Temat interpretacji
brak możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 20 maja 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.) oraz pismem z 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z 20 maja 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.) oraz pismem z 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.).
We wniosku, uzupełnionym pismem z 20 maja 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina Miejska K. będzie realizować projekt pn. xxx w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Gmina będzie Liderem Wiodącym, Partnerem projektu będzie K.
W ramach projektu Gmina realizować będzie zadania:
- promocja projektu (strona internetowa, przygotowanie i emisja spotu reklamowego, tablice pamiątkowe, ulotki, artkuły prasowe),
- przebudowa sieci kanalizacji deszczowej wokół jeziorka k. i roboty drogowe związane z odbudową nawierzchni oraz nadzór inwestorski,
- opracowanie dokumentacji technicznej operatu wodno-prawnego k. jeziorka,
- organizacja obozu młodzieżowego Szkoła Młodego Ekologa,
- organizacja konferencji podsumowującej,
- zarządzanie projektem.
Działania realizowane przez Beneficjenta Głównego (Gminę) nie przyniosą dochodów finansowych dla projektu, ponieważ:
- w mieście K. nie wprowadzono opłaty za odprowadzanie wód opadowych do kanalizacji deszczowej,
- uczestnicy obozu nie będą ponosić opłat,
- dokumentacja techniczna będzie własnością beneficjenta,
- materiały promocyjne będą dystrybuowane nieodpłatnie,
- konferencja podsumowująca nie wygeneruje żadnego dochodu,
- kadra projektu (pracownicy Gminy) otrzymają dodatki do wynagrodzenia zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników w Urzędzie Miasta w K.
Wspólny Sekretariat Techniczny na prośbę Ministerstwa Rozwoju zobowiązał Beneficjenta do przedłożenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z właściwej izby skarbowej stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w ww. projekcie za wydatek kwalifikowalny.
- Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług.
- Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań realizowanych przez Beneficjenta Wiodącego w ramach projektu wystawiane będą na Gminę
- Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług w ramach dofinansowanego projektu.
- Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 1) ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U z 2019r., poz. 506 ze zm.).
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w stosunku do wydatków jakie będzie ponosić Beneficjent Wiodący (Gmina) na realizację projektu pn. xxx Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ działania realizowane przez beneficjenta nie przyniosą dochodów finansowych. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 1) ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U z 2019 r., poz. 506 ze zm.). W związku z tym podatek ten, stanowił będzie wydatek kwalifikowalny ww. projekcie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizować projekt pn. xxx.
W ramach projektu Gmina realizować będzie zadania:
- promocja projektu (strona internetowa, przygotowanie i emisja spotu reklamowego, tablice pamiątkowe, ulotki, artkuły prasowe)
- przebudowa sieci kanalizacji deszczowej wokół jeziorka k. i roboty drogowe związane z odbudową nawierzchni oraz nadzór inwestorski
- opracowanie dokumentacji technicznej operatu wodno-prawnego k. jeziorka
- organizacja obozu młodzieżowego Szkoła Młodego Ekologa
- organizacja konferencji podsumowującej
- zarządzanie projektem.
Działania realizowane przez Beneficjenta Głównego (Gminę) nie przyniosą dochodów finansowych dla projektu, ponieważ:
- w mieście K. nie wprowadzono opłaty za odprowadzanie wód opadowych do kanalizacji deszczowej,
- uczestnicy obozu nie będą ponosić opłat
- dokumentacja techniczna będzie własnością beneficjenta
- materiały promocyjne będą dystrybuowane nieodpłatnie.
- konferencja podsumowująca nie wygeneruje żadnego dochodu
- kadra projektu (pracownicy Gminy) otrzymają dodatki do wynagrodzenia zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników w Urzędzie Miasta w K.
Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. xxx
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wynika z wniosku, towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej