Temat interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości niezabudowanych w trybie licytacji komorniczej i brak zastosowania zwolnienia z podatku dla tej transakcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3) w trybie licytacji komorniczej i określenia wartości rynkowej nieruchomości oraz prawidłowe w części dotyczącej braku zastosowania zwolnienia z podatku dla sprzedaży nieruchomości.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3) w trybie licytacji komorniczej i braku zastosowania zwolnienia z podatku dla tej transakcji.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 maja 2022 r. (wpływ 5 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) D. S. w toku prowadzonych postępowań egzekucyjnych dokonał zajęcia następujących nieruchomości:
a)położonej: (…), ul., dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) działka nr ewidencyjny 1/1;
b)położonej: (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) działka nr ewidencyjny 1/2;
c)położonej: (…), ul., dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) działka nr ewidencyjny 1/3.
Wyżej wymienione nieruchomości stanowią własność A sp. z o.o., REGON (…), NIP: (…).
Zgodnie z wnioskiem wierzyciela komornik 1 października 2021 r. zlecił biegłemu sądowemu wycenę zajętych nieruchomości. Biegły w operacie szacunkowym z 17 listopada 2021 r. wycenił wyżej wymienione nieruchomości w sposób następujący:
a)(…) działka nr 1/1 - na kwotę (…) zł (dwieście siedemnaście tysięcy dziewięćset złotych);
b)(…) działka nr 1/2 - na kwotę (…) zł (dwieście czternaście tysięcy złotych);
c)(…) działka nr 1/3 - na kwotę (…) (jeden milion osiemset dziewięćdziesiąt trzy tysiące dziewięćset złotych).
3 marca 2022 r. komornik dokonał opisu i oszacowania nieruchomości. Dłużnik (pełnomocnik/przedstawiciel dłużnej spółki) nie stawił się na czynności. W związku z powyższym organ egzekucyjny nie uzyskał informacji na temat zajętych nieruchomości od dłużnika. Wszelkie informacje zostały zebrane na podstawie dokumentów uzyskanych w toku postępowania, jak i oględzin nieruchomości z natury. Dłużna spółka A sp. z o.o., REGON (…), NIP (…) zgodnie z wykazem podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru według stanu na dzień 08-03-2022:
-status podatnika (wg stanu na dzień 08-03-2022) – niezarejestrowany;
-adres siedziby – (…), (…);
-imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numeru identyfikacji podatkowej – J. Z.;
-imię i nazwisko lub firma (nazwa) wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej - B sp. z o.o.;
-data rejestracji jako podatnika VAT -14-12-2015;
-data wykreślenia rejestracji jako podatnika VAT 08-01-2020;
-podstawa prawna wykreślenia - art. 96 ust. 9 pkt 2.
W odniesieniu do nieruchomości położonej: (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) działka nr ewidencyjny 1/1. Nieruchomość zgodnie z treścią KW o powierzchni 0,8789 ha, położenie: województwo (…), powiat (…), gmina (…), miejscowość (…). Oznaczenie w treści KW sposób korzystania R - GRUNTY ORNE. Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki 35P/Ug - przemysł i usługi gospodarcze. Działka od kilku lat odłogowana. Porośnięta chwastami oraz kilkuletnim samosiewnym drzewostanem. Na działce w części zachodniej składowany jest obornik. Działka nieuzbrojona, niezabudowana. Dłużna spółka nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 10 listopada 2016 . repertorium A Nr (…) za cenę (…) zł. Nabywca pouczony o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W odniesieniu do nieruchomości położonej: (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) działka nr ewidencyjny 1/2 Nieruchomość zgodnie z treścią KW o powierzchni 0,7463 ha, położenie: województwo (…), powiat (…), gmina (…), miejscowość (…). Oznaczenie w treści KW sposób korzystania R - GRUNTY ORNE. Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki 35P/Ug - przemysł i usługi gospodarcze oraz częściowo (na obszarze około 750 m2) KD - drogi dojazdowe. Działka graniczy z cmentarzem przez drogę dojazdową. Działka od kilku lat odłogowana. Porośnięta chwastami oraz kilkuletnim samosiewnym drzewostanem. Działka nieuzbrojona, niezabudowana. Dłużna spółka nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 22 listopada 2016 r. repertorium A Nr (…) za cenę (…) zł. Nabywca pouczony o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W odniesieniu do nieruchomości położonej: (…), ul., dla której Sąd Rejonowy w (…) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr KW (…) działka nr ewidencyjny 1/3. Nieruchomość zgodnie z treścią KW o powierzchni 0,52884 ha, położenie województwo (…), powiat (…), gmina (…), miejscowość (…). Oznaczenie w treści KW sposób korzystania NIERUCHOMOŚĆ ROLNA. Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki w części zachodniej 22Ug - usługi gospodarcze, w części wschodniej KLs - planowane kompleksy leśne. Uzbrojenie nieruchomości: brak. Działka odłogowana od kilku lat porośnięta chwastami oraz samosiewnym drzewostanem. We wschodniej części działki występuje zwarty drzewostan sosnowy w wieku około 40 lat. Dłużna spółka nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 6 marca 2008 r. repertorium A Nr (…) za cenę (…) zł. Podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrano na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie zgromadzonych dokumentów oraz oględzin wyżej wskazanych nieruchomości wywnioskować można, że dłużna spółka nie czyniła nakładów na nieruchomości. Jednakże w tym zakresie wnioski te nie są poparte oświadczeniami dłużnika, gdyż dłużna spółka nie odpowiada (nie odbiera) na korespondencję.
W piśmie uzupełniającym z 5 maja 2022 r. uzupełnił Pan opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego następująco:
a) Ze zgromadzonych dokumentów w aktach sprawy wynika, że nabycie opisanych we wniosku działek nr 1/1, 1/2 i 1/3 nie było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą VAT z wykazaną kwotą VAT. W aktach notarialnych przenoszących własność wyżej opisanych nieruchomości naliczany był podatek od czynności cywilnoprawnych.
b) Organ egzekucyjny nie jest wstanie stwierdzić czy działki będące przedmiotem wątpliwości w całym okresie posiadania były/są wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Brak ten spowodowany jest brakiem możliwości pozyskania informacji od Dłużnika - dłużnik nie odbiera korespondencji. Jednocześnie wskazać należy, że przedmiotowe nieruchomości są odłogowane od kilku lat.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1, nr 2 i nr 4)
1.Czy sprzedaż wyżej wymienionych nieruchomości w drodze licytacji publicznej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Jeżeli sprzedaż wyżej wymienionych nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, jaką stawkę opodatkowania podatkiem VAT należy zastosować?
3.W przypadku opodatkowania sprzedaży wyżej wymienionych nieruchomości w drodze licytacji publicznej podatkiem VAT organ egzekucyjny ma naliczyć podatek VAT w cenie wartości rynkowej nieruchomości podanej przez biegłego sądowego w opinii z 17 listopada 2021 r. czy cenę wartości rynkowej nieruchomości podanej przez biegłego powiększyć o należny podatek VAT?
Pana stanowisko w sprawie
1.Sprzedaż wyżej wymienionych nieruchomości w drodze licytacji publicznej nie będzie podlegać opodatkowaniu podarkiem VAT.
2.(W przypadku opodatkowania) sprzedaż wyżej opisanych nieruchomości powinna być opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%.
3.(W przypadku opodatkowania) określona wartość rynkowa nieruchomości przez biegłego sądowego w opinii z 17 listopada 2021 r. powinna być powiększona o należny podatek VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pani we wniosku w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3) w trybie licytacji komorniczej i określenia wartości rynkowej nieruchomości jest nieprawidłowe oraz w części dotyczącej w części dotyczącej braku zastosowania zwolnienia z podatku dla sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) – zwanej dalej „ustawą” :
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze. zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy wynika, że zgodnie z wykazem podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru, dłużna spółka według stanu na dzień 8 marca 2022 r. jest niezarejestrowana (data rejestracji jako podatnik VAT - 14 grudzień 2015 r., data wykreślenia rejestracji jako podatnika VAT – 8 stycznia 2020 r.).
Działkę nr 1/1 dłużna spółka nabyła nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 10 listopada 2016 . Działka jest nieuzbrojona, niezabudowana, od kilku lat jest odłogowana, porośnięta chwastami oraz kilkuletnim samosiewnym drzewostanem. Na działce w części zachodniej składowany jest obornik. Działkę nr 1/2 dłużna spółka nabyła nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 22 listopada 2016 r. Działka graniczy z cmentarzem przez drogę dojazdową. Działka od kilku lat odłogowana, porośnięta chwastami oraz kilkuletnim samosiewnym drzewostanem. Działka jest nieuzbrojona, niezabudowana. Działkę nr 1/3 dłużna spółka nabyła nieruchomość na podstawie aktu notarialnego z 6 marca 2008 r. Działka odłogowana od kilku lat porośnięta chwastami oraz samosiewnym drzewostanem. We wschodniej części działki występuje zwarty drzewostan sosnowy w wieku około 40 lat. Działka jest nieuzbrojona. Przedmiotowe nieruchomości są odłogowane od kilku lat.
Zgodnie z Pana wskazaniem na podstawie zgromadzonych dokumentów oraz oględzin wyżej wskazanych nieruchomości wywnioskować można, że dłużna spółka nie czyniła nakładów na nieruchomości. Organ egzekucyjny nie jest wstanie stwierdzić czy działki będące przedmiotem wątpliwości w całym okresie posiadania były/są wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Jednakże w tym zakresie wnioski te nie są poparte oświadczeniami dłużnika, gdyż Dłużnik nie odbiera korespondencji.
Mając na uwadze powyższy opis oraz fakt, że Dłużnikiem jest spółka z o.o. prowadząca działalność gospodarczą, która nabyła nieruchomości do majątku spółki, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa Dłużnika. Zatem przy dostawie nieruchomości, Dłużnik jest podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji sprzedaż przez Pana w drodze licytacji publicznej nieruchomości nieruchomości (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3), będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, stanowisko Pana w tej części należało uznać za nieprawidłowe.
W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Art. 2 pkt 33 ww. ustawy stanowi, że:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego, tj. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 GemeenteEmmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Ponadto art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że działka nr 1/1 jest niezabudowana i według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki 35P/Ug - przemysł i usługi gospodarcze. Dodatkowo wskazał Pan, że działka nr 1/2 jest niezabudowana i według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki 35P/Ug - przemysł i usługi gospodarcze oraz częściowo (na obszarze około 750 m2) KD - drogi dojazdowe. Ponadto wskazał Pan, że działka nr 1/3 jest porośnięta chwastami i samosiewnym drzewostanem oraz że dla nieruchomości brak jest uzbrojenia. Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki w części zachodniej 22Ug - usługi gospodarcze, w części wschodniej KLs - planowane kompleksy leśne.
Zatem, działki nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3 stanowią teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy i w konsekwencji dostawa wskazanych działek nie może zostać objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub ustawy, co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art.136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika, że Dłużna spółka nabyła działkę nr 1/1 na podstawie aktu notarialnego z 10 listopada 2016 r., działkę nr 1/2 na podstawie aktu notarialnego z 22 listopada 2016 r., działkę nr 1/3 na podstawie aktu notarialnego z 6 marca 2008 r. Zgodnie z Pana wskazaniem ze zgromadzonych dokumentów w aktach sprawy wynika, że nabycie wskazanych nieruchomości nie było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku VAT (w aktach notarialnych przenoszących własność nieruchomości naliczany był podatek od czynności cywilnoprawnych). Tym samym nie można uznać, że Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem (nie jest zatem spełniony drugi z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy niezbędnych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia).
Zatem w przedmiotowej sprawie dla dostawy wskazanych działek nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie.
Tym samym, skoro transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9, to należy dostawę nieruchomości (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3) w drodze licytacji w ramach prowadzonego przez Pana postępowania egzekucyjnego opodatkować podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej dla przedmiotu dostawy stawki VAT.
Tym samym, stanowisko Pana w tej części należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.
Jak wyjaśniono wyżej, Pan jako płatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy, będzie Pan zobowiązany do obliczenia i pobrania podatku VAT od planowanej dostawy nieruchomości.
Przy czym, podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 oraz ust. 6 pkt 1 ustawy stanowi zapłata, którą Pan uzyska w licytacji nieruchomości będących własnością Dłużnej spółki, pomniejszona o kwotę podatku.
Tym samym, określona wartość rynkowa nieruchomości przez biegłego sądowego w opinii z 17 listopada 2021 r. nie powinna być przez Pana powiększona o należny podatek VAT.
Tym samym, stanowisko Pana w tej części należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych (działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3) w trybie licytacji komorniczej oraz braku zastosowania zwolnienia z podatku dla sprzedaży nieruchomości i określenia wartości rynkowej nieruchomości, natomiast w zakresie ustalenia jaka stawka podatku VAT jest właściwa dla sprzedaży nieruchomości - działek nr 1/1, nr 1/2 i nr 1/3 (część pytania oznaczonego we wniosku nr 2) oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wskazanych nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Należy również wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).