Temat interpretacji
zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla usług prowadzenie zajęć sportowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2020r. (data wpływu 15 kwietnia 2020r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług prowadzenie zajęć sportowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 kwietnia 2020r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług prowadzenie zajęć sportowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza Podatnika polega na prowadzeniu usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu (lekkoatletyka i zajęcia ruchowe, gimnastyka korekcyjna i gry zespołowe) dla dzieci i młodzieży. W ramach działalności Podatnik organizuje treningi dla podopiecznych, szkoli ich w wybranych dyscyplinach sportu. Zajęcia z dziećmi i młodzieżą prowadzi zarówno sam Podatnik osobiście, jak i zatrudniane przez niego osoby - trenerzy.
Podatnik zapewnia świadczenia w zakresie organizacji i prowadzenia treningów, szkoleń, obozów sportowych. Szkolenia i treningi dotyczą szeroko pojętych dyscyplin lekkoatletycznych dzieci i młodzieży. Pobierane przez Podatnika opłaty dotyczą możliwości wejścia i uczestniczenia w organizowanych przez Podatnika zajęciach sportowych. Podatnik świadcząc przedmiotowe usługi działa na rzecz uczestników we własnym imieniu, na własny rachunek i na własną odpowiedzialność. Podatnik oprócz osobistego prowadzenia zajęć zatrudnia pracowników - instruktorów.
Świadczone w zakresie prowadzenia zajęć sportowych usługi mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności uczestników. Umowy na świadczenie usług zawierane są z opiekunami prawnymi uczestników (dzieci i młodzieży). Podczas prowadzonych zajęć sportowych dzieci i młodzież korzystają z opieki prowadzących zajęcia trenerów i instruktorów. Pobierana opłatą obejmuje również opiekę nad uczestnikami w trakcie prowadzonych zajęć. Opieka instruktora polega na zapewnieniu bezpieczeństwa uczestnikom, instruowaniu ich odnośnie wykonywanych ćwiczeń, nadzorowaniu ich wykonania i korygowaniu ewentualnych nieprawidłowości. Jego główna działalność jest ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu. Cel ten realizowany jest poprzez organizację zajęć sportowych (treningi, szkolenia itp.) dla dzieci i młodzieży. Dla realizacji usług wynajmowane są obiekty sportowe (sale gimnastyczne, hale sportowe itp.), które mogą być wykorzystane dla celów realizacji zajęć.
Wstęp i uczestnictwo w zajęciach wymagają uiszczenia opłaty zależnej od ilości i częstotliwości zajęć, w którym uczestnik bierze udział. Płatność następuje przede wszystkim w formie bezgotówkowej (przelew na wskazany numer rachunku bankowego), a w sporadycznych wypadkach w formie gotówkowej.
Wnioskodawca oświadczył, iż elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie były i nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Usługi objęte wnioskiem należy zaliczyć do kategorii wstępu na imprezy sportowe, przy czym przez słowo wstęp należy rozumieć nie tylko możliwość wejścia gdzieś, lecz również prawo do uczestniczenia w zajęciach prowadzonych przez Podatnika. Wnioskiem o wydanie interpretacji objęte są czynności wykonywane do 31 marca 2020r. Planowane jest również dalsze wykonywanie tych czynności po wskazanej dacie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy prowadzenie zajęć sportowych w zakresie objętym usługami świadczonymi przez Podatnika (zajęcia lekkoatletyczne), tj. zapewnienie uczestnikom możliwości wstępu i uczestniczenia w tych zajęciach objęte jest opodatkowaniem obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego grupa PKWiU (2008) 85.51.10.0 obejmuje: - zajęcia sportowe (siatkówkę, koszykówkę, krykiet, piłkę nożną, itp.), - zajęcia gimnastyczne, - naukę jazdy konnej, - naukę pływania, - kursy sztuk walki, - kursy jogi, - kursy gry w karty (np. brydż). Grupowanie to obejmuje kursy, zajęcia sportowe i rekreacyjne dla grup i osób indywidualnych. Mogą one być prowadzone na obozach, w szkołach przez zawodowych instruktorów sportowych, nauczycieli, trenerów. Kursy i zajęcia ujęte w tym grupowaniu mają charakter formalnie zorganizowany.
Podatnik stoi więc na stanowisku, iż z uwagi na sposób klasyfikacji świadczonych przez niego usług uwzględniając fakt, iż zgodnie z wykładnią statystyczną przez pojęcie wstęp rozumie się zarówno możliwość wejścia na dane zajęcia jak i uczestniczenia w nich pod opieką wykwalifikowanej kadry, jego usługi spełniają warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające go do opodatkowania całości świadczonych w tym zakresie usług stawką obniżoną 8%. Podatkowe podstawy prawne wskazane zostały w złożonym wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w stanie faktycznym w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.
I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 185 wymieniono, bez względu na symbol PKWiU Wstęp na imprezy sportowe.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że usługi wstępu na imprezy sportowe, objęte są stawką podatku w wysokości 8% na podstawie poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii wstępu, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś.
Zatem pod pojęciem wstępu w rozumieniu poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej możliwość tańczenia, na imprezę sportową możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.
Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu (tak jak np. wstęp na siłownię, czy do parku rozrywki).
Zatem stawkę obniżoną podatku stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy, do usług związanych z wstępem na imprezy sportowe, co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług.
Powyższa interpretacja przepisów ustawy jest zgodna z linią orzeczniczą prezentowaną przez sądy administracyjne, w szczególności ze stanowiskiem wyrażonym przez NSA w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13. Należy zaznaczyć, że w ww. wyroku Naczelny Sąd Administracyjny zauważył m.in., że: (...) sformułowanie usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie - wyłącznie w zakresie wstępu - należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową (pkt 4.5 uzasadnienia).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza Podatnika polega na prowadzeniu usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu (lekkoatletyka i zajęcia ruchowe, gimnastyka korekcyjna i gry zespołowe) dla dzieci i młodzieży. W ramach działalności Podatnik organizuje treningi dla podopiecznych, szkoli ich w wybranych dyscyplinach sportu. Zajęcia z dziećmi i młodzieżą prowadzi zarówno sam Podatnik osobiście, jak i zatrudniane przez niego osoby - trenerzy. Podatnik zapewnia świadczenia w zakresie organizacji i prowadzenia treningów, szkoleń, obozów sportowych. Szkolenia i treningi dotyczą szeroko pojętych dyscyplin lekkoatletycznych dzieci i młodzieży. Pobierane przez Podatnika opłaty dotyczą możliwości wejścia i uczestniczenia w organizowanych przez Podatnika zajęciach sportowych. Podatnik świadcząc przedmiotowe usługi działa na rzecz uczestników we własnym imieniu, na własny rachunek i na własną odpowiedzialność. Podatnik oprócz osobistego prowadzenia zajęć zatrudnia pracowników - instruktorów. Świadczone w zakresie prowadzenia zajęć sportowych usługi mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności uczestników. Umowy na świadczenie usług zawierane są z opiekunami prawnymi uczestników (dzieci i młodzieży). Podczas prowadzonych zajęć sportowych dzieci i młodzież korzystają z opieki prowadzących zajęcia trenerów i instruktorów. Pobierana opłata obejmuje również opiekę nad uczestnikami w trakcie prowadzonych zajęć. Opieka instruktora polega na zapewnieniu bezpieczeństwa uczestnikom, instruowaniu ich odnośnie wykonywanych ćwiczeń, nadzorowaniu ich wykonania i korygowaniu ewentualnych nieprawidłowości. Jego główna działalność jest ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu. Cel ten realizowany jest poprzez organizację zajęć sportowych (treningi, szkolenia itp.) dla dzieci i młodzieży. Dla realizacji usług wynajmowane są obiekty sportowe (sale gimnastyczne, hale sportowe itp.), które mogą być wykorzystane dla celów realizacji zajęć. Wstęp i uczestnictwo w zajęciach wymagają uiszczenia opłaty zależnej od ilości i częstotliwości zajęć, w którym uczestnik bierze udział. Usługi objęte wnioskiem należy zaliczyć do kategorii wstępu na imprezy sportowe, przy czym przez słowo wstęp należy rozumieć nie tylko możliwość wejścia gdzieś, lecz również prawo do uczestniczenia w zajęciach prowadzonych przez Podatnika.
Kwestią do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest możliwość zastosowania stawki VAT w wysokości 8% dla usług prowadzenie zajęć sportowych.
Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.
W ocenie tut. Organu, charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, wymienionych w opisie sprawy, polegających na prowadzeniu odpłatnych zajęć sportowych, organizowanych dla dzieci i młodzieży pod opieką trenera/instruktora, wykracza poza zakres związany z normalnym i typowym użytkowaniem obiektu, czy wstępem do obiektu w celu korzystania z dostępnej tam infrastruktury, a tylko takie usługi mogą korzystać z obniżonej stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy. Wskazania wymaga, iż w niniejszej sprawie pobierana opłata wiąże się bowiem z zajęciami dla dzieci prowadzonymi pod opieką i nadzorem trenera/instruktora, polegających na zapewnieniu bezpieczeństwa uczestnikom, instruowaniu ich odnośnie wykonywanych ćwiczeń, nadzorowaniu ich wykonania i korygowaniu ewentualnych nieprawidłowości. Głównym celem nabycia ww. usług nie jest zatem sam wstęp umożliwiający korzystanie z obiektu, ale przede wszystkim opieka i nadzór trenera/instruktora, który pełni w tym przypadku rolę osoby szkolącej w wybranych dyscyplinach sportu.
W konsekwencji do świadczenia usług polegających na prowadzeniu odpłatnych zajęć sportowych, organizowanych dla dzieci i młodzieży nie znajdzie zastosowania stawka 8% wynikająca z poz. 185 załącznika nr 3 w związku z art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się na wskazaniu Wnioskodawcy, iż usługi objęte wnioskiem należy zaliczyć do kategorii wstępu na imprezy sportowe. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z pózn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej ustawą nowelizującą, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.
Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej WIS, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:
- nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
- stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. ad i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.
W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.
Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.
Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług prowadzenia zajęć sportowych wywiera skutki prawne wyłącznie dla usług świadczonych do dnia 30 czerwca 2020 r. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej