Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.23.2020.1.WH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.23.2020.1.WH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację polegającą na realizacji projektu współpracy, w ramach poddziałania Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie realizować operację pn. .

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Promowanie obszaru objętego LSR poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń w procesie zarządzania marką lokalną poprzez realizację następujących wskaźników: liczba szkoleń - 4 szt., wydarzeń - 1 szt., liczba wydarzeń promocyjnych - 1 szt., liczba przygotowanych projektów współpracy - 1szt.

Projekt współpracy zakłada działania mające na celu rozwój obszarów (Stowarzyszenia A, Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania B, Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania C oraz Lokalna Grupa Działania D) poprzez wdrożenie i promocję przyznawania znaku marki lokalnej produktom lokalnym, usługom bazującym na dziedzictwie kulturowo-historycznym i przyrodniczym, a także przedsięwzięciom/inicjatywom wzmacniającym zrównoważony rozwój. Działania realizowane przez partnerów projektu będą koncentrowały się na opracowaniu oraz wdrożeniu procesu przyznawania znaku marki lokalnej, przeprowadzeniu kampanii informacyjno - promocyjnej dotyczącej marki lokalnej, wymianie wiedzy i doświadczeń w procesie zarzadzania i promocji marki lokalnej oraz przygotowaniu narzędzi wspierających proces zarządzania i promocji marki lokalnej. Marka lokalna jest kluczowym narzędziem rozwoju obszarów, na których działają partnerskie Lokalne Grupy Działania. Jej zadaniem jest stymulowanie tego rozwoju poprzez wywoływanie atrakcyjnego wizerunku w postrzeganiu kluczowych grup, od których ten rozwój zależy. Tożsamość marki lokalnej daje wytyczne, jak kreować spójny i korzystny wizerunek poszczególnych regionów w oparciu o własne zasoby i wartości i co ważne, jest punktem wyjścia do kreowania konkurencyjnego wizerunku i prowadzenia spójnych działań, posiadających strategiczne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionu oraz podniesienia poziomu dobrobytu jej mieszkańców

Działania w projekcie koncentrują się na realizacji przez poszczególnych partnerów głównych zadań tj. Opracowanie dokumentacji przyznawania marki lokalnej, warsztaty dla społeczności lokalnej, wymiana wiedzy i doświadczeń w procesie zarządzania marką lokalną, przygotowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej oraz zarządzanie projektem.

W ramach operacji Stowarzyszenie planuje następujące działania:

  1. Wymiana wiedzy i doświadczenia w procesie zarządzania marką lokalną. W ramach realizacji zadania związanego z wymianą wiedzy i doświadczeń w procesie zarządzania i promocji marki lokalnej planowane jest zorganizowanie wizyt studyjnych zarówno u Partnera zagranicznego, jak i Partnerów krajowych, a także podmiotów, które posiadają wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu marką lokalną. W zadaniu tym uczestniczyć będą zarówno realizatorzy projektu, a także potencjalni użytkownicy znaku marki lokalnej. Celem tego zadania jest pozyskanie wiedzy i doświadczenia w procesie z zakresu zarządzania i promocji marką lokalną.
    1. Wizyta studyjna w LGD X;
    2. Organizacja wizyty studyjnej w Stowarzyszeniu A - ;
    3. Wizyta studyjna w LGD B;
    4. Wizyta studyjna w LAG C.
  2. Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej. W ramach realizacji kampanii planuje się:
    1. Realizację filmu promocyjnego,
    2. Opracowanie i skład graficzny ulotki informacyjno-promocyjnej;
    3. Druk ulotki informacyjno-promocyjnej;
    4. Zakup namiotu promocyjnego z nadrukiem;

    Zadania te pozwolą na szerokie rozpowszechnianie informacji dotyczących zasad przyznawania marki lokalnej oraz promocji produktów i usług posiadających znak marki lokalnej.
  3. Zarządzanie projektem. W ramach realizacji zadania związanego z zarządzaniem projektem planuje się poniesienie kosztów związanych z koordynacją zadań projektowych, bieżącym kontaktem z Partnerem zagranicznym oraz tłumaczeniami dokumentów i wizyty studyjnej u Partnera Zagranicznego. Celem tego zadania jest prawidłowe, zgodne z umową o dofinansowanie i umową partnerską, sprawne zarządzanie projektem współpracy w celu płynnego jej przebiegu na każdym etapie realizacji, zadanie to zakłada realizację wspólnych zadań w aspekcie symetrycznym.

Operacja pozwoli na osiągnięcie następujących celów:

  1. Wzrost konkurencyjności obszarów partnerskich LGD poprzez wsparcie przedsiębiorczości opartej na lokalnych zasobach;
  2. Wzrost aktywności oraz współpracy mieszkańców obszarów partnerskich LGD;
  3. Budowa spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej obszarów partnerskich LGD;
  4. Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości;
  5. Wymiana wiedzy i doświadczeń w procesie zarządzania marką lokalną.

Realizacja operacji pozwoli na:

  1. zapoznanie mieszkańców obszaru działania poszczególnych partnerów projektu współpracy i turystów z różnorodną, bogatą i ciekawą ofertę turystyczno-edukacyjną;
  2. wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców obszaru działania poszczególnych partnerów projektu współpracy opartej na wykorzystaniu lokalnych zasobów kulturowych, historycznych lub przyrodniczych;
  3. zbudowanie pozytywnego wizerunku obszaru działania poszczególnych partnerów projektu współpracy, opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju;
  4. wzrost zainteresowania obszarem działania poszczególnych partnerów projektu współpracy, jego produktami i usługami lokalnymi, a także atrakcjami turystycznymi, unikalnymi w skali krajowej;
  5. zaktywizowanie społeczności lokalnej w kierunku promocji wspólnej, spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej obszaru działania poszczególnych partnerów projektu współpracy.

Dzięki realizacji operacji osiągnięte zostaną następujące rezultaty;

  1. Wypracowanie trzech marek lokalnych;
  2. Wdrożenie systemu zarządzania marką lokalną na obszarze trzech partnerskich LGD;
  3. Zaangażowanie mieszkańców obszarów partnerskich LGD w proces rozwoju oraz budowania oferty turystycznej obszarów trzech partnerskich LGD;
  4. Rozwój przedsiębiorczości opartej na lokalnych zasobach trzech partnerskich LGD;
  5. Wydanie materiałów informacyjno-promocyjnych;
  6. Wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców obszarów trzech partnerskich LGD;
  7. Zbudowanie pozytywnego wizerunku obszaru działania partnerskich LGD opartego na tradycji, historii i zrównoważonym rozwoju.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie A ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją operacji Marka Lokalna szansą rozwoju obszarów LGD polegającej na realizacji projektu współpracy współfinansowanego w ramach poddziałania Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) Stowarzyszenie A nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizację zadania pn. Marka Lokalna szansą rozwoju obszarów LGD. Projekt współpracy Marka Lokalna szansą rozwoju obszarów LGD zakłada działania mające na celu rozwój obszarów (Stowarzyszenia A, Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania B, Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania C oraz Lokalna Grupa Działania D) poprzez wdrożenie i promocję przyznawania znaku marki lokalnej produktom lokalnym, usługom bazującym na dziedzictwie kulturowo-historycznym i przyrodniczym, a także przedsięwzięciom/inicjatywom wzmacniającym zrównoważony rozwój. Działania realizowane przez partnerów projektu będą koncentrowały się na opracowaniu oraz wdrożeniu procesu przyznawania znaku marki lokalnej, przeprowadzeniu kampanii informacyjno - promocyjnej dotyczącej marki lokalnej, wymianie wiedzy i doświadczeń w procesie zarzadzania i promocji marki lokalnej oraz przygotowaniu narzędzi wspierających proces zarządzania i promocji marki lokalnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. Marka Lokalna szansą rozwoju obszarów LGD.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca jak wskazał we wniosku nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powyższym, należy uznać, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania pn.: Marka Lokalna szansą rozwoju obszarów LGD. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej