze. Dodatkowo na terenie Gminy działają także dwa Kluby Sportowe, które w swoich szeregach skupiają drużyny seniorskie, juniorów oraz młodzików. Kluby dysponują terenem, który stanowi potencjał do zwiększenia potencjału społeczno-turystycznego Gminy.

W związku ze zwiększającą się liczbą mieszkańców, wzrostem świadomości na temat zdrowego trybu życia oraz rozwojem kultury fizycznej dostrzeżono braki w infrastrukturze dedykowanej tego typu aktywnościom. Niniejszy projekt odpowiada na zdiagnozowane powyżej problemy. W ramach realizacji projektu pn. () będą wykonywane następujące działania:

  1. Budowa kortu tenisowego wraz z ogrodzeniem;
  2. Budowa obiektów małej architektury (zestaw zabawowy, stół do tenisa stołowego zewnętrzny, zjazd linowy, huśtawka);
  3. Budowa siłowni zewnętrznej (cztery podwójne zestawy biegacz, orbitrek, stepper, twister, rower, jeździec, wyciąg górny i prasa nożna);
  4. Dostawa i montaż tablicy informacyjno-promocyjnej w miejscowości;
  5. Organizacja 1 imprezy (pikniku rekreacyjnego) na zakończenie projektu z udziałem turystów, mieszkańców, w tym grup de faworyzowanych.

Wykonawcy na realizację przedmiotowego projektu zostaną wyłonieni z zachowaniem ustawy PZP.

Realizacja projektu przyczyni się do powstania wielofunkcyjnego, ogólnodostępnego terenu do czynnej rekreacji, z których oprócz stałych mieszkańców (dzieci, młodzieży i dorosłych) będą mogli korzystać również turyści. Wybudowana infrastruktura rekreacyjna umożliwi lokalnej społeczności różne formy aktywnego wypoczynku, które przyczynią się do podniesienia standardów organizowanych imprez wokół przedmiotowego terenu. Nowopowstała infrastruktura będzie służyła do zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej obszaru, gdyż umożliwi mieszkańcom wsi aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu, rozrywkę i rozwój własnych zainteresowań. Lokalizacja przedmiotowej operacji jest tak dobrana aby w pełni gwarantowała jego wykorzystanie. W operacji uwzględniono koszty niekwalifikowane dotyczące wykonania tablicy dotyczące realizowanego przedsięwzięcia pełniącej funkcję informacyjno-promocyjną.

Klub Sportowy od ponad trzydziestu lat działa w sferze wspierania inicjatyw sportowo-rekreacyjnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych, poprzez stworzenie miejsc ogólnodostępnych i niekomercyjnych, co w konsekwencji wpłynie na wzbogacenie oferty działań sportowo rekreacyjnych.

Dlatego też Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie na stworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury w ramach ogłoszonego konkursu do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedsięwzięcie ().

W pobliżu miejsca realizacji znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: 31 lipca 2018 r. do 31 marca 2020 r. Projekt nie przewiduje udziału w nim wolontariuszy.

W ramach projektu przewiduje się zakup następujących usług:

Budowa kortu tenisowego wraz z ogrodzeniem, montaż obiektów małej architektury (zestaw zabawowy, stół do tenisa stołowego zewnętrzny, zjazd linowy, huśtawka), montaż siłowni zewnętrznej (cztery podwójne zestawy biegacz, orbitrek, stepper, twister, rower, jeździec, wyciąg górny i prasa nożna), montaż tablicy informacyjno-promocyjnej w miejscowości ().

Klub Sportowy nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Cel operacji: Celem projektu jest wzrost atrakcyjności obszaru w oparciu o lokalne zasoby poprzez budowę infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na terenie Gminy w 2018 r. Cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.

Klub Sportowy w związku z budową i użytkowaniem ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Realizatorem operacji jest Klub Sportowy i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Klub Sportowy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub Sportowy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych tj. związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi oraz statusu podatnika, a także wykluczenia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Klub Sportowy nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 zamierza zrealizować projekt pn. (). Stowarzyszenie w związku z budową i użytkowaniem ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Analiza opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Co więcej Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. , ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej