w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1) oraz wapna naw... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.652.2019.2.KO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2019, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.652.2019.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1) oraz wapna nawozowego, kredy mielonej, nawozowej w formie granulowanej (produkt 2)

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 października 2019 r. (data wpływu 7 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z 2 października 2019 r. (data wpływu 9 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1),
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej, nawozowej w formie granulowanej (produkt 2).

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1) oraz wapna nawozowego, kredy mielonej, nawozowej w formie granulowanej (produkt 2).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 października 2019 r. (data wpływu 9 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.652.2019.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności produkować nawozy rolnicze, w szczególności wapno nawozowe nie zawierające magnezu typ 04 (kreda mielona nawozowa) Wapno nawozowe będzie sprzedawane w formie sypkiej (Produkt 1) oraz granulowanej (Produkt 2).

Wapno nawozowe w formie sypkiej (Kreda mielona nawozowa) oferowane przez firmę będzie pochodzić z zakupu od producentów i dostawców (PKWiU 08.11.30.0 opodatkowana stawką 8%) oraz z przetwarzania kamienia wapiennego. Proces przetwarzania kamienia wapiennego przeprowadzany przez Wnioskodawcę wygląda następująco: Kamień wapienny (PKWiU 08.11.30.0 opodatkowany stawką 23%) jest mielony za pomocą młyna udarowego i ulega rozdrobnieniu do uzyskania stopnia rozdrobnienia odpowiadającego wapnu nawozowemu spełniającemu wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 dla odmiany 04 (kreda mielona nawozowa PKWiU 08.11.30.0 opodatkowana stawką 8%). Wapno nawozowe granulowane powstaje w procesie granulacji kredy mielonej nawozowej oferowanej przez Wnioskodawcę jako wapno nawozowe w formie sypkiej. Proces granulacji jest przeprowadzany za pomocą linii technologicznej składającej się z granulatora i suszarni, połączonych ze sobą podajnikami. Nie zmienia on właściwości chemicznych produktu. Nawóz granulowany po wysianiu w ziemi w kontakcie z wilgocią rozpada się powracając do rozdrobnionej formy kredy mielonej gwarantując jednakowe własności odkwaszające. Forma granulatu natomiast znacznie ułatwia wysiew nawozu co jest utrudnione w przypadku kredy mielonej w formie sypkiej.

Wnioskodawca będzie sprzedawał powyższe produkty wyłącznie na potrzeby rolników do odkwaszania gleby.

Pismem z dnia 2 października 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco:

Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności produkować nawozy rolnicze, w szczególności wapno nawozowe nie zawierające magnezu typ 04 (kreda mielona nawozowa). Wapno nawozowe będzie sprzedawane w dwóch formach:

  1. Wapno nawozowe, kreda mielona nawozowa w formie sypkiej (PKWiU 08.11.30.0) - nazywane dalej jako Produkt 1.
  2. Wapno nawozowe, kreda mielona nawozowa w formie granulowanej (PKWiU 08.11.30.0) - nazywane dalej jako Produkt 2.

Wapno nawozowe w formie sypkiej (Produkt 1) oferowane przez firmę będzie pochodzić z zakupu od producentów i dostawców (kreda mielona nawozowa, PKWiU ex 08.11.30.0 opodatkowana stawką 8%) oraz z przetwarzania kamienia wapiennego (PKWiU 08.11.30.0 opodatkowany stawką 23%). Proces przetwarzania kamienia wapiennego przeprowadzany przez Wnioskodawcę wygląda następująco: Kamień wapienny jest mielony za pomocą młyna udarowego i ulega rozdrobnieniu do uzyskania stopnia rozdrobnienia odpowiadającego wapnu nawozowemu spełniającemu wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 dla odmiany 04 (kreda mielona nawozowa PKWiU ex 08.11.30.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, opodatkowana stawką 8%).

Wapno nawozowe granulowane (Produkt 2) powstaje w procesie granulacji kredy mielonej nawozowej (PKWiU ex 08.11.30.0) oferowanej przez Wnioskodawcę jako wapno nawozowe w formie sypkiej. Proces granulacji jest przeprowadzany za pomocą linii technologicznej składającej się z granulatora i suszarni, połączonych ze sobą podajnikami. Nie zmienia on właściwości chemicznych produktu. Nawóz granulowany po wysianiu w ziemi w kontakcie z wilgocią rozpada się powracając do rozdrobnionej formy kredy mielonej gwarantując jednakowe własności odkwaszające. Forma granulatu natomiast znacznie ułatwia wysiew nawozu co jest utrudnione w przypadku kredy mielonej w formie sypkiej.

Wapno nawozowe sprzedawane w formie sypkiej jako produkt 1 i w formie granulowanej jako produkt 2 jest przeznaczone wyłącznie do stosowania w rolnictwie. Służy jako nawóz do odkwaszania gleby, poprawiając jej właściwości. Wnioskodawca będzie sprzedawał powyższe produkty zarówno do odbiorców końcowych jakimi będą rolnicy (podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej), oraz hurtowni, sklepów i innych dystrybutorów nawozów oraz środków wspomagających uprawę roślin. Aby skutecznie rozprowadzić wspomniane produkty na rynku niezbędne jest stworzenie rozbudowanej sieci dystrybucji która niejednokrotnie wiąże się z długim łańcuchem sprzedaży (produkty trafiają do rolników często przez kilku pośredników: dystrybutor, hurtownia, sklep). W związku z powyższym Wnioskodawca nie zamierza wymagać od nabywcy towarów pisemnego oświadczenia o byciu podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Produkt 1 stanowi typ wapna 04 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz.U. Nr 183, poz. 1229) spełnia również wymagania określone w rozporządzeniu WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów. Zostanie on wprowadzony do obrotu na rynek krajowy zgodnie z powyższymi przepisami.

Produkt 2 stanowi typ wapna 04 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz.U. Nr 183, poz. 1229) spełnia również wymagania określone w rozporządzeniu WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów. Zostanie on wprowadzony do obrotu na rynek krajowy zgodnie z powyższymi przepisami.

Produkt 1 odpowiada typowi 04 wapna nawozowego zgodnie ze wspomnianymi w poprzednim akapicie aktami prawnymi i na podstawie tych przepisów nie wymaga dodatkowych pozwoleń do wprowadzenia do obrotu na terenie kraju.

Produkt 2 odpowiada typowi 04 wapna nawozowego zgodnie ze wspomnianymi w poprzednim akapicie aktami prawnymi i na podstawie tych przepisów nie wymaga dodatkowych pozwoleń do wprowadzenia do obrotu na terenie kraju.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy kreda mielona, nawozowa oferowana przez Wnioskodawcę w formie sypkiej, pochodząca z zakupu od dostawców i producentów oraz kreda mielona, nawozowa pochodząca z mielenia kamienia wapiennego przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 8%? Czy kreda mielona, nawozowa granulowana podlega preferencyjnej stawce podatku VAT 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jako producent wymienionych produktów uważa, że w przypadku oferowanego przez siebie wapna nawozowego (kredy mielonej nawozowej) w formie sypkiej oraz granulowanej powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, kreda mielona, nawozowa opodatkowana jest według przewidzianej w tym przepisie stawki podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca uważa że w przypadku wapna nawozowego granulowanego (kredy mielonej nawozowej granulowanej) powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT 8%.

W tym miejscu należy wskazać, iż Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 29 października 2014 r., wyjaśnił, ze zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) kreda mielona pastewna, kreda mielona nawozowa, nawet granulowane, mieszczą się w grupowaniu. PKWiU 08 11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany. Proces granulowania kredy mielonej nie wpływa na jej zaklasyfikowanie. W związku z powyższym, forma w jakiej produkt jest przygotowany do sprzedaży (sypka bądź granulowana) nie powinna mieć wpływu na wysokość stawki podatku VAT. Zarówno produkt sypki i granulowany to kreda mielona, nawozowa stosowana w tym samym celu: w rolnictwie do odkwaszania gleby. Kreda w postaci sypkiej to drobne i niespojone ze sobą cząsteczki. Granulat natomiast jest formą zlepku cząsteczek w większe kulki które po kontakcie z wodą rozpadają się wracając do formy sypkiej. Granulat jest produkowany w celu ułatwienia wysiewu kredy na polu i nie ma wpływu na skład chemiczny czy skuteczność działania produktu. Kreda mielona, nawozowa jest obecna na rynku zarówno w formie sypkiej jak i granulowanej. W obu tych przypadkach produkty te są sprzedawana z preferencyjną stawką VAT 8%. Zastosowanie innej stawki podatku było by niezgodne z zasadą równego traktowania i neutralności podatkowej, co prowadzi do obniżonej konkurencyjności produktu.

Również odpowiedź na interpelację poselską nr 6941 z dnia 15 listopada 2016 dotyczącą stawki VAT na kredę granulowaną, jednoznacznie stwierdza, iż stawką właściwą dla kredy nawozowej granulowanej jest stawka 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1),
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej, nawozowej w formie granulowanej (produkt 2).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (punkt 1),
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (punkt 2).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, obowiązującym do 31 marca 2020 r., pod pozycją 21 mieszczą się towary sklasyfikowane w PKWiU ex 08.11.30.0 oznaczone jako - Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.

Zatem ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0 wyłącznie wymienione powyżej - kreda mielona, pastewna; kreda mielona, nawozowa i mączka dolomitowa korzystają z obniżonej stawki podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności produkować nawozy rolnicze, w szczególności wapno nawozowe nie zawierające magnezu typ 04 (kreda mielona nawozowa). Wapno nawozowe będzie sprzedawane w dwóch formach:

  • Wapno nawozowe, kreda mielona nawozowa w formie sypkiej (PKWiU 08.11.30.0) - nazywane dalej jako Produkt 1.
  • Wapno nawozowe, kreda mielona nawozowa w formie granulowanej (PKWiU 08.11.30.0) - nazywane dalej jako Produkt 2.

Wapno nawozowe w formie sypkiej (Produkt 1) oferowane przez firmę będzie pochodzić z zakupu od producentów i dostawców (kreda mielona nawozowa, PKWiU ex 08.11.30.0 opodatkowana stawką 8%) oraz z przetwarzania kamienia wapiennego (PKWiU 08.11.30.0 opodatkowany stawką 23%). Proces przetwarzania kamienia wapiennego przeprowadzany przez Wnioskodawcę wygląda następująco: Kamień wapienny jest mielony za pomocą młyna udarowego i ulega rozdrobnieniu do uzyskania stopnia rozdrobnienia odpowiadającego wapnu nawozowemu spełniającemu wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 dla odmiany 04 (kreda mielona nawozowa PKWiU ex 08.11.30.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, opodatkowana stawką 8%).

Wapno nawozowe granulowane (Produkt 2) powstaje w procesie granulacji kredy mielonej nawozowej (PKWiU ex 08.11.30.0) oferowanej przez Wnioskodawcę jako wapno nawozowe w formie sypkiej. Proces granulacji jest przeprowadzany za pomocą linii technologicznej składającej się z granulatora i suszarni, połączonych ze sobą podajnikami. Nie zmienia on właściwości chemicznych produktu. Nawóz granulowany po wysianiu w ziemi w kontakcie z wilgocią rozpada się powracając do rozdrobnionej formy kredy mielonej gwarantując jednakowe własności odkwaszające.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania stawki dla dostawy kredy mielonej, nawozowej oferowanej przez Wnioskodawcę w formie sypkiej, kredy mielonej, nawozowej pochodzącej z mielenia kamienia wapiennego oraz kredy mielonej, nawozowej granulowanej.

Mając na uwadze powołane przepisy należy zauważyć, że towary zawarte w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. oznaczone ex z użyciem słowa wyłącznie należy interpretować w taki sposób, że stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% objęte są towary wymienione po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną. Zatem sprzedaż Produktu 1 w postaci kredy mielonej, nawozowej oferowanej przez Wnioskodawcę w formie sypkiej oraz kredy mielonej, nawozowej pochodzącej z mielenia kamienia wapiennego będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41. ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Natomiast sprzedaż kredy mielonej, nawozowej granulowanej (Produkt 2) mającej formę granulatu nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

W wyroku z dnia 9 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 785/16 Naczelny Sąd Administracyjny w odniesieniu do kredy granulowanej nawozowej sklasyfikowanej przez podatnika do PKWiU 08.11.30.0 stwierdził, że Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określonego jako kreda granulowana nawozowa, lecz zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z niego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.30.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 i 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar niewymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.

Również w wyroku z dnia 15 marca 2018 r. sygn. akt I FSK 1536/16 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że: Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określanego jako kreda granulowana nawozowa, lecz - zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. Nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z tego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.20.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka (...).

W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar nie wymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.

Mając na uwadze powołane przepisy i odnosząc je do okoliczności sprawy należy stwierdzić, że do grupy wyrobów sklasyfikowanych do PKWiU 08.11.30.0, stanowiących towary opodatkowane stawką 8%, należą wyłącznie: kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa i mączka dolomitowa. Kreda mielona, nawozowa granulowana nie stanowi towaru wymienionego w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. nie stanowi kredy mielonej, pastewnej, kredy mielonej, nawozowej oraz mączki dolomitowej. Nawet w przypadku, gdy głównym składnikiem sprzedawanych towarów byłaby np. kreda mielona, nawozowa, czy mączka dolomitowa, to produkt będący przedmiotem sprzedaży nie jest kredą mieloną, nawozową, czy mączką dolomitową ale stanowi inny towar, tj. jak w analizowanym przypadku kredę granulowaną. Brak jest zatem podstaw do objęcia stawką obniżoną podatku w wysokości 8% dostawy ww. towarów, na podstawie poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

W tym miejscu należy jednak wskazać, że ustawodawca przewidział opodatkowanie dostawy pewnych towarów stawkami obniżonymi także m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350), przy zachowaniu wszystkich warunków z nich wynikających.

W powołanym rozporządzeniu określono m.in. warunki jakie należy spełnić do zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT do nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

W § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia przewidziano, że obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:

  1. makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),
  2. siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),
  3. azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),
  4. chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),
  5. azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),
  6. nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,
  7. kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)

-wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się:

  1. do dostawy - pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej;
  2. do importu - pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów rozporządzenia, stawką podatku w wysokości 8% opodatkowane są dostawy nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, które wyłącznie przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym warunkiem zastosowania tej obniżonej stawki podatku jest złożenie przez nabywcę tych towarów sprzedawcy pisemnego oświadczenia (wypełniającego warunki § 3 ust. 6 rozporządzenia), że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Nadmienia się, że aby dany towar mógł być nawozem wapniowym i wapniowo-magnezowym musi posiadać jako nawóz pozwolenie dopuszczenia do obrotu, tj. odpowiadać warunkom:

  • rozporządzenia WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz. Urz. UE L 304 z dnia 21 listopada 2003 r., z późn. zm.) lub
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz.U. Nr 183, poz. 1229) lub
  • posiadać pozwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa na wprowadzenie danego nawozu do obrotu po spełnieniu wymagań określonych w tym pozwoleniu.

Zatem pomimo, że własne stanowisko przedstawione we wniosku dotyczy zastosowania do dostawy wskazanych we wniosku towarów stawki obniżonej w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, należy zauważyć, że brak możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w myśl załącznika nr 3 ustawy nie musi oznaczać wyłącznie zastosowania stawki podstawowej.

Jak bowiem wynika z przytoczonych wyżej przepisów do dostaw nawozów wapniowych i wapniowo magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, można zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% po spełnieniu warunków określonych w ww. rozporządzeniu.

Z opisu sprawy wynika, że wapno nawozowe sprzedawane w formie granulowanej jako produkt 2 jest przeznaczone wyłącznie do stosowania w rolnictwie. Służy jako nawóz do odkwaszania gleby, poprawiając jej właściwości. Wnioskodawca będzie sprzedawał powyższe produkty zarówno do odbiorców końcowych jakimi będą rolnicy (podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej), oraz hurtowni, sklepów i innych dystrybutorów nawozów oraz środków wspomagających uprawę roślin. Aby skutecznie rozprowadzić wspomniane produkty na rynku niezbędne jest stworzenie rozbudowanej sieci dystrybucji, która niejednokrotnie wiąże się z długim łańcuchem sprzedaży (produkty trafiają do rolników często przez kilku pośredników: dystrybutor, hurtownia, sklep). W związku z powyższym Wnioskodawca nie zamierza wymagać od nabywcy towarów pisemnego oświadczenia o byciu podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając powyższe na uwadze, biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy i odnosząc je do warunków przewidzianych w ww. rozporządzeniu uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie będzie posiadał od nabywców będących podatnikami podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej pisemnego oświadczenia, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczą do stosowania jako nawóz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, spełniające wymogi § 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, to tym samym nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w § 3 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia. Tym samym dostawa nie będzie mogła korzystać z 8% stawki podatku na podstawie art. § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia.

Natomiast opodatkowanie 8% stawką podatku na mocy ww. rozporządzenia nie ma i nie będzie miało zastosowania dla dostawy nawozów w postaci kredy granulowanej na rzecz firm prowadzących działalność w zakresie handlu nawozami. Skoro jak wskazano uprzednio obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, to w przypadku dostawy ww. towarów firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami warunek, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia nie będzie spełniony. Dostawa ww. towarów nabywcom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie może korzystać z możliwości zastosowania 8% stawki podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej nawozowej oferowanej w formie sypkiej (Produkt 1),
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego, kredy mielonej, nawozowej w formie granulowanej (produkt 2).

Tut. organ wskazuje, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej