Prawidłowość potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w postaci elektronicznego komunikatu zwrotnego (tzw. autoresponder) potwierdzającego dotarci... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.412.2020.2.MMA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.412.2020.2.MMA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawidłowość potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w postaci elektronicznego komunikatu zwrotnego (tzw. autoresponder) potwierdzającego dotarcie wiadomości e-mail.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.412.2020.1.MMA o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w postaci elektronicznego komunikatu zwrotnego (tzw. autoresponder) potwierdzającego dotarcie wiadomości e-mail - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w postaci elektronicznego komunikatu zwrotnego (tzw. autoresponder) potwierdzającego dotarcie wiadomości e-mail.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe/marketingowe, w tym m.in. usługi kompleksowej organizacji i obsługi kampanii reklamowych/marketingowych jak również innych akcji promocyjnych/ marketingowych/reklamowych (usługi reklamowe).

Wnioskodawca nawiązywał i będzie nawiązywać współpracę z klientami/nabywcami, w ramach której świadczył i będzie świadczyć usługi reklamowe.

Wnioskodawca dokumentuje świadczenie usług wystawiając faktury VAT zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF).

W ramach prowadzonej działalności zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca po wykonaniu usługi i wystawieniu faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze - z różnych przyczyn - zmuszony jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus. W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (w związku z wystawieniem faktury korygującej) pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę usługi.

Wnioskodawca posiada regulamin wystawiania i przesyłania faktur, który nabywcy akceptują i w którym nabywcy potwierdzają zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych i podają adres email, na który należy przesyłać faktury.

W praktyce Wnioskodawcy funkcjonują różne sposoby uzyskiwania potwierdzania odbioru faktur korygujących przez nabywcę:

  • Wnioskodawca wysyła papierowe faktury korygujące za pośrednictwem poczty/kuriera, do których dołącza zestawienie z numerami faktur korygujących - nabywca potwierdza otrzymanie faktur korygujących na wspomnianym zestawieniu, następnie odsyła zestawienie do Wnioskodawcy;
  • Wnioskodawca wysyła papierowe faktury korygujące za pośrednictwem poczty/kuriera, a następnie wysyła nabywcy wiadomość email z zestawieniem z numerami faktur korygujących - nabywca w drodze korespondencji email potwierdza otrzymanie wskazanych faktur korygujących;
  • Wnioskodawca wysyła faktury korygujące w formie elektronicznej w postaci pliku PDF, jak również w wiadomości email wysyła zestawienie z numerami faktur korygujących - nabywca w drodze korespondencji email potwierdza otrzymanie wskazanych faktur korygujących.

W celu usprawnienia uzyskiwania potwierdzeń otrzymania faktur korygujących przez nabywców Wnioskodawca rozważa wprowadzenie procedury polegającej na tym, że Wnioskodawca zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w formie papierowej, jak i w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej w postaci plików PDF korzystać będzie z automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autorespondery) potwierdzających dotarcie wiadomości email zawierającej załączone pliki PDF faktur korygujących pod adres poczty elektronicznej nabywcy. Wnioskodawca - na potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - zamierza korzystać z generowanych przez system Wnioskodawcy automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) potwierdzających dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej nabywcy (komunikaty te mogą jednocześnie informować o braku błędu w procesie doręczenia wiadomości na wskazany przez nabywcę adres).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w formie papierowej Wnioskodawca zamierza informować nabywców o wystawieniu faktury korygującej poprzez wysłanie na adres poczty elektronicznej nabywcy wiadomości e-mail zawierającej dane na temat tej faktury korygującej, tj. numer faktury korygującej, numer faktury pierwotnej, do której się ona odnosi, jak również kwotę korekty. Do takiej wiadomości e-mail Wnioskodawca zamierza również załączać skan faktury korygującej, która równocześnie zostanie wysłana do kontrahenta w formie papierowej.

Z kolei w przypadku faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej w formacie PDF, Wnioskodawca również zamierza korzystać z generowanych przez system Wnioskodawcy automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) jako potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej w formie elektronicznej.

Wnioskodawca zamierza uznawać, że wiadomość e-mail z fakturą korygującą dotarła do nabywcy, a tym samym, że otrzymał potwierdzenie odbioru skanu faktury korygującej/elektronicznej faktury korygującej przez nabywcę w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę elektronicznego automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie na adres e- mailowy wskazany przez nabywcę wiadomości e-mail zawierającej skan faktury korygującej/ elektronicznej faktury korygującej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że wystawia faktury jak i faktury korygujące (których dotyczy niniejszy wniosek) we własnym imieniu. Wnioskodawca nie wystawia faktur w imieniu i na rzecz klientów. Tak jak Wnioskodawca wskazał we wniosku Wnioskodawca nawiązywał i będzie nawiązywać współpracę z klientami/nabywcami, w ramach której świadczył i będzie świadczyć usługi reklamowe. Wnioskodawca dokumentuje świadczenie usług wystawiając faktury VAT zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF). W ramach prowadzonej działalności zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca po wykonaniu usługi i wystawieniu faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze - z różnych przyczyn - zmuszony jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus. Wnioskodawca posiada regulamin wystawiania i przesyłania faktur, który nabywcy akceptują i w którym nabywcy potwierdzają zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych i podają adres email, na który należy przesyłać faktury. Z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca usługi wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Nabywca usługi miał/ma możliwość zapoznania się z treścią faktury korygującej.

Wnioskodawca wskazał również, że dysponuje dokumentami księgowymi umożliwiającymi określenie rzeczywistej wartości transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, w której Wnioskodawca otrzyma automatyczny elektroniczny komunikat zwrotny (tzw. autoresponder) potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail (zawierającej elektroniczne faktury korygujące i/lub skany papierowych faktur korygujących) na adres poczty elektronicznej nabywcy (komunikaty te mogą jednocześnie informować o braku błędu w procesie doręczenia wiadomości na wskazany przez nabywcę adres), to komunikat ten będzie potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku faktur korygujących (zarówno elektronicznych faktur korygujących, jak i skanów papierowych faktur korygujących), które będą wysyłane przez Wnioskodawcę do nabywców drogą elektroniczną w formie wiadomości email, potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę może być otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie do klienta takiej wiadomości e-mail.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy VAT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Odnosząc się do zasad ujmowania dla celów podatku VAT faktur korygujących skutkujących zmniejszeniem podstawy opodatkowania, należy wskazać na art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT), zgodnie z którym w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 ustawy VAT, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego, pod warunkiem posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę. Co istotne przepisy ustawy VAT nie precyzują w jakiej formie takie potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno zostać dokonane, tak aby spełniony został wymóg określony w przytoczonym powyżej art. 29a ust. 13 ustawy VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, potwierdzenie odbioru może mieć dowolną formę i w konsekwencji żadna forma takiego potwierdzenia nie może być bardziej preferowana, czy też uznawana za wyłącznie dopuszczalną. Takie stanowisko znajduje poparcie w linii interpretacyjnej Ministra Finansów, czego wyraz dał w wydanych interpretacjach indywidualnych np. z dnia 12 czerwca 2015 r. (sygn. ILPP2/4512-1-211/15-2/JK), w której organ wskazał, że ,,(...) przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Akceptowany jest każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy.

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, zasadnym jest przyjęcie, że jedyną przesłanką uznania, że spełniony został wymóg, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy VAT jest stwierdzenie, iż z posiadanego potwierdzenia wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą i zapoznał się lub miał możliwość zapoznać się z jej treścią.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że warunek wynikający z art. 29a ust. 13 ustawy VAT zostanie spełniony gdy Wnioskodawca otrzyma automatycznie wygenerowaną informację zwrotną (tzw. autoresponder), że wiadomość e-mail z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skanem takiej faktury lub fakturą elektroniczną dotarła do skrzynki odbiorczej nabywcy.

W rezultacie zdaniem Wnioskodawcy informacja ta będzie stanowić czytelne i jednoznaczne potwierdzenie, że nabywca uzyskał wiedzę o wystawieniu faktury korygującej, jej treści (z samej wiadomości e-mail jak również z załączonego skanu i/lub załączonej faktury w formie elektronicznej) oraz o dacie wysłania wersji papierowej listem poleconym (w przypadku faktur papierowych).

Prezentowane stanowisko znajduje poparcie w linii interpretacyjnej Ministra Finansów, której wyraz dał w wydanych interpretacjach indywidualnych. Tak np. w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2014 r. (sygn. ILPP4/443-562/13-6/EWW) gdzie uznano, że Dowodem dostarczenia wiadomości zawierającej fakturę korygującą na wskazany przez nabywcę adres poczty elektronicznej, będzie automatyczne potwierdzenie doręczenia wygenerowane przez serwer pocztowy. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-694/13-2/ISZ) czy w interpretacji indywidualnej wydanej przez ten sam organ w dniu 18 października 2013 r. (sygn. IPPP1/443-694/13-2/ISZ).

Wskazany powyżej warunek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, zdaniem Wnioskodawcy, zostanie spełniony również w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę automatycznie wygenerowanej informacji zwrotnej o dostarczeniu do nabywcy wiadomości email na wskazany przez nabywcę adres email z fakturą korygującą wystawioną w formie elektronicznej (w formacie pliku PDF).

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, warunek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy VAT, zostanie spełniony - zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w formie papierowej, jak i elektronicznych faktur korygujących w formie pliku PDF - w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) potwierdzających otrzymanie przez nabywcę wiadomości e-mail (z informacją o wystawieniu i skanem faktury korygującej bądź z elektroniczną fakturą korygującą w formie pliku PDF).

Na potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje również na wyrok NSA z dnia 5 lutego 2019 r. o sygn. I FSK 230/17, gdzie sąd wskazał, że sąd pierwszej instancji na potrzeby rozpoznawanej sprawy dokonał prawidłowej wykładni art. 29a ust. 13 u.p.t.u. uznając, że procedura przyjęta przez spółkę pozwala stwierdzić, iż będzie uprawniona do uwzględnienia skutków wystawienia faktur korygujących w przypadku otrzymania zwrotnego komunikatu o dostarczeniu wiadomości elektronicznej (autorespondera). Art. 29a. ust. 13 u.p.t.u. określa warunki dokonywania obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem. Dotyczy to przypadków wymienionych w art. 29a ust. 10 pkt 1 - 3 (udzielenie opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży, zwrot towarów i opakowań, z wyjątkiem opakowań zwrotnych oraz zwrot nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło). Obniżenia podstawy opodatkowania w tych przypadkach dokonywać się będzie pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego tę fakturę wystawiono. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę lub usługobiorcę po terminie do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (ust. 13).

Stosownie do art. 29a ust. 14 tej ustawy, podstawa opodatkowania może zostać również obniżona w razie stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W tym samym wyroku Sąd wskazał dalej, że Kwestia potwierdzenia odbioru faktur korygujących na tle przepisów krajowych obowiązujących przed 1 kwietnia 2013 r. była przedmiotem wyroku TSUE z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10. Trybunał Sprawiedliwości w powołanym wyroku przyjął, że: - zawarty w art. 29 ust. 4a u.p.t.u. wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 Dyrektywy 112 oraz że zasady neutralności podatku VAT oraz proporcjonalności nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi;-jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych owej korekcie faktury. Należy również zwrócić uwagę, że TSUE, rozważając kwestię wymogu odbioru faktury korygującej, podkreślił szczególną wagę zasady neutralności podatku VAT, a także kluczowej w tym aspekcie zasady proporcjonalności. Jednak w jego ocenie przepisy unijne - art. 90 ust. 1, a także art. 273 Dyrektywy 112 pozostawiają państwom członkowskim swobodę w określaniu obowiązków związanych z poborem podatku, w tym warunków obniżania podstawy opodatkowania, które mają służyć prawidłowemu poborowi podatku VAT i zapobieżeniu oszustwom podatkowym. Przepisy te przyznają państwom członkowskim zakres swobodnego uznania, w szczególności w odniesieniu do formalności, które muszą zostać dochowane przez podatników względem organów podatkowych owych państw celem stosownego obniżenia podstawy opodatkowania w wypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Sam TSUE kwestię formy potwierdzenia odbioru akceptowanej przez organy podatkowe jako dowodu poszanowania omawianego wymogu pozostawił sądowi krajowemu. Wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę - jako warunek korekty podatku należnego - nie jest celem samym w sobie, lecz jest tylko i wyłącznie narzędziem. Za pomocą tego wymogu ustawodawca zmierza do osiągnięcia takiego celu, aby uprawnienie (po stronie sprzedawcy) do skorygowania podatku należnego powstawało jako korelat obowiązku (po stronie nabywcy) pomniejszenia podatku naliczonego. Stąd warunek, że zmniejszenie podatku należnego u sprzedawcy może nastąpić wówczas, gdy u nabywcy powstał obowiązek skorygowania podatku naliczonego. W takiej bowiem sytuacji zapewniona zostanie ochrona budżetu - czy to przed wyłudzeniami (jakie mogłyby następować przy fikcyjnych korektach), czy to w ogóle przed nieuczciwymi nabywcami, którzy mogą nie akceptować skutków korekt (zmniejszenia podatku naliczonego).(...) Przedstawiony przez spółkę sposób doręczenia faktury drogą elektroniczną poprzez otrzymanie wygenerowanej przez system (serwer pocztowy) informacji zwrotnej, że wiadomość e-mail z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skanem tej faktury dotarła na skrzynkę odbiorczą kontrahenta posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego spółce na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 u.p.t.u.

W opisanej sytuacji, jak trafnie przyjął sąd pierwszej instancji, autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawniona spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29 a ust. 13 u.p.t.u. Wymaganie przez organy, aby w dobie elektronicznego wystawiania i przesyłania faktur i faktur korygujących, spółka posiadała dokumenty potwierdzające datę odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, w świetle wykładni art. 29a ust. 13 u.p.t.u. jest zbyt daleko idące. Żadne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też orzecznictwo TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury, a zatem dopuszczalne są wszelkie formy, które będą potwierdzały te okoliczności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy wskazuje, że ilekroć mowa o fakturze rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym art. 2 pkt 32 ustawy.

Jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika art. 106j ust. 2 ustawy faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  3. przyczynę korekty;
  4. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  5. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Food Polska S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą w formie listu poleconego przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Skoro w przypadku korekt faktur dostarczanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty akceptowalną formą udokumentowania dostarczenia przesyłki jest zwrotne potwierdzenie odbioru, nie można odmówić takiej mocy dowodowej otrzymanej informacji o dostarczeniu do kontrahenta faktury korekty drogą mailową (potwierdzenie automatyczne z serwera nabywcy). Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe/marketingowe, w tym m.in. usługi kompleksowej organizacji i obsługi kampanii reklamowych/marketingowych jak również innych akcji promocyjnych/ marketingowych/reklamowych. Wnioskodawca nawiązywał i będzie nawiązywać współpracę z klientami/nabywcami, w ramach której świadczył i będzie świadczyć usługi reklamowe. Wnioskodawca dokumentuje świadczenie usług wystawiając faktury VAT zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF). W ramach prowadzonej działalności zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca po wykonaniu usługi i wystawieniu faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze - z różnych przyczyn - zmuszony jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus. W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (w związku z wystawieniem faktury korygującej) pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę usługi. Wnioskodawca posiada regulamin wystawiania i przesyłania faktur, który nabywcy akceptują i w którym nabywcy potwierdzają zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych i podają adres email, na który należy przesyłać faktury.

W praktyce Wnioskodawcy funkcjonują różne sposoby uzyskiwania potwierdzania odbioru faktur korygujących przez nabywcę:

  • Wnioskodawca wysyła papierowe faktury korygujące za pośrednictwem poczty/kuriera, do których dołącza zestawienie z numerami faktur korygujących - nabywca potwierdza otrzymanie faktur korygujących na wspomnianym zestawieniu, następnie odsyła zestawienie do Wnioskodawcy;
  • Wnioskodawca wysyła papierowe faktury korygujące za pośrednictwem poczty/kuriera, a następnie wysyła nabywcy wiadomość email z zestawieniem z numerami faktur korygujących - nabywca w drodze korespondencji email potwierdza otrzymanie wskazanych faktur korygujących;
  • Wnioskodawca wysyła faktury korygujące w formie elektronicznej w postaci pliku PDF, jak również w wiadomości email wysyła zestawienie z numerami faktur korygujących - nabywca w drodze korespondencji email potwierdza otrzymanie wskazanych faktur korygujących.

W celu usprawnienia uzyskiwania potwierdzeń otrzymania faktur korygujących przez nabywców Wnioskodawca rozważa wprowadzenie procedury polegającej na tym, że Wnioskodawca zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w formie papierowej, jak i w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej w postaci plików PDF korzystać będzie z automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autorespondery) potwierdzających dotarcie wiadomości email zawierającej załączone pliki PDF faktur korygujących pod adres poczty elektronicznej nabywcy. Wnioskodawca - na potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - zamierza korzystać z generowanych przez system Wnioskodawcy automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) potwierdzających dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej nabywcy (komunikaty te mogą jednocześnie informować o braku błędu w procesie doręczenia wiadomości na wskazany przez nabywcę adres). W przypadku faktur korygujących wystawianych w formie papierowej Wnioskodawca zamierza informować nabywców o wystawieniu faktury korygującej poprzez wysłanie na adres poczty elektronicznej nabywcy wiadomości e-mail zawierającej dane na temat tej faktury korygującej, tj. numer faktury korygującej, numer faktury pierwotnej, do której się ona odnosi, jak również kwotę korekty. Do takiej wiadomości e-mail Wnioskodawca zamierza również załączać skan faktury korygującej, która równocześnie zostanie wysłana do kontrahenta w formie papierowej. Z kolei w przypadku faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej w formacie PDF, Wnioskodawca również zamierza korzystać z generowanych przez system Wnioskodawcy automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) jako potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej w formie elektronicznej. Wnioskodawca zamierza uznawać, że wiadomość e-mail z fakturą korygującą dotarła do nabywcy, a tym samym, że otrzymał potwierdzenie odbioru skanu faktury korygującej/elektronicznej faktury korygującej przez nabywcę w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę elektronicznego automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę wiadomości e-mail zawierającej skan faktury korygującej/ elektronicznej faktury korygującej.

Z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca usługi wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Nabywca usługi miał/ma możliwość zapoznania się z treścią faktury korygującej. Wnioskodawca dysponuje dokumentami księgowymi umożliwiającymi określnie rzeczywistej wartości transakcji.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w sytuacji, w której Wnioskodawca otrzyma automatyczny elektroniczny komunikat zwrotny (tzw. autoresponder) potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail (zawierającej elektroniczne faktury korygujące i/lub skany papierowych faktur korygujących) na adres poczty elektronicznej nabywcy (komunikaty te mogą jednocześnie informować o braku błędu w procesie doręczenia wiadomości na wskazany przez nabywcę adres), to komunikat ten będzie potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę i w konsekwencji Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29 ust. 13 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Zatem wskazany przez Wnioskodawcę komunikat zwrotny generowany automatycznie przez pocztę elektroniczną w momencie dostarczenia wiadomości e-mail (tzw. autoresponder) - zawierającej elektroniczne faktury korygujące i/lub skany papierowych faktur korygujących) na adres poczty elektronicznej nabywcy należy uznać za potwierdzenie otrzymania przez kontrahenta Wnioskodawcy faktury korygującej.

Na podstawie tych dokumentów wynika, że nabywca usługi wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Dodatkowo Nabywca usługi miał/ma możliwość zapoznania się z treścią faktury korygującej.

Zatem wskazane powyżej formę można uznać za potwierdzenie odbioru faktury korygującej uprawniające Wnioskodawcę na podstawie art. 29a ust. 13 i 14 ustawy do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku faktur korygujących (zarówno elektronicznych faktur korygujących, jak i skanów papierowych faktur korygujących), które będą wysyłane przez Wnioskodawcę do nabywców drogą elektroniczną w formie wiadomości email, potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę może być otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie do klienta takiej wiadomości e-mail uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej