Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości gruntowej - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.141.2020.1.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.141.2020.1.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości gruntowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (NIP: ()) nabyła aktem notarialnym () z dnia 14 czerwca 2011 r. własność nieruchomości gruntowej położonej we wsi (), Gmina (), ul. (), o powierzchni 1262 m2 stanowiącej niezabudowaną działkę numer (), dla której prowadzona jest księga wieczysta nr () przez Sąd Rejonowy w () Wydział Ksiąg Wieczystych.

Zgodnie z ww. aktem notarialnym oraz posiadaną opinią szacunkową określającą wartość ww. nieruchomości gruntowej sporządzoną przez Pana () i () z dnia 1 sierpnia 2017 r. nieruchomość jest usytuowana na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą () Rady Miejskiej w () z dnia 17 grudnia 2008 r. Teren tego obszaru oznaczony jest w planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 9MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i usługi, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca i bliźniacza z dopuszczeniem realizacji wbudowanych w budynki mieszkalne lokali usługowych oraz realizacji wolnostojących obiektów usługowych. Warto podkreślić, iż z rysunku zagospodarowania przestrzennego wynika, że fragment działki to teren w pasie drogowym oznaczony na rysunku symbolem 1 KDZ.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w () będzie dokonywał egzekucji pieniężnej przeciwko sp. z o.o. w postaci sprzedaży nieruchomości dłużnej spółki położonej w (), gmina (), ul. (), numer działki (), dla której prowadzona jest księga wieczysta nr () przez Sąd Rejonowy () Wydział Ksiąg Wieczystych. Transakcja sprzedaży działki nr () jeszcze nie miała miejsca, jest planowana. Według danych dostępnych w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr KRS () na dzień dzisiejszy sp. z o.o. nadal istnieje, nie została wykreślona z KRS. W dziale VI odpisu z KRS jest wzmianka o otwarciu likwidacji spółki.

Ponadto, na dzień dzisiejszy sp. z o.o. nie jest zarejestrowana do podatku VAT.

Zgodnie z pismem nr () z dnia 16 lipca 2019 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w () została wykreślona z rejestru podatku VAT dnia 7 października 2014 r., a transakcja sprzedaży przedmiotowej działki nr () zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 14 czerwca 2001 r. () nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od tej transakcji.

Nadto, Naczelnik Urzędu Skarbowego w () pismem nr () z dnia 2 sierpnia 2019 r. poinformował, iż zbywca nieruchomości kupionej przez dłużną spółkę Pan () złożył oświadczenie w ramach czynności analitycznych organu podatkowego, że transakcja sprzedaży nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Komornik nie jest w posiadaniu informacji, czy działka () w całym okresie posiadania była wykorzystywana przez sp. z o.o. wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jak również Komornik nie jest w posiadaniu informacji, czy z tytułu sprzedaży aktem notarialnym () z dnia 14 czerwca 2011 r. własność nieruchomości gruntowej była wystawiana faktura VAT oraz czy spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Komornik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla nabywcy oraz zbywcy nieruchomości w dniu 14 czerwca 2011r. nie uzyskując od organów podatkowych odpowiedzi w tym zakresie.

Również likwidator spółki z o.o. z uwagi na brak kontaktu z jedynym wspólnikiem spółki mimo podjętych działań nie był w posiadaniu jakiejkolwiek dokumentacji księgowej.

Natomiast od dłużnej spółki z o.o. Komornik nie uzyskał żadnych informacji ze względu na brak kontaktu. Komornik posiada udokumentowane działania, które nie doprowadziły na skutek braku możliwości kontaktu ze spółką do uzyskania ww. niezbędnych informacji do oceny czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy posiadane przez Komornika informacje pozwalają na ustalenie, czy sprzedaż niezabudowanej nieruchomości dłużnej spółki z o.o. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w jakiej wysokości (stawce) lub będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

  • Jeśli posiadane informacje przez Komornika nie pozwalają na ustalenie powyższego to, czy sprzedaż niezabudowanej nieruchomości dłużnej spółki z o.o. będzie podlegała opodatkowaniu ze względu na art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

    Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nieruchomość gruntowa jest terenem niezabudowanym.

    Nieruchomość ta usytuowana jest na terenie, dla którego obowiązuje uchwała nr () Rady Miejskiej w () z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi () w gminie ().

    Według aktu notarialnego zakupu () z dnia 14 czerwca 2011 r. oraz opinii szacunkowej określającej wartość analizowanej nieruchomości gruntowej teren obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość niezabudowana w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczony jest symbolem 9MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i usługi, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca i bliźniacza z dopuszczeniem realizacji wbudowanych w budynki mieszkalne lokali usługowych oraz realizacji wolnostojących obiektów usługowych. Warto podkreślić, iż z rysunku zagospodarowania przestrzennego wynika, że fragment działki to teren w pasie drogowym oznaczony na rysunku symbolem 1 KDZ.

    W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy nieruchomość gruntowa niezabudowana położona we wsi (), gmina (), o powierzchni 1262 m2 stanowiąca niezabudowaną działkę numer (), dla której prowadzona jest księga wieczysta nr () przez Sąd Rejonowy w () Wydział Ksiąg Wieczystych jest terenem budowlanym pod zabudowę mieszkaniową, oznaczony symbolem 9MN/U w planie zagospodarowania przestrzennego. W ocenie wnioskodawcy fragment terenu pod pas drogowy nie ma znaczenia bowiem działka jest terenem pod zabudowę (ale również fragment pod pas drogowy również jest fragmentem pod zabudowę - drogi), stąd sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%.

    Komornik nie znajduje uzasadnienia dla zastosowania zwolnienia od podatku. Nawet jeśli posiadane i szeroko opisane informacje w części G wniosku przez Komornika nie są wystarczające do ustalenia czy transakcja sprzedaży nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu, czy nie to zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług bowiem od dłużnej spółki z o.o. Komornik nie uzyskał żadnych informacji ze względu na brak kontaktu - Komornik posiada udokumentowane działania, które nie doprowadziły na skutek braku możliwości kontaktu ze spółką do uzyskania niezbędnych informacji do ustalenia zastosowania zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości gruntowej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

    Zgodnie z art. 18 ustawy, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

    Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

    Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

    Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

    I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

    Stosownie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jednocześnie, w myśl art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 910a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

    Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że sp. z o.o. nabyła aktem notarialnym z dnia 14 czerwca 2011 r. własność nieruchomości gruntowej stanowiącej niezabudowaną działkę numer (). Zgodnie z aktem notarialnym oraz posiadaną opinią szacunkową nieruchomość jest usytuowana na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Teren tego obszaru oznaczony jest w planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 9MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i usługi, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca i bliźniacza z dopuszczeniem realizacji wbudowanych w budynki mieszkalne lokali usługowych oraz realizacji wolnostojących obiektów usługowych. Z rysunku zagospodarowania przestrzennego wynika, że fragment działki to teren w pasie drogowym oznaczony na rysunku symbolem 1 KDZ. Wnioskodawca będzie dokonywał egzekucji pieniężnej przeciwko sp. z o.o. w postaci sprzedaży nieruchomości dłużnej spółki. Transakcja sprzedaży działki nr () jeszcze nie miała miejsca, jest planowana. Transakcja sprzedaży przedmiotowej działki nr () zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 14 czerwca 2001 r. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od tej transakcji.

    Wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy sprzedaż nieruchomości (niezbudowanej działki nr ()) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku, czy też sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

    Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowane są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

    W analizowanej sprawie, jak wskazano we wniosku, nieruchomość jest usytuowana na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Teren tego obszaru oznaczony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 9MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i usługi, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca i bliźniacza z dopuszczeniem realizacji wbudowanych w budynki mieszkalne lokali usługowych oraz realizacji wolnostojących obiektów usługowych. Tym samym przedmiotowa nieruchomość (niezbudowana działka nr ()) spełnia definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

    Zatem skoro w analizowanej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

    Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

    Jednym z warunków zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) towarów, będących przedmiotem dostawy.

    Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Oznacza to, że towary te muszą zostać wykorzystane choć jeden raz na cele takiej działalności. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może skorzystać dostawa towarów handlowych oraz takich towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane, choć zostały zakupione w takim celu. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

    Z uwagi na powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

    1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
    2. brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

    Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

    W niniejszej sprawie dłużna spółka aktem notarialnym z dnia 14 czerwca 2011 r. nabyła własność nieruchomości gruntowej (niezabudowanej działki (). Jak wynika z wniosku, transakcja sprzedaży przedmiotowej działki nr () nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od tej transakcji). W analizowanym przypadku nie został zatem spełniony pierwszy warunek umożliwiający zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. warunek dotyczący braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości gruntowej (niezabudowanej działki nr ()). W przedmiotowej sprawie nie można mówić, że spółce dłużnej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości lub, że takie prawo jej nie przysługiwało z uwagi na brak takiego podatku. Nie można bowiem uznać, że skoro dany podatek w momencie nabycia nie wystąpił (transakcja sprzedaży działki niezabudowanej nr () nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), to spółce dłużnej nie przysługiwało prawo do jego odliczenia. Zatem w analizowanym przypadku zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 nie znajduje zastosowania. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie sprzedaż nieruchomości gruntowej (niezbudowanej działki nr ()) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Jednocześnie wskazać należy, że z uwagi na rozstrzygnięcie w niniejszej interpretacji, czy sprzedaż nieruchomości (niezbudowanej działki nr ()) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku, czy też sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie informacji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, nie udziela się odpowiedzi na zapytanie dotyczące zastosowania w analizowanym przypadku art. 43 ust. 21 ustawy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.).

    Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej