Temat interpretacji
w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich pobieranych przez Wnioskodawcę na funkcjonowanie biura X
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich pobieranych przez Wnioskodawcę na funkcjonowanie biura X - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich pobieranych przez Wnioskodawcę na funkcjonowanie biura X.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest Sp. z o. o . i prowadzi działalność gospodarczą związaną z opracowywaniem dokumentacji przyłączy energetycznych. W dniu 31 marca 2017 r. został przyjęty do grona członków x (dalej X) oraz została mu powierzona funkcja Koordynatora x.
Według art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r. poz. 478) X reprezentuje: (...) koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek x energii (...).
X formalnie powołano poprzez podpisanie umowy cywilno-prawnej, dotyczącej współpracy uczestników. Umowę podpisało ponad 20 podmiotów, w tym z, który pełni rolę Lidera X, .
X stanowi cywilnoprawne porozumienie, o którym mowa w art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 20 lutego 2015r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r. poz. 478). X działając na rzecz zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii y utworzony został w celu integracji potencjałów oraz stworzenia sieci współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Współpraca w ramach X wspomoże w realizacji zadań, których samodzielna realizacja przez podmioty uczestniczące w x byłaby utrudniona lub niemożliwa.
Stworzona sieć powiązań między podmiotami, umożliwi nieustanny rozwój w nawiązaniu do najnowszych trendów technologicznych oraz szybko zmieniającego się otoczenia prawno-gospodarczego w dziedzinie energetyki i gospodarce niskoemisyjnej w Polsce, Unii Europejskiej oraz innych znaczących gospodarczo krajach świata. X integruje podmioty związane z rynkiem energetycznym, a w szczególności z rynkiem OZE oraz inteligentnej energii. X nie posiada osobowości prawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, funkcjonuje jako porozumienie cywilnoprawne dla osiągnięcia poniżej określonych celów. X jest otwarty na przyjmowanie nowych uczestników oraz partnerów. Zgodnie z zapisami § 2 umowy z dn. działalność x ma na celu wspieranie działań uczestników i partnerów w dążeniu do stworzenia na terenie Powiatu Y obszaru gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii poprzez koordynację działań w zakresie:
- planowania, wytwarzania, dystrybucji, obrotu energią elektryczną oraz równoważenia zapotrzebowania na energię w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowych niższym niż 110 KV.
- planowania, wytwarzania, koordynacji i dystrybucji energii cieplnej w szczególności produkowanej w skojarzeniu,
- wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gospodarce energetycznej y ze szczególnym uwzględnieniem potencjału lokalnych zasobów źródeł energii,
- kreowaniu i wdrażaniu przedsięwzięć z zakresu elektromobilności,
- poprawy efektywności energetycznej w zasobach publicznych, sektorze przedsiębiorstw, lokalnych społeczności i mieszkańców,
- planowania, koordynacji i realizacji zadań mających na celu ograniczanie i likwidację niskiej emisji w zasobach mieszkaniowych. obiektach publicznych oraz przedsiębiorstwach.
Strukturę organizacyjną X, zgodnie z § 3 umowy z dn. 9 lutego 2017 r. tworzą:
- rada X, która jest najwyższym organem wyznaczającym kierunki rozwoju, programy oraz strategię działania X, w jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z uczestników,
- komitet zarządzający, zajmujący się bieżącą koordynacją prac oraz nadzoruje realizacje projektów i zadań X, składa się z 5 przedstawicieli uczestników X,
- Lider X, realizuje bieżące zadania X,
- koordynator X odpowiada za zadania i działania X realizowane zgodnie z zapisami ustawy o OZE regulującymi zasady funkcjonowania X energii,
- biuro X - działa w ramach struktur Lidera X wykonując zadania organizacyjne i administracyjne w celu ułatwienia współpracy uczestnikom X.
Szczegółowe zadania organów X zostały opisane w regulaminie X, stanowiącym załącznik do umowy z dnia .
Uczestnikiem X może zostać każdy podmiot prowadzący działalność, która wpisuje się w cele, zadania i zakres działań X. Każdy z uczestników funkcjonuje w X na równych prawach ze szczególnym uwzględnieniem prawa do:
- zgłaszania propozycji wspólnych działań, projektów i przedsięwzięć, które mogłyby być realizowane w partnerstwie z innymi uczestnikami i partnerami jako projekty X,
- w sytuacji posiadania wspólnej infrastruktury lub wypracowania wspólnych usług każdy z uczestników ma do nich dostęp na równych zasadach,
- każdy uczestnik posiada prawo do uczestniczenia w posiedzeniach rady i podejmowaniu uchwał posiadając prawo do jednego głosu,
- każdy uczestnik jest zobowiązany do opłacania składki członkowskiej.
W ramach struktury X mogą funkcjonować podmioty i osoby mające status partnera. Partnerem może być każdy podmiot i osoba deklarująca współpracę na rzecz celów X. Współpraca partnera z X regulowana jest umową partnerską, która upoważnia do:
- bycia informowanym o działaniach X,
- uczestniczenia w posiedzeniach rady partnerów,
- zgłaszania propozycji projektów X,
- współpracy w projektach X w ramach indywidualnych umów,
- ewentualnie powstałe koszty współpracy z X każdy partner ponosi indywidualnie, nie jest zobowiązany do opłacania miesięcznej składki członkowskiej.
W oparciu o uchwałę komitetu z dnia oraz postanowienia § 6 ust. 5 regulaminu X, stanowiącego załącznik do umowy z dnia ...., Lider X powierzył Wnioskodawcy, na podstawie porozumienia z dnia obowiązki Koordynatora X. Koordynatorowi powierzono wykonywanie następujących zadań:
- kierowanie pracami biura X,
- reprezentowanie X na zewnątrz,
- prowadzenie bieżącej obsługi X, w tym w szczególności: wykonywanie działań związanych z pobieraniem składek członkowskich oraz prowadzenie rozliczeń z tym związanych, koordynowanie bieżącej współpracy uczestników X oraz bieżącej współpracy z partnerami X.
Za wykonywanie obowiązków Koordynatora X, Wnioskodawca nie pobiera żadnego wynagrodzenia.
Biuro prowadzi operacyjnie działalność komunikacyjną i informacyjną X poprzez:
- prowadzenie strony internetowej,
- komunikacje w mediach społecznościowych,
- bezpośrednią komunikację mailową i papierową z uczestnikami i partnerami,
- bezpośrednią komunikację mailową i papierową z podmiotami i osobami zewnętrznymi współpracującymi z X i jego organami.
Wydatki na wykonywanie powyższych zadań (utrzymanie strony internetowej, obsługa administracyjna, obsługa księgowa, prowizje bankowe itp.), zgodnie z zapisami § 6 ust. 2 umowy oraz § 8 regulaminu, pokrywane są składek członkowskich pobieranych przez Koordynatora - Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz X. Każdy uczestnik X zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości określonej w § 8 pkt 2 regulaminu X. Zgodnie z § 3 porozumieniem z składki członkowskie, uiszczane przez uczestników X, są deponowane przez Koordynatora na oddzielnym rachunku bankowym. Koordynator sporządza i przekazuje komitetowi raporty zawierające zestawienie przekazanych w danym okresie składek członkowskich. Budżet kosztów funkcjonowania biura X podlega zatwierdzeniu przez komitet zarządzający.
W zamian za uiszczenie składki członkowie X nie otrzymują z góry określonego ekwiwalentu czy świadczenia wzajemnego. Składki w całości przeznaczane są na funkcjonowanie biura X, które nie prowadzi działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy składki członkowskie pobierane przez Wnioskodawcę na funkcjonowanie biura X, które nie prowadzi działalności gospodarczej podlegają VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Składka członkowska wynika z paktu przystąpienia do X i jest związana z pozostawaniem uczestnikiem tej organizacji i z tytułu jej opłacania uczestnik nie uzyskuje żadnego świadczenia. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju (Polski). W tym przypadku nie występuje bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. W związku z tym składki członkowskie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nie są również obrotem w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku VAT i nie mają zastosowania do nich przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a ich pobieranie od uczestników X nie powinno być dokumentowane fakturami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.
Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, przykładowo w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.
Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).
Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 1 ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu został przyjęty do grona członków x oraz została mu powierzona funkcja Koordynatora x.
X energii stanowi cywilnoprawne porozumienie, o którym mowa w art. 2 pkt 15a ustawy o odnawialnych źródłach energii. X działając na rzecz zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii y utworzony został w celu integracji potencjałów oraz stworzenia sieci współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Współpraca w ramach X wspomoże w realizacji zadań, których samodzielna realizacja przez podmioty uczestniczące w x byłaby utrudniona lub niemożliwa. Stworzona sieć powiązań między podmiotami, umożliwi nieustanny rozwój w nawiązaniu do najnowszych trendów technologicznych oraz szybko zmieniającego się otoczenia prawno-gospodarczego w dziedzinie energetyki i gospodarce niskoemisyjnej w Polsce, Unii Europejskiej oraz innych znaczących gospodarczo krajach świata. X integruje podmioty związane z rynkiem energetycznym, a w szczególności z rynkiem OZE oraz inteligentnej energii. X nie posiada osobowości prawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, funkcjonuje jako porozumienie cywilnoprawne dla osiągnięcia określonych celów.
W oparciu o uchwałę komitetu z dnia oraz postanowienia § 6 ust. 5 regulaminu X, Lider X powierzył Wnioskodawcy, na podstawie porozumienia z dnia obowiązki Koordynatora X. Koordynatorowi powierzono wykonywanie następujących zadań:
- kierowanie pracami biura X,
- reprezentowanie X na zewnątrz,
- prowadzenie bieżącej obsługi X, w tym w szczególności: wykonywanie działań związanych z pobieraniem składek członkowskich oraz prowadzenie rozliczeń z tym związanych, koordynowanie bieżącej współpracy uczestników X oraz bieżącej współpracy z partnerami X.
Za wykonywanie obowiązków Koordynatora X, Wnioskodawca nie pobiera żadnego wynagrodzenia.
Biuro prowadzi operacyjnie działalność komunikacyjną i informacyjną X poprzez:
- prowadzenie strony internetowej,
- komunikacje w mediach społecznościowych,
- bezpośrednią komunikację mailową i papierową z uczestnikami i partnerami,
- bezpośrednią komunikację mailową i papierową z podmiotami i osobami zewnętrznymi współpracującymi z X i jego organami.
Wydatki na wykonywanie powyższych zadań (utrzymanie strony internetowej, obsługa administracyjna, obsługa księgowa, prowizje bankowe itp.), zgodnie z zapisami § 6 ust. 2 umowy oraz § 8 regulaminu, pokrywane są składek członkowskich pobieranych przez Koordynatora - Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz X. Każdy uczestnik X zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości określonej w § 8 pkt 2 regulaminu X. Zgodnie z § 3 porozumieniem z dnia składki członkowskie, uiszczane przez uczestników X, są deponowane przez Koordynatora na oddzielnym rachunku bankowym. W zamian za uiszczenie składki członkowie X nie otrzymują z góry określonego ekwiwalentu czy świadczenia wzajemnego. Składki w całości przeznaczane są na funkcjonowanie biura X, które nie prowadzi działalności gospodarczej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich pobieranych przez Wnioskodawcę na funkcjonowanie biura X.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie występuje pomiędzy Wnioskodawcą a członkiem X żaden element tworzący stosunek zobowiązaniowy, który można byłoby uznać za świadczenie usług. Nie występuje wzajemność świadczeń, tj. poprzez wniesienie składki członkowskiej nie powstanie pomiędzy Wnioskodawcą a członkiem X stosunek prawny, przedmiotem którego byłoby żądanie ze strony członka X wyświadczenia konkretnej usługi na jego rzecz przez Wnioskodawcę, skoro jak wskazał Wnioskodawca składki członkowskie przeznaczane są na funkcjonowanie biura X, które nie prowadzi działalności gospodarczej, a w zamian za uiszczenie składki członkowie X nie otrzymują z góry określonego ekwiwalentu czy świadczenia wzajemnego.
Wobec powyższego, należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej