Temat interpretacji
Uznanie Działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, którego wniesienie aportem do Spółki celowej jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Działu Developerskiego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz ustalenia czy wniesienie ww. Działu aportem do Spółki celowej jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) jest osobą prawną zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT).
Państwa Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS (…). Państwa Spółka ma nadany NIP (…) oraz numer identyfikacyjny REGON (…).
Państwa Spółka - zgodnie z danymi ujawnionymi w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzi działalność gospodarczą w następującym zakresie:
‒Hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10. Z) - przedmiot przeważającej działalności,
‒Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD 56.10.A),
‒Pozostała usługowa działalność gastronomiczna (PKD 56.29. Z),
‒Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (Katering) (PKD 56.21.Z),
‒Przygotowywanie i podawanie napojów (PKD 56.30. Z),
‒Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z),
‒Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne (PKD 96.02.Z),
‒Reklama (PKD 73.1),
‒Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
‒Pozostałe górnictwo i wydobywanie, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 08.99.Z).
Podstawowa działalność operacyjna Państwa Spółki jest wyspecjalizowana i polega na świadczeniu usług hotelarskich, gastronomicznych i innych usług związanych z obsługą ruchu biznesowego (szkolenia, kongresy, konferencje, sympozja, itd.) oraz rekreacją i wypoczynkiem. Hotel (…) w (…) to jeden z najbardziej popularnych i najbardziej znanych w regionie obiektów konferencyjnych. Jest to rozległy, nowoczesny kompleks hotelowy i konferencyjny w standardzie (…) z zapleczem rekreacyjnym. Kompleks hotelowy posiada rozległe zaplecze rekreacyjno-wypoczynkowe, w tym aquapark oraz ekskluzywny kompleks Wellness & SPA. Głównym odbiorcą usług Państwa Spółki są klienci korporacyjni (szkolenia, konferencje). Państwa Spółka dysponuje także szeroką i zróżnicowaną ofertą dla klientów indywidualnych, w szczególności rodzin z dziećmi.
W (…) 2016 r. Państwa Spółka dokonała zakupu nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…) (dalej: Nieruchomość), na którą składa się nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem biurowym o 2 kondygnacjach nadziemnych i 1 podziemnej, powierzchni zabudowy 946 m2, stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności. W ewidencji gruntów nieruchomość gruntowa oznaczona jest jako działka ew. nr (…) z obrębu (…) o powierzchni (…) m2. Dla nieruchomości prowadzona jest w Sądzie Rejonowym (…) Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta KW Nr (…). Właścicielem nieruchomości gruntowej jest Skarb Państwa, a użytkownikiem wieczystym gruntu do dnia (…) 2089 roku i właścicielem budynku jest Państwa Spółka.
Państwa Spółka zakupiła Nieruchomość w celach inwestycyjnych. Pierwszym Państwa założeniem związanym z przeznaczeniem Nieruchomości było wykorzystanie jej dla celów najmu i dzierżawy. Następnie, zaplanowali Państwo realizację inwestycji na Nieruchomości, tj. budowy kompleksu hotelowego. W (…) 2018 r. Państwa Spółka zawarła umowę z biurem architektonicznym dotyczącą prac architektonicznych w postaci koncepcji projektowej, studium wraz z analizami historycznymi, konserwatorskimi i urbanistycznymi oraz wszelkich czynności zmierzających do uzyskania ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy zakładających, że na Nieruchomości powstanie budynek hotelowy kategorii ****. Koncepcja ta w pełni wpisywała się wówczas w podstawowy przedmiot Państwa działalności, tj. działalność hotelową i zamierzali Państwo działalność tę poszerzyć o wybudowanie kolejnego kompleksu hotelowego właśnie na zakupionej Nieruchomości.
W związku z ww. planami, Państwa Spółka złożyła wniosek o pozwolenie na rozbiórkę budynku. Państwa Spółka uzyskała pozwolenie na rozbiórkę budynku w ramach decyzji miasta (…) z dnia (…) 2020 r. Rozbiórka ta, na moment składania niniejszego wniosku jeszcze nie została wykonana. Obecnie powierzchnia budynku jest stale wykorzystywana i wynajmowana (m.in. operatorowi telekomunikacyjnemu) oraz przynosi Państwu dochody z najmu i dzierżawy.
Ze względu na pandemię wirusa COVID-19, Państwa Spółka postanowiła zmienić pierwotnie zakładane przeznaczenie Nieruchomości i odejść od pierwotnego założenia wybudowania na Nieruchomości kompleksu hotelowego. Działalność hotelowa w dobie pandemii COVID-19 była działalnością mocno dotkniętą negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z tzw. restrykcji antycovidowych. Z analizy Państwa Spółki wynikało, że korzystniejszym biznesowo rozwiązaniem będzie wybudowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową na parterze. Działalność deweloperska w czasie pandemii była działalnością znacznie lepiej prosperującą aniżeli działalność hotelowa, a Państwa Spółka nie była w stanie przewidzieć, jak potoczy się pandemia COVID-19 i jaki będzie miała docelowy wpływ na działalność związaną z hotelarstwem.
W efekcie, w dniu (…) 2021 r. Państwa Spółka uzyskała decyzję nr (…) z dnia (…) 2021 r. o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze na dz. ew. nr (…) z obrębu (…) przy ul. (…).
W dniu (...) 2021 r. Państwa Spółka zawarła kolejną umowę o prace projektowe z biurem architektonicznym, której głównym przedmiotem są szeroko rozumiane usługi architektoniczne (w tym w szczególności wykonanie projektu budowlanego, zagospodarowania terenu, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę) mające na celu realizację na Nieruchomości inwestycji polegającej na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”. Na mocy ww. umowy powstała koncepcja programowo-przestrzenna i wielobranżowy projekt koncepcyjny, a następnie projekt budowlany, który wraz z wnioskiem został złożony w urzędzie celem wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Postępowanie administracyjne zmierzające do wydania ww. decyzji jest obecnie w toku.
Z uwagi na powyższe okoliczności, w tym w szczególności zmianę decyzji co do przeznaczenia nieruchomości oraz idące w ślad za tym rozpoczęcie prac związanych z planowanym na tym obszarze projektem deweloperskim (budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym), w strukturze Państwa Spółki wyodrębniły się obecnie dwa odrębne obszary działalności gospodarczej:
1)świadczenie usług hotelarskich, gastronomicznych i innych usług związanych z obsługą turystyki indywidualnej oraz biznesowej (szkolenia, kongresy, konferencje, sympozja itd.) oraz rekreacją i wypoczynkiem (PKD 55.10.Z). Działalność ta bazuje wyłącznie na posiadanych nieruchomościach hotelowych, stanowiących własność Państwa Spółki.
2)działalność deweloperska związana z realizacją na Nieruchomości inwestycji polegającej na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”.
Zatem, w obecnym kształcie w ramach Państwa Spółki funkcjonuje jednostka organizacyjna zajmująca się najmem i dzierżawą (obecnie Nieruchomość jest przedmiotem najmu), a także docelowo przede wszystkim działalnością deweloperską (dalej również jako: Jednostka lub Dział Deweloperski), której wyodrębnienie przejawia się w następujących aspektach:
Wyodrębnienie organizacyjne
Jednostka została formalnie wyodrębniona przez Państwa Spółkę na mocy uchwały zarządu podjętej „W sprawie wyodrębnienia Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa w postaci Działu Deweloperskiego”. Uchwała wskazuje przede wszystkim , które składniki majątku Państwa Spółki zostały podporządkowane działalności deweloperskiej, ale także zakres jej działalności oraz kapitał ludzki. Są to w szczególności następujące elementy:
‒Nazwa inwestycji deweloperskiej – (…);
‒Nieruchomość, tj. zabudowana działka ew. nr (…) z obrębu (…) o powierzchni (…) m2, dla której prowadzona jest w Sądzie Rejonowym (…) Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta KW Nr (…), a na którą składa się prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność posadowionych na tym gruncie budynków, budowli i urządzeń, stanowiących odrębne od gruntu nieruchomości, a także związane z tymi nieruchomościami służebności gruntowe;
‒wszelkie maszyny, urządzenia, meble i inne rzeczy ruchome, znajdujące się na ww. Nieruchomości;
‒Wszystkie prawa wynikające z umów z kontrahentami, służące działalności realizowanej w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami;
‒Prawa wynikające z zawartych umów, związanych z działalnością deweloperską, w tym w szczególności umów o prace projektowe, umów ubezpieczenia itd.;
‒Know-how i tajemnice działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, a także działalności deweloperskiej;
‒Dokumenty związane z prowadzeniem działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami;
‒Decyzje i postanowienia administracyjne, pozwolenia, zezwolenia oraz wszelkie inne indywidualne akty administracyjne związane z prowadzeniem działalności w zakresie działalności deweloperskiej oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami, w tym w szczególności: pozwolenie na rozbiórkę budynku w ramach decyzji (…) z dnia (…) 2020 r. oraz decyzja nr (…) z dnia (…) 2021 r. o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze na dz. ew. nr (…) z obrębu (…) przy ul.
Dział Deweloperski odpowiedzialny jest za realizację następujących zadań:
‒prowadzenie inwestycji deweloperskich na nieruchomościach Państwa Spółki,
‒prowadzenie postępowań administracyjnych, w celu uzyskania kompletnej dokumentacji gwarantującej prawidłowe rozpoczęcie, przeprowadzenie i zakończenie inwestycji deweloperskiej przez Państwa Spółkę, w tym decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę,
‒poszukiwanie i wybór wykonawców robót budowlanych, projektantów, geodetów, inspektorów nadzoru, dostawców, a także innych niezbędnych podmiotów w procesie budowlanym, a także ustalenie z nimi szczegółowych warunków współpracy,
‒administrowanie nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonymi pod inwestycje deweloperskie, w tym wynajmowanymi powierzchniami, aktywne poszukiwanie najemców, negocjowanie umów najmu, nadzór nad realizacją umów najmu, rozliczanie najemców,
‒czuwanie nad terminowym uiszczaniem podatków i opłat związanych z nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie,
‒czuwanie nad utrzymaniem stanu zgodności z prawem, porządku i bezpieczeństwa na nieruchomościach Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie,
‒informowanie Zarządu o aktualnym stanie nieruchomości Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie, awariach, ewentualnych koniecznych naprawach lub problemach technicznych, w tym angażowanie specjalistów i ekspertów,
‒opracowywanie projektów budżetów, strategii, biznes planów i innych niezbędnych dokumentów dla inwestycji deweloperskich Państwa Spółki.
W ramach wyodrębnienia organizacyjnego Państwa Spółka zleca swoim współpracownikom bądź firmom zewnętrznym realizację powyższych zadań, jak również zawarła w tym zakresie stosowną umowę o świadczenie usług w zakresie bieżącego administrowania nieruchomościami jak również wykonywania wszystkich czynności, które okażą się konieczne dla przygotowania i uruchomienia na nieruchomości inwestycji deweloperskiej - budowy osiedla mieszkaniowego wraz z towarzyszącymi usługami. Państwa Spółka dokonując wypłaty wynagrodzenia z tytułu zawartych umów jest więc w stanie przypisać koszty związane z funkcjonowaniem działalności deweloperskiej.
Wyodrębnienie finansowe
Wyodrębnienie finansowe przejawia się w szczególności poprzez prowadzenie zespołu kont, dla celów rachunkowości zarządczej. W praktyce pozwalają one na ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością Jednostki. W konsekwencji Państwa Spółka może przeprowadzić niezależną od jej całościowych finansów analizę finansową działalności deweloperskiej. Ponadto Państwa Spółka w oparciu o odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych może dokonać wyodrębnienia finansowego i księgowego swojej działalności, w ramach którego możliwe będzie wyodrębnienie:
a)Kosztów (zobowiązań) związanych z prowadzoną działalnością deweloperską, w tym kosztów mediów, opłat administracyjnych, wynagrodzeń, umorzenia środków trwałych.
b)Przychodów (i należności) związanych z działalnością deweloperską (do momentu rozbiórki budynku są to przychody z tytułu najmu - budynki znajdujące się na nieruchomości są wynajmowane).
Jednocześnie Państwa Spółka ma możliwość przypisania konkretnych aktywów oraz pasywów do działalności Jednostki oraz utworzenia oddzielnego, uproszczonego bilansu związanego z działalnością deweloperską, który wyodrębnienia takie kategorie bilansowe jak:
Aktywa trwałe:
‒Nieruchomości,
‒Środków trwałych w budowie,
Aktywa obrotowe:
‒Należności krótkoterminowych,
‒Krótkoterminowych rozliczeń międzyokresowych,
Pasywa w postaci:
‒Zobowiązań krótkoterminowych wobec kontrahentów/współpracowników (w szczególności wobec podmiotów świadczących usługi w związku z realizowanym projektem deweloperskim),
‒Zobowiązań krótkoterminowych z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń,
‒Zobowiązań z tytułu dostawy mediów, ubezpieczeń itp. - związanych z działalnością z zakresu najmu pomieszczeń na Nieruchomości.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Wobec tego, że Państwa Spółka w ramach funkcjonowania Pionu Deweloperskiego realizuje zadania, które nie są zbieżne z głównym profilem działalności dotychczasowego przedsiębiorstwa, w ramach struktury wewnętrznej został wyodrębniony obszar działalności deweloperskiej. Na podstawie uchwały podporządkowano część majątku Państwa Spółki dla celów prowadzenia tejże działalności. Ponadto, Jednostka z uwagi na sposób prowadzenia ewidencji księgowej ma możliwość wyodrębnienia zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością deweloperską. Jednostka w praktyce już na obecnym etapie ma pełną zdolność do kształtowania własnych finansów, bowiem prowadzi ona odrębny rachunek bankowy, który wspomaga proces prowadzenia działalności deweloperskiej. Co istotne, podmioty, które w ramach współpracy zostały przypisane do działalności deweloperskiej mają określone zadania. Pozwala to na realizację zadań Jednostki.
Ponadto, jak wcześniej wskazano, względem Nieruchomości zostały już wydane decyzje pozwalające na rozbiórkę oraz decyzje o warunkach zabudowy. Tym samym na obecnym etapie Jednostka może swobodnie realizować inwestycję bez ograniczeń formalnych i na chwilę obecną mogłaby samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, w sposób samowystarczalny i samofinansujący się.
Całokształt okoliczności prowadzi zatem do wniosku, że Jednostka mogłaby samodzielnie kontynuować działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie jako niezależny podmiot.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Po kilku miesiącach funkcjonowania Działu Deweloperskiego w strukturach Państwa Spółki, według oceny Zarządu Spółki, nie udało się zidentyfikować żadnych synergii pomiędzy dotychczasową przeważającą działalnością Państwa Spółki, której przedmiotem jest świadczenie usług hotelarskich, a nowo podejmowaną działalnością deweloperską. Synergia taka nie powstaje ani po stronie kosztów, ani też przychodów. Państwa Spółka w szczególności motywuje swoją opinię faktem, iż brak jest realnych możliwości wytransferowania jakichkolwiek przez lata wypracowanych kompetencji biznesowych, wyróżniających Państwa Spółkę jako podmiot wiodący na obsługiwanych segmentach rynku hotelarskiego, do branży deweloperskiej, w obszarze której prowadzony będzie projekt deweloperski, co czyniłoby racjonalnym realizację tego projektu w ramach obecnej struktury organizacyjnej. Analogicznie, racjonalnie nie można zidentyfikować jakichkolwiek kompetencji biznesowych, które Państwa Spółka mogłaby uzyskać poprzez realizację projektu deweloperskiego i wykorzystać w obszarze swojej podstawowej działalności operacyjnej prowadzonej w sektorze hotelarskim, tj. kompetencji, które umożliwiałyby zwiększenie potencjału tworzenia ekonomicznej wartości dodanej w sektorze hotelarskim. Zdaniem Zarządu, realizacja projektu deweloperskiego w ramach struktury przedsiębiorstwa Państwa Spółki miałaby uzasadnienie gospodarcze tylko wtedy, jeżeli źródłem wartości dodanej miałby być transfer wyróżniających kompetencji, a oba analizowane rodzaje działalności (działalność hotelarska i deweloperska) posiadałyby w łańcuchu tworzenia wartości wspólne elementy, dzięki którym wyróżniające kompetencje w jednej z nich mogłyby znaleźć efektywne zastosowanie w drugiej. Państwa zdaniem, podstawą racjonalnej strategii powinno być wykorzystanie komplementarności zasobów, tj. wchodzenie w obszary pokrewne technologicznie, rynkowo lub organizacyjnie. Tego typu działania pozwalają skutecznie wykorzystać dostępne zasoby organizacyjne, zwiększać skalę działania, a także wypracować efekt synergii.
Stosunkowo krótkie doświadczenia Państwa Spółki w odniesieniu do działalności deweloperskiej pokazują, iż zasadne jest wyodrębnienie działalności deweloperskiej i jej realizacji w ramach nowej, autonomicznej struktury, odrębnej od działalności hotelarskiej.
Rekomendowane przez niezależnych doradców biznesowych w takim przypadku jest wyodrębnienie działalności deweloperskiej ze struktury Państwa Spółki poprzez wniesienie jej zorganizowanej części (ZCP) jako aport do innej spółki, stworzonej w celu realizacji inwestycji deweloperskiej. Przeniesienie ZCP w tym trybie doprowadzi do wykreowania dwóch w pełni odrębnych, autonomicznych podmiotów, mogących stosować strategię opartą o kryteria specjalizacji rynkowej właściwe dla danej branży, a Państwa Spółka jako wspólnik nowego podmiotu będzie mogła czerpać korzyści w postaci zysków z przyszłej działalności deweloperskiej realizowanej przez nowy podmiot.
Ponadto trzeba mieć na uwadze, iż działalność deweloperska to działalność obarczona wysokim ryzykiem, polegająca na realizacji inwestycji deweloperskich, których istota w rzeczywistości polega na podejmowaniu działań rozwojowych prowadzących do wzrostu wartości nieruchomości. W ujęciu modelowym inwestycja deweloperska jest rezultatem połączenia trzech elementów: lokalizacji, pomysłu na jej zagospodarowanie i kapitału, które zarazem określają warunki brzegowe, a więc są konieczne dla zaistnienia inwestycji.
Kluczowe działania podejmowane w procesach deweloperskich, to czynności związane ze zidentyfikowaniem nieruchomości mających oczekiwane parametry i właściwości, ich nabyciem, uporządkowaniem stanu prawnego i dokonaniem wszystkich koniecznych czynności prawnych warunkujących realizację inwestycji (w szczególności związanych z uzyskaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, zapewnieniem dostępu do infrastruktury technicznej bądź uzbrojeniem terenu w przypadku jej braku) oraz procesem budowlanym sensu stricte polegającym na wybudowaniu wszystkich obiektów, ich oddaniu do użytkowania, a następnie komercjalizacji. Efektem jest nieruchomość budowlana, optymalnie wykorzystująca swój potencjał. Z punktu widzenia racjonalności działalności gospodarczej przedsiębiorca prowadzący działalność deweloperską powinien podejmować wyłącznie takie projekty, których realizacja w długim okresie powinna doprowadzić do maksymalizacji wartości jego przedsiębiorstwa. Ma to miejsce wówczas, gdy spodziewana wartość nieruchomości po przeprowadzeniu procesu deweloperskiego przewyższy koszt nabycia gruntu oraz wszystkie inne koszty związane z realizacją projektu i zapewnia wygenerowanie oczekiwanej stopy zysku. Poziom ryzyka prowadzenia działalności deweloperskiej jest więc zależny od wielu czynników, w tym przede wszystkim od rodzaju inwestycji i sprawności prowadzenia procesu inwestycyjnego oraz od sposobu finansowania. Pozostawienie opisanych ryzyk w ramach działalności hotelarskiej Spółki jest niezasadne, a przyjęty model eliminuje te ryzyka.
W obliczu wskazanych okoliczności, Państwa Spółka planuje przeprowadzenie zmiany w sposobie prowadzenia działalności Spółki. Polegałaby ona na wniesieniu przez Państwa Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu Deweloperskiego jako aport do innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, stworzonej w celu realizacji inwestycji deweloperskiej (dalej jako: Spółka celowa).
Wniesienie aportu jako wkładu do Spółki celowej przez Państwa Spółkę odbędzie się na zasadach określonych w art. 158 Kodeksu Spółek Handlowych. Państwa Spółka przeniesie na Spółkę celową cały zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze deweloperskim, obejmujących to wszystko, co wchodzi w skład ZCP, w szczególności składniki majątku, tj. nieruchomości i ruchomości, aktywa, decyzje administracyjne, księgi i dokumenty oraz wszelkie prawa związane z działalnością Jednostki. W szczególności będą to składniki, które zostały podporządkowane działalności deweloperskiej na mocy uchwały Wspólników Spółki. W wyniku tej transakcji nastąpi również przeniesienie na rzecz Spółki celowej umów zawartych z współpracownikami Państwa Spółki i innymi podmiotami działającymi w zakresie zadań Jednostki.
Za wkład w postaci ZCP w formie Działu Deweloperskiego Państwa Spółka otrzyma udziały w Spółce celowej (stanie się jej jedynym udziałowcem). Przedmiotem działalności Spółki celowej będzie działalność prowadzona dotychczas przez Dział Deweloperski. Spółka celowa będzie kontynuować działalność prowadzoną przez Dział Deweloperski w zakresie realizacji przedsięwzięć deweloperskich, w tym w szczególności zapoczątkowanego już przedsięwzięcia w postaci: Inwestycji polegającej na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”.
Pytania
1)Czy przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych i niemajątkowych, wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, określany jako Dział Deweloperski, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2)Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, planowane wniesienie aportu w postaci Działu Deweloperskiego przez Państwa Spółkę do Spółki celowej jako wkładu na pokrycie udziałów będzie opodatkowane podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Państwa zdaniem, przedstawiony we wniosku Dział Deweloperski, tj. zespół składników majątkowych i niemajątkowych, wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Ad 2
Państwa zdaniem, planowane wniesienie aportu w postaci Działu Deweloperskiego przez Państwa Spółkę do Spółki celowej jako pokrycie wkładu na udziały zgodnie z art. 6 ustawy o VAT nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska
Ad 1
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”
Zatem na gruncie przepisów ustawy o VAT istnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa uwarunkowane jest spełnieniem następujących przesłanek:
‒istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
‒zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie organizacyjne i finansowe),
‒składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne), oraz
‒zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zgodnie z aktualnym podejściem judykatury mającym odzwierciedlenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 5 stycznia 2017 r. (sygn. II FSK 3649/14) „Czynnikiem "konstytuującym" przedsiębiorstwo lub jego część w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa, jako pewną całość (zespół). Występowanie elementu organizacji pozwala odróżnić przedsiębiorstwo od majątku, gdyż ten ostatni jest przedmiotem organizacji i stanowi jedynie zbiór elementów wchodzących w skład zorganizowanej całości, jaką jest przedsiębiorstwo.”
Powyższe podejście potwierdzają również organy podatkowe. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-3.4012.466.2017.2.AŻ) stwierdził, że: „w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym”. Jednocześnie jak zauważono „(...) nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.”
W praktyce pojawiać się mogą problemy z rozstrzygnięciem, czy określony fragment przedsiębiorstwa stanowi jego zorganizowaną część. Definicja ustawowa posługuje się bowiem stosunkowo nieostrymi pojęciami i nakazuje badać sytuację hipotetyczną (zdolność samodzielnego funkcjonowania).
Wydaje się, że nie można postawić tezy o charakterze generalnym, pozwalającej na odróżnienie w każdym przypadku zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz należy zalecić każdorazowe badanie okoliczności konkretnego przypadku. Zatem w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na charakter struktury organizacyjnej Jednostki.
Wyodrębnienie organizacyjne
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Ponadto organizacyjne wyodrębnienie określonego zespołu składników majątkowych jest w znacznym stopniu determinowane charakterem struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. „Jeżeli wyodrębniona część przedsiębiorstwa, jak i jego pozostałość mogą funkcjonować w obrocie gospodarczym samodzielnie, wówczas należy uznać, iż "oderwana" część stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa” - A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz LEX, Warszawa 2013, str.70.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dokonała formalnego wyodrębnienia organizacyjnego Działalności Deweloperskiej. Na mocy uchwały Wspólników Spółki Jednostce został przypisany zespół składników majątkowych oraz niemajątkowych, w tym zobowiązań, które w rzeczywistości związane są z działalnością deweloperską. Są to w szczególności:
‒Nazwa inwestycji deweloperskiej – (...),
‒Nieruchomość, tj. zabudowana działka ew. nr (…) z obrębu (…) o powierzchni (…) m2, dla której prowadzona jest w Sądzie Rejonowym (…) Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta KW Nr (…), a na którą składa się prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność posadowionych na tym gruncie budynków, budowli i urządzeń, stanowiących odrębne od gruntu nieruchomości, a także związane z tymi nieruchomościami służebności gruntowe,
‒wszelkie maszyny, urządzenia, meble i inne rzeczy ruchome, znajdujące się na ww. Nieruchomości,
‒Wszystkie prawa wynikające z umów z kontrahentami, służące działalności realizowanej w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami,
‒Prawa wynikające z zawartych umów, związanych z działalnością deweloperską, w tym w szczególności umów o prace projektowe, umów ubezpieczenia itd.,
‒Know-how i tajemnice działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, a także działalności deweloperskiej,
‒Dokumenty związane z prowadzeniem działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami,
‒Decyzje i postanowienia administracyjne, pozwolenia, zezwolenia oraz wszelkie inne indywidualne akty administracyjne związane z prowadzeniem działalności w zakresie działalności deweloperskiej oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami, w tym w szczególności decyzja nr (…) z dnia (…) 2021 r. o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze na dz. ew. nr (…) z obrębu (…) przy ul. (…).
Dział Deweloperski odpowiedzialny jest za realizację następujących zadań:
‒prowadzenie inwestycji deweloperskich na nieruchomościach Państwa Spółki,
‒prowadzenie postępowań administracyjnych, w celu uzyskania kompletnej dokumentacji gwarantującej prawidłowe rozpoczęcie, przeprowadzenie i zakończenie inwestycji deweloperskiej przez Państwa Spółkę, w tym decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę,
‒poszukiwanie i wybór wykonawców robót budowlanych, projektantów, geodetów, inspektorów nadzoru, dostawców, a także innych niezbędnych podmiotów w procesie budowlanym, a także ustalenie z nimi szczegółowych warunków współpracy,
‒administrowanie nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonymi pod inwestycje deweloperskie, w tym wynajmowanymi powierzchniami, aktywne poszukiwanie najemców, negocjowanie umów najmu, nadzór nad realizacją umów najmu, rozliczanie najemców,
‒czuwanie nad terminowym uiszczaniem podatków i opłat związanych z nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie,
‒czuwanie nad utrzymaniem stanu zgodności z prawem, porządku i bezpieczeństwa na nieruchomościach Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie,
‒informowanie Zarządu o aktualnym stanie nieruchomości Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie, awariach, ewentualnych koniecznych naprawach lub problemach technicznych, w tym angażowanie specjalistów i ekspertów,
‒opracowywanie projektów budżetów, strategii, biznes planów i innych niezbędnych dokumentów dla inwestycji deweloperskich Państwa Spółki.
Przejawem wyodrębnienia organizacyjnego jest fakt, iż Spółka zleca swoim współpracownikom lub firmom zewnętrznym realizację powyższych zadań, jak również zawarła w tym zakresie stosowną umowę świadczenie usług w zakresie bieżącego administrowania nieruchomościami, jak również wykonywania wszystkich czynności, które okażą się konieczne dla przygotowania i uruchomienia na nieruchomości inwestycji deweloperskiej - budowy osiedla mieszkaniowego wraz z towarzyszącymi usługami. Spółka dokonując wypłaty wynagrodzenia jest więc w stanie przypisać koszty i zobowiązania związane z funkcjonowaniem działalności deweloperskiej.
W Państwa ocenie, mając na uwadze powyższe, kryteria wyodrębnienia organizacyjnego zostały spełnione. Do Jednostki przydzielono niezbędne w jej działalności składniki, w odniesieniu do których ma on możliwość samodzielnego zarządzania. Zatem majątek ten pozwala, aby bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą (w zakresie najmu oraz deweloperską), jaka była dotychczas prowadzona z jego wykorzystaniem.
Należy również wskazać, że wymienione składniki Jednostki nie będą stanowiły przypadkowej masy majątkowej, lecz będą ściśle związane z działalnością deweloperską. Składniki te będą ściśle ze sobą zespolone i służyć będą realizacji określonych celów gospodarczych.
Wyodrębnienie finansowe
Poza definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT, w przepisach tej ustawy brak jest wskazówek pozwalających na jednoznaczne określenie treści kryterium wyodrębnienia finansowego. Pomocne w tym kontekście jest odniesienie się do wypracowanej praktyki organów podatkowych.
Należy wskazać, że: „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” Potwierdzenie powyższego podejścia znajduje odzwierciedlenie m.in. w następujących interpretacjach podatkowych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
‒0114-KDIP1-2.4012.358.2018.1.WH z dnia 31 lipca 2018 r.
‒0114-KDIP1-3.4012.175.2018.1.MT z dnia 28 maja 2018 r.
Należy zatem przyjąć, że o wyodrębnieniu finansowym zorganizowanej części przedsiębiorstwa może świadczyć prowadzenie dla niej rachunkowości umożliwiającej ewidencjonowanie procesów gospodarczych oraz prezentowanie sytuacji majątkowej i finansowej związanej z daną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Dla wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wystarczy zatem, w Państwa ocenie, aby rachunkowość prowadzono w takim układzie, by można było ustalić sytuację majątkową (aktywa i pasywa) oraz choćby potencjalną zyskowność danej części przedsiębiorstwa. Nie jest natomiast konieczne samodzielne sporządzanie przez wyodrębnianą jednostkę bilansu, co potwierdza m.in. wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 stycznia 2011 r., sygn. III SA/Wa 1624/10.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że do celów wyodrębnienia finansowego nie jest konieczne prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych, jak również sporządzanie oddzielnych sprawozdań finansowych. Powyższa sytuacja może dotyczyć wyłącznie oddziałów (zakładów) będących odrębnymi jednostkami wewnętrznymi zarejestrowanymi w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddziały (zakłady) na podstawie odrębnych ksiąg rachunkowych mogą sporządzać własne sprawozdania finansowe, które podlegają zsumowaniu oraz publikacji w ramach sprawozdania łącznego całego podmiotu i jego jednostek wewnętrznych. Zatem warunek prowadzenia odrębnych ksiąg podatkowych oraz sporządzania na ich podstawie sprawozdań finansowych nie jest niezbędny z punktu widzenia wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa. O wyodrębnieniu finansowym można mówić już w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w Państwa ocenie, Jednostka wskazując:
‒wyodrębnienie zespołu kont dla celów rachunkowości zarządczej,
‒wyodrębnienie kosztów oraz przychodów związanych z działalnością deweloperską,
‒wyodrębnienie odpowiednich kategorii bilansowych dla celów sporządzenia oddzielnego bilansu Działalności Deweloperskiej,
‒odrębną strategię rozwoju działalności deweloperskiej
- wykazała, że w niniejszym przypadku zostało spełnione kryterium wyodrębnienia finansowego.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi się odznaczać odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Oznacza, że Jednostka musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy, realizujący zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zgodnie z definicją sformułowaną w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 8 marca 2017 r. (sygn. 1061-IPTPP3.4512.4.2017.2.OS): „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.”
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 r., sygn. I SA/Wr 1915/13 wskazano, że: „wydzielenie na płaszczyźnie funkcjonalnej oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić na tyle wyodrębnioną w istniejącym przedsiębiorstwie całość, aby możliwe było jej funkcjonowanie jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Wchodzące w skąd zorganizowanej części przedsiębiorstwa składniki materialne i niematerialne muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej jako odrębnego przedsiębiorstwa.”
Zorganizowana część przedsiębiorstwa winna zatem posiadać pewną wewnętrzną niezależność finansową. Jednostka mająca możliwość alokacji przychodów i kosztów, posiadająca określone składniki majątku oraz zobowiązania niewątpliwie posiada taką niezależność.
Wydzielenie na płaszczyźnie funkcjonalnej oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić na tyle wyodrębnioną w istniejącym przedsiębiorstwie całość, aby możliwe było jej funkcjonowanie jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. W Państwa ocenie, do Jednostki przydzielono niezbędne w jego działalności składniki, w odniesieniu do których ma on możliwość samodzielnego zarządzania. Zatem majątek ten pozwala, aby bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą, jaka była dotychczas prowadzona z jego wykorzystaniem.
Jak wskazano wcześniej składniki majątkowe Jednostki nie stanowią szeregu przypadkowych elementów, lecz są ściśle związane z działalnością deweloperską. Składniki te są ściśle ze sobą zespolone, i wraz z przyporządkowanym do nich zespołem ludzkim, zobowiązaniami i należnościami służą i będą służyć w przyszłości realizacji określonych celów gospodarczych.
Państwa zdaniem, wyodrębniona Działalność Deweloperska niewątpliwie spełnia kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego. Z punktu widzenia specyfiki branży, w której uczestniczy Jednostka należy stwierdzić, że aktywa przypisane do jej działalności wystarczają do realizacji określonych funkcji gospodarczych.
Za samodzielnym charakterem Jednostki przemawia również okoliczność, iż prowadzi ona działalność odrębną niż dotychczasowy przedmiot działalności Państwa Spółki.
Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo.
Kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce oznacza, że podmiot ma zdolność do samodzielnego działania na rynku zarówno w istniejącym przedsiębiorstwie, jak i w oderwaniu od niego (stanowi on odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze). Jak wskazano powyżej Jednostka stanowi organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Ponadto Jednostka wyposażona w zespół składników majątkowych oraz współpracowników posiada zdolność do realizacji nałożonych na nią zadań w zakresie działalności deweloperskiej.
Całokształt okoliczności prowadzi zatem do wniosku, że Jednostka mogłaby samodzielnie kontynuować działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie jako niezależny podmiot.
A zatem Jednostka funkcjonująca w ramach Państwa Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt. 27e) ustawy o VAT, tj. stanowi organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony z Państwa Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych, jak również zobowiązań potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia działalności deweloperskiej w oparciu o nieruchomość, na obszarze której zrealizowana ma być inwestycja.
Ad 2
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W celu weryfikacji możliwości zastosowania tego przepisu do transakcji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do Spółki celowej, a jednocześnie celem udzielenia odpowiedzi na postawione przez Spółkę pytanie konieczne jest ustalenie, czy w przedmiotowymi stanie faktycznym przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa (pytanie nr 1) oraz czy dochodzi do transakcji zbycia (pytanie nr 2).
Termin „transakcja zbycia” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o VAT. Należy mieć jednak na uwadze, że przepisy ustawy koniecznie muszą być interpretowane z uwzględnieniem przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego system podatku od wartości dodanej (dalej jako: Dyrektywa VAT), w tym również art. 19 Dyrektywy VAT, którego odpowiednikiem w ustawie o VAT jest art. 6 ust. 1.
W tym kontekście należy zwrócić uwagę na fakt, że wspomniany przepis Dyrektywy odnosi się do „przekazania odpłatnego lub nieodpłatnego lub jako aport do spółki” majątku podatnika, co wskazuje na jego bardzo szeroki zakres stosowania. Oznacza to, że przez „transakcję zbycia” na gruncie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć każdą czynność, skutkującą przeniesieniem (przekazaniem) przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części na inny podmiot, w tym również wniesienie aportu do Spółki celowej.
W konsekwencji skoro przeniesienie wyżej opisanego majątku na rzecz Spółki celowej stanowi przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Na tle podobnego stanu faktycznego stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2019 r. (0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN), w ramach której potwierdził stanowisko wnioskodawcy zbieżne ze stanowiskiem Spółki prezentowanym w niniejszym wniosku:
„Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami prawnymi, zdaniem Organu w opisanej sytuacji zostały spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników majątku tworzących dział NT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2pkt 27e ustawy.
W konsekwencji uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład działu NT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana czynność przeniesienia tego majątku w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do nowoutworzonej Spółki, która będzie kontynuowała dotychczasową działalność Wnioskodawcy realizowaną z wykorzystywaniem działu NT, będzie wyłączona spod działania ustawy o VAT jako czynność niepodlegająca przepisom ustawy, zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), który jest wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie. Przy czym, wydzielenie to powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że co do zasady, organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zatem aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Reasumując, jak słusznie Państwo wskazują, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
‒istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
‒zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
‒składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
‒zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.
Podobnie, w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, Trybunał wskazał, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem należy wskazać, że fakt wyłączenia niektórych składników z transakcji sprzedaży może pozostawać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ważne by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.
Przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy należy zatem uwzględnić również:
1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Z wniosku wynika, że podstawowa działalność operacyjna Państwa Spółki polega na świadczeniu usług hotelarskich, gastronomicznych i innych usług związanych z obsługą ruchu biznesowego (szkolenia, kongresy, konferencje, sympozja, itd.) oraz rekreacją i wypoczynkiem – głównie na rzecz klientów korporacyjnych.
W 2016 r. Państwa Spółka kupiła nieruchomość w (…), na którą składa się nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem biurowym stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności. Właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, natomiast Państwa Spółka jest użytkownikiem wieczystym gruntu (do … r.) i właścicielem budynku.
Zakupili Państwo Nieruchomość w celach inwestycyjnych, tj. z zamiarem wykorzystywania Nieruchomości dla celów najmu i dzierżawy. Następnie, zaplanowali Państwo realizację inwestycji na Nieruchomości, tj. budowy kompleksu hotelowego kategorii ****. Taka koncepcja wpisywała się wówczas w podstawowy przedmiot Państwa działalności (działalność hotelowa). Zamierzali Państwo poszerzyć działalność w tym zakresie i wybudować kolejny kompleks hotelowy na zakupionej Nieruchomości. Uzyskali Państwo pozwolenie na rozbiórkę budynku (na moment składania wniosku rozbiórka nie została wykonana). Obecnie powierzchnia budynku jest wykorzystywana i wynajmowana. Ze względu na pandemię wirusa COVID-19, postanowili Państwo zmienić pierwotnie zakładane przeznaczenie Nieruchomości i odejść od pierwotnego założenia wybudowania na Nieruchomości kompleksu hotelowego. Jako korzystniejsze biznesowo rozwiązanie przyjęli Państwo wybudowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową na parterze. Państwa Spółka uzyskała decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze. Zawarli Państwo umowę z biurem architektonicznym, której głównym przedmiotem są szeroko rozumiane usługi architektoniczne mające na celu realizację inwestycji na Nieruchomości polegającej na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”. Na mocy ww. umowy powstała koncepcja programowo-przestrzenna i wielobranżowy projekt koncepcyjny, a następnie projekt budowlany, który wraz z wnioskiem został złożony w urzędzie, w celu wydania decyzji o pozwoleniu na budowę (postępowanie administracyjne zmierzające do wydania ww. decyzji trwa).
Z uwagi na zmianę decyzji co do przeznaczenia Nieruchomości oraz rozpoczęcie prac związanych z planowanym projektem deweloperskim (budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym), w strukturze Państwa Spółki wyodrębniły się dwa odrębne obszary działalności gospodarczej, tj. świadczenie usług hotelarskich, gastronomicznych i innych usług związanych z obsługą turystyki indywidualnej oraz biznesowej oraz rekreacją i wypoczynkiem (działalność ta bazuje wyłącznie na nieruchomościach hotelowych będących Państwa własnością) oraz działalność deweloperska związana z realizacją inwestycji polegającej na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”. Oznacza to, że obecnie w ramach Państwa Spółki funkcjonuje jednostka organizacyjna zajmująca się najmem i dzierżawą, a także docelowo przede wszystkim działalnością deweloperską (Jednostka, Dział Deweloperski).
Państwa Spółka planuje wniesienie Działu Deweloperskiego jako aport do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stworzonej w celu realizacji inwestycji deweloperskiej (Spółka celowa), na zasadach określonych w art. 158 Kodeksu Spółek Handlowych, w zamian za udziały w Spółce celowej (stanie się jej jedynym udziałowcem).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy zespół składników majątkowych i niemajątkowych, wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, określany jako Dział Deweloperski, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy (pytanie 1) oraz czy planowana transakcja wniesienia aportem Działu Deweloperskiego do Spółki celowej będzie wyłączona z opodatkowania VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie 2).
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach takich, aby można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że opisany przez Państwa majątek w postaci Działu Developerskiego posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, tj. stanowi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W analizowanej sprawie, Państwa Spółka przeniesie na Spółkę celową cały zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze deweloperskim, w szczególności składniki majątku, tj. nieruchomości i ruchomości, aktywa, decyzje administracyjne, księgi i dokumenty i wszelkie prawa związane z działalnością Jednostki. Na spółkę celową zostaną przeniesione również umowy zawarte z współpracownikami Państwa Spółki i innymi podmiotami działającymi w zakresie zadań Działu Developerskiego.
Jak Państwo wskazują, składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji (Dział Developerski) są wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej i funkcjonalnej, tj. stanowią zespół składników materialnych przeznaczonych do określonych zadań gospodarczych. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Dział Developerski został wyodrębniony uchwałą zarządu „W sprawie wyodrębnienia Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa w postaci Działu Deweloperskiego”. Uchwała określa składniki majątku Państwa Spółki podporządkowane działalności deweloperskiej, zakres jej działalności oraz kapitał ludzki. Są to następujące elementy: nazwa inwestycji deweloperskiej ((...)), Nieruchomość, na którą składa się prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność posadowionych na tym gruncie budynków, budowli i urządzeń, stanowiących odrębne od gruntu nieruchomości oraz związane z tymi nieruchomościami służebności gruntowe, maszyny, urządzenia, meble i inne rzeczy ruchome, znajdujące się na ww. Nieruchomości, wszystkie prawa wynikające z umów z kontrahentami służące działalności realizowanej w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, prawa wynikające z umów związanych z działalnością deweloperską (w szczególności umów o prace projektowe, umów ubezpieczenia itd.), know-how i tajemnice działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami i działalności deweloperskiej, dokumenty związane z prowadzeniem działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami jak również decyzje i postanowienia administracyjne, pozwolenia, zezwolenia oraz wszelkie inne indywidualne akty administracyjne związane z prowadzeniem działalności w zakresie działalności deweloperskiej oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami (w szczególności pozwolenie na rozbiórkę budynku oraz decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze).
Dział Deweloperski jest odpowiedzialny za prowadzenie inwestycji deweloperskich na nieruchomościach Państwa Spółki, prowadzenie postępowań administracyjnych, w celu uzyskania kompletnej dokumentacji gwarantującej prawidłowe rozpoczęcie, przeprowadzenie i zakończenie inwestycji deweloperskiej przez Państwa Spółkę, w tym decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę, poszukiwanie i wybór wykonawców robót budowlanych, projektantów, geodetów, inspektorów nadzoru, dostawców, a także innych niezbędnych podmiotów w procesie budowlanym, ustalenie z nimi szczegółowych warunków współpracy, administrowanie nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonymi pod inwestycje deweloperskie, w tym wynajmowanymi powierzchniami, aktywne poszukiwanie najemców, negocjowanie umów najmu, nadzór nad realizacją umów najmu, rozliczanie najemców, nadzór nad terminowym uiszczaniem podatków i opłat związanych z nieruchomościami Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie oraz nad utrzymaniem stanu zgodności z prawem, porządku i bezpieczeństwa na nieruchomościach Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie. Ponadto, Dział Developerski zobowiązany jest do informowania Zarządu o aktualnym stanie nieruchomości Państwa Spółki przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie, awariach, ewentualnych koniecznych naprawach lub problemach technicznych, w tym angażowanie specjalistów i ekspertów oraz opracowywania projektów budżetów, strategii, biznes planów i innych niezbędnych dokumentów dla inwestycji deweloperskich Państwa Spółki. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego Państwa Spółka zleca realizację ww. zadań współpracownikom lub firmom zewnętrznym, jak również zawarła w tym zakresie umowę o świadczenie usług w zakresie bieżącego administrowania nieruchomościami i wykonywania czynności koniecznych dla przygotowania i uruchomienia na nieruchomości inwestycji deweloperskiej (budowa osiedla mieszkaniowego wraz z towarzyszącymi usługami). Dokonując wypłaty wynagrodzenia z tytułu zawartych umów Państwa Spółka jest w stanie przypisać koszty związane z funkcjonowaniem działalności deweloperskiej.
Jak Państwo wskazują Dział Developerski spełnia również przesłanki wyodrębnienia finansowego. Państwa Spółka prowadzi zespół kont, dla celów rachunkowości zarządczej, które pozwalają na ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością Działu Developerskiego. W konsekwencji mogą Państwo przeprowadzić analizę finansową działalności deweloperskiej, niezależną od całościowych finansów Państwa Spółki. W oparciu o odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych Państwa Spółka może dokonać wyodrębnienia finansowego i księgowego swojej działalności, w ramach którego możliwe będzie wyodrębnienie kosztów (zobowiązań) związanych z prowadzoną działalnością deweloperską (m.in. kosztów mediów, opłat administracyjnych, wynagrodzeń, umorzenia środków trwałych) oraz przychodów (i należności) związanych z działalnością deweloperską (do momentu rozbiórki budynku są to przychody z tytułu najmu). Państwa Spółka ma również możliwość przypisania konkretnych aktywów i pasywów do działalności Działu Developerskiego oraz utworzenia oddzielnego, uproszczonego bilansu związanego z działalnością deweloperską, który wyodrębnienia takie kategorie bilansowe jak aktywa trwałe (Nieruchomości, Środków trwałych w budowie), aktywa obrotowe (należności krótkoterminowych, krótkoterminowych rozliczeń międzyokresowych) oraz pasywa w postaci zobowiązań krótkoterminowych wobec kontrahentów/współpracowników (w szczególności wobec podmiotów świadczących usługi w związku z realizowanym projektem deweloperskim), zobowiązań krótkoterminowych z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń oraz zobowiązań z tytułu dostawy mediów, ubezpieczeń itp. związanych z działalnością z zakresu najmu pomieszczeń na Nieruchomości. Dział Developerski ma możliwość wyodrębnienia zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością deweloperską i już obecnie ma pełną zdolność do kształtowania własnych finansów, ponieważ prowadzi odrębny rachunek bankowy, który wspomaga proces prowadzenia działalności deweloperskiej.
Jednocześnie, podmioty, które w ramach współpracy zostały przypisane do działalności deweloperskiej mają określone zadania, co pozwala na realizację zadań Działu Developerskiego. Przy tym, z uwagi na to, że względem Nieruchomości wydano już decyzje pozwalające na rozbiórkę oraz decyzje o warunkach zabudowy, Dział Developerski może swobodnie realizować inwestycję bez ograniczeń formalnych i na chwilę obecną mógłby samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, w sposób samowystarczalny i samofinansujący się. Jak Państwo wskazują, Dział Developerski mógłby samodzielnie kontynuować działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie jako niezależny podmiot.
Przy tym, przedmiotem działalności Spółki celowej, do której zamierzają Państwo wnieść aportem Dział Developerski będzie działalność prowadzona dotychczas przez Dział Deweloperski. Spółka celowa będzie kontynuować działalność prowadzoną przez Dział Deweloperski w zakresie realizacji przedsięwzięć deweloperskich, w tym w szczególności rozpoczętą inwestycję polegającą na budowie „Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, garażem podziemnym, trafostacją, a także niezbędną infrastrukturą techniczną”.
Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że w analizowanym przypadku będą spełnione przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Developerski za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. W związku z tym, wniesienie Działu Developerskiego aportem do Spółki celowej, stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
‒z zastosowaniem art. 119a;
‒w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
‒z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).