Stawka podatku VAT dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.200.2022.2.PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.200.2022.2.PS

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. stawki podatku VAT dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Aktem notarialnym z dnia 11 czerwca 2003 r. Rep. A działający w imieniu Skarbu Państwa – Starosta, oddał w użytkowanie wieczyste na 99 lat, Spółdzielni nieruchomość gruntową, oznaczoną jako działka nr 1 o pow. 0,2096 ha, położoną w (...). W treści aktu notarialnego zostały ponadto zawarte informacje o wysokości pierwszej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, ustalonej w wysokości 20% jego wartości oraz o wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, płatnych poczynając od 1 stycznia 2004 roku. Ustalone opłaty nie zawierały w sobie podatku VAT z uwagi na to, że prawo użytkowania wieczystego powstało przed 1 maja 2004 roku.

Decyzją z dnia 5 czerwca 2007 r. Nr I Burmistrz Miasta zatwierdził projekt podziału działki nr na działki nr: 2 o pow. 0,0534 ha, 3 o pow. 0,0337 ha, 4 o pow. 0,0373 ha, 5 o pow, 0,0518 ha i 6 o pow. 0,0334 ha.

Aktem notarialnym z dnia 22 grudnia 2007 r. Rep. B Spółdzielnia ustanowiła odrębną własność lokalu mieszkalnego nr 2 i sprzedała H.B. własność tego lokalu z pomieszczeniem przynależnym wraz z udziałem 376/7368 części we własności wspólnych części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali oraz prawie użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest budynek, oznaczonego jako działka nr 5.

Starosta Powiatu w zaświadczeniu z dnia 15 października 2019 r. Nr II potwierdził, że z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego w udziale 376/7368 części w nieruchomości gruntowej, oznaczonej jako działka nr 5, położonej w (...), przekształciło się w prawo własności. W zaświadczeniu tym została również określona opłata przekształceniowa, która winna być uiszczana przez każdoczesnego współwłaściciela co roku przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia, w wysokości 37,12 zł. Opłata ta jest równa wysokości opłaty rocznej, która obowiązywałaby w dniu 1 stycznia 2019 r. za udział 376/7368 części, związany z lokalem nr 2. Opłata ta nie zawiera w sobie podatku VAT, z uwagi na to, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu 1 stycznia 2019 roku nie zawierałaby podatku VAT, gdyż użytkowanie wieczyste ustanowione zostało przed dniem 1 maja 2004 roku.

Pani H.B. - współwłaścicielka działki nr 5 w udziale 376/7368 części do dnia sporządzenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie złożyła do Starosty Powiatu na piśmie zamiaru jednorazowego uiszczenia opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wobec czego zobowiązana jest do uiszczania co roku opłaty z tytułu przekształcenia w wysokości 37,12 zł.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, Starosta Powiatu jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa.

Podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

W uzupełnieniu do wniosku Powiat wskazał, że zaświadczenie Starosty Powiatu z dnia 15 października 2019 r. Nr II, potwierdzające przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zostało wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040 z późn. zm.).

Pytanie

Czy do opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego, ustalonej w wysokości 37,12 zł, winien być doliczony 23% podatek VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Do opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego, ustalonej w wysokości 37,12 zł, nie powinien być doliczony 23% podatek VAT, z uwagi na to, że prawo użytkowania wieczystego w odniesieniu do działki będącej przedmiotem przekształcenia z mocy prawa, powstało przed dniem 1 maja 2004 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów  i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy,

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Starosta Powiatu oddał w użytkowanie wieczyste na 99 lat, Spółdzielni nieruchomość gruntową - działkę nr 1. Ustalono pierwszą opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego gruntu u w wysokości 20% jego wartości oraz wysokość opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, płatnych poczynając od 1 stycznia 2004 roku. Ustalone opłaty nie zawierały w sobie podatku VAT. Decyzją z dnia 5 czerwca 2007 r. Nr I Burmistrz Miasta zatwierdził projekt podziału działki nr 1 na działki nr: 2, 3, 4, 5, 6. Aktem notarialnym z dnia 22 grudnia 2007 r. Spółdzielnia ustanowiła odrębną własność lokalu mieszkalnego nr 2 i sprzedała własność tego lokalu z pomieszczeniem przynależnym wraz z udziałem 376/7368 części we własności wspólnych części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali oraz prawie użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest budynek, oznaczonego jako działka nr 5. Starosta Powiatu w zaświadczeniu z dnia 15 października 2019 r. Nr II potwierdził, że z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego w udziale 376/7368 części w nieruchomości gruntowej, oznaczonej jako działka nr 5, położonej w (...) przekształciło się w prawo własności na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. W zaświadczeniu tym została również określona opłata przekształceniowa, która winna być uiszczana przez każdoczesnego współwłaściciela co roku przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia, w wysokości 37,12 zł. Opłata ta jest równa wysokości opłaty rocznej, która obowiązywałaby w dniu 1 stycznia 2019 r. za udział 376/7368 części, związany z lokalem nr 2. Opłata ta nie zawiera w sobie podatku VAT, z uwagi na to, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu 1 stycznia 2019 roku nie zawierałaby podatku VAT, gdyż użytkowanie wieczyste ustanowione zostało przed dniem 1 maja 2004 roku.

Państwa wątpliwości dotyczą stawki VAT dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

W celu rozstrzygnięcia ww. problemu należy wskazać, że 22 grudnia 2021 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną znak PT1.8101.2.2021. Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 29 grudnia 2021 r. poz. 14.

Interpretacja ta dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, dokonanego z mocy prawa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040, dalej: ustawa o przekształceniu).

Z ww. interpretacji ogólnej jednoznacznie wynika, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności nieruchomości z mocy ustawy o przekształceniu należy traktować jako przeniesienie prawa własności do towaru w zamian za odszkodowanie, a nie jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem przekształcenie – na podstawie ww. ustawy o przekształceniu – prawa wieczystego użytkowania gruntów (m.in. ustanowionego przed 1 maja 2004 r.) w prawo własności, stanowi odrębną od oddania w użytkowanie wieczyste czynność podlegającą opodatkowaniu i należy stosować stawkę podatku właściwą dla tej drugiej, osobnej czynności. 

Tym samym opłaty z tytułu przekształcenia ustanowionego przed 1 maja 2004 r. prawa użytkowania wieczystego w prawo własności podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą w momencie przekształcenia przedmiotowego prawa.

Skoro – jak wynika z powołanej interpretacji ogólnej – przekształcenie jest odrębną czynnością od ustanowienia prawa użytkowania wieczystego, i skoro jest to osobna czynność, to moment ustanowienia prawa nie ma wpływu na stawkę podatku od opłat za przekształcenie, gdyż należy stosować stawkę właściwą dla tej drugiej, osobnej czynności. W konsekwencji, należy stosować stawkę obowiązującą w momencie przekształcenia (tj. 1 stycznia 2019 r.) – a więc w wysokości 23%.

Podsumowując, określenie wysokości stawki podatku VAT dla opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności uzależnione jest od momentu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W konsekwencji, w niniejszej sprawie do opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, które nastąpiło z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, które nastąpiło z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Natomiast w zakresie określenia, czy do obowiązującej opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego należy doliczać podatek VAT wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).