Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 30 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.) o podpis osoby uprawnionej do reprezentacji Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
z siedzibą w jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. z 2019r. poz. 896 z p.z.) zwanej dalej ustawą, zgodnie z art. 2 ust. 2b ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz gospodarstwa wiejskiego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ustawy, Ośrodek może wykonywać usługi płatne i bezpłatne.
Wnioskodawca w dniu 20 listopada 2019 r. podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy nr w ramach działania Współpraca objętego PROW na lata 2014-2020 dotyczącą projektu pn. dla grupy operacyjnej pn. . Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2018 r. poz. 1226 i 168 oraz z 2019 r. poz. 427 i 1732) w formie konsorcjum, korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - z siedzibą w.
W skład konsorcjum weszli: z siedzibą w - lider operacji, z siedzibą w, rolnikiem zamieszkałą w , przedsiębiorstwo z, Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe z, przedsiębiorstwo z.
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu - octu owocowego oraz innowacyjnej technologii produkcji octu owocowego z wykorzystaniem lokalnych szczepów mikroorganizmów, umożliwiającej otrzymanie bioróżnorodnego produktu o potencjalnych walorach prozdrowotnych oraz wytworzenie innowacyjnego produktu pozbawionego chemicznych konserwantów, a zawierającego jedynie naturalne metabolity drobnoustrojów, dzięki czemu produkt końcowy charakteryzować się będzie wysoką jakością i wartością żywieniową, bezpieczeństwem oraz powtarzalnością cech sensorycznych, mikrobiologicznych, fizykochemicznych.
Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od 20.11.2019 r. do 19.11.2020 r. i został podzielony na 3 etapy. W ramach pierwszego etapu zostaną wykonane badania naukowe zakładające wdrożenie procesu technologicznego w dwóch gospodarstwach rolnych. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem produkcji będzie polegał na ciągłym monitorowaniu innowacyjnego procesu technologicznego. W dalszym etapie dwa gospodarstwa zostaną doposażone w urządzenia do produkcji octu. Odbędą się też szkolenia rolników biorących udział w projekcie. W kolejnym etapie zostaną wykonane badania przechowalnicze octu pasteryzowanego i niepasteryzowanego uzyskanego z gospodarstw oraz pomoc i kontrola przy kolejnych cyklach. Kompleksowe badania octu owocowego po zakończonych badaniach przechowalniczych, mające potwierdzić niepowtarzalną jakość, funkcjonalność oraz różnorodność w zależności od regionu. Badania będą polegać na oznaczeniu związków prozdrowotnych bakterii o charakterze potencjalnie probiotycznym, pożądanych makro i mikroelementów oraz związków odżywczych.
Zgodnie z par. 3 i par. 4 umowy, Ośrodek zobowiązuje się m.in. do:
- realizacji operacji, o której mowa w par. 2 umowy, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy,
- poniesienie kosztów kwalifikowanych operacji, zgodnie z zasadami wskazanymi w par. 5 ust 1 pkt 5 umowy, w tym dokonanie płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność,
- udokumentowanie wykonania zakresu rzeczowego operacji, poprzez przedstawienie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności,
- osiągnięcie celu operacji oraz wskaźników jego realizacji określonych w ust. 3 umowy,
- niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych, w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Ośrodek płatności końcowej,
- prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizacji operacji oraz jej rezultatów,
- nieprzenoszenie bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,
- niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,
- informowanie Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tytułu realizowanych zadań,
- niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w par. 1 umowy,
- stosowania oddzielnego systemu rachunkowości w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Na podstawie wyników badań opracowane zostaną manuskrypty publikacji, które zostaną opublikowane w zagranicznych i krajowych czasopismach naukowych i branżowych. Zaplanowano także międzynarodowe zgłoszenie patentowe, dotyczące otrzymanego produktu oraz technologii, liczne szkolenia i seminaria upowszechniające innowacyjną technologię, wyjazdy i promocje produktu na targach międzynarodowych i krajowych. Wyniki posłużą do przeprowadzenia przewodu doktorskiego. zrealizuje zadania z zakresu upowszechnienia wiedzy o projekcie oraz zrealizuje działania administracyjne i rozliczenie projektu.
Do zadań jako lidera operacji będzie należało m.in. reprezentowanie Konsorcjum na zewnątrz, w tym wobec Podmiotu finansującego i osób trzecich oraz realizacja zadań z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie, w tym wydatkowanie kosztów bieżących w zakresie udziału w wydarzeniach promocyjnych, promocja medialna oraz wydanie broszur o projekcie i innych materiałach promocyjnych.
W związku z realizacją projektu Ośrodek nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Ośrodek kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania projektu. Zatem Ośrodek nie będzie wykorzystywał zakupionych usług i towarów do czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.
z siedzibą w jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
W ramach dofinansowania Projektu ARiMR wymaga, aby Beneficjent uzyskał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towaru/usługi w toku jego realizacji.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usługi w toku realizacji projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, zs w, który jest Liderem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w Umowie o przyznanie pomocy, jest podatnikiem podatku VAT czynnym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Rolą Ośrodka w projekcie m.in. będzie realizacja zadań z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie, w tym wydatkowanie kosztów bieżących w zakresie udziału w wydarzeniach promocyjnych, promocja medialna operacji, prowadzenie strony www operacji oraz opracowanie i wydanie broszur o projekcie i innych materiałów promocyjnych. Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Ośrodek nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach Projektu ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację Projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Ośrodek kosztów kwalifikowanych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za wyświadczone usługi, a tylko forma finansowania Projektu.
zs w nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach Projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej