Temat interpretacji
Realizacja przez Wnioskodawcę zadań powierzonych, w zamian za które otrzymywał będzie rekompensatę, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zasadne będzie odliczanie przez Wnioskodawcę w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań powierzonych. Zainteresowany będzie uprawniony do odliczenia pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej nieuznania czynności polegających na realizacji zadań powierzonych, w zamian za rekompensatę, jako niepodlegających opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług służących wykonaniu zadań powierzonych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
‒nieuznania czynności polegających na realizacji zadań powierzonych, w zamian za rekompensatę, jako niepodlegających opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
‒prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług służących wykonaniu zadań powierzonych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2022 r. (wpływ 4 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Z jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednym wspólnikiem i jednocześnie założycielem jest Gmina dysponująca 100% udziałami w jej kapitale zakładowym. Spółka prowadzi pełną księgowość, opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wniosek o interpretację związany jest z planowaną zmianą umowy wykonawczej na powierzenie Spółce przez Gminę zadań własnych Gminy obejmujących rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę instalacji monitoringu miejskiego oraz sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu z jednostkami organizacyjnymi Gminy.
W Akcie Założycielskim Spółki (Wykonawcy) wpisano działalność podstawową polegającą na wykonywaniu zadań własnych z zakresu rozbudowy, modernizacji, konserwacji i obsługi instalacji monitoringu miejskiego oraz sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu z jednostkami organizacyjnymi Gminy.
Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych i posiada uprawnienia do działalności telekomunikacyjnej oraz niezbędną Infrastrukturę.
Strony umowy uzgodniły potrzebę realizacji usług publicznych w zakresie, o którym mowa w ust. 1 zgodnie z przepisami: Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE 2012 L 7/3); Komunikatu Komisji w sprawie stosowania reguł Unii Europejskiej w dziedzinie pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (2012/C 8/02) oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a także orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącym podmiotu wewnętrznego.
Umowa wskazuje, że proces bezpośredniego powierzenia usług publicznych Spółce nastąpi przy uwzględnieniu zasad przejrzystości, równego traktowania konkurencyjnych podmiotów świadczących usługi i proporcjonalności przy przyznawaniu rekompensat, na co wskazuje rzetelnie wykonana prognoza rekompensaty należnej Wykonawcy w okresie obowiązywania umowy. Niniejsza umowa zostanie zawarta bez stosowania trybów prawa zamówień publicznych, a Spółka spełnia wszystkie przesłanki do zawarcia takiej umowy wynikające z art. 12 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE oraz art. 28 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE.
Koszty i wydatki związane z realizacją Usług Powierzonych zgodnie z założeniami Planu Operacyjnego w całym okresie obowiązywania Umowy, pokrywane będą z przychodów uzyskanych z wykonania Usług Powierzonych. W przypadku, gdy przychody nie pokrywają kosztów realizacji Usługi Powierzonej, Wykonawcy przysługuje Rekompensata.
Wszelkie wpływy uzyskane w związku ze świadczeniem Usług Powierzonych w okresie obowiązywania umowy stanowić będą przychód Wykonawcy i zostaną ujęte przy obliczaniu kwoty rekompensaty. Rekompensata będzie stanowić różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi w związku z realizacją Usług Powierzonych, a dodatnimi wpływami finansowymi i przychodami związanymi z realizacją Usług Powierzonych z uwzględnieniem rozsądnego zysku.
Z tytułu świadczonych usług z zakresu zarządzania zasobem komunalnym, Gmina zobowiązała się do wypłaty w okresach kwartalnych rekompensaty w wysokości niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych w trakcie wywiązywania się z zobowiązań. Wysokość rekompensaty Spółka oblicza na podstawie przepisów wspólnotowych, w tym Decyzji KE C(2011)9380 z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom obowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (2012/21/UE). Na jej podstawie rekompensata nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto wyliczonemu następująco: koszty poniesione w związku z realizacją usługi minus wszystkie dodatnie wpływy minus jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania usługi plus tzw. rozsądny zysk.
Ponadto, rekompensata podlegać będzie corocznej weryfikacji. Będzie korygowana w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę zbyt wysokiej rekompensaty w stosunku do rzeczywistego poziomu kosztów. Nadmierna wysokość rekompensaty jest uznawana za pomoc publiczną.
Rekompensata nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, a jej istotą jest pokrycie kosztów działalności z tytułu wykonywania zadań własnych powierzonych Spółce do realizacji w trybie władczym.
Powierzenie zadania użyteczności publicznej nastąpiło w drodze aktu kreującego (najpierw w uchwale rady miejskiej, a następnie w umowie Spółki), w którym w sposób niebudzący wątpliwości został określony cel i przedmiot jej działania jako wykonywania zadania własnego Gminy. W celu doprecyzowania zasad współpracy pomiędzy Spółką a Gminą zostanie zawarta umowa. Umowa ta nie będzie miała charakteru odpłatnego, gdyż Gmina nie nabędzie na jej podstawie żadnych usług, dostaw. Umowa doprecyzowuje jedynie wzajemne relacje między Gminą a Spółką i nie podlega ona ustawie Prawo zamówień publicznych, ponieważ źródłem świadczenia usług jest w tym przypadku nie umowa, ale odpowiedni akt władczy. Spółka również nie dysponuje uprawnieniami natury cywilistycznej do odstąpienia od realizacji usług, czy też powstrzymania się od świadczenia z przyczyn określonych w Kodeksie cywilnym, nawet w przypadku nieotrzymania rekompensaty.
Z tytułu zawartej umowy Spółka nie będzie osiągała żadnych przychodów. Pobierane od użytkowników opłaty za korzystanie z zasobu będą stanowiły przychód Spółki, a wysokość powyższej rekompensaty nie będzie miała wpływu na wysokość tych opłat.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W ramach przedmiotowej umowy Gmina powierza zadania własne mające na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy o charakterze usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym obejmujących:
‒z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej: budowę, rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę instalacji monitoringu miejskiego z wyłączeniem urządzeń centrum nadzoru wizyjnego zlokalizowanego w siedzibie Straży Miejskiej.
‒z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych: budowę, rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu z jednostkami organizacyjnymi Gminy, w tym zapewnienie dostępu do usług telekomunikacyjnych w obiektach administracyjnych Gminy oraz miejskim jednostkom oświatowym (Usługi Powierzone).
Usługi Powierzone wykonywane będą za pomocą Infrastruktury stanowiącej w części własność Wykonawcy (Z), w części własność Powierzającego (Gmina), na którą składają się sieci i instalacje teletechniczne wraz z urządzeniami.
W ramach świadczenia Usług Powierzonych Wykonawca zobowiązuje się w szczególności do:
‒utrzymywania należytego stanu technicznego Infrastruktury, przeprowadzania konserwacji, modernizacji i bieżących remontów, a także obsługi serwisowej i okresowych przeglądów stanu technicznego Infrastruktury, dla których jest to wymagane zgodnie z przepisami prawa;
‒dążenia do odpowiedniej sprawności i zaawansowania technologicznego Infrastruktury, zapewniających pełną realizację Usług Powierzonych;
‒budowy, rozbudowy lub modernizacji Infrastruktury stanowiącej własność Wykonawcy, w zakresie niezbędnym do realizacji Usług Powierzonych;
‒budowy, rozbudowy lub modernizacji Infrastruktury stanowiącej własność Powierzającego, w zakresie niezbędnym do realizacji Usług Powierzonych, po zleceniu przez niego zadania do realizacji w ramach Usług Powierzonych;
‒bieżącej obsługi Infrastruktury w okresie obowiązywania Umowy, w tym usuwania awarii zgodnie z ustalonymi procedurami;
‒zawierania umów niezbędnych dla wykonywania obsługi Infrastruktury i prawidłowej realizacji Usług Powierzonych;
‒ubezpieczenia Infrastruktury oraz działalności w ramach Usług Powierzonych w niezbędnym zakresie;
‒ustalania wysokości opłat za usługi w ramach realizacji Usług Powierzonych oraz zawieranie stosownych umów z podmiotami (jednostkami organizacyjnymi Gminy) rozliczającymi się odrębnie od budżetu Gminy;
‒dostarczania na żądanie Powierzającego bieżących danych dotyczących stanu technicznego Infrastruktury i urządzeń, rozliczeń finansowych oraz potrzeb inwestycyjnych i remontowych;
‒realizacji obowiązków sprawozdawczych zgodnie z zasadami określonymi w Umowie,
‒prowadzenia rachunkowości zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy i obowiązującymi przepisami;
‒rozliczania Rekompensaty, zgodnie z zasadami określonymi w Umowie i obowiązującymi przepisami prawa.
Rekompensata dotyczyć będzie wszystkich zadań, które zostały powierzone w ramach umowy.
Usługi zarządzania zasobem komunalnym oraz usługi powierzone stanowią świadczenie kompleksowe. Z w ramach zarządzania Infrastrukturą stanowiącą mienie komunalne, realizować będzie zadania powierzone w ramach umowy. Rekompensata dotyczyć będzie wyłącznie kosztów związanych z realizacją zadań powierzonych.
Spółka poza realizacją zadań powierzonych będzie świadczyć usługi telekomunikacyjne na rzecz podmiotów zewnętrznych, które wykraczać będą poza zakres umowy. Zarówno przychody, jak i koszty związane z tymi usługami zostaną wyłączone przy obliczaniu rekompensaty.
Rekompensata nie będzie jedyną formą finansowania zadań powierzonych. Zadania powierzone realizowane na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy rozliczających się odrębnie od budżetu Gminy (np. spółki komunalne) opłacane będą bezpośrednio przez te jednostki. Przychody z tego tytułu zostaną ujęte przy obliczaniu rekompensaty.
Rekompensata wypłacana będzie tylko i wyłącznie na realizacje zadań powierzonych objętych umową, której zapisy wyłączają możliwość subsydiowania skrośnego.
Rekompensata służy pokryciu kosztów utrzymania, funkcjonowania i rozwijania Infrastruktury związanej z wykonaniem usług powierzonych. Brak jest możliwości realizacji zadań bez wypłaty rekompensaty.
Wysokość rekompensaty jest kalkulowana zgodnie z przepisami Decyzji Komisji Europejskiej Nr 2012/21/UE z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE 2012 L 7/3), tj. w taki sposób aby pokryła koszty netto wykonywanych zadań plus rozsądny zysk. Ceny jednostkowe ustalone w umowie służą określeniu wysokości wypłat częściowych rekompensaty w poszczególnych miesiącach, ostateczna wysokość rekompensaty w danym okresie rozliczeniowym zostanie ustalona w rocznym rozliczeniu rekompensaty.
Rekompensata będzie obliczana według zasady:
R=(K-P)-/+A+RZ gdzie:
R – Rekompensata
K – koszty poniesione w związku z realizacją Usług Powierzonych, na które składają się następujące pozycje:
‒Koszty własne sprzedaży usług działalności związanej z realizacją Usług Powierzonych, które obejmują koszty bezpośrednie, koszty pośrednie wyodrębnione dla działalności oraz koszty zarządu (administracyjne), w szczególności koszty kierowania przedsiębiorstwem, procesów zarządzania i doradztwa, koszty pośrednie administracji Z (tzw. ogólnozakładowe) związane z realizacją Usług Powierzonych;
‒Koszty finansowe, w szczególności odsetki i prowizje bankowe związane z wykonywaniem przedmiotu Umowy.
P – dodatnie wpływy finansowe i przychody związane z realizacją Usług Powierzonych, na które składają się następujące pozycje:
‒Przychody ze sprzedaży – opłaty za korzystanie z Infrastruktury oraz działalności wchodzących w zakres Usług Powierzonych;
‒Przychody incydentalne – osiągane w związku z wykonywaniem Usług Powierzonych, nie stanowiące przychodów ze sprzedaży;
‒Przychody finansowe, w szczególności odsetki od lokat i środków finansowych na rachunkach bankowych;
‒Dotacje (inne niż Rekompensata);
‒Wartość otrzymanej pomocy publicznej (innej niż Rekompensata);
‒Inne przychody (np. pozaoperacyjne), którym można przypisać związek z wykonywaniem Usługi Powierzonej.
A – wartość Rekompensaty za poprzedni okres rozliczeniowy, która podlega zwrotowi lub uzupełnieniu na podstawie rozliczenia, przeniesiona na bieżący okres.
RZ – rozsądny zysk.
W ramach kosztów poniesionych w związku z realizacją przedmiotu Umowy należy uwzględnić pozycje kosztowe, które są bezpośrednio związane ze świadczeniem Usług Powierzonych. Nie należy uwzględniać w kosztach poniesionych w związku z realizacją powierzonego zadania kosztów świadczenia dodatkowych usług, które nie są związane ze świadczeniem usługi publicznej w rozumieniu zapisów Umowy.
Rekompensata będzie przyznawana i rozliczana w Okresach Rozliczeniowych (rok obrotowy Wykonawcy). Powierzający, w danym Okresie Rozliczeniowym, będzie przekazywać Wykonawcy Rekompensatę za realizację Usług Powierzonych w formie wypłat częściowych, w okresach miesięcznych i w wysokości wynikającej z faktycznie wykonanych w danym miesiącu zadań. Wypłaty z tytułu Rekompensaty przekazywane będą na podstawie wystawionych przez Wykonawcę dokumentów księgowych w terminie nie przekraczającym 30 dni od daty złożenia w siedzibie Powierzającego prawidłowo wystawionego dokumentu księgowego.
Ostateczna Wysokość Rekompensaty za dany Okres Rozliczeniowy należnej Wykonawcy z tytułu Usług Powierzonych ustalona zostanie w Rocznym Rozliczeniu Rekompensaty na podstawie rzeczywistych kosztów netto poniesionych przez Wykonawcę przy uwzględnieniu Rozsądnego Zysku.
Usługi powierzone, do których wypłacana jest rekompensata nie są rentowne dla spółki. Rekompensata będzie tak skalkulowana aby pokryć koszty zadań powierzonych plus rozsądny zysk.
Faktury nabycia towarów i usług wystawiane będą na Z.
Nabywane przez Spółkę towary i usługi celem realizacji usług powierzonych będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nabywane przez Spółkę towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do działalności gospodarczej.
Pytania
1.Czy rekompensata, którą będzie otrzymywał Wnioskodawca od Gminy na wyrównanie kosztów działalności (pokrycia ujemnego wyniku finansowego netto wynikającego z różnicy poniesionych kosztów i przychodów) w związku z realizacją zadań powierzonych, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy zasadne jest w przypadku pozytywnej odpowiedzi na 1 pytanie odliczanie w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących, wykonaniu powierzonego zadania własnego od wszystkich prawidłowo udokumentowanych zakupów związanych z działalnością gospodarczą w pełnym zakresie, czy też Spółka powinna ze względu na otrzymaną rekompensatę stosować w rzeczonym przypadku jeden ze sposobów określania proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na podstawie którego opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, otrzymywana przez Spółkę rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, nie stanowi tym samym obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Termin rekompensata oznacza zrównoważenie, wyrównanie braku niedoboru lub ujemnego charakteru czegoś, zlikwidowanie strat lub krzywd, itp. (Słownik wyrazów obcych PWN).
Rekompensata ma charakter ogólny, jej celem nie jest dotowanie działalności Spółki. Rekompensata otrzymana będzie w związku ze świadczeniem usług publicznych w zakresie rozbudowy, modernizacji, konserwacji i obsługi instalacji monitoringu miejskiego oraz sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu z jednostkami organizacyjnymi Gminy.
Rekompensata nie będzie stanowić wynagrodzenia z tytułu usług wykowywanych na rzecz Gminy. Pomiędzy Spółką a Gminą wprawdzie istnieje stosunek prawny, jednakże w ramach tego stosunku ostatecznymi beneficjentami tych usług będą jednostki organizacyjne Gminy. Powyższa rekompensata nie będzie miała wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.
W związku z powyższym, rekompensata nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z powyższym, rekompensata, którą Spółka otrzymywać będzie od Gminy na pokrycie ujemnego wyniku finansowego netto wynikającego z różnicy poniesionych kosztów i przychodów, nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1, a zatem nie podlega ona opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ad 2
Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczania podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. Dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podstawowe znaczenie ma związek dokowanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. zakupów.
To, że Gmina będzie wypłacać Spółce rekompensatę, niepodlegająca opodatkowaniu VAT, niestanowiącą wynagrodzenia z tytułu usług na rzecz Gminy, a jedynie rekompensatę straty wygenerowanej w wyniku powierzenia Spółce pewnych zadań własnych Gminy, nie powinno mieć wpływu na możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymywanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, jeżeli zostaną spełnione określone warunki. Wyklucza się możliwość odliczenia podatku naliczonego, który nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc pod uwagę, iż Spółka w ramach powierzonego zadania będzie świadczyła usługi nie na rzecz Gminy miejskiej lecz na rzecz jednostek zewnętrznych, usługi które będą w pełni podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, stwierdzamy iż nie ma podstaw do tego aby odmówić spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2a w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5, w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Mając na uwadze, iż w ramach powierzonego przez Gminę Miejską zadania Spółka nie będzie wykonywała czynności, które nie byłyby działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT stwierdzić należy, iż Spółka nie będzie zobowiązana do ustalenia i stosowania proporcji o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej nieuznania czynności polegających na realizacji zadań powierzonych, w zamian za rekompensatę, jako niepodlegających opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług służących wykonaniu zadań powierzonych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatnikiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane.
Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe, itd.).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności dochodu, to nie zmienia faktu, że wykonując czynności będące przedmiotem działalności gospodarczej wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT – bowiem będzie świadczył w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyska jakąkolwiek zapłatę za te usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to owe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych reguł.
W świetle art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. I tak, stosownie do ww. przepisu:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Art. 29a ust. 7 ustawy stanowi, że:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z powyższych przepisów wynika, że – co do zasady – podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania jest należność, niezależnie od jej nazewnictwa, stanowiąca w istocie wynagrodzenie za wykonaną czynność podlegającą opodatkowaniu. Elementem podstawy opodatkowania mogą być również należności mające charakter dopłaty do ceny.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Istotne znaczenie dla ustalenia, czy konkretne dotacje podlegają opodatkowaniu ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Przy czym, w pierwszej kolejności należy ocenić, czy otrzymane kwoty nie stanowią w istocie wynagrodzenia za świadczoną usługę.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednym wspólnikiem i jednocześnie założycielem jest Gmina Miejska dysponująca 100% udziałami w jej kapitale zakładowym. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Planowana jest zmiana umowy wykonawczej na powierzenie Spółce przez Gminę zadań własnych Gminy obejmujących rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę instalacji monitoringu miejskiego oraz sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu Miasta z jednostkami organizacyjnymi Gminy Miejskiej.
W Akcie Założycielskim Spółki (Wykonawcy) wpisano działalność podstawową polegającą na wykonywaniu zadań własnych z zakresu rozbudowy, modernizacji, konserwacji i obsługi instalacji monitoringu miejskiego oraz sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu Miasta z jednostkami organizacyjnymi Gminy.
Koszty i wydatki związane z realizacją Usług Powierzonych zgodnie z założeniami Planu Operacyjnego w całym okresie obowiązywania Umowy, pokrywane będą z przychodów uzyskanych z wykonania Usług Powierzonych. W przypadku, gdy przychody nie pokrywają kosztów realizacji Usługi Powierzonej, Wykonawcy przysługuje Rekompensata.
Wszelkie wpływy uzyskane w związku ze świadczeniem Usług Powierzonych w okresie obowiązywania umowy stanowić będą przychód Wykonawcy i zostaną ujęte przy obliczaniu kwoty rekompensaty. Rekompensata będzie stanowić różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi w związku z realizacją Usług Powierzonych, a dodatnimi wpływami finansowymi i przychodami związanymi z realizacją Usług Powierzonych z uwzględnieniem rozsądnego zysku.
Z tytułu świadczonych usług z zakresu zarządzania zasobem komunalnym, Gmina zobowiązała się do wypłaty w okresach kwartalnych rekompensaty w wysokości niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych w trakcie wywiązywania się z zobowiązań. Wysokość rekompensaty Spółka oblicza na podstawie przepisów wspólnotowych. Na jej podstawie rekompensata nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto wyliczonemu następująco: koszty poniesione w związku z realizacją usługi minus wszystkie dodatnie wpływy minus jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania usługi plus tzw. rozsądny zysk.
Istotą rekompensaty jest pokrycie kosztów działalności z tytułu wykonywania zadań własnych powierzonych Spółce do realizacji w trybie władczym.
Powierzenie zadania użyteczności publicznej nastąpiło w drodze aktu kreującego (najpierw w uchwale rady miejskiej, a następnie w umowie Spółki), w którym w sposób niebudzący wątpliwości został określony cel i przedmiot jej działania jako wykonywania zadania własnego Gminy. W celu doprecyzowania zasad współpracy pomiędzy Spółką a Gminą zostanie zawarta umowa. Umowa doprecyzowuje wzajemne relacje między Gminą a Spółką. Spółka również nie dysponuje uprawnieniami natury cywilistycznej do odstąpienia od realizacji usług, czy też powstrzymania się od świadczenia z przyczyn określonych w Kodeksie cywilnym, nawet w przypadku nieotrzymania rekompensaty.
Z tytułu zawartej umowy Spółka nie będzie osiągała żadnych przychodów. Pobierane od użytkowników opłaty za korzystanie z zasobu będzie stanowił przychód Spółki, a wysokość powyższej rekompensaty nie będzie miała wpływu na wysokość tych opłat.
W ramach przedmiotowej umowy Gmina powierza zadania własne mające w celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy o charakterze usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym obejmujących:
‒z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej: budowę, rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę instalacji monitoringu miejskiego z wyłączeniem urządzeń centrum nadzoru wizyjnego zlokalizowanego w siedzibie Straży Miejskiej.
‒z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych: budowę, rozbudowę, modernizację, konserwację i obsługę sieci światłowodowych łączących siedzibę Urzędu Miasta z jednostkami organizacyjnymi Gminy, w tym zapewnienie dostępu do usług telekomunikacyjnych w obiektach administracyjnych Gminy oraz miejskim jednostkom oświatowym (Usługi Powierzone).
Rekompensata dotyczyć będzie wszystkich zadań, które zostały powierzone w ramach umowy.
Usługi zarządzania zasobem komunalnym oraz usługi powierzone stanowią świadczenie kompleksowe. Z w ramach zarządzania Infrastrukturą stanowiącą mienie komunalne, realizować będzie zadania powierzone w ramach umowy. Rekompensata dotyczyć będzie wyłącznie kosztów związanych z realizacją zadań powierzonych.
Spółka poza realizacją zadań powierzonych będzie świadczyć usługi telekomunikacyjne na rzecz podmiotów zewnętrznych, które wykraczać będą poza zakres umowy. Zarówno przychody, jak i koszty związane z tymi usługami zostaną wyłączone przy obliczaniu rekompensaty.
Rekompensata nie będzie jedyną formą finansowania zadań powierzonych. Zadania powierzone realizowane na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy rozliczających się odrębnie od budżetu Gminy (np. spółki komunalne) opłacane będą bezpośrednio przez te jednostki. Przychody z tego tytułu zostaną ujęte przy obliczaniu rekompensaty.
Rekompensata wypłacana będzie tylko i wyłącznie na realizacje zadań powierzonych objętych umową.
Rekompensata służy pokryciu kosztów utrzymania, funkcjonowania i rozwijania Infrastruktury związanej z wykonaniem usług powierzonych. Brak jest możliwości realizacji zadań bez wypłaty rekompensaty.
Ostateczna Wysokość Rekompensaty za dany Okres Rozliczeniowy należnej Wykonawcy z tytułu Usług Powierzonych ustalona zostanie w Rocznym Rozliczeniu Rekompensaty na podstawie rzeczywistych kosztów netto poniesionych przez Wykonawcę przy uwzględnieniu Rozsądnego Zysku.
Usługi powierzone do których wypłacana jest rekompensata nie są rentowne dla spółki. Rekompensata będzie tak skalkulowana aby pokryć koszty zadań powierzonych plus rozsądny zysk.
Faktury nabycia towarów i usług wystawiane będą na Z.
Nabywane przez Spółkę towary i usługi celem realizacji usług powierzonych będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nabywane przez Spółkę towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do działalności gospodarczej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności kwestii uznania rekompensaty przysługującej z tytułu realizacji zadań powierzonych jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
W tym miejscu należy zaznaczyć, że na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać może dostawa towarów lub świadczenie usług, a nie otrzymywana w zamian za świadczenie zapłata (rekompensata).
Tym samym, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy opisana we wniosku rekompensata będzie wynagrodzeniem z tytułu opodatkowanego podatkiem VAT odpłatnego świadczenia usług.
Jak wcześniej wskazano, jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, to świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast jeśli związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub świadczeniem usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność za czynność niepodlegającą podatkowi VAT.
Jednym słowem, usługa, za którą przysługuje dotacja, podlega opodatkowaniu jeżeli dotacja ta ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację i w takiej sytuacji przyjmuje się, że stanowi ona składnik tej ceny.
Odnosząc zatem przedstawiony opis sprawy do powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawcę rekompensata z tytułu świadczenia zadań powierzonych – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca – stanowi dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Należy bowiem zauważyć, że otrzymywana przez Spółkę rekompensata (w sytuacji osiągnięcia ujemnego wyniku finansowego) nie zostanie przeznaczona na ogólną działalność Spółki, tylko na określone działanie, tj. realizację zadań powierzonych.
Z tytułu realizacji tych usług Wnioskodawca pobierał będzie opłaty za korzystanie z zasobu, które stanowić będą przychód Spółki.
Jak wskazał Wnioskodawca, poza zadaniami powierzonymi świadczy on też inne usługi nieobjęte przedmiotową umową. Natomiast otrzymywana rekompensata nie może być przeznaczona na inny cel niż realizacja zadań powierzonych.
Zatem, otrzymywaną przez Wnioskodawcę rekompensatę można powiązać wprost z konkretnym świadczeniem, tj. realizacją zadań powierzonych.
Rekompensata nie stanowi – w ocenie Wnioskodawcy – dopłaty do ceny świadczonych usług, jednakże należy stwierdzić, że z ekonomicznego punktu widzenia (w sytuacji ujemnego wyniku finansowego) Zainteresowany nie byłby w stanie świadczyć usług wykonywanych w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie zadań powierzonych, gdyby nie otrzymywana rekompensata.
Ponadto z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że powołana przez Gminę Spółka prowadzi przecież działalność gospodarczą – działalność opodatkowaną VAT. Jak sam stwierdził Zainteresowany, bez wypłaty rekompensaty brak jest możliwości realizacji zadań powierzonych.
Otrzymywana kwota rekompensaty będzie miała zatem bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę i na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, stanowić będzie podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zapłatą za świadczone przez Wnioskodawcę usługi będzie więc również otrzymywana rekompensata, stanowiąca dopłatę do ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Podsumowując, realizacja przez Wnioskodawcę zadań powierzonych, w zamian za które otrzymywał będzie rekompensatę, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać jako nieprawidłowe.
W dalszej kolejności wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań powierzonych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury nabycia towarów i usług w ramach realizacji zadań powierzonych będą wystawiane na Spółkę. Nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji zadań powierzonych towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nabywane przez Zainteresowanego w ramach całej prowadzonej działalności towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej.
Podsumowując, zasadne będzie odliczanie przez Wnioskodawcę w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań powierzonych. Zainteresowany będzie uprawniony do odliczenia pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem stanowisko Zainteresowanego w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że nabywane przez Spółkę towary i usługi celem realizacji usług powierzonych będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).