Temat interpretacji
Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji operacji projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019
r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 6
grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z
dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) w odpowiedzi
na wezwanie tut. Organu z dnia 17 grudnia 2019 r. nr
0114-KDIP1-3.4012.604.2019.1.KK (doręczone Stronie w dniu 27 grudnia
2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia
kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji
operacji pn. ()- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 17 grudnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.604.2019.1.KK (doręczone Stronie w dniu 27 grudnia 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji operacji pn. ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, o celach niezarobkowych działającym na rzecz osób niepełnosprawnych na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. z późn. zm.)
Stowarzyszenie nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie rejestrował się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1.
Stowarzyszenie realizuje cele statutowe m.in. prowadzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej poprzez m.in. realizację działania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.
Wnioskodawca występuje w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu współfinansowanego w ramach poddziałania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.
Stowarzyszenie w dniu 24 stycznia 2019 r. zawarło z Województwem () umowę o dofinansowanie na realizację operacji: ().
Głównym założeniem operacji () jest promocja działań () na rzecz osób niepełnosprawnych, wspieranie i poszerzanie ich świadomości m.in. w sferze ochrony środowiska.
Cele projektu to:
- poprawa środowiska naturalnego i klimatu - przyczyni się do poszerzenia świadomości i wiedzy uczestników, dotyczącej metod segregacji śmieci i wartości działań chroniących środowisko,
- poprawa atrakcyjności turystycznej regionu,
- pozytywny wpływ na osoby niepełnosprawne co przyczynia się do integracji społecznej, jak również nawiązywania nowych kontaktów,
- nawiązywanie współpracy z Parafią (), (), () oraz szkołami znajdującymi się na terenie Gminy ()).
W ramach operacji realizowane było:
- () w terminie 15 września 2019 r. na terenie () z siedzibą w (),
- odsłonięcie tablicy pamięci ku czci założycielki WTZ,
- organizacja konkursu plastycznego Dbam o środowisko - szanuję zdrowie,
- prelekcja na temat ochrony środowiska i segregacji śmieci,
- występy osób niepełnosprawnych (uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej, Domu Pomocy w ()),
- warsztaty tworzenia płaskorzeźb, robienia pierogów, kręcenia waty cukrowej, warsztaty decoupage,
- opracowanie ulotki informacyjnej o ochronie środowiska i o konieczności segregacji śmieci, opracowanie broszur informacyjnych z okazji XV-lecia WTZ,
- wystawa prac konkursowych twórczości osób niepełnosprawnych.
Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za udział w konkursie, albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydane broszury i ulotki również przekazywane będą nieodpłatnie.
Zatem towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy () ma możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług.
Stowarzyszenie otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji pn. () w ramach poddziałania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym () nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie () nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zrzeszeniem osób fizycznych, o celach niezarobkowych działającym na rzecz osób niepełnosprawnych na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713). Zainteresowany nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie rejestrował się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie prowadzi m.in Warsztaty Terapii Zajęciowej poprzez realizację działania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020. Stowarzyszenie w dniu 24 stycznia 2019 r. zawarło z Województwem () umowę o dofinansowanie na realizację operacji: ().
Głównym założeniem operacji () jest promocja działań () na rzecz osób niepełnosprawnych, wspieranie i poszerzanie ich świadomości m.in. w sferze ochrony środowiska.
Cele projektu to:
- poprawa środowiska naturalnego i klimatu - przyczyni się do poszerzenia świadomości i wiedzy uczestników, dotyczącej metod segregacji śmieci i wartości działań chroniących środowisko,
- poprawa atrakcyjności turystycznej regionu,
- pozytywny wpływ na osoby niepełnosprawne co przyczynia się do integracji społecznej, jak również nawiązywania nowych kontaktów,
- nawiązywanie współpracy z Parafią (), (), () oraz szkołami znajdującymi się na terenie Gminy ()).
W ramach operacji realizowane było:
- () w terminie 15 września 2019 r. na terenie () z siedzibą w (),
- odsłonięcie tablicy pamięci ku czci założycielki WTZ,
- organizacja konkursu plastycznego Dbam o środowisko - szanuję zdrowie,
- prelekcja na temat ochrony środowiska i segregacji śmieci,
- występy osób niepełnosprawnych (uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej, Domu Pomocy w ()),
- warsztaty tworzenia płaskorzeźb, robienia pierogów, kręcenia waty cukrowej, warsztaty decoupage,
- opracowanie ulotki informacyjnej o ochronie środowiska i o konieczności segregacji śmieci, opracowanie broszur informacyjnych z okazji XV-lecia WTZ,
- wystawa prac konkursowych twórczości osób niepełnosprawnych.
Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za udział w konkursie, albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydane broszury i ulotki również przekazywane będą nieodpłatnie.
Zatem towary i usługi związane z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT związanego z realizacją operacji pn. ().
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją Projektu, nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumenujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. ().
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00- 013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej