Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
A. Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury z osobowością prawną i czynnym podatnikiem VAT.
Podmiot realizuje działania o charakterze projektowym (zadaniowym), jak również działalność bieżącą. W obu tych przypadkach dla podmiotu możliwe jest wyodrębnienie części kwoty podatku naliczonego VAT, która może podlegać odliczeniu do poziomu podatku z uzyskanego przychodu. VAT odliczany jest z uzyskanego przychodu na podstawie składanego corocznie oświadczenia (poniżej oświadczenie złożone na rok 2020):
W związku z rozliczeniem podatku VAT w następujący sposób (proporcja wstępna na rok 2019):
- faktury dotyczące bieżącej działalności według wskaźnika 100% (. dotacja podmiotowa/ sprzedaż do końca 2018 roku = 177,82%),
- faktury wprost (czyli w 100%) dotyczące sprzedaży opodatkowanej z działalności według wskaźnika 100%,
- faktury wprost (czyli w 100%) dotyczące sprzedaży opodatkowanej z realizacji wydarzeń kulturalnych według wskaźnika 100% do wysokości sprzedaży opodatkowanej,
- faktury dotyczące zakupów rzeczy promujących dane wydarzenie, których połowa lub całość jest przeznaczona na sprzedaż według wskaźnika 100% lub 50% lub mniejszego w zależności ile sztuk przeznaczono do sprzedaży,
- faktury refakturowane według wskaźnika procent refaktury,
- faktury barterowe według wskaźnika 100% lub mniejszym w zależności od wysokości barteru.
Wnioskodawca informuje, iż za rok 2019 ustalono proporcję ostateczną następująco:
- faktury dotyczące bieżącej działalności według wskaźnika 100% ( dotacja podmiotowa/ sprzedaż do końca 2019 roku = 132,03%),
- faktury wprost (czyli w 100%) dotyczące sprzedaży opodatkowanej z działalności bieżącej według wskaźnika 100%,
- faktury wprost (czyli w 100%) dotyczące sprzedaży opodatkowanej z realizacji wydarzeń kulturalnych według wskaźnika 100% do wysokości sprzedaży opodatkowanej lub planowanej sprzedaży opodatkowanej w kolejnych latach przy projektach wieloletnich,
- faktury dotyczące zakupów rzeczy promujących dane wydarzenie, których połowa lub całość jest przeznaczona na sprzedaż według wskaźnika 100% lub 50% lub mniejszego w zależności ile sztuk przeznaczono do sprzedaży,
- faktury refakturowane według wskaźnika procent refaktury,
- faktury barterowe według wskaźnika 100% lub mniejszym w zależności od wysokości barteru,
- faktury pozostałe których dotyczy sprzedaż opodatkowana do wysokości sprzedaży opodatkowanej.
Proporcja ostateczna ustalona za rok 2019 staje się wstępna na rok 2020.
Podmiot tylko w kilku projektach ma możliwość uzyskania przychodów opodatkowanych.
Od połowy 2020 roku podmiot będzie realizował w partnerstwie z Gminą projekt inwestycyjny , polegający na remoncie i adaptacji zabytkowego budynku na cele kulturalne.
Całkowita wartość projektu wynosi zł i obejmuje nakłady na:
- roboty budowlane tj. przebudowę i zmianę sposobu użytkowania budynku,
- zakup wyposażenia do biur, magazynów, pracowni i apartamentów,
- zarządzanie projektem,
- promocję projektu,
- podatek VAT.
Termin realizacji projektu: 05.2020 r. 04.2023 r.
Projekt jest dofinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. (Oś priorytetowa 6. Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry, Działanie 6.5 Rozwój potencjału endogenicznego regionu, Schemat: Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej poprzez dostosowanie obiektów do pełnienia funkcji na rzecz kultury oraz infrastruktury uzdrowiskowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt obejmuje takie działania, jak roboty budowlane, zakupy wyposażenia, promocja.
Wnioskodawca (lider projektu) będzie odbiorcą i płatnikiem faktur, będzie pokrywał wszystkie koszty związane z realizacją projektu:
- 85% kosztów kwalifikowanych będzie pokrywanych z dotacji EFRR,
- pozostałą część kosztów kwalifikowanych oraz koszty niekwalifikowane podmiot pokryje z dotacji celowej pozyskanej od Gminy (partner projektu).
W wyremontowanym i wyposażonym obiekcie realizowane będą działania kulturalne i edukacyjne tj. spotkania i warsztaty prowadzone przez artystów, rezydencje artystyczne, zajęcia warsztatowe w profesjonalnie wyposażonych pracowniach i wiele innych. Działania te będą realizowane w dużej mierze nieodpłatnie. W efekcie realizacji projektu powstaną również apartamenty wynajmowane częściowo odpłatnie.
Przychód planowany jest dopiero po zakończeniu realizacji projektu tj. po zakończeniu inwestycji (w okresie trwałości):
- przychody ze sprzedaży biletów na niektóre wydarzenia kulturalne i edukacyjne (szacowane na poziomie zł rocznie),
- przychody z wynajmu pomieszczeń (szacowane na poziomie zł rocznie).
Szacuje się, że przychody podmiotu po zakończeniu inwestycji tj. od maja 2023 r., wynikające ze sprzedaży biletów na wydarzenia i wynajmu pomieszczeń wyniosą zł rocznie, tylko w pierwszym roku działalności przychód będzie mniejszy ze względu na udostępnienie obiektu w połowie roku.
2023: zł
2024: zł
2025: zł
2026: zł
2027: zł
2028: zł
2029: zł
2030: zł
2031: zł
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Wnioskodawca składa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .
Dla właściwej realizacji i rozliczania dofinansowania w ramach projektu, podmiot zwraca się z prośbą o pisemną interpretację prawa podatkowego, stwierdzającą możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie projektu z właściwej Izby Skarbowej: całościowo, częściowo lub brak możliwości, mając na uwadze osiągnięcie przyszłościowo sprzedaży opodatkowanej.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca stwierdza brak możliwości do odliczenia podatku VAT w projekcie .
Podatek VAT w projekcie stanowi koszt niekwalifikowany, a Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskać go w żadnej części, gdyż podmiot w trakcie realizacji projektu nie uzyska żadnego przychodu.
Możliwość odzyskania podatku VAT nastąpi dopiero w okresie po zakończeniu realizacji projektu, tj. od chwili rozpoczęcia działalności kulturalno-edukacyjnej w maju 2023 r., zgodnie z wykazaną możliwą do osiągnięcia sprzedażą opodatkowaną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełniać podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego na kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 10c ustawy).
Według art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią bowiem uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury z osobowością prawną i czynnym podatnikiem VAT. Od połowy 2020 roku podmiot będzie realizował w partnerstwie z Gminą projekt inwestycyjny , polegający na remoncie i adaptacji zabytkowego budynku na cele kulturalne. W wyremontowanym i wyposażonym obiekcie realizowane będą działania kulturalne i edukacyjne tj. spotkania i warsztaty prowadzone przez artystów, rezydencje artystyczne, zajęcia warsztatowe w profesjonalnie wyposażonych pracowniach i wiele innych. Działania te będą realizowane w dużej mierze nieodpłatnie. W efekcie realizacji projektu powstaną również apartamenty wynajmowane częściowo odpłatnie.
Przychód planowany jest dopiero po zakończeniu realizacji projektu tj. po zakończeniu inwestycji (w okresie trwałości):
- przychody ze sprzedaży biletów na niektóre wydarzenia kulturalne i edukacyjne (szacowane na poziomie zł rocznie),
- przychody z wynajmu pomieszczeń (szacowane na poziomie zł rocznie).
Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, tj. czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie projektu, mając na uwadze osiągnięcie przyszłościowo sprzedaży opodatkowanej. Przy czym zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał możliwości odzyskania podatku w żadnej części, gdyż w trakcie realizacji projektu nie uzyska żadnego przychodu.
Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Ponadto, ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług, dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.
Jak już wskazano powyżej odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podsumowując, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług z przeznaczeniem do przyszłego wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych wówczas co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na bieżąco na etapie realizacji zadań inwestycyjnych stosowanie do przywołanych na wstępie postanowień art. 86 ustawy o VAT.
Z przedstawionych okoliczności sprawy bezsprzecznie wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję z zamiarem wykorzystania jej efektów również do czynności opodatkowanych, gdyż jak wprost wskazano we wniosku, szacuje się, że po zakończeniu inwestycji tj. od maja 2023 r. wynikające ze sprzedaży biletów na wydarzenia i wynajmu pomieszczeń wyniosą zł rocznie (w latach 2024-2013), tylko w pierwszym roku działalności przychód będzie mniejszy ze względu na udostępnienie obiektu w połowie roku.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do zakupionych towarów i usług dokonanych w trakcie realizacji projektu tj. od maja 2020 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na bieżąco, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 10 i 11 w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz Wnioskodawca otrzymał faktury lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego na bieżąco w związku z realizacją projektu , stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Wnioskodawcy w części w jakiej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy. Tym samym w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym Wnioskodawca będzie miał również prawo do ubiegania się o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ustawy, co oznacza, że Wnioskodawca ma możliwość odzyskania części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Podkreślić ponadto należy, że ewentualna ocena zasadności zwrotu podatku leży w kompetencji właściwego miejscowo i rzeczowo dla nabywcy organu podatkowego pierwszej instancji (Naczelnika Urzędu Skarbowego, Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego).
Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w niniejszej interpretacji rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej