Temat interpretacji
Brak wyłączenia z opodatkowania opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit oraz wyżywienie dzieci w przedszkolu, wyżywienia pracowników pedagogicznych przedszkola (nauczycieli), żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach, opłaty za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania:
- opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit oraz wyżywienie dzieci w przedszkolu, wyżywienia pracowników pedagogicznych przedszkola (nauczycieli),
- żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach,
- opłaty za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji
-jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania:
- opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit oraz wyżywienie dzieci w przedszkolu, wyżywienia pracowników pedagogicznych przedszkola (nauczycieli),
- żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach,
- opłaty za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, będąca organem władzy publicznej realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.).
Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi i obecnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym w sposób skonsolidowany. W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują jednostki budżetowe, które realizują w imieniu i na rzecz Gminy jej zadania własne. Są to m.in. jednostki oświatowe szkoły (dalej: szkoły), w skład których wchodzą oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych (dalej: oddziały) oraz przedszkola.
Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z póżn. zm.; dalej: ustawa Prawo oświatowe), zakładanie i prowadzenie szkół podstawowych, przedszkoli należy do zadań własnych gmin.
Szkoły, poza zapewnieniem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 Prawo oświatowe, dokonują (w imieniu Gminy) innych, związanych ściśle z ww. czynnościami świadczeń, za które pobierane są opłaty.
Wniosek dotyczy wyżywienia dzieci oraz personelu w przedszkolach i stołówkach szkolnych oraz opłat za duplikaty wydanych świadectw i legitymacji.
Żywienie dzieci w przedszkolach w myśl art. 52 ust. 15 o finansowaniu zadań oświatowych Gmina traktuje jako niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, które nie stanowią podstawy opodatkowania. Gmina wystawia rachunki, które nie są ujmowane w deklaracji VAT-7.
Żywienie dzieci w szkołach oraz żywienie personelu pedagogicznego w szkołach oraz przedszkolach Gmina traktuje jako należności cywilnoprawne, Gmina wystawia faktury ze stawką zwolnione, które są ujmowane w deklaracji VAT-7.
Opłatę za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji Gmina ujmuje w deklaracji VAT-7 wystawiając fakturę ze stawką zwolnioną.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy opłaty dotyczące opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit oraz wyżywienie w przedszkolu, a także opłaty dotyczące wyżywienia pracowników pedagogicznych przedszkola (nauczycieli), stanowiące w myśl art. 52 ust. 15 o finansowaniu zadań oświatowych niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, stanowią podstawę opodatkowania świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Żywienie dzieci w przedszkolach w myśl art. 52 ust 15 o finansowaniu zadań oświatowych Gmina traktuje jako niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno prawnym, które nie stanowią podstawy opodatkowania, wg stanowiska Gminy opłaty z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu.
W odniesieniu do opłat za żywienie świadczone przez stołówkę przedszkolną dla pracowników pedagogicznych przedszkola należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi polegające na ich żywieniu. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej przedszkola w tym zakresie. Gmina uważa, że usługi te powinny być traktowane jako wykonywane w ramach działalności publicznoprawnej, a nie cywilnoprawnej i w konsekwencji nie powinny podlegać opodatkowaniu, (poza VAT).
Zgodnie z art. 106 ust. 1 prawa oświatowego w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, szkoła może zorganizować stołówkę szkolną, co kwalifikuje się do czynności wykonywanych w ramach edukacji publicznej. Żywienie dzieci w czasie pobytu w szkole i przedszkolu jest niezbędne dla ich prawidłowej edukacji i tym samym ma charakter pomocniczy do usług edukacyjnych. Wysokość opłat za wyżywienie zarówno w szkołach jak i w przedszkolach ustalane są na tych samych zasadach. Dyrektor placówki ustala wysokość opłaty w porozumieniu z organem prowadzącym. Ustalona opłata zgodnie z obowiązującymi zasadami może odpowiadać co najwyżej zwrotowi kosztów surowca tzw. kosztu wsadu do kotła. To, że wydawanie posiłków jest odpłatne, nie świadczy o prowadzeniu w tym zakresie działalności gospodarczej. Wysokość opłat za posiłki nie ma bowiem charakteru komercyjnego. Szkoła publiczna pobiera opłaty za wyżywienie i przekazuje jako zrealizowany dochód budżetowy do organu nadrzędnego (poza VAT).
Z posiłków oferowanych w stołówkach szkolnych korzystają poza uczniami także nauczyciele. Uważamy, że zapewnienie wyżywienia nauczycielom należy ściśle uznać za świadczenie związane z opieką nad dziećmi i młodzieżą. Gmina, w tym przypadku wykonuje zadania własne, nie działa więc w charakterze podatnika VAT, ww. opłaty nie powinny podlegać opodatkowaniu (poza VAT).
Jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, realizujące usługi w zakresie kształcenia i wychowania zobowiązane są przepisami prawa wykonać określone czynności, tj. wydać duplikat legitymacji szkolnej, bądź duplikat świadectwa. Ww. czynności są ściśle związane z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę za pośrednictwem placówki oświatowej. Dokumenty, o których mowa, zgodnie z ustawą o systemie oświaty są dokumentami urzędowymi. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz art. 13 ust. 1 dyrektywy wynika, iż podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w odniesieniu do tych transakcji, w których występują jako organy władzy publicznej, a co się z tym wiąże, ich działalność w danej sferze nie powinna podlegać VAT. Ponadto, pobierając opłaty Gmina nie osiąga zysku, a wysokość opłaty jest ustalona w odrębnych przepisach. Gmina uważa, że ww. opłaty nie powinny podlegać opodatkowaniu (poza VAT).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Z art. 8 ust. 1 ustawy wynika natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Konieczność spełniania dwóch warunków wyłączających organy publiczne z opodatkowania VAT (wykonywanie czynności przez organ podlegający prawu publicznemu oraz wykonywanie danej czynności przez podmiot działający w charakterze organu publicznego w odniesieniu do tej czynności) była wielokrotnie podkreślana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jak stwierdził TSUE w orzeczeniu w sprawie C-4/89 Comune di Carpaneto Piascentino i inni a Ufficio provinciale imposta sul valore aggiunto di Piacenza art. 4(5) VI Dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby czynności wykonywane przez organy publiczne w rozumieniu tego przepisu stanowiły czynności wykonywane przez organy prawa publicznego podlegające szczególnym zasadom prawnym mającym do nich zastosowanie. Drugi akapit tej regulacji należy natomiast interpretować w taki sposób, aby Państwa Członkowskie zobowiązane były zapewnić, by organy prawa publicznego traktowane były jak podatnicy w związku z czynnościami wykonywanymi w charakterze organów publicznych w przypadku, gdy czynności te mogą być również podejmowane w ramach działalności konkurencyjnych przez przedsiębiorców prywatnych, jeśli traktowanie tych organów jako podmiotów nieposiadających statusu podatnika mogłoby prowadzić do istotnego naruszenia zasad konkurencji.
Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane.
Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, o czym stanowi art. 6 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).
Skoro jak wskazują powołane przepisy jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że spełniają zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy definicję podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników tego podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują jednostki budżetowe, które realizują w imieniu i na rzecz Gminy jej zadania własne. Są to m.in. jednostki oświatowe szkoły, w skład których wchodzą oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz przedszkola. Szkoły, poza zapewnieniem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 Prawo oświatowe, dokonują w imieniu Gminy innych, związanych ściśle z ww. czynnościami świadczeń, za które pobierane są opłaty.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania usług polegających na opiece nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit, wyżywieniu dzieci oraz pracowników pedagogicznych w przedszkolach i publicznych szkołach oraz opłat za duplikaty wydanych świadectw i legitymacji.
Celem rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy należy przywołać przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Jak stanowi art. 2 przywołanej ustawy Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje:
- przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
- szkoły:
- podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
- artystyczne.
W myśl do art. 4
pkt 1 i pkt 18 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach
jest mowa bez bliższego określenia o nauczycielu należy przez to
rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły,
placówki i placówki doskonalenia nauczycieli.
Stosownie
do art. 4 pkt 1 i pkt 20 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych
przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- szkole należy
przez to rozumieć także przedszkole;
- uczniach należy przez to
rozumieć także słuchaczy i wychowanków.
Według art. 8
ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo
niepubliczną. Natomiast zgodnie z art. u ust. 2 Szkoła i placówka, z
zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1.
jednostkę samorządu terytorialnego;
2. inną osobę prawną;
3.
osobę fizyczną.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą
zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 ust. 3
cyt. ustawy).
Na podstawie art. 8 ust. 15 ustawy Prawo
oświatowe, zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z
oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i
specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa
w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z
oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół
podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach
karnych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
należy do zadań własnych gmin.
W myśl art. 13 ust. 1
ustawy Prawo oświatowe, przedszkolem publicznym jest przedszkole,
które:
1. realizuje programy wychowania przedszkolnego
uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2.
zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym
przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3.
przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności;
4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje
określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1.
Publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której
mowa w art. 32 ust. 2, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i
opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym jednak
niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 11
(art. 13 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe).
Zgodnie z art. 106
ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, w celu zapewnienia prawidłowej
realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego
rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.
Zgodnie z
art. 106 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, korzystanie z posiłków w
stołówce szkolnej jest odpłatne.
Na podstawie art. 106 ust. 3
ustawy Prawo oświatowe, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym
wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z
organem prowadzącym szkołę.
Zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 11
ustawy Prawo oświatowe, zasady odpłatności za pobyt dzieci w
przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ
prowadzący.
Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z
posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się
wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz
kosztów utrzymania stołówki (art. 106 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe).
W myśl art. 106 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe, organ
prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo pełnoletniego ucznia z
całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:
1. w przypadku
szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2. w szczególnie
uzasadnionych przypadkach losowych.
Zgodnie z art. 108,
przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom
możliwość korzystania z:
1. pomieszczeń do nauczania, wychowania i
opieki;
2. placu zabaw;
3. pomieszczeń sanitarno-higienicznych
i szatni;
4. posiłków.
W świetle art. 52 ust. 1
obowiązującej od dnia 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 27 października
2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203 z
późn. zm.), rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z
wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do
końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w
prowadzonym przez gminę:
1. publicznym przedszkolu i oddziale
przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym
wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
oświatowe;
2. publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w
czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki
ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy
Prawo oświatowe.
Zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o
finansowaniu zadań oświatowych, rada gminy może określić warunki
częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust.
1.
Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań
oświatowych, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, nie może być
wyższa niż 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka
w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz innej
formie wychowania przedszkolnego.
W świetle art. 52 ust. 12
ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, do ustalania opłat za
korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania
przedszkolnego przepisy art. 106 ustawy Prawo oświatowe stosuje się
odpowiednio.
Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy
podniesionej w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy zauważyć, że
prawo podatkowe zachowuje pewną autonomiczność wobec innych gałęzi
prawa, w tym również wobec przywołanej przez Wnioskodawcę ustawy o
finansowaniu zadań oświatowych. Regulacje wynikające z ustawy o
finansowaniu zadań oświatowych czy innych gałęzi prawa nie przekładają
się w sposób bezpośredni na prawo podatkowe i nie należy z nich
bezpośrednio wywodzić zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, że co prawda prowadzenie m.in. przedszkoli wpisuje się
w zakres zadań Gminy, ale jednak odbywa się to odpłatnie, jak również
dotyczy takiej sfery działalności (rodzaju usług), w której na rynku
działają również inne podmioty, których działalność nie podlega
wyłączeniu z zakresu działania ustawy. Podobne lub takie same czynności
mogą być wykonywane przez inne podmioty, tzw. podmioty konkurencyjne
(np. osoby fizyczne, prawne). Jednocześnie, mimo że zapewnienie
wychowania przedszkolnego i wyżywienia w szkołach i przedszkolach
wpisuje się w zakres zadań Gminy, czynności te wykonywane są odpłatnie,
bowiem Gmina pobiera stosowną opłatę. Uiszczane opłaty są niczym innym
jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych
przez Wnioskodawcę.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy
należy w pierwszej kolejności zauważyć, że jak wskazano na wstępie, pod
pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na
które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś
na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też
tolerowanie). Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie,
musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a
w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.
Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i
przekazanym za nią wynagrodzeniem.
W znaczeniu potocznym
wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie,
nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu
kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że
istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku
pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego
wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na
rzecz świadczącego usługę.
W konsekwencji należy stwierdzić,
że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to
świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj.
odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.
Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić
konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym
świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, co
istotne w niniejszej sprawie, że świadczone usługi opieki nad dziećmi w
przedszkolach ponad ustalony limit godzin, żywienia dzieci oraz
pracowników pedagogicznych w przedszkolach oraz żywienia dzieci i
pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach jak wynika z opisu
sprawy są odpłatne. Przy tym, co należy podkreślić istnieje bezpośredni
związek pomiędzy dokonywaną płatnością a świadczoną przez Gminę za
pośrednictwem przedszkoli i szkół usługą. Zatem, Gmina wykonuje
czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy.
Zatem Wnioskodawca
zobowiązuje się wykonać określone czynności na rzecz konkretnej osoby,
za które to czynności dokonuje się opłaty w określonej wysokości. Skoro
jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego
przez Wnioskodawcę na rzecz określonego podmiotu (nabywcy), to na
gruncie przepisów o podatku od towarów i usług należy uznać je za
świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1
ustawy.
Ponadto Organ podkreśla, że fakt, iż Wnioskodawca
obarczony jest zadaniem w postaci realizacji tych usług, tj. realizacją
zadań własnych Gminy, narzuconych ustawą o samorządzie gminnym w
związku z ustawą o systemie oświaty oraz Prawo oświatowe nie jest
jednoznaczny z tym, że automatycznie zostaje wyłączony z zakresu
podatku VAT, bowiem w przedmiotowej sprawie zachodzi związek pomiędzy
otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami), a zobowiązaniem się
Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane
opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet
świadczenia usług dokonywanych przez Wnioskodawcę. Tym samym wyłączenie
z zakresu opodatkowania ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę
stanowiłoby zakłócenie konkurencji i nierówne traktowanie podmiotów
wykonujących te same usługi w stosunku do innych niż Gmina podmiotów
prowadzących przedszkola, szkoły, czy też
stołówki.
Podsumowując należy wskazać, że świadczone przez
Gminę usługi opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit,
wyżywienie w przedszkolu, wyżywienia pracowników pedagogicznych
przedszkola (nauczycieli) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów
i usług, a w konsekwencji opłaty pobierane z tytułu świadczenia tych
usług stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT.
Zapewnienie
żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach
będące zadaniem towarzyszącym działalności dydaktycznej i wychowawczej
również podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się z
kolei do wątpliwości Gminy dotyczących opodatkowania czynności
wydawania duplikatu świadectwa i legitymacji, stwierdzić należy, co
następuje.
Okoliczność wydawania dokumentów, będących
przedmiotem wniosku reguluje art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481, z późn. zm.),
z którego wynika, że świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia, aneksy i
dyplomy państwowe wydawane przez uprawnione do tego szkoły, placówki
kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego, kolegia
pracowników służb społecznych oraz okręgowe komisje egzaminacyjne są
dokumentami urzędowymi.
Natomiast w myśl art. 11 ust. 2
ww. ustawy, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w
drodze rozporządzenia:
1. warunki i tryb wydawania oraz wzory
świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych i
innych druków, w tym umieszczenie na wzorach znaków graficznych, o
których mowa w art. 10 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym
Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r.
poz. 534),
2. tryb i sposób dokonywania sprostowań, zmiany imienia
(imion) lub nazwiska oraz wydawania duplikatów świadectw, certyfikatów,
zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych i innych druków,
3. tryb
i sposób dokonywania uwierzytelnienia dokumentów przeznaczonych do
obrotu prawnego z zagranicą,
4. wysokość i sposób dokonywania opłat
za wydawanie duplikatów świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów,
dyplomów państwowych, odpisów świadectw dojrzałości i odpisów aneksów
do świadectw dojrzałości oraz innych druków, a także za dokonywanie
uwierzytelnienia dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z
zagranicą
-uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego
tworzenia dokumentacji przebiegu nauczania, oceniania wyników pracy
dydaktyczno-wychowawczej szkół i wyników egzaminów przeprowadzanych
przez okręgowe komisje egzaminacyjne, w tym możliwość poświadczania
zgodności kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego
druku, a także wymóg, aby wysokość odpłatności za wykonywanie
czynności, o których mowa w pkt 4, nie przewyższała kwoty opłaty
skarbowej za uwierzytelnienie dokumentu, określonej w przepisach o
opłacie skarbowej.
Na mocy powyższej delegacji ustawowej,
zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27
sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych
druków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1700 z późn. zm.).
Zgodnie § 24
ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku utraty oryginału świadectwa,
odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości,
certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie,
dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub
zaświadczenia osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić
odpowiednio do szkoły, okręgowej komisji egzaminacyjnej lub kuratora
oświaty, którzy wydali ten dokument, z wnioskiem o wydanie duplikatu
świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa
dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w
zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub
zaświadczenia. W przypadku utraty suplementu do dyplomu lub suplementu
do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe osoba, która
otrzymała suplement, może wystąpić do okręgowej komisji egzaminacyjnej,
która wydała ten suplement, z wnioskiem o wydanie nowego
suplementu.
W myśl § 24 ust. 2 ww. rozporządzenia, szkoła
okręgowa komisja egzaminacyjna lub kurator oświaty sporządza duplikat
świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa
dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w
zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub
zaświadczenia albo nowy suplement do dyplomu lub suplement do dyplomu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na podstawie odpowiednio
dokumentacji przebiegu nauczania, egzaminu ósmoklasisty, egzaminu
maturalnego, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje w zawodzie, egzaminów eksternistycznych, egzaminu
dojrzałości lub dokumentów stanowiących podstawę wydania odpowiednio
dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Na
podstawie § 29 ust. 1 ww. rozporządzenia, świadectwa, odpisy świadectw
dojrzałości, odpisy aneksów do świadectw dojrzałości, certyfikaty,
świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie, dyplomy, dyplomy
potwierdzające kwalifikacje zawodowe, suplementy do dyplomów,
suplementy do dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
zaświadczenia, zaświadczenia o zawodzie, zaświadczenia o przebiegu
nauczania, zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania
przedszkolnego, indeksy, legitymacje szkolne, e legitymacje szkolne,
mLegitymacje szkolne, legitymacje przedszkolne dla dzieci
niepełnosprawnych i e-legitymacje przedszkolne dla dzieci
niepełnosprawnych, a także kopie, o których mowa w § 25, są wydawane
odpowiednio przez szkoły, okręgowe komisje egzaminacyjne, przedszkola
oraz inne formy wychowania przedszkolnego nieodpłatnie.
Jak
stanowi § 29 ust. 3 ww. rozporządzenia, za wydanie duplikatu
świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa
dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w
zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
zaświadczenia i indeksu oraz za uwierzytelnienie dokumentu
przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w
wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu. Za
wydanie duplikatu legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej lub
legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego i e-legitymacji
przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego pobiera się opłatę w
wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia
własnoręczności podpisu. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany
odpowiednio przez dyrektora przedszkola, szkoły lub okręgowej komisji
egzaminacyjnej, kuratora oświaty albo inny organ dokonujący
odpowiedniej czynności.
Należy ponownie wskazać, że czynność
podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy
zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za
bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
W konsekwencji
należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie Gmina (za pośrednictwem
swoich jednostek organizacyjnych szkół) również w odniesieniu do
czynności wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych
wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług. Świadczy bowiem w reżimie cywilnoprawnym (a nie
publicznoprawnym) odpłatne usługi, a zatem wykonuje czynności wskazane
w art. 5 ust. 1 ustawy. Przy tym co również należy podkreślić istnieje
bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi płatnościami a usługami
świadczonymi przez szkoły podlegające pod Gminę. Beneficjentem
świadczonych przez Gminę usług za odpłatnością są uczniowie i
absolwenci.
W przedmiotowej sprawie zachodzi więc związek
pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami), a
zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Tym samym
uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet
świadczenia ww. usług dokonywanych przez Gminę. Tak więc świadczenie
przez Gminę usług za odpłatnością stanowi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt
1 ww. ustawy, czynność podlegającą opodatkowaniu.
Podsumowując
należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadcząc ww. usługi, jest
podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, prowadzącym
działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym
samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 6
ustawy o VAT. W konsekwencji ww. czynności wykonywane przez Gminę
podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podobne
stanowisko zajął WSA we Wrocławiu w prawomocnym wyroku z dnia 15
grudnia 2017 r., sygn. I SA/Wr 1056/17 w którym stwierdził, że pomimo,
że niewątpliwie działalność powiatu w postaci odpłatnego zakwaterowania
uczniów szkół w bursie szkolnej jest dokonywana jako władza publiczna,
to jej opodatkowanie wynika z zaistnienia rzeczywistej konkurencji na
rynku, istnienia możliwości prowadzenia burs przez podmioty prywatne.
Słusznie zatem uznano, że tego typu działalność nie wchodzi w zakres
art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Przechodząc z kolei do
rozstrzygnięcia kwestii zwolnienia od podatku usług żywienia dzieci i
pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach oraz opłat za wydanie
duplikatu świadectwa i legitymacji, stwierdzić należy co
następuje.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku
wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art.
120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41
ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku
nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i
art. 114 ust. 1.
Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy,
w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z
zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1
i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Z kolei zgodnie
z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia
31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której
mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr
3 do ustawy wynosi 8%.
Przy czym, stosownie do art. 146aa
ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do
końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której
mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w
art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:
1. stawka
podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art.
110, wynosi 23%,
2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2,
art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi
8%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług,
jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla
niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od
podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami
związane, wykonywane:
a. w formach i na zasadach określonych w
przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w
przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z
2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),
b. przez podmioty sprawujące
opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Na mocy art. 43 ust.
1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a.
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i
wychowania,
b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk
oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie
wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi
usługami związane.
Według regulacji art. 43 ust. 17
ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28,
29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub
świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi,
jeżeli:
1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33
lit. a lub
2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego
dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności
w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z uregulowań zawartych w cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26
lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług
obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie
oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami
związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia
przewidzianego w tym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą
systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi
świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zwrócić
należy uwagę, że uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują,
że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie
usług ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania
świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu
przepisów o systemie oświaty. Przy czym określenie ścisły związek
oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa
towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być
jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na
nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej
działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie
definiują usług ściśle związanych. Trybunał Sprawiedliwości Unii
Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów
mogą być uznane za ściśle związane z działalnością edukacyjną, a przez
to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A
ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i
Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter
pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej
świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z
orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane
za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu
samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze
świadczenia głównego.
Jak wynika z powyższego, funkcjonowanie
stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań
opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności
wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są
między innymi powołane. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są
niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej placówek
oświatowych w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy
czym, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez
te placówki. Zatem usługi polegające na zapewnieniu posiłków,
świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostki oświatowej
(szkoły) na rzecz uczniów korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na
podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Również usługi
wyżywienia, świadczone przez stołówkę szkolną dla pracowników
pedagogicznych należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w
zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Mają one bowiem charakter
pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności
opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne,
przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest
osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te
również korzystają ze zwolnienia od podatku do towarów i usług
stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Usługi
wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych również są
usługami ściśle związanymi w zakresie edukacji, mają one bowiem
charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej
działalności edukacyjnej placówek oświatowych w tym zakresie, która
stanowi świadczenie główne.
Zatem usługi wydawania duplikatów
świadectw i legitymacji szkolnych, za które pobierane są opłaty
korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt
26 lit. a ustawy, jako ściśle związane z usługami zwolnionymi od
podatku od towarów i usług w zakresie edukacji.
Odpowiadając
na pytanie Wnioskodawcy konsekwentnie do powyższego należy wskazać, że
usługi żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych
szkołach oraz wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji powinny być
ujmowane w VAT jako zwolnione.
Tym samym stanowisko
Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Tut. Organ pragnie
zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega
konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie
opłata.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki
prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy
będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem
faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w
złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany
któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy,
udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z
art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje
się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem
interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących
przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w
związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z
zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa,
stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania
się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub
objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji
podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z
przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje
intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu
faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie
faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na
niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej
niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie,
bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem
skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz.
2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy)
na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300
Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki
Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:
/KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni
od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o
którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku
pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego
odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku
wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego
i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z
wykorzystaniem systemu teleinformatycznego
ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na
pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w
indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii
zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia
przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub
niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd
administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą
prawną.
W myśl do art. 4 pkt 1 i pkt 18 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o nauczycielu należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły, placówki i placówki doskonalenia nauczycieli.
Stosownie do art. 4 pkt 1 i pkt 20 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- szkole należy przez to rozumieć także przedszkole;
- uczniach należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków.
Według art. 8 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast zgodnie z art. u ust. 2 Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
- jednostkę samorządu terytorialnego;
- inną osobę prawną;
- osobę fizyczną.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 ust. 3 cyt. ustawy).
Na podstawie art. 8 ust. 15 ustawy Prawo oświatowe, zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1.
Publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 32 ust. 2, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym jednak niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 11 (art. 13 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe).
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.
Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
Na podstawie art. 106 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo oświatowe, zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.
Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (art. 106 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe).
W myśl art. 106 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe, organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo pełnoletniego ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:
- w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
Zgodnie z art. 108, przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
- placu zabaw;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
- posiłków.
W świetle art. 52 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203 z późn. zm.), rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę:
- publicznym przedszkolu i oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe;
- publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe.
Zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, nie może być wyższa niż 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz innej formie wychowania przedszkolnego.
W świetle art. 52 ust. 12 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, do ustalania opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego przepisy art. 106 ustawy Prawo oświatowe stosuje się odpowiednio.
Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy podniesionej w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy zauważyć, że prawo podatkowe zachowuje pewną autonomiczność wobec innych gałęzi prawa, w tym również wobec przywołanej przez Wnioskodawcę ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Regulacje wynikające z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych czy innych gałęzi prawa nie przekładają się w sposób bezpośredni na prawo podatkowe i nie należy z nich bezpośrednio wywodzić zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wskazać należy, że co prawda prowadzenie m.in. przedszkoli wpisuje się w zakres zadań Gminy, ale jednak odbywa się to odpłatnie, jak również dotyczy takiej sfery działalności (rodzaju usług), w której na rynku działają również inne podmioty, których działalność nie podlega wyłączeniu z zakresu działania ustawy. Podobne lub takie same czynności mogą być wykonywane przez inne podmioty, tzw. podmioty konkurencyjne (np. osoby fizyczne, prawne). Jednocześnie, mimo że zapewnienie wychowania przedszkolnego i wyżywienia w szkołach i przedszkolach wpisuje się w zakres zadań Gminy, czynności te wykonywane są odpłatnie, bowiem Gmina pobiera stosowną opłatę. Uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez Wnioskodawcę.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności zauważyć, że jak wskazano na wstępie, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też tolerowanie). Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.
W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W konsekwencji należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, co istotne w niniejszej sprawie, że świadczone usługi opieki nad dziećmi w przedszkolach ponad ustalony limit godzin, żywienia dzieci oraz pracowników pedagogicznych w przedszkolach oraz żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach jak wynika z opisu sprawy są odpłatne. Przy tym, co należy podkreślić istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywaną płatnością a świadczoną przez Gminę za pośrednictwem przedszkoli i szkół usługą. Zatem, Gmina wykonuje czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy.
Zatem Wnioskodawca zobowiązuje się wykonać określone czynności na rzecz konkretnej osoby, za które to czynności dokonuje się opłaty w określonej wysokości. Skoro jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez Wnioskodawcę na rzecz określonego podmiotu (nabywcy), to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług należy uznać je za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Ponadto Organ podkreśla, że fakt, iż Wnioskodawca obarczony jest zadaniem w postaci realizacji tych usług, tj. realizacją zadań własnych Gminy, narzuconych ustawą o samorządzie gminnym w związku z ustawą o systemie oświaty oraz Prawo oświatowe nie jest jednoznaczny z tym, że automatycznie zostaje wyłączony z zakresu podatku VAT, bowiem w przedmiotowej sprawie zachodzi związek pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami), a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez Wnioskodawcę. Tym samym wyłączenie z zakresu opodatkowania ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę stanowiłoby zakłócenie konkurencji i nierówne traktowanie podmiotów wykonujących te same usługi w stosunku do innych niż Gmina podmiotów prowadzących przedszkola, szkoły, czy też stołówki.
Podsumowując należy wskazać, że świadczone przez Gminę usługi opieki nad dziećmi w przedszkolu ponad 5 godzinny limit, wyżywienie w przedszkolu, wyżywienia pracowników pedagogicznych przedszkola (nauczycieli) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji opłaty pobierane z tytułu świadczenia tych usług stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT.
Zapewnienie żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach będące zadaniem towarzyszącym działalności dydaktycznej i wychowawczej również podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się z kolei do wątpliwości Gminy dotyczących opodatkowania czynności wydawania duplikatu świadectwa i legitymacji, stwierdzić należy, co następuje.
Okoliczność wydawania dokumentów, będących przedmiotem wniosku reguluje art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481, z późn. zm.), z którego wynika, że świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia, aneksy i dyplomy państwowe wydawane przez uprawnione do tego szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego, kolegia pracowników służb społecznych oraz okręgowe komisje egzaminacyjne są dokumentami urzędowymi.
Natomiast w myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:
- warunki i tryb wydawania oraz wzory świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych i innych druków, w tym umieszczenie na wzorach znaków graficznych, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534),
- tryb i sposób dokonywania sprostowań, zmiany imienia (imion) lub nazwiska oraz wydawania duplikatów świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych i innych druków,
- tryb i sposób dokonywania uwierzytelnienia dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą,
- wysokość i sposób dokonywania opłat za wydawanie duplikatów świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych, odpisów świadectw dojrzałości i odpisów aneksów do świadectw dojrzałości oraz innych druków, a także za dokonywanie uwierzytelnienia dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą
-uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego tworzenia dokumentacji przebiegu nauczania, oceniania wyników pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół i wyników egzaminów przeprowadzanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, w tym możliwość poświadczania zgodności kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku, a także wymóg, aby wysokość odpłatności za wykonywanie czynności, o których mowa w pkt 4, nie przewyższała kwoty opłaty skarbowej za uwierzytelnienie dokumentu, określonej w przepisach o opłacie skarbowej.
Na mocy powyższej delegacji ustawowej, zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1700 z późn. zm.).
Zgodnie § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub zaświadczenia osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić odpowiednio do szkoły, okręgowej komisji egzaminacyjnej lub kuratora oświaty, którzy wydali ten dokument, z wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub zaświadczenia. W przypadku utraty suplementu do dyplomu lub suplementu do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe osoba, która otrzymała suplement, może wystąpić do okręgowej komisji egzaminacyjnej, która wydała ten suplement, z wnioskiem o wydanie nowego suplementu.
W myśl § 24 ust. 2 ww. rozporządzenia, szkoła okręgowa komisja egzaminacyjna lub kurator oświaty sporządza duplikat świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub zaświadczenia albo nowy suplement do dyplomu lub suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na podstawie odpowiednio dokumentacji przebiegu nauczania, egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminów eksternistycznych, egzaminu dojrzałości lub dokumentów stanowiących podstawę wydania odpowiednio dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Na podstawie § 29 ust. 1 ww. rozporządzenia, świadectwa, odpisy świadectw dojrzałości, odpisy aneksów do świadectw dojrzałości, certyfikaty, świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie, dyplomy, dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe, suplementy do dyplomów, suplementy do dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, zaświadczenia, zaświadczenia o zawodzie, zaświadczenia o przebiegu nauczania, zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, indeksy, legitymacje szkolne, e legitymacje szkolne, mLegitymacje szkolne, legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych i e-legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych, a także kopie, o których mowa w § 25, są wydawane odpowiednio przez szkoły, okręgowe komisje egzaminacyjne, przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego nieodpłatnie.
Jak stanowi § 29 ust. 3 ww. rozporządzenia, za wydanie duplikatu świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zaświadczenia i indeksu oraz za uwierzytelnienie dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu. Za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej lub legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego i e-legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany odpowiednio przez dyrektora przedszkola, szkoły lub okręgowej komisji egzaminacyjnej, kuratora oświaty albo inny organ dokonujący odpowiedniej czynności.
Należy ponownie wskazać, że czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie Gmina (za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych szkół) również w odniesieniu do czynności wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Świadczy bowiem w reżimie cywilnoprawnym (a nie publicznoprawnym) odpłatne usługi, a zatem wykonuje czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy. Przy tym co również należy podkreślić istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi płatnościami a usługami świadczonymi przez szkoły podlegające pod Gminę. Beneficjentem świadczonych przez Gminę usług za odpłatnością są uczniowie i absolwenci.
W przedmiotowej sprawie zachodzi więc związek pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami), a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia ww. usług dokonywanych przez Gminę. Tak więc świadczenie przez Gminę usług za odpłatnością stanowi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, czynność podlegającą opodatkowaniu.
Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadcząc ww. usługi, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, prowadzącym działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji ww. czynności wykonywane przez Gminę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podobne stanowisko zajął WSA we Wrocławiu w prawomocnym wyroku z dnia 15 grudnia 2017 r., sygn. I SA/Wr 1056/17 w którym stwierdził, że pomimo, że niewątpliwie działalność powiatu w postaci odpłatnego zakwaterowania uczniów szkół w bursie szkolnej jest dokonywana jako władza publiczna, to jej opodatkowanie wynika z zaistnienia rzeczywistej konkurencji na rynku, istnienia możliwości prowadzenia burs przez podmioty prywatne. Słusznie zatem uznano, że tego typu działalność nie wchodzi w zakres art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Przechodząc z kolei do rozstrzygnięcia kwestii zwolnienia od podatku usług żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach oraz opłat za wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji, stwierdzić należy co następuje.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Z kolei zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
- w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),
- przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z uregulowań zawartych w cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym określenie ścisły związek oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług ściśle związanych. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za ściśle związane z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.
Jak wynika z powyższego, funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej placówek oświatowych w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez te placówki. Zatem usługi polegające na zapewnieniu posiłków, świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostki oświatowej (szkoły) na rzecz uczniów korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Również usługi wyżywienia, świadczone przez stołówkę szkolną dla pracowników pedagogicznych należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te również korzystają ze zwolnienia od podatku do towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Usługi wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych również są usługami ściśle związanymi w zakresie edukacji, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności edukacyjnej placówek oświatowych w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne.
Zatem usługi wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, za które pobierane są opłaty korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jako ściśle związane z usługami zwolnionymi od podatku od towarów i usług w zakresie edukacji.
Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy konsekwentnie do powyższego należy wskazać, że usługi żywienia dzieci i pracowników pedagogicznych w publicznych szkołach oraz wydanie duplikatu świadectwa i legitymacji powinny być ujmowane w VAT jako zwolnione.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Tut. Organ pragnie zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie opłata.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej