brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.313.2020.2.MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.313.2020.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 29 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.313.2020.1.MD.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 29 maja 2020 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019r., poz. 506 z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. Zadania te realizowane są przez Gminę zarówno w charakterze relacji administracyjnoprawnych czynności nie stanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych, czyli czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym. W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina składa jako podatnik stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W art. 7 ust. 1 pkt 7, pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym, wymieniono jako zadania własne Gminy, m.in sprawy dotyczące:

  • gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności społecznej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicję działalności gospodarczej przedstawia art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zgodnie, z którym: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, aby korzystać z powyżej wskazanego wyłączenia z zakresu opodatkowania VAT muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  1. czynności muszą być wykonywane przez podmiot podlegający prawu publicznemu,
  2. czynności muszą być wykonywane przez ten podmiot działający jako organ władzy publicznej (w charakterze organu władzy publicznej) tzn. nie są to czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych lecz wykonywane w ramach reżimu publicznoprawnego przy wykorzystaniu z władztwa administracyjnego.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należą sprawy :

  • gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności społecznej.

Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) Adaptacja starego budynku Domu Ludowego na Centrum Usług Społecznych w P.

Celem projektu jest zapewnienie odpowiednich warunków dla działań społecznych realizowanych dla mieszkańców gminy ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników mieszkań chronionych.

Projekt obejmuje przebudowę budynku Domu Ludowego w P. na Centrum Usług Społecznych wraz z wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu. W ramach inwestycji powstaną:

  • 2 mieszkania chronione,
  • pomieszczenie przeznaczone na cele terapeutyczne oraz
  • pomieszczenie, w którym będą realizowane działania kulturalno-społeczne.

Projekt jest przedsięwzięciem wynikającym z Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy na lata 2018-2023 zapewniającym osiągnięcie zakładanych celów i kierunków działań. Projekt wpisuje się w wizję stanu po przeprowadzeniu rewitalizacji: zaspokojone zostaną potrzeby osób wykluczonych bądź zagrożonych marginalizacją, zostaną przywrócone funkcje społeczne i kulturalne, wykreowane zostaną nowe centra lokalne, w których koncentrować się będą funkcje społeczno-kulturalne odpowiadające potrzebom mieszkańców.

Inwestycja przewiduje powstanie 2 mieszkań chronionych. Opłata za ww. mieszkania zostanie ustalona na podstawie Uchwały nr xxx Rady Gminy z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych. Przyznanie prawa pobytu w mieszkaniu chronionym, jak i ustalenie wysokości opłat wnoszonych przez korzystającego z tego mieszkania nastąpi w drodze decyzji administracyjnej.

Planowane jest utworzenie placówki wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oferującej wsparcie dzienne dla dzieci i młodzieży. Placówka wsparcia dziennego będzie zapewniać opiekę i wychowanie; pomoc w nauce; organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój.

W P. zajęcia będą prowadzone w sali widowiskowej, którą będzie można podzielić, dzieci będą mogły korzystać z aneksu kuchennego (będą mogły sobie zrobić herbatę, będzie możliwość przyjęcia cateringu, będzie można organizować zajęcia kulinarne, w sali widowiskowej będą mogły być prowadzone zajęcia teatralne, taneczne itp.).

Realizacja projektu zmierza do zapewnienia lepszego dostępu do usług społecznych dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem w gminie.

Dzięki projektowi wsparte zostaną dzieci i młodzież ze środowisk zaniedbanych, które już dotknięte są wykluczeniem społecznym bądź bezpośrednio są na nie narażone, ze względu na sytuację materialną i rodzinną. Objęcie wsparciem tej grupy jest istotne z tego względu, że bezpośrednio wpływa na możliwość jej zabezpieczenia przed dziedziczeniem negatywnych zjawisk społecznych, takich jak bezrobocie, bierność i brak odpowiedzialności za własne życie, bezradność czy zachowania społecznie negatywne (agresja, alkoholizm, wandalizm, itp.). Ponadto ochrona tej grupy i jej wsparcie wynika z konieczności roztoczenia nad nią opieki ze względu na niepełnoletność i wynikające z tego ograniczenia.

Centrum Usług Wspólnych będzie zarządzane przez Gminną Instytucję Kultury i istnieje prawdopodobieństwo, iż powstała w ramach projektu infrastruktura będzie stanowiła okazjonalny najem. Ewentualne dochody z tego tytułu zostaną przeznaczone przez Zarządcę na pokrycie kosztów eksploatacyjnych (media).

Powstałe pomieszczenie przeznaczone na cele terapeutyczne oraz pomieszczenie, w których będą realizowane działania kulturalno-społeczne będą ogólnodostępne a korzystanie z nich będzie nieodpłatne.

Nabywane towary oraz świadczone usługi w ramach realizacji ww. projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacja ww. projektu.

W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.

Projekt obejmuje przebudowę budynku Domu Ludowego w P. na Centrum Usług Społecznych. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca pomyłkowo posłużył się pojęciem Centrum Usług Wspólnych.

Na pytanie Organu: Czy Gmina przekaże/udostępni przebudowany budynek Domu Ludowego w P. na Centrum Usług Społecznych, w ramach realizacji projektu do użytkowania innemu podmiotowi, (np. umowa najmu, umowa użyczenia) jeżeli tak to jakiemu podmiotowi i na jakich zasadach finansowych tj. odpłatnie czy nieodpłatnie? Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, że Gmina przekaże przebudowany budynek Domu Ludowego w P. na Centrum Usług Społecznych Gminnej Instytucji Kultury w trwały zarząd zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2020.65)

Na pytanie Organu: W treści wniosku Wnioskodawca podaje, że Nabywane towary oraz świadczone usługi w ramach realizacji ww. projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. w stanowisku Wnioskodawca wskazuje, że Prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne). W związku z powyższym proszę jednoznacznie wskazać do jakich kategorii czynności (opodatkowanych, zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu) są/będą wykorzystywane towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji? Wnioskodawca podał, że:

  1. Nabywane towary oraz świadczone usługi w ramach realizacji projektu (w trakcie trwania inwestycji) są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
  2. W uzasadnieniu Wnioskodawca posłużył się pojęciem :

Prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne), pisząc powyższe zdanie Wnioskodawca ma na myśli czynności, które nastąpią po zakończonej inwestycji.

Reasumując po zakończonej inwestycji, kiedy Centrum Usług Społecznych zostanie przekazany Gminnej Instytucji Kultury w trwały zarząd wystąpią czynności zwolnione od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynności niepodlegające podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne).

Ewentualne dochody z tego tytułu zostaną w posiadaniu Zarządcy w tym przypadku będzie nim Gminna Instytucja Kultury

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizacja projektu nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny. Realizowane przez Gminę czynności, do których zostanie zrealizowany projekt są ogólnodostępne, publiczne.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy - gminy nie uznaje się za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina w związku z realizowaną inwestycją nie zawiera umów cywilnoprawnych. Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonania nałożonych na Gminę obowiązkowych zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne). W związku z powyższym brak jest możliwości dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego. Wnioskodawca uznaje, że Gmina nie będzie mogła odzyskać uiszczonego w związku z realizacją projektu podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe argumenty Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawiony zdarzenie przyszłe jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. . Celem projektu jest zapewnienie odpowiednich warunków dla działań społecznych realizowanych dla mieszkańców gminy ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników mieszkań chronionych. Projekt obejmuje przebudowę budynku Domu Ludowego w P. na Centrum Usług Społecznych wraz z wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu. W ramach inwestycji powstaną: 2 mieszkania chronione, pomieszczenie przeznaczone na cele terapeutyczne oraz pomieszczenie, w którym będą realizowane działania kulturalno-społeczne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak podał Wnioskodawca nabywane w trakcie trwania inwestycji towary oraz świadczone usługi w ramach realizacji projektu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednakże w omawianej sprawie brak jest możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu z uwagi na fakt, iż jak ostatecznie wskazał Wnioskodawca prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne). Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że Gmina w związku z realizowaną inwestycją nie zawiera umów cywilnoprawnych. Zatem jak wynika z treści wniosku, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku (najem mieszkań chronionych) oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie pomieszczeń na cele terapeutyczne oraz na działania kulturalno-społeczne). Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej