Temat interpretacji
Obowiązek ewidencjonowania od 1 lipca 2020 r. sprzedaży usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu, za pomocą kas on-line oraz prawo do skorzystania z ulgi na wymianę kasy podstawowej i kas rezerwowych na kasy on-line.
Na podstawie art.
13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19
sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data
wpływu 12 listopada 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z
dnia 29 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.514.2020.1.ISK
(doręczone Stronie w dniu 2 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji
indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów
i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania od 1 lipca 2020 r.
sprzedaży usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie
kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu, za pomocą kas on-line
oraz prawa do skorzystania z ulgi na wymianę kasy podstawowej i kas
rezerwowych na kasy on-line - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 29 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.514.2020.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 2 listopada 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania od 1 lipca 2020 r. sprzedaży usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu, za pomocą kas on-line oraz prawa do skorzystania z ulgi na wymianę kasy podstawowej i kas rezerwowych na kasy on-line.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury pod numerem 1 z dnia 1 kwietnia 1993 r. prowadzonego przez Gminę ... posiadającą osobowość prawną uzyskaną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Głównym celem jednostki jest prowadzenie działalności kulturalnej. Jednakże Wnioskodawca ma w swoim statucie także zapisy odnośnie zaspokajania potrzeb w zakresie szeroko pojętej kultury fizycznej (m.in. organizowanie rekreacji ruchowej w tym kształtowanie aktywnego wypoczynku poprzez działania z zakresu kultury fizycznej). W związku z powyższym, oferuje zajęcia sportowe i rekreacyjne.
Wnioskodawca nie jest jednak typowym obiektem takim jak siłownia czy klub fitness, w których wstęp upoważnia do korzystania z urządzeń i przyrządów znajdujących się w obiekcie. Osoby korzystające z zajęć fitness czy z zajęć z boksu, oferowanych przez Wnioskodawcę, nie wykonują ich samodzielnie, według własnego uznania i nie korzystają z bazy sprzętowej, tylko wykonują ćwiczenia ruchowe pod nadzorem instruktora przy pomocy własnych przyrządów lub urządzeń będących własnością instruktora. Opłaty, których dokonują uczestnicy zajęć by móc z nich skorzystać, są rejestrowane na podstawowej kasie fiskalnej (z elektronicznym zapisem kopii). Wnioskodawca posiada jeszcze 2 sztuki przenośnych kas rezerwowych.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) wskazano, że w przypadku usług wstępu na zajęcia sportowe i rekreacyjne w postaci zajęć fitness lub zajęć z boksu, Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.
Wnioskodawca wymieniając kasę podstawową oraz kasę rezerwową na kasę on-line rozpocznie ewidencję sprzedaży na tych kasach on-line najpóźniej w terminie do 1 lipca 2021 r. - wymienione kasy na kasy on-line będą gotowe do pracy w dniu 1 lipca 2021 roku (zakupione, opłacone i zafiskalizowane).
Wnioskodawca wymieniając kasę podstawową na kasę on-line rozpocznie ewidencję sprzedaży na tej kasie on-line najpóźniej w terminie do 1 lipca 2021 r. Zakup podstawowej kasy on-line (a tym samym ewidencja sprzedaży na tej kasie) może nastąpić jeszcze w roku 2020 z uwagi na fakt zapełnienia pamięci dotychczas użytkowanej kasy fiskalnej (z elektronicznym zapisem kopii).
Zakup i fiskalizacja rezerwowej kasy on-line nastąpi przed dniem 1 lipca 2021 roku. Kasa ta będzie gotowa do pracy w dniu obowiązkowego rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Wnioskodawca w odniesieniu do każdej stosowanej jako kasa podstawowa lub rezerwowa zakupionej kasy on-line będzie w posiadaniu faktury potwierdzającej zakup tej kasy oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup (nie jest to wynajem czy leasing).
Zakup podstawowej kasy on-line ma nastąpić przed dniem obowiązkowego terminu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line, tj. jeszcze w 2020 roku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy opłaty wnoszone przez uczestników zajęć fitness czy zajęć z boksu prowadzonych przez instruktorów, zatrudnionych przez Wnioskodawcę, należą do usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu i tym samym podlegają z dniem 1 lipca 2021 r ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej on-line? Wątpliwości Wnioskodawcy budzi przede wszystkim pojęcie wyłącznie w zakresie wstępu. Czy wstęp w tym przypadku należy rozumieć jedynie jako upoważnienie do korzystania z urządzeń i przyrządów znajdujących się w obiekcie, co jest typowe dla siłowni czy klubów fitness, czy również branie udziału w zajęciach służących poprawie kondycji fizycznej z udziałem instruktora?
- czy również należy wymienić je na kasy on-line?
- czy za wymianę kasy rezerwowej na on-line także należy się zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line (Wnioskodawca dodał, że ulga ta nie przysługiwała przy pierwotnym zakupie kasy rezerwowej)?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1
Zdaniem Wnioskującego, oferowane usługi dotyczące zajęć fitness czy zajęć z boksu należą do usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i Wnioskodawca jest zobowiązane z dniem 1 lipca 2021 roku do rejestracji sprzedaży tych usług przy zastosowaniu kasy fiskalnej on-line (art. 145b ust. 1 pkt 3 litera f, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia 2020); § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f i § 1 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 poz. 1059)). Wstęp, to nie tylko możliwość wejścia gdzieś, ale i prawo uczestniczenia w czymś, co w przypadku Wnioskodawcy oznacza uczestnictwo w zajęciach z fitnessu czy z boksu pod kierownictwem instruktora.
Ad 2
Zdaniem
Wnioskującego, Wnioskodawca jest uprawnione do skorzystania ze zwrotu
kwoty wydanej na zakup podstawowej kasy rejestrującej (art. 145b ust. 3
pkt 3 i art. 111 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia
2020 r.), ponieważ jest podatnikiem z branży objętej obowiązkiem
stosowania kas on-line na mocy przepisu art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f
ustawy o VAT (zm. § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f i § 1 ust. 2 pkt 2)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 10 czerwca 2020 r. w sprawie
przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu
kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, (Dz.
U. z 2020, poz. 1059). Kasa (podstawowa) zostanie zakupiona jeszcze w
2020 roku tj. przed obowiązkowym dniem rozpoczęcia ewidencji sprzedaży
przy zastosowaniu kasy on-line (przed 1 lipca 2021 roku) (art. 111 ust.
4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia 2020 r.) i fakt, iż
przyśpieszony zakup kasy (bo jeszcze w 2020 roku) spowodowany zostanie
zapełnieniem pamięci fiskalnej dotychczas używanego urządzenia, nie
będzie miał w tym przypadku znaczenia (co do uzyskania zwrotu kwoty
wydanej na zakup kasy on-line)
.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, wniosek w sprawie zwrotu kwoty wydanej na zakup podstawowej kasy rejestrującej on-line można złożyć tylko w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej (§ 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. 2019, poz. 820)).
Ad 4
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie on-line usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu, to w przypadku kas rejestrujących rezerwowych:
- jeśli na kasie rejestrującej rezerwowej będzie prowadzona taka ewidencja sprzedaży, wówczas kasa ta musi być wymieniona na kasę on-line; w przypadku braku rejestracji usług tego typu - nie jest konieczna wymiana takiej kasy na kasę on-line (art. 145b ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia 2020);
- w przypadku wymiany kasy rejestrującej rezerwowej na kasę rejestrującą rezerwową on-line, również będzie przysługiwał Wnioskodawcy zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, w związku z tym, iż Wnioskodawca będzie podatnikiem z branży objętej obowiązkiem stosowania kas on-line (art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia 2020); § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f i § 1 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, (Dz.U. z 2020 poz. 1059)).
Zakup tej kasy (podobnie jak kasy podstawowej), zapłata w całości za zakup oraz jej fiskalizacja muszą jednak nastąpić odpowiednio wcześniej tj. przed obowiązkowym dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży (przed 1 lipca 2021 r.), (art. 145b ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 z 23 stycznia 2020). Zdaniem Wnioskodawcy, dużo wcześniejszy zakup i fiskalizacja rezerwowej kasy rejestrującej on-line np. na początku 2021 roku, nie stoi na przeszkodzie by skorzystać ze zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy on-line. Warunkiem jest jednak posiadanie kopii raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej rezerwowej on-line potwierdzającej prowadzenie ewidencji sprzedaży, którą dołącza się do wniosku o zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line (§ 4 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. 2019, poz. 820)). Wniosek, o którym mowa wyżej, składa się w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line (§ 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. 2019, poz. 820)). Zdaniem wnioskodawcy, kopia raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej rezerwowej on-line, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży, którą dołącza się do wniosku o zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line, nie musi koniecznie dotyczyć miesiąca lipca 2021 roku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 675), zwana dalej ustawą zmieniającą, wprowadzająca zmiany w zakresie przepisów dotyczących kas rejestrujących.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
W myśl art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących.
Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 3a pkt 4, stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy rejestrującej i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas (art. 111 ust. 3aa ustawy).
Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących (art. 111 ust. 6b ustawy).
Wskazać należy, że ustawa zmieniająca, zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Pojęcie kasa fiskalna on-line zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816 z późn. zm.), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Stosownie do art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Obowiązek wymiany kas rejestrujących na kasy on-line w określonych branżach został przedstawiony w art. 145b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
- do dnia 31 grudnia 2019
r. do:
- świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
- sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
- do dnia 30 czerwca 2020 r. do:
- świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
- sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
- do dnia 31 grudnia 2020 r.
do świadczenia usług:
- fryzjerskich,
- kosmetycznych i kosmetologicznych,
- budowlanych,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
- prawniczych,
- związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu.
Stosownie do art. 145b ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
W myśl art. 145b ust. 3 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:
- 1 stycznia 2020 r. dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
- 1 lipca 2020 r. dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
- 1 stycznia 2021 r. dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 145a ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
Z powyższego wynika, że w przypadku podatników prowadzących działalność w innych obszarach niż określone w art. 145b ust. 1 ustawy, ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych tradycyjnych kas fiskalnych. Wprowadzono jednak zapis, zgodnie z którym w kasach rejestrujących z papierowym zapisem kopii nie będzie wymieniana pamięć fiskalna. Oznacza to, że dla takich kas wraz z zapełnieniem pamięci fiskalnej kasy konieczna będzie ich wymiana. W okresie do 31 grudnia 2022 r. kasę z papierowym zapisem kopii będzie można wymienić na kasę z elektronicznym zapisem kopii lub na kasę on-line, po tym okresie natomiast już tylko na kasę on-line.
Zgodnie z art. 145b ust. 5 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.
W tym miejscu należy wskazać, że w dniu 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1059).
Na podstawie § 1 ww. rozporządzenia, przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:
- do dnia 31 grudnia 2020 r. - do:
- świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
- sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
- do dnia 30 czerwca 2021 r.
- do świadczenia usług:
- fryzjerskich,
- kosmetycznych i kosmetologicznych,
- budowlanych,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
- prawniczych,
- związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.
Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:
- na dzień 1 stycznia 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
- na dzień 1 lipca 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Tym samym, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 oraz art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas on-line od 1 stycznia 2021 r., a podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas on-line od 1 lipca 2021 r., a zatem są zobowiązani do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy on-line do tego terminu.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę ... posiadającą osobowość prawną uzyskaną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Głównym celem jednostki jest prowadzenie działalności kulturalnej. Jednakże Wnioskodawca ma w swoim statucie także zapisy odnoście zaspokajania potrzeb w zakresie szeroko pojętej kultury fizycznej (m.in. organizowanie rekreacji ruchowej w tym kształtowanie aktywnego wypoczynku poprzez działania z zakresu kultury fizycznej). W związku z powyższym, oferuje zajęcia sportowe i rekreacyjne.
Wnioskodawca nie jest jednak typowym obiektem takim jak siłownia czy klub fitness, w których wstęp upoważnia do korzystania z urządzeń i przyrządów znajdujących się w obiekcie. Osoby korzystające z zajęć fitness czy z zajęć z boksu, oferowanych przez Wnioskodawcę, nie wykonują ich samodzielnie, według własnego uznania i nie korzystają z bazy sprzętowej, tylko wykonują ćwiczenia ruchowe pod nadzorem instruktora przy pomocy własnych przyrządów lub urządzeń będących własnością instruktora. Opłaty, których dokonują uczestnicy zajęć by móc z nich skorzystać, są rejestrowane na podstawowej kasie fiskalnej (z elektronicznym zapisem kopii). Wnioskodawca posiada jeszcze 2 sztuki przenośnych kas rezerwowych.
W przypadku usług wstępu na zajęcia sportowe i rekreacyjne w postaci zajęć fitness lub zajęć z boksu, Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.
Wnioskodawca wymieniając kasę podstawową oraz kasę rezerwową na kasę on-line rozpocznie ewidencję sprzedaży na tych kasach on-line najpóźniej w terminie do 1 lipca 2021 r. - wymienione kasy na kasy on-line będą gotowe do pracy w dniu 1 lipca 2021 roku (zakupione, opłacone i zafiskalizowane).
Wnioskodawca wymieniając kasę podstawową na kasę on-line rozpocznie ewidencję sprzedaży na tej kasie on-line najpóźniej w terminie do 1 lipca 2021 r. Zakup podstawowej kasy on-line (a tym samym ewidencja sprzedaży na tej kasie) może nastąpić jeszcze w roku 2020 z uwagi na fakt zapełnienia pamięci dotychczas użytkowanej kasy fiskalnej (z elektronicznym zapisem kopii).
Zakup i fiskalizacja rezerwowej kasy on-line nastąpi przed dniem 1 lipca 2021 roku. Kasa ta będzie gotowa do pracy w dniu obowiązkowego rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Wnioskodawca w odniesieniu do każdej stosowanej jako kasa podstawowa lub rezerwowa zakupionej kasy on-line będzie w posiadaniu faktury potwierdzającej zakup tej kasy oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup (nie będzie to wynajem czy leasing).
Ad 1
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy fiskalnej on-line od 1 lipca 2021 r. w odniesieniu m.in. do świadczonych usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.
Z uwagi na brak w ustawie VAT definicji pojęcia wstęp należy w tym celu sięgnąć do wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego, definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Zatem pod pojęciem wstępu należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to opłata startowa, jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu ww. przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej możliwość tańczenia, na imprezę sportową możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.
Tym samym pojęcia wstępu nie należy ograniczać jedynie do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu (tak jak np. wstęp na siłownię, czy do parku rozrywki).
Sformułowanie wyłącznie w zakresie wstępu należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi dodatkowe świadczone np. przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie mogą zostać uznane za usługi w zakresie wstępu.
Tym samym mając na uwadze powyższe regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy w przypadku usług wstępu na zajęcia sportowe i rekreacyjne w postaci zajęć fitness lub zajęć z boksu, Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, to stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, to będzie zobowiązany do wymiany kas, na których ewidencjonowana jest sprzedaż tych usług na kasy on-line oraz rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą tych kas usług wstępu do obiektu, na terenie którego realizowane są zajęcia służące poprawie kondycji fizycznej od 1 lipca 2021 r.
Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług w danym obiekcie służących poprawie kondycji fizycznej opłaty są pobierane za wstęp na zajęcia z instruktorem czy wyłącznie upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów znajdujących się w obiekcie służących poprawie kondycji fizycznej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ad 2 - 4
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa i terminu do skorzystania z ulgi w związku z wymianą obecnie użytkowanych kas podstawowych i rezerwowych na kasy on-line.
Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
Natomiast mając na uwadze art. 111 ust. 6b i 6c ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:
- niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
- niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.
Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:
- powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
- nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży - mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Stosownie do art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 lipca 2021 r. - dla podatników, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy.
Odnosząc się do możliwości skorzystania z prawa do ulgi w przypadku zakupu kasy on-line należy wskazać, że sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących on-line określa obowiązujące od 1 maja 2019 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), zwanego dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy zwanej dalej kwotą wydaną na zakup, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:
- rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
- posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.
Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.
W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej rachunkiem, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).
Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:
- podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
- podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
- podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.
Ulga na zakup kasy, przysługuje w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.
W tym miejscu należy wskazać, że ulga na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników.
Podkreślić należy, że przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie ulgi poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej on-line. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na niej prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz będzie posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy on-line i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do zwrotu ulgi na zakup kas rejestrujących on-line.
Odnosząc powyższe przepisy do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro - jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 - Wnioskodawca świadcząc usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej w zakresie wstępu jest podmiotem zobowiązanym do wymiany dotychczas stosowanych kas na kasy on-line, oraz jak wskazano w opisie sprawy Wnioskodawca wymieniając kasę podstawową oraz kasę rezerwową na kasę on-line rozpocznie ewidencję sprzedaży na tych kasach on-line najpóźniej w terminie do 1 lipca 2021 r., przy czym w odniesieniu do każdej stosowanej jako kasa podstawowa lub rezerwowa zakupionej kasy on-line będzie w posiadaniu faktury potwierdzającej zakup tej kasy oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup, to będzie mu przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi na zakup tych kas on-line. Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży na tej kasie.
Powyższe dotyczy również sytuacji gdy Wnioskodawca dokona ww. wymiany kas na kasy on-line w 2020 r. czyli przed dniem 1 lipca 2021 r. zatem po spełnieniu przez Wnioskodawcę ww. warunków będzie On mógł skorzystać z odliczenia ulgi za zakup kas rejestrujących on-line już w deklaracjach składanych za okresy, w których faktycznie rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach.
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 2-4 należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej