brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizacje projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.294.2022.1.IB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.294.2022.1.IB

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizacje projektu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

(...) wpłynął Państwa wniosek z (...) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (...) (wpływ (...)).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dążąc do poprawy jakości środowiska naturalnego, w tym głównie ochrony powietrza oraz poprawy jakości życia mieszkańców w zakresie zwiększenia dostępu do środków transportu zbiorowego (kolej, MPK, BUS) gmina realizuje projekt pn.: (...). Projekt jest dofinansowany z (...);

Działania (...) Niskoemisyjny transport miejski, poddziałania (...). Z powodu braku dostatecznej ilości miejsc postojowych na bezpieczne parkowanie przy stacjach PKP zlokalizowanych na terenie gminy, auta parkowane są „na dziko”, a możliwość korzystania z transportu kolejowego jest ograniczona. Ze względów bezpieczeństwa drogowego oraz sytuacji zagrożenia mienia (uszkodzenia samochodu), braku estetyki przestrzeni publicznej i uciążliwości dla prywatnych posesji, deficyt miejsc parkingowych stanowi poważny problem.

Z uwagi na bliskie sąsiedztwo miasta (...), duża część mieszkańców znalazła tam zatrudnienie, ich dzieci uczęszczają do (...) szkół, a także korzystają z szerokiej oferty kulturalnej. Na trasie (...) została uruchomiona Kolej (...), co w dużej mierze skraca czas dojazdu do miasta, przez co znacznie wzrosło zainteresowanie tą formą podróżowania.

Projekt (...) przy stacji kolejowej w (...) polega na rozbudowie parkingu typu naziemnego - jednopoziomowego, z wyodrębnionymi miejscami postojowymi. Parking posiadać będzie miejsca postojowe dla samochodów osobowych, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych i rodzica z dzieckiem oraz zadaszone miejsca dla pojazdów jednośladowych (rowerów/skuterów).

Rozbudowę parkingu w (...) (P+R), w tym jego wyposażenie, zaprojektowano z uwzględnieniem bezpieczeństwa podróżnych oraz potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Nowo wybudowane miejsca parkingowe wyposażone zostaną w niezbędną infrastrukturę techniczną:

    - stanowiska postojowe,

    - odwodnienie,

    - oświetlenie (energooszczędne oświetlenie LED),

    - system monitoringu wizyjnego,

    - stojaki rowerowe wraz z zadaszeniem,

    - oznakowane miejsca, przeznaczone do wysadzenia pasażera, umożliwiające zatrzymanie się przynajmniej jednego pojazdu (kiss & ride),

    - kosze na śmieci,

    - zorganizowaną zieleń (z nasadzeniami łatwymi w utrzymaniu),

    - dojścia zapewniające komunikację wewnętrzną (w tym ze stacją PKP i peronem),

    - tablice z regulaminem i informacją o przeznaczeniu parkingu wyłącznie dla osób przesiadających się na komunikację zbiorową,

    - oznakowanie poziome i pionowe (elementy identyfikacji wizualnej dojazdu do każdego parkingu, spójne dla tego typu inwestycji realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).

Po zrealizowaniu przedmiotowego projektu, powstałymi miejscami parkingowymi zarządzać będzie Gmina (...). Utrzymanie wszystkich produktów projektu finansowane będzie ze środków budżetu gminy. Parking użytkowany będzie zgodnie z celem bezpośrednim, jakim jest zbudowanie zintegrowanego systemu transportu publicznego polegającego na zwiększonym wykorzystaniu niskoemisyjnego transportu zbiorowego, a tym samym na zmniejszeniu emisji CO2 i innych zanieczyszczeń (głównie spalin), uciążliwych dla środowiska naturalnego i mieszkańców aglomeracji.

Powstała infrastruktura służyć będzie mieszkańcom gminy, będzie ogólnodostępna, nie będzie miała charakteru komercyjnego i nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

Projekt aktualnie jest w trakcie realizacji.

Wartość inwestycji: (...) zł

Koszty kwalifikowane: (...) zł (w tym dofinansowanie: (...) zł);

Koszty niekwalifikowane: (...)

W piśmie z (...), uzupełniając opis stanu faktycznego wskazaliście Państwo, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z (...))

Czy Wnioskodawca, w świetle obowiązujących przepisów prawa będzie miał prawo do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca, czyli Gmina, nie będzie miała możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu.

UZASADNIENIE:

Brak możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę wynika z faktu, iż realizowana inwestycja nie będzie służyć prowadzeniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej z nią związanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkl 2 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu, których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych z opodatkowania lub w ogóle niepodlegających temu podatkowi.

Gmina realizując projekt pn. (...) nie działa jako podatnik VAT, bowiem wykonuje jedynie zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego, czyli poza działalnością gospodarczą, a więc przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostały spełnione. Co więcej, brak jest odpłatności za korzystanie z Inwestycji. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na Inwestycję wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia VAT.

Teren parkingu będzie miejscem ogólnodostępnym, udostępnionym bezpłatnie na rzecz mieszkańców, administrowanym i zarządzanym przez Gminę. Będzie miejscem dostępnym dla wszystkich mieszkańców oraz turystów. Gmina po wykonaniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych z użytkowaniem parkingu. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wielokrotnie potwierdzał brak prawa do odliczenia podatku VAT od Budowy ogólnodostępnej, niekomercyjnej infrastruktury parkingowej, między innymi w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2019 roku, sygnatura: 0112-KDIL1-1.4012.265.2019.1.OA, gdzie wskazano:

„Z wniosku wynika, że powstała infrastruktura (parkingi i odcinek drogi powiatowej) służyć będzie mieszkańcom gminy, będzie ogólnodostępna, nie będzie miała charakteru komercyjnego i nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych’’.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie występuje, skoro - jak wskazano we wniosku - powstała infrastruktura nie będzie służyła Gminie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione. Wydatki związane z wykonaniem tej inwestycji nie będą bowiem służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca realizując opisany projekt, nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne. Wobec powyższego, nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizowanym projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.  z 2022r., poz. 931), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i będziecie realizować projekt pn.: (...). Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura służyć będzie mieszkańcom gminy, będzie ogólnodostępna, nie będzie miała charakteru komercyjnego i nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

Projekt ma na celu poprawę jakości środowiska naturalnego, w tym głównie ochrony powietrza oraz poprawy jakości życia mieszkańców w zakresie zwiększenia dostępu do środków transportu zbiorowego (kolej, MPK, BUS).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu, ponieważ jak wskazali Państwo, towary i usługi zakupione z związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).