Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie cmentarza. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.112.2022.2.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.112.2022.2.AM

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie cmentarza.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie cmentarza.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

W Gminie funkcjonuje w formie spółki komunalnej A. sp. z o.o. (dalej: „A.”), w której Gmina posiada 100% udziałów.

Opis wydatków będących przedmiotem wniosku

W ramach swojej działalności, począwszy od 2020 r. Gmina ponosi wydatki inwestycyjne w zakresie budowy nowego cmentarza komunalnego w Miejscowości 1 (dalej: „wydatki inwestycyjne”). W ramach inwestycji wybudowany zostanie cmentarz wraz z kaplicą oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „cmentarz”).

Ponoszone wydatki inwestycyjne związane z cmentarzem będą dokumentowane fakturami, wystawianymi z podaniem danych Gminy.

Sposób wykorzystania cmentarza

Cmentarzem zarządzać będzie A. Jest to przyjęty w Gminie sposób zarządzania mieniem komunalnym (A. zarządza także innymi cmentarzami komunalnymi na terenie Gminy).

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Miejscowości 1, powierzenie A. zadania w zakresie zarządzania cmentarzem następuje na czas oznaczony, do 31 grudnia 2022 r. Zamiarem Gminy jest jednak to, by również po tym czasie zarząd nad cmentarzem sprawowała A., w szczególności, że jest to przyjęty przez Gminę sposób zarządzania cmentarzami komunalnymi na jej terenie. Dlatego też okres ten zostanie co do zasady przedłużony na kolejne lata.

Na terenie cmentarza wykonywane będą w szczególności następujące usługi :

wykopanie grobu,

utrzymanie czystości,

wykup miejsca grzebalnego,

rezerwacja miejsca grzebalnego,

korzystanie z domu pogrzebowego,

korzystanie z kaplicy,

korzystanie z chłodni,

utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu (przy pochówku),

udostępnienie cmentarza w celu wjazdu pojazdów

(dalej łącznie: „usługi cmentarne”).

Z tytułu wykonywania ww. czynności A., jako podmiot zarządzający cmentarzem, pobierać będzie opłaty (dalej łącznie jako: „opłaty cmentarne”).

Pobrane opłaty będą następnie przekazywane do Gminy i stanowić będą jej przychód. Gmina będzie wykazywać kwoty wynikające z otrzymywanych opłat cmentarnych w swoich deklaracjach VAT i odprowadzać od nich stosowny podatek VAT należny.

Gmina zwraca uwagę, że na podstawie przepisów, a w szczególności ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.), jest zobowiązana do wykonania usług cmentarnych nieodpłatnie, np. w przypadku pochowania osób niepochowanych przez osoby bliskie.

Podkreślić jednak należy, że Gmina buduje cmentarz z zamiarem jego wykorzystywania wyłącznie w ten sposób, że wykonywane będą na nim odpłatne usługi cmentarne. Nałożony na Gminę przepisami prawa obowiązek nieodpłatnego świadczenia usług cmentarnych, w szczególności w przypadku osób niepochowanych przez osoby bliskie, Gmina będzie realizować na dwóch pozostałych, już istniejących na terenie Gminy, cmentarzach. W tym celu Gmina podjęła Uchwałę (dalej: „Uchwała”) oraz dostosuje wewnętrzne regulacje, zgodnie z którymi na budowanym cmentarzu nie będą świadczone nieodpłatne usługi cmentarne, lecz wyłącznie odpłatne usługi cmentarne.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, ponoszonych na cmentarz?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, ponoszonych na cmentarz.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Prawo do odliczenia w świetle ustawy o VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji).

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT

zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Pełne odliczenie VAT

Zdaniem Gminy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem usług cmentarnych w pełnej wysokości.

W opinii Gminy za bezsporny należy uznać fakt, że ponoszenie wydatków inwestycyjnych na budowę cmentarza, jest konieczne i bezpośrednio związane z czynnościami, które będą dokonywane na terenie cmentarza, za które Gmina będzie otrzymywać opłaty cmentarne.

Zdaniem Gminy, bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić, że osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu nieuporządkowanym, nieposiadającym stosownej infrastruktury (tj. w szczególności chodników, kaplic i pozostałej infrastruktury towarzyszącej). Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w innych gminach. Jednocześnie, nie można odpłatnie udostępniać miejsc pochówku na cmentarzu, na którym nie ma już miejsca - trzeba odpowiednio powiększyć jego powierzchnię, ogrodzić teren, a w przypadku braku takiej możliwości działania - wybudować nowy cmentarz.

Dodatkowo Gmina zwraca uwagę, że, jak wskazywała w opisie zdarzenia przyszłego, jest świadoma, że odpowiednie przepisy nakładają na nią w określonych sytuacjach obowiązek świadczenia usług cmentarnych nieodpłatnie. Wobec tego Gmina pragnie podkreślić, że cmentarz budowany jest przez Gminę z zamiarem jego wykorzystywania wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT - świadczenia odpłatnych usług cmentarnych. Wskazany w przepisach obowiązek Gmina zamierza realizować na terenie dwóch pozostałych cmentarzy należących do Gminy. W celu zastrzeżenia wyłącznego wykorzystania cmentarza do działalności opodatkowanej VAT Gmina podejmie Uchwałę oraz wprowadzi wewnętrzne regulacje, które w sposób jednoznaczny zdeterminują szczególny charakter funkcjonowania cmentarza.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina wskazuje na orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny ”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych wynikających z budowy cmentarza.

Stanowisko organów podatkowych/sądów administracyjnych

Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych, m.in. w:

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 listopada 2016 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.637.2016.1.IK: „w związku z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych VAT – usług cmentarnych na cmentarzach przysługuje/będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z utrzymaniem cmentarzy komunalnych, tj. zarówno od wydatków bieżących, jak i od wydatków inwestycyjnych”;

interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 30 marca 2017 r., sygn. 0461‑ITPP1.4512.119.2017.1.KM: „w odniesieniu do nakładów Gminy na cmentarze komunalne, tj. w szczególności wydatków inwestycyjnych oraz wydatków na bieżące utrzymanie przedmiotowych obiektów, istnieje/będzie istniał zatem bezpośredni związek ponoszonych przez Gminę wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT - świadczeniem przez Gminę Usług Cmentarnych na cmentarzach komunalnych. (...) w związku z wykonywaniem na cmentarzach komunalnych czynności opodatkowanych VAT - Usług Cmentarnych, przysługuje/przysługiwać będzie Gminie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z utrzymaniem cmentarzy komunalnych, tj. zarówno od wydatków bieżących, jak i od wydatków inwestycyjnych na cmentarze”;

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 kwietnia 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.56.2017.1.ZD: „Analizując okoliczności przedstawione we wniosku w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, w tym opłaty ponoszone na dostawę mediów (woda, prąd), będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. czynnościami, za które - w imieniu i na rzecz Gminy - Spółka pobiera opłaty cmentarne. Usługi te - jak wynika z wniosku - są opodatkowane przy zastosowaniu właściwej stawki podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca rozpoznaje z tego tytułu obowiązek podatkowy i odprowadza podatek należny. Zatem, z uwagi na związek ww. wydatków dotyczących cmentarzy z czynnościami opodatkowanymi (opodatkowane usługi cmentarne), Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Podsumowując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone na cmentarze komunalne, tj. administrowanie oraz bieżące utrzymanie cmentarzy, w tym dostawę mediów (woda, prąd). Zaznaczenia wymaga jednak, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków Gmina będzie mogła zrealizować pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy”;

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.133.2019.6.AG: „ W analizowanym przypadku - jak wynika z treści opisu sprawy - Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych, na których świadczy odpłatne usługi. Gmina pobiera za powyższe usługi tzw. opłaty cmentarne. Opłaty pobierane są w Urzędzie Gminy i dokumentowane paragonami fiskalnymi z podaniem danych Gminy. Gmina wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 obrót oraz podatek należny z tytułu wymienionych świadczonych usług cmentarnych i rozlicza z tego tytułu podatek VAT należny ze stawką 8%. Wnioskodawca podkreślił, że w latach 2014-2018 na wskazanych we wniosku cmentarzach nie odbył się żaden pochówek osoby bezdomnej ani innej osoby sfinansowany ze środków własnych Gminy, a cmentarze były wykorzystywane tylko i wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Gmina zaznaczyła, że wydatki objęte wnioskiem dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych, na których świadczone są usługi cmentarne. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby innych nieruchomości gminnych lub obiektów niemających związku z działalnością cmentarzy. Jednocześnie w analizowanej sprawie Gmina założyła, że na cmentarzach nie będą odbywały się pochówki osób bezdomnych ani innych osób sfinansowane ze środków własnych Gminy.

Mając na uwadze, że w przedmiotowej sprawie Gmina wskazała, że jej zamiarem jest wykorzystywanie cmentarzy w celu świadczenia odpłatnych usług cmentarnych opodatkowanych VAT, zaznaczyła, że w latach 2014-2018 na cmentarzu nie odbywały się pochówki osób bezdomnych ani innych osób sfinansowane ze środków własnych Gminy i jednocześnie Gmina założyła, że na cmentarzach tych nie będą odbywały się takie pochówki - to Wnioskodawcy z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem cmentarzy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego”;

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.91.2021.2.MD: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że cmentarz będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji“.

W ww. interpretacjach indywidualnych organy podatkowe potwierdziły, że gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową i utrzymaniem cmentarza. W uzasadnieniach wskazanych interpretacji organy podkreśliły, iż warunkiem pełnego odliczenia podatku VAT jest wykorzystanie cmentarza wyłącznie w celu świadczenia odpłatnych usług cmentarnych opodatkowanych VAT.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z wykorzystywaniem budowanego cmentarza wyłącznie do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne na budowę cmentarza.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. 

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 13 powoływanej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie cmentarza.

Jak już wyjaśniono wyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ wydatki ponoszone przez Państwa w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z Państwa wskazaniem cmentarz budowany jest z zamiarem jego wykorzystywania wyłącznie do wykonywania odpłatnych usług cmentarnych. Od opłat cmentarnych będą Państwo naliczali i odprowadzali podatek VAT należny.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że cmentarz będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy wskazać, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji. Prawo to będzie jednak przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (…).

Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Wydając przedmiotową interpretację oparliśmy się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że cmentarz budowany jest przez Gminę z zamiarem wykorzystywania wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT – świadczenia odpłatnych usług cmentarnych. Nałożony na Gminę przepisami prawa obowiązek nieodpłatnego świadczenia usług cmentarnych, w szczególności w przypadku osób niepochowanych przez osoby bliskie, Gmina będzie realizować na dwóch pozostałych, już istniejących na terenie Gminy cmentarzach.

W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, w szczególności w przypadku wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).