Gmina ma możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do sprzedaży Nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.61.2022.2.DS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.61.2022.2.DS

Temat interpretacji

Gmina ma możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do sprzedaży Nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do sprzedaży Nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miejska (…) (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek), zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina jest właścicielem następujących nieruchomości gruntowych:

1.Nieruchomość o nr ewidencyjnym (…), (…), ul. (…), o powierzchni 2.325 m2 - na nieruchomości tej znajduje się budynek wolnostojący o pow. użytkowej 997,60 m2 i kubaturze 5.380 m3, wyposażony w infrastrukturę techniczną ‑ wodociąg, kanalizację, gaz, i energię.

Budynek ten był użytkowany przez ponad 10 lat od momentu oddania go do użytkowania nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia, na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w (…) (dalej: MOKiS). Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową tego budynku. Obecnie budynek nie jest użytkowany od kilku lat ze względu na przeznaczenie do sprzedaży. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tego budynku.

2Nieruchomość o nr ewidencyjnym 1 (…), (…), (…), o powierzchni 13716 m2 - na nieruchomości tej zlokalizowane są:

a)powstały w 2017 r. obiekt sportowy - tor wrotkarski wewnętrzny oraz

b)wybudowany w latach 2002-2004, a następnie modernizowany w latach 2006-2008 tor wrotkarski zewnętrzny.

    Teren działki jest nieogrodzony, wyposażony w sieć wodociągową, elektroenergetyczną, kanalizację deszczową i sieć gazową. Tory wrotkarskie są budowlami w rozumieniu prawa budowlanego i zajmują ok. 40% części nieruchomości. Nieruchomość ta została w 2017 r. udostępniona przez Gminę nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia na rzecz MOKiS. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową obiektów znajdujących się na tej nieruchomości. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tych obiektów po ich oddaniu do użytkowania.

3. Nieruchomość o nr ewidencyjnym 2 (…), (…), ul (…), o powierzchni 3700 m2 oraz nieruchomość o nr ewidencyjnym 3 (…), (…), ul. (…)o powierzchni 15 m2 - na nieruchomościach tych znajduje się hala widowiskowo - sportowa o powierzchni użytkowej 2.721,2 m2. W budynku hali sportowo-widowiskowej mieści się również sala fitness, siłownia, gabinet masażu, sala zabaw. Oprócz tych pomieszczeń usytuowane są pomieszczenia sanitariatów, szatnie, pomieszczenia biurowe, gospodarcze i kotłownia. Hala wyposażona jest w urządzenia pomiarowe, zegary itp.

Nieruchomość ta była użytkowana przez ponad 10 lat od momentu oddania jej do użytkowania, odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy zawartej przez Gminę z MOKiS, obowiązującej do 2018 r., a następnie nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia zawartej z MOKiS. Gmina dokonała odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z budową hali sportowej i zagospodarowaniem tej nieruchomości. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tego budynku.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

W zaistniałych okolicznościach, wątpliwości Gminy dotyczą stawki VAT jaką Gmina powinna zastosować dla planowanej dostawy przedmiotowych nieruchomości.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Nieruchomość o nr ewidencyjnym 1 (…), (…), ul. (…)- nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku znajdującego się na tej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

2.Nieruchomość o nr ewidencyjnym 2, (…), (…)- nie były ponoszone wydatki na ulepszenie powstałego w 2017 r. obiektu sportowego – toru wrotkarskiego wewnętrznego, znajdującego się na tej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu. Wybudowany w latach 2002-2004 tor wrotkarski zewnętrzny był następnie modernizowany przez Gminę w latach 2006-2008 – Gmina ponosiła w tym zakresie wydatki na ulepszenie tej budowli stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu. W stosunku do tych wydatków Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, jako że Gmina nie zamierzała wykorzystywać tego obiektu do czynności opodatkowanych. W 2017 r. Gmina nieodpłatnie udostępniła ten obiekt, na podstawie umowy użyczenia na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w (…). Od tego momentu nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie tego obiektu.

3.Nieruchomość o nr ewidencyjnym 3 (…), (…), ul (…)oraz nieruchomość o nr ewidencyjnym 2 (…), (…), ul. (…)- od momentu wybudowania i oddania do użytkowania znajdującej się na tej nieruchomości hali widowiskowo-sportowej nie były ponoszone wydatki na ulepszenie tego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości wskazanych w punktach 1-3 opisu zdarzenia przyszłego będzie stanowiła po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż nieruchomości wskazanych w punktach 1-3 opisu zdarzenia przyszłego będzie stanowiła po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

I. Uwagi ogólne

Opodatkowanie VAT sprzedaży nieruchomości

W ocenie Wnioskodawcy, o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:

1)czynność jest wykonywana przez podatnika VAT, działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe) oraz

2)wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, mając na uwadze, że Gmina dokona sprzedaży nieruchomości wskazanych w punktach 1-3 opisu zdarzenia przyszłego na rzecz nabywcy - Skarbu Państwa, na podstawie zawartej z nim umowy cywilnoprawnej (w formie aktu notarialnego), w opinii Wnioskodawcy, w zakresie tej czynności Gmina będzie działała w charakterze podatnika VAT.

Tym samym kryterium podmiotowe dla uznania czynności za podlegającą opodatkowaniu VAT zostanie w analizowanym przypadku spełnione.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż sprzedaż nieruchomości wskazanych w punktach 1-3 opisu zdarzenia przyszłego za wynagrodzeniem będzie stanowiła po stronie Gminy odpłatną dostawę towarów. Tym samym również kryterium przedmiotowe dla uznania, czy dana czynność podlega opodatkowaniu VAT zostanie spełnione.

W konsekwencji planowana przez Gminę dostawa nieruchomości wskazanych w punktach 1‑3 opisu zdarzenia przyszłego będzie stanowiła po stronie Gminy czynność opodatkowaną VAT.

Zwolnienie z opodatkowania VAT

Dokonanie czynności, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowane właściwą stawką podatku VAT, lub może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W związku z powyższym, na gruncie VAT za teren budowlany uznaje się wyłącznie taki grunt niezabudowany, którego przeznaczenie pod zabudowę wynika z obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego lub wydanej decyzji o warunkach zabudowy. Oznacza to tym samym, iż w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego dla danej nieruchomości niezabudowanej oraz gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy dla tego gruntu, nieruchomości tej nie traktuje się dla celów VAT jako terenu budowlanego.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego wynika zatem, iż na gruncie VAT, dostawa budynków lub budowli użytkowanych przez okres co najmniej dwóch lat przed ich sprzedażą zasadniczo objęta jest zwolnieniem z opodatkowania.

Jednocześnie, stosownie do art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwolnieniu z opodatkowania podlega również dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Możliwość zastosowania tego zwolnienia należy rozpatrywać w przypadku dostaw budynków i budowli, dla których nie znajduje zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, tj. przykładowo w sytuacji, gdy sprzedaż budynków lub budowli dokonywana jest przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia danej nieruchomości.

W przypadku sprzedaży nieruchomości zabudowanych należy mieć również na uwadze przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości zabudowanej, stawkę VAT właściwą dla opodatkowania budynku lub budowli należy zastosować również w odniesieniu do dostawy gruntu, na którym posadowione są te obiekty budowlane. Innymi słowy, dla gruntu trwale związanego z budynkiem czy budowlą należy zastosować taka samą stawkę jaka znajduje zastosowanie dla dostawy danego budynku lub budowli.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budynku, budowli czy obiektu budowlanego. Zarówno w praktyce organów podatkowych, orzecznictwie jak i w doktrynie przyjmuje się w tym zakresie definicje z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.) dalej: Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie natomiast do art. 3 pkt 2 tej ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak wynika z kolei z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, w szczególności budowlami są: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

II. Opodatkowanie VAT planowanej dostawy nieruchomości wskazanych w punktach 1-3 opisu zdarzenia przyszłego

1.Nieruchomość zabudowana wskazana w punkcie 1 opisu sprawy

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, na nieruchomości wymienionej w punkcie 1 znajduje się budynek wolnostojący wyposażony w infrastrukturę techniczną (wodociąg, kanalizację, gaz i energię). Budynek ten spełnia definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego.

Budynek ten był użytkowany przez ponad 10 lat od momentu oddania go na podstawie umowy użytkowania przez MOKiS. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tego budynku.

Zatem w przypadku tej nieruchomości, zdaniem Gminy, pierwsze zasiedlenie nastąpiło wcześniej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą.

W konsekwencji, planowana przez Gminę dostawa tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Ponadto w tym przypadku pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym, w ocenie Gminy dostawa nieruchomości wskazanej w punkcie 1 opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Zostało ono potwierdzone przykładowo w interpretacjach:

z 24 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.378.2021.1.PJ,

z 20 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.574.2021.1.MJ,

z 17 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.219.2021.2.AK,

z 25 sierpnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.472.2021.2.JSZ,

z 25 sierpnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.472.2021.2.JSZ.

2. Nieruchomość zabudowana wskazana w punkcie 2 opisu sprawy

Na nieruchomości przedstawionej w punkcie 2 opisu zdarzenia przyszłego zlokalizowane są obiekty sportowe: tor wrotkarski wewnętrzny i tor wrotkarski zewnętrzny. Tory wrotkarskie zajmują 40% powierzchni nieruchomości. Działka wyposażona jest również w sieć wodociągową, elektroenergetyczną, kanalizację deszczową i sieć gazową.

Zgodnie z zawartą w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego definicją, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei obiektem liniowym - w myśl pkt 3a ww. przepisu - jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zdaniem Wnioskodawcy, znajdujące się na tej nieruchomości tory wrotkowe stanowią budowle sportowe, wymienione przez ustawodawcę w definicji budowli. Są one bowiem obiektami trwale z gruntem związanymi, zgodnie z rozumowaniem, iż obiekt budowlany trwale związany z gruntem musi co do zasady posiadać prefabrykaty lub murowany fundament, albo odpowiednio przygotowane podłoże wymagające stosownych robót ziemnych. Należy przez to rozumieć mocne połączenie w takim stopniu, że odłączenie spowodowałoby zasadniczą zmianę w sensie technicznym uniemożliwiającą np. ponowne posadowienie danego obiektu w innym miejscu bez konieczności ponownego przygotowania podłoża. Ponadto, ich utwardzona nawierzchnia stanowić może obiekt liniowy, o którym mowa w art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, tj. obiekt mieszczący się w zakresie definicji legalnej pojęcia „budowla” z art. 3 pkt 3 wskazanej ustawy.

Jak Gmina przedstawiła w opisie sprawy, wskazana nieruchomość została w 2017 r. udostępniona przez Gminę nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia na rzecz MOKiS. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tej nieruchomości po jej oddaniu do użytkowania. Z uwagi zatem na fakt, iż nieruchomość ta była użytkowana przez MOKiS przez okres dłuższy niż dwa lata od momentu oddania jej do użytkowania, w odniesieniu do przedmiotowych budowli należy uznać, iż pierwsze zasiedlenie nastąpiło wcześniej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą.

W konsekwencji, planowana przez Gminę dostawa tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Ponadto w tym przypadku pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym, w ocenie Gminy dostawa nieruchomości wskazanej w punkcie 2 opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji DKIS z 9 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.496.2019.1.AGW.

3. Nieruchomości zabudowane wskazane w punkcie 3 opisu sprawy

Na nieruchomościach wymienionych w punkcie 3 opisu zdarzenia przyszłego znajduje się budynek hali sportowo-widowiskowej. Budynek ten spełnia definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego.

Budynek ten był użytkowany od momentu oddania go do użytkowania przez ponad 10 lat przez MOKiS odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy, a następnie nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia.

Zatem w przypadku tej nieruchomości, zdaniem Gminy, pierwsze zasiedlenie nastąpiło wcześniej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą.

W konsekwencji, planowana przez Gminę dostawa tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Ponadto w tym przypadku pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym, w ocenie Gminy dostawa nieruchomości wskazanych w punkcie 3 opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych, w których DKIS uznał za zasadne zastosowanie zwolnienia z opodatkowania dla dostaw nieruchomości zabudowanych budynkami hal sportowych w interpretacjach indywidualnych:

z 28 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2020.2.MD,

z 26 lutego 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.30.2019.2.MP,

z 8 czerwca 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.105.2017.2.PC.

Mając zatem na uwadze, iż przedmiotem planowanej przez Gminę dostawy będą nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami i planowana dostawa nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (w każdym przypadku pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata), w ocenie Gminy, sprzedaż tych nieruchomości będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina jest właścicielem następujących nieruchomości gruntowych:

Nieruchomość o nr ewidencyjnym 76, na której znajduje się budynek wolnostojący wyposażony w infrastrukturę techniczną wodociąg, kanalizację, gaz, i energię.

Budynek ten był użytkowany przez ponad 10 lat od momentu oddania go do użytkowania nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia, na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w (…) (MOKiS). Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową tego budynku. Obecnie budynek nie jest użytkowany od kilku lat ze względu na przeznaczenie do sprzedaży. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tego budynku, nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie budynku znajdującego się na tej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

Nieruchomość o nr ewidencyjnym 1 na której zlokalizowane są: powstały w 2017 r. obiekt sportowy - tor wrotkarski wewnętrzny oraz wybudowany w latach 2002‑2004, a następnie modernizowany w latach 2006-2008 tor wrotkarski zewnętrzny.

Teren działki jest nieogrodzony, wyposażony w sieć wodociągową, elektroenergetyczną, kanalizację deszczową i sieć gazową. Tory wrotkarskie są budowlami w rozumieniu prawa budowlanego i zajmują ok. 40% części nieruchomości. Nieruchomość ta została w 2017 r. udostępniona przez Gminę nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia na rzecz MOKiS. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową obiektów znajdujących się na tej nieruchomości. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie powstałego w 2017 r. obiektu sportowego – toru wrotkarskiego wewnętrznego, znajdującego się na tej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu. Natomiast wybudowany w latach 2002-2004 tor wrotkarski zewnętrzny był modernizowany przez Gminę w latach 2006-2008 – Gmina ponosiła w tym zakresie wydatki na ulepszenie tej budowli stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu. W stosunku do tych wydatków Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, jako że Gmina nie zamierzała wykorzystywać tego obiektu do czynności opodatkowanych. W 2017 r. Gmina nieodpłatnie udostępniła ten obiekt, na podstawie umowy użyczenia na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w (…). Od tego momentu nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie tego obiektu.

Nieruchomość o nr ewidencyjnym 2 oraz nieruchomość o nr ewidencyjnym 3, na których znajduje się hala widowiskowo - sportowa. W budynku hali sportowo-widowiskowej mieści się również sala fitness, siłownia, gabinet masażu, sala zabaw. Oprócz tych pomieszczeń usytuowane są pomieszczenia sanitariatów, szatnie, pomieszczenia biurowe, gospodarcze i kotłownia. Hala wyposażona jest w urządzenia pomiarowe, zegary itp.

Nieruchomość ta była użytkowana przez ponad 10 lat od momentu oddania jej do użytkowania, odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy zawartej przez Gminę z MOKiS, obowiązującej do 2018 r., a następnie nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia zawartej z MOKiS. Gmina dokonała odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z budową hali sportowej i zagospodarowaniem tej nieruchomości. Gmina nie ponosiła nakładów inwestycyjnych na modernizację tego budynku, nie były ponoszone wydatki na ulepszenie tego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedaż wyżej opisanych nieruchomości będzie stanowiła po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Gmina w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu na zasadach ogólnych (zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 2 ustawy). Gmina będąc czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest również podatnikiem tegoż podatku w zakresie sprzedaży nieruchomości i innego mienia.

Zatem, dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanych, będą Państwo działać jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepis ten określa, że przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

W niniejszej sprawie, aby dostawa nieruchomości korzystała ze zwolnienia od podatku VAT należy zbadać, czy względem zabudowań posadowionych na gruncie nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres czasu upłynął od tego momentu.

W świetle przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 76, 89/5, 290/25 8 i 290/29 8, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż zostały one już oddane do użytkowania i od momentu rozpoczęcia użytkowania do momentu planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Dodatkowo, nie ponosili Państwo nakładów inwestycyjnych na ich modernizację, w ciągu ostatnich dwóch lat nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie tych budynków i budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

Tym samym, w odniesieniu do sprzedaży tych zabudowań zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu, na którym posadowione są opisane budynki i budowle, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zatem, sprzedaż opisanych we wniosku nieruchomości będzie stanowiła po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z tym, że planowana transakcja sprzedaży ww. nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. czynności – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy,

podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy,

oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, mogą Państwo zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie transakcji według właściwej stawki podatku, w przypadku, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).