Podatek od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku (stacje ładowania i samochody elektryczne). - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.252.2022.2.NS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.252.2022.2.NS

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku (stacje ładowania i samochody elektryczne).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek sygnowany datą 23 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

·       prawa do częściowego odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupem (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu;

·prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 sierpnia 2022 r. (wpływ 25 sierpnia 2022 r.) oraz pismem 25 sierpnia 2022 r. (data wpływu 31 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

·Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.);

·Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.);

·Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

(…) Park Narodowy (zwany dalej PN) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD (…) – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

PN w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt od 1 do 3 powyżej, dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. PN prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

PN uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, materiałów i usług edukacyjnych, tusz zwierzyny, z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, ze sprzedaży biletów wstępu na teren i do obiektów PN, z noclegów w pokojach gościnnych;

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe;

3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie PN oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (…) Lasy Państwowe.

PN dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, PN dokonuje odliczenia Vat naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowany w deklaracji za styczeń roku następnego. W związku z tym, że PN osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej oraz inne przychody w postaci dotacji, to zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o Vat, PN musi określać proporcję, która zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane czynności opodatkowane

PN planuje realizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu (…) pojazdów zeroemisyjnych oraz (…) stacji ładowania, na potrzeby własne i cele komercyjne. Zakup samochodów elektrycznych pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody.

Przeznaczenie samochodów:

·realizacja zadań z zakresu zarządzania parkiem narodowym wykonywanych przez dyrekcję PN,

·nadzór nad realizacją zadań ochronnych w ekosystemach leśnych i nieleśnych,

·realizacja zadań z zakresu edukacji ekologicznej prowadzonej w terenie PN,

·realizacja zadań wykonywanych przez pracowników Dyrekcji PN.

Zakup (…) stacji ładowania tylko na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów własnej floty samochodowej. Natomiast zakup (…) stacji ładowania ogólnodostępnej w celach komercyjnych umożliwi zasilanie w energię pojazdów turystów odwiedzających PN. Takie rozwiązanie jest koniecznym wymogiem w projekcie i przyczyni się do podnoszenia świadomości ekologicznej osób odwiedzających polskie parki narodowe.

Udostępnienie publicznego punktu ładowania dla turystów będzie stanowiło przychód opodatkowany Parku, natomiast Park poniesie koszty utrzymania ww. punktu.

W uzupełnieniu do wniosku z 25 sierpnia 2022 r. w odpowiedzi na pytania:

1.Czy faktury za towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na (…) Park Narodowy?

2.Do jakich czynności będą wykorzystywane (…) samochody elektryczne i (…) stacja ładowania związana z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej:

a)czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

b)czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,

c)czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

– Należy wskazać uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT (dojazdów do miejsc wyrębu lasu, miejsc nasadzeń, ale też do patrolowania i monitorowania m.in. przez straż leśną lasu) oraz/lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (czynności władczych nadleśnictwa takich jak np. sprawowanie powierzonego nadzoru nad lasami).

3.Czy stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych? Czy z tej stacji będą korzystać również samochody elektryczne zakupione w celu realizacji zadań statutowych Parku?

4.Czy w sytuacji, gdy stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

5.Czy w sytuacji, gdy stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana przez Państwa do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

6.Czy nabyte pojazdy spełniają w świetle art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług warunki do pełnego prawa do odliczania podatku naliczonego od ich nabycia, czy też do częściowego prawa do odliczenia (50%)?

– wskazali Państwo:

1)Faktury za towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na (…) Park Narodowy.

2)Samochody elektryczne i (…) stacja ładująca zapewniająca energię dla tych pojazdów będą wykorzystywane do:

a)czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj.: dojazd do miejsc związanych z pozyskaniem drewna przeznaczonego do sprzedaży, kontrolą odporu prac leśnych, kontrolą odnowień naturalnych i sztucznych, kontrolą grodzeń leśnych chroniących uprawy przed zgryzaniem przez zwierzynę płową, wydawaniem sprzedawanego asortymentu nabywcom, dojazd do miejsc związanych z działalnością edukacyjną (prowadzenie zajęć edukacyjnych w terenie), dojazd do miejsc przeznaczonych na noclegi w domkach i pokojach gościnnych, kontrolą i obsługą szlaków turystycznych (odpłatny wstęp do parku).

b)czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT tj. czynności związane z zarządzaniem obiektami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe.

c)czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. monitoring przyrodniczy.

Samochody elektryczne nie będą wykorzystywane do patrolowania terenu parku przez Straż Parku.

Jednocześnie wskazuję, że wniosek o interpretację został złożony przez park narodowy realizujący zadania określone w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, natomiast zapytania ujęte w pkt 2 wezwania do uzupełnienia wniosku dotyczą podmiotu (…) – Lasy Państwowe i odwołują się do nadleśnictw, które są jednostkami realizującymi inne cele i działającymi na innej podstawie niż park narodowy.

3)Stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Stacja ta, będzie zainstalowana na terenie parku narodowego w miejscu dostępnym dla turystów i będzie miała charakter ogólnego dostępu tylko i wyłącznie za odpłatnością. Ze stacji tej nie będą korzystać samochody elektryczne zakupione w celu realizacji zadań statutowych. Stacja ładująca, z której będą korzystać tylko samochody elektryczne zakupione w ramach projektu będzie zainstalowana na terenie parku niedostępnym dla turystów.

4)Wszystkie wydatki związane z zakupem, instalacją oraz funkcjonowaniem stacji ładującej przeznaczonej na cele komercyjne będą miały możliwość ich przyporządkowania z czynnościami do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

5)Stacja ładująca przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych.

6)Nabyte pojazdy w świetle art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług spełniają warunki do częściowego prawa odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia.

Pytania

1)Czy PN będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne zgodnie z art 86 ust. 2a ustawy o VAT?

2)Czy PN będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie:

Ad.1

PN będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności PN, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 z póź.zm.) jak również działalności, z której pozyskiwane są przychody Parku związane ze sprzedażą opodatkowaną od towarów i usług.

Ponieważ wymienione samochody i stacja ładująca zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez PN do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nieopodatkowanych, PN może odzyskać koszt podatku VAT poniesionego na realizację projektu, zgodnie z art 86 ust. 2a ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt niekwalifikowany.

Ad.2

Natomiast w przypadku zakupu stacji ładującej służącej celom komercyjnym PN będzie miał prawo odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji, ponieważ stacja ładująca będzie wykorzystywana do wykonywania tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych stanowiących przychód PN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei z art. 86 ust 2c wynika, że:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2g:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu ust. 2 tego artykułu

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy,

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu,

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że (…) Park Narodowy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. PN planuje realizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu (…) pojazdów zeroemisyjnych oraz (…) stacji ładowania, na potrzeby własne i cele komercyjne. Przeznaczenie samochodów będzie następujące: realizacja zadań z zakresu zarządzania parkiem narodowym wykonywanych przez dyrekcję PN, nadzór nad realizacją zadań ochronnych w ekosystemach leśnych i nieleśnych, realizacja zadań z zakresu edukacji ekologicznej prowadzonej w terenie PN, realizacja zadań wykonywanych przez pracowników Dyrekcji PN.

Zakup (…) stacji ładowania tylko na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów własnej floty samochodowej. Natomiast zakup (…) stacji ładowania ogólnodostępnej w celach komercyjnych umożliwi zasilanie w energię pojazdów turystów odwiedzających PN. Takie rozwiązanie jest koniecznym wymogiem w projekcie i przyczyni się do podnoszenia świadomości ekologicznej osób odwiedzających polskie parki narodowe. Faktury za towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na (…) Park Narodowy.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy od czynności związanych z zakupem (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne, (…) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy.

Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT, ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Zatem w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% - przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego - z faktur dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym oraz wydatków związanych z jego eksploatacją tylko w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. W sytuacji gdy samochód jest wykorzystywany również do działalności innej niż do działalności gospodarczej podatnika (np. działalność nie podlegająca opodatkowaniu) to podatnik może odliczyć maksymalnie 50% podatku naliczonego od ww. wydatków.

Ponadto w sytuacji gdy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Następnie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

Jak wynika z treści wniosku samochody elektryczne i (…) stacja ładująca zapewniająca energię dla tych pojazdów będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj.: dojazd do miejsc związanych z pozyskaniem drewna przeznaczonego do sprzedaży, kontrolą odporu prac leśnych, kontrolą odnowień naturalnych i sztucznych, kontrolą grodzeń leśnych chroniących uprawy przed zgryzaniem przez zwierzynę płową, wydawaniem sprzedawanego sortymentu nabywcom, dojazd do miejsc związanych z działalnością edukacyjną (prowadzenie zajęć edukacyjnych w terenie), dojazd do miejsc przeznaczonych na noclegi w domkach i pokojach gościnnych, kontrolą i obsługą szlaków turystycznych (odpłatny wstęp do parku), czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT tj. czynności związane z zarządzaniem obiektami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. monitoring przyrodniczy.

Z wniosku natomiast nie wynika aby mieli Państwo możliwość bezpośredniego przypisania nabywanych towarów i usług – (…) samochodów elektrycznych i stacji ładowania do poszczególnych kategorii czynności tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, do czynności zwolnionych z podatku VAT i do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zakupem (…) samochodów elektrycznych i (...) stacji ładowania na potrzeby własne tj. w części, w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Odliczenia podatku VAT od zakupu stacji ładowania należy dokonać zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2g ustawy, a także w art. 90 ustawy.

Natomiast przy odliczeniu podatku VAT związanego z zakupem samochodów w pierwszej kolejności należy uwzględnić regulacje zawarte w art. 86a ustawy, a następnie przepisy art. 86 ust. 2a-2g oraz art. 90 ustawy.

Przechodząc do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu nr 2, w opisanej sytuacji, w związku z zakupem przez Państwa stacji ładowania na potrzeby komercyjne, należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Stacja ta, będzie zainstalowana na terenie parku narodowego w miejscu dostępnym dla turystów i miała charakter ogólnego dostępu tylko i wyłącznie za odpłatnością. Ze stacji tej nie będą korzystać samochody elektryczne zakupione w celu realizacji zadań statutowych. Stacja ładująca, z której będą korzystać tylko samochody elektryczne zakupione w ramach projektu będzie zainstalowana na terenie parku niedostępnym dla turystów. Będziecie Państwo mieli możliwość przyporządkowania wszystkich wydatków związanych z zakupem, instalacją oraz funkcjonowaniem stacji ładującej przeznaczonej na cele komercyjne do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem stacji ładującej na potrzeby komercyjne, ponieważ – jak Państwo wskazali we wniosku – stacja ładowania na potrzeby komercyjne będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na Państwa stwierdzeniu, że samochody elektryczne i (…) stacja ładująca zapewniająca energię dla tych pojazdów będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj.: dojazd do miejsc związanych z pozyskaniem drewna przeznaczonego do sprzedaży, kontrolą odporu prac leśnych, kontrolą odnowień naturalnych i sztucznych, kontrolą grodzeń leśnych chroniących uprawy przed zgryzaniem przez zwierzynę płową, wydawaniem sprzedawanego asortymentu nabywcom, dojazd do miejsc związanych z działalnością edukacyjną (prowadzenie zajęć edukacyjnych w terenie), dojazd do miejsc przeznaczonych na noclegi w domkach i pokojach gościnnych, kontrolą i obsługą szlaków turystycznych (odpłatny wstęp do parku), czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT tj. czynności związane z zarządzaniem obiektami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. monitoring przyrodniczy oraz, że stacja ładowania przeznaczona na cele komercyjne będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·        w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·        w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).