Zwolnienie sprzedaży z podatku VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT oraz ustalenia które z przychodów wliczają się... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.559.2022.2.MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.559.2022.2.MK

Temat interpretacji

Zwolnienie sprzedaży z podatku VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT oraz ustalenia które z przychodów wliczają się do limitu 200 000 zł.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary są zwolnione z podatku VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca korzysta  z podmiotowego zwolnienia z VAT oraz ustalenia które z przychodów wliczają się do limitu 200 000 zł. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 listopada 2022 r. (data wpływu 28 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

ZPK (dalej ZPK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury pod pozycją Nr ... na podstawie uchwały Rady Miejskiej. ZPK posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach planu finansowego. W skład ZPK wchodzi Dom Kultury, Biblioteka Publiczna oraz Filia Biblioteczna.

ZPK realizuje działania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania kultury, czytelnictwa, turystyki, sportu i rekreacji. ZPK prowadzi wielokierunkową działalność rozwijającą i zaspokajającą potrzeby mieszkańców oraz upowszechnia i promuje kulturę lokalną. Zajmuje się również szeroko rozumianą promocją gminy w skali powiatu, województwa i kraju.

Do podstawowych zadań ZPK zgodnie ze Statutem należy:

1)rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań kulturalnych społeczeństwa;

2)kształtowanie wzorców aktywnego uczestnictwa w kulturze;

3)kultywowanie i rozwijanie tradycji kulturalnych, amatorskiej twórczości ludowej wszystkich środowisk mieszkańców gminy;

4)wspomaganie pod względem merytorycznym i organizacyjnym inicjatyw kulturalnych środowiska lokalnego;

5)tworzenie warunków do rozwoju talentów twórczych oraz amatorskiego ruchu artystycznego;

6)współpraca z innymi ośrodkami kultury, sportu i rekreacji;

7)współdziałanie z organizacjami społecznymi, zakładami pracy, szkołami w zakresie prowadzonej działalności;

8)zapewnienie dostępu do materiałów bibliotecznych i informacyjnych;

9)organizowanie działalności rozrywkowej, turystycznej, sportowej i rekreacyjnej.

Wyżej wymienione zadania podstawowe ZPK realizuje m.in. przez:

1)upowszechnianie kultury poprzez organizowanie spotkań, pokazów i odczytów oraz bezpośredni kontakt z mieszkańcami miasta i gminy;

2)organizowanie występów artystycznych, zabaw tanecznych, dyskotek;

3)organizowanie zwyczajowo przyjętych w gminie świąt i uroczystości np. dni miasta, dożynki gminne oraz realizowanie zadań zleconych przez burmistrza miasta;

4)organizowanie samodzielnie lub wspólnie ze szkołami festiwali piosenek, teatrzyków dziecięcych;

5)prowadzenie kółek tematycznych;

6)organizowanie wystaw;

7)gromadzenie materiałów bibliotecznych, w tym materiałów dotyczących miasta i gminy;

8)udostępnianie materiałów bibliotecznych i informacji w siedzibie i na zewnątrz;

9)prowadzenie działalności informacyjnej w dziedzinie popularyzacji książek oraz czytelnictwa;

10)organizowanie samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotami imprez sportowych i turystyczno-rekreacyjnych;

11)wspieranie bazy sportowej, turystycznej i rekreacyjnej gminy;

12)prowadzenie kina oraz małej gastronomii.

Zgodnie ze statutem ZPK może prowadzić działalność w zakresie organizowania festynów, zabaw, dyskotek, uroczystości, imprez okolicznościowych, integracyjnych, a także imprezy zlecone (organizacja wesel, komunii, styp, urodzin itp.) w tym zakresie oraz wynajem pomieszczeń (np. wynajem sali bankietowej, sali konferencyjnej, sali kinowej). ZPK zarządza powierzonym mu majątkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami, gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania określonymi w ustawie.

Podstawą gospodarki finansowej ZPK jest roczny plan finansowy określający dochody i wydatki, zatwierdzany przez burmistrza miasta.

Działalność ZPK finansowana jest z:

1)dotacji z budżetu gminy;

2)wypracowanych przez ZPK dochodów własnych, które ZPK przeznacza wyłącznie na realizację zadań statutowych oraz poprawienie jakości oferowanych usług;

3)innych środków finansowych.

ZPK korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT: "Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku."

W związku z powyższym prośba o wydanie interpretacji indywidualnej następujących pytań:

1.1.Jeżeli ZPK korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT do 200 000 zł, to oznacza, że wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary są zwolnione z podatku VAT? Usługi i sprzedaż wykonywana przez ZPK, z których ZPK czerpie przychód to m.in:

organizacja imprez zleconych (organizacja wesel, komunii, styp itp.),

wynajem pomieszczeń (sali bankietowej, sali konferencyjnej, sali kinowej),

sprzedaż biletów wstępu do kina, na dyskoteki, koncerty,

sprzedaż przekąsek,

sprzedaż książek i innych produktów promujących gminę (magnesy, pocztówki),

oprawa muzyczna na imprezach kulturalnych.

2.Jeżeli ZPK organizuje imprezę kulturalną (np. dożynki, święto sołtysa, dni miasta), z której czerpie przychód (np. od gminy) za oprawę muzyczną lub inne wykonane usługi, to czy te przychody wliczają się w limit 200 000 zł?

3.ZPK prowadzi także działalność komercyjną tj. organizacja wesel, styp i innych imprez okolicznościowych zleconych (działalność wpisana do statutu). Zarobione w ten sposób pieniądze ZPK przekazuje na działalność kulturalną. Czy w takim przypadku przychód ten nie wlicza się w limit 200 000 zł?

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

1.Czy usługi świadczone przez Państwa objęte zakresem pytania nr 2 są usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? Należy wskazać odrębnie dla każdej usługi objętej zakresem pytania nr 2.

2.Czy usługi świadczone przez Państwa objęte zakresem pytania nr 3 są usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? Należy wskazać odrębnie dla każdej usługi objętej zakresem pytania nr 3.

Odpowiedzieli Państwo, że:

Ad 1.

Pytanie nr 2 w Państwa wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej brzmiało „Jeżeli ZPK organizuje imprezę kulturalną (np. dożynki, święto sołtysa, dni miasta), z której czerpie przychód (np. od gminy) za oprawę muzyczną lub inne wykonane usługi, to czy te przychody wliczają się w limit 200 000 zł?”.

ZPK w ramach działalności statutowej kompleksowo organizuje wydarzenia oraz imprezy o charakterze kulturalnym, z których czasami czerpie przychody. Takimi uroczystościami i wydarzeniami są na przykład: Dożynki, Dni Miasta, Święto Sołtysa, Święto Strażaka, Święto Edukacji Narodowej, Uroczystość Złote Gody. Podczas tych uroczystości odbywają się konkursy (np. na Wieniec Dożynkowy), koncerty, są wręczane nagrody za osiągnięcia itp. ZPK po odbytej uroczystości wystawia fakturę dla jednostki, która zleciła zorganizowanie wydarzenia, której treść brzmi np. „Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Sołtysa/Strażaka/Święta Edukacji Narodowej/Złotych Godów”. Oprócz tego ZPK wystawia faktury , jeżeli podczas jakiejś uroczystości świadczy usługi oprawy muzycznej. Według ZPK wszystkie wymienione uroczystości oraz wydarzenia są ustawowo zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT).

W związku z. powyższym stanowisko ZPK zostaje niezmienione, ponieważ przychody uzyskiwane z organizacji imprez kulturalnych, czyli przychody z usług kulturalnych, są ustawowo zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT) i nie wliczają się w limit zwolnienia podmiotowego 200 000 zł.

Ad 2.

Pytanie nr 3 w Państwa wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej brzmiało: „ZPK prowadzi także działalność komercyjną tj. organizacja wesel, styp i innych imprez okolicznościowych zleconych (działalność wpisana do statutu). Zarobione w ten sposób pieniądze ZPK przekazuje na działalność kulturalną. Czy w takim przypadku przychód ten nie wlicza się w limit 200 000 zł?”.

Według ZPK usługi świadczone objęte w tym pytaniu, czyli: kompleksowa organizacja wesel, chrzcin, styp oraz wszystkich imprez okolicznościowych zleconych, podczas których klient wynajmuje od Państwa salę wraz z przygotowanymi posiłkami, napojami oraz obsługą kelnerską nie są usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Organizowanie imprez okolicznościowych, takich jak wesela, chrzciny czy komunie, należy traktować jako świadczenie kompleksowej usługi gastronomicznej. Wynika to z tego, że usługi pomocnicze, do których należy w tym przypadku zaliczyć wynajem sali, obsługę kelnerską czy oprawę muzyczną, są wykonywane w powiązaniu z usługą zasadniczą, czyli usługą gastronomiczną, i stanowią tylko jej dopełnienie.

W związku z powyższym stanowisko ZPK zostaje niezmienione, ponieważ przychody uzyskiwane z organizacji imprez komercyjnych (organizacji wesel, komunii itp.) oraz wynajmu pomieszczeń (sali bankietowej, sali kinowej, sali konferencyjnej), czyli usługi gastronomicznej, nie są zwolnione z podatku VAT i wliczają się w limit zwolnienia podmiotowego 200 000 zł.

Pytania

W związku z powyższym prośba o wydanie interpretacji indywidualnej następujących pytań:

1)Jeżeli ZPK korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT do 200 000 zł, to oznacza, że wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary są zwolnione z podatku VAT? Usługi i sprzedaż wykonywana przez ZPK, z których ZPK czerpie przychód to m.in:

organizacja imprez zleconych (organizacja wesel, komunii, styp itp.),

wynajem pomieszczeń (sali bankietowej, sali konferencyjnej, sali kinowej),

sprzedaż biletów wstępu do kina, na dyskoteki, koncerty,

sprzedaż przekąsek,

sprzedaż książek i innych produktów promujących gminę (magnesy, pocztówki),

oprawa muzyczna na imprezach kulturalnych.

2)Jeżeli ZPK organizuje imprezę kulturalną (np. dożynki, święto sołtysa, dni miasta), z której czerpie przychód (np. od gminy) za oprawę muzyczną lub inne wykonane usługi, to czy te przychody wliczają się w limit 200 000 zł?

3)ZPK prowadzi także działalność komercyjną tj. organizacja wesel, styp i innych imprez okolicznościowych zleconych (działalność wpisana do statutu). Zarobione w ten sposób pieniądze ZPK przekazuje na działalność kulturalną. Czy w takim przypadku przychód ten nie wlicza się w limit 200 000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem ZPK:

Ad. 1. Wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary przez ZPK, jeżeli limit 200 000 zł nie zostanie przekroczony, są podmiotowo zwolnione z podatku VAT.

Ad. 2. Przychody uzyskiwane z organizacji imprez kulturalnych, czyli przychody z usług kulturalnych, są ustawowo zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT) i nie wliczają się w limit 200 000 zł.

Ad. 3. Przychody uzyskiwane z organizacji imprez komercyjnych (organizacji wesel, komunii itp.) oraz wynajmu pomieszczeń (sali bankietowej, sali kinowej, sali konferencyjnej) nie są zwolnione z podatku VAT i wliczają się w limit 200 000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury pod pozycją Nr ..., na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Zgodnie ze statutem ZPK może prowadzić działalność w zakresie organizowania festynów, zabaw, dyskotek, uroczystości, imprez okolicznościowych, integracyjnych, a także imprez zleconych (organizacja wesel, komunii, styp, urodzin itp.) w tym zakresie oraz wynajem pomieszczeń (np. wynajem sali bankietowej, sali konferencyjnej, sali kinowej). ZPK korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary są zwolnione z podatku VAT w sytuacji gdy korzystacie Państwo z podmiotowego zwolnienia z VAT.

Mając na uwadze wskazane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Zatem, w sytuacji gdy korzystacie Państwo ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu, to prowadzona przez Państwa sprzedaż towarów i usług korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. W związku z powyższym organizacja imprez zleconych (organizacja wesel, komunii, styp itp.), wynajem pomieszczeń (sali bankietowej, sali konferencyjnej, sali kinowej), sprzedaż biletów wstępu do kina, na dyskoteki, koncerty, sprzedaż przekąsek, sprzedaż książek i innych produktów promujących gminę (magnesy, pocztówki), oprawa muzyczna na imprezach korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ ww. towary i usługi nie są zawarte w art. 113 ust. 13 ustawy.  

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, które z Państwa przychodów wliczają się do limitu 200 000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że organizowane przez Państwa imprezy kulturalne takie jak: Dożynki, Dni Miasta, Święto Sołtysa, Święto Strażaka, Święto Edukacji Narodowej, Uroczystość Złote Gody są ustawowo zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W związku z przepisem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Z kolei organizacja wesel, chrzcin, styp oraz wszystkich imprez okolicznościowych zleconych, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, nie są usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy. Zatem, organizacja wesel, chrzcin, styp oraz wszystkich imprez okolicznościowych zleconych, nie stanowi żadnej z usług wymienionych w art. 113 ust. 2 ustawy, wyłączonych z obliczania wartości sprzedaży limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawne należy wskazać, że przychód z tytułu organizacji imprez kulturalnych takich jak: Dożynki, Dni Miasta, Święto Sołtysa, Święto Strażaka, Święto Edukacji Narodowej, Uroczystość Złote Gody, nie podlega uwzględnieniu w kwocie limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. w kwocie 200 000 zł, ponieważ – jak Państwo wskazali w opisie sprawy – organizacja tych imprez korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy oraz nie są to usługi wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 a-c ustawy. Zatem ww. usługi nie będą podlegać wliczeniu do limitu sprzedaży wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast przychód z tytułu organizacji wesel, styp i innych imprez okolicznościowych zleconych podlega uwzględnieniu w kwocie limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. w kwocie 200 000 zł, ponieważ usługi te nie są usługami wymienionymi w art. 113 ust. 2 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).