Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 24 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.405.2020.1.SR.
We wniosku, uzupełnionym pismem z 24 czerwca 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W budynku Starostwa Powiatowego prowadzona jest działalność mieszana, tzn. opodatkowana, niepodlegająca opodatkowaniu oraz zwolniona, stąd też w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 poz. 106 z późn. zm.) stosowany jest pre-współczynnik obliczany według metody powierzchniowej oraz w przeliczeniu na etaty. Wybór prewspółczynnika został dokonany w oparciu o art. 86 ust. 2c pkt 4 z uwagi na fakt, że w budynku Starostwa Powiatowego 32% powierzchni użytkowej przeznaczona jest pod wynajem.
Powiat będzie realizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pt. .
Celem projektu jest aktywna integracja 40 osób z terenu Powiatu zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz wspieranie reintegracji społecznej i zawodowej. W ramach projektu zostanie utworzone 20 miejsc w ... Centrum ..., a wsparcie prowadzące do reintegracji społecznej i zawodowej otrzyma 40 osób wpisujących się w grupę docelową zgodną z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. 2019, poz. 2017) oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych województwa na lata 2014-2020. Projekt rozpoczął się 4 maja 2020 r. i będzie trwał 27 miesięcy. Przez 3 miesiące (do 31 lipca 2020 r.) w budynku Starostwa Powiatowego będą trwały prace remontowo-budowlane mające na celu przystosowanie pomieszczenia do prowadzenia PCIS. W czerwcu 2020 r. rozpoczną się działania rekrutacyjne.
W ramach projektu planowane są następujące zadania:
- Utworzenie PCIS prace organizacyjne, adaptacyjne, zakup wyposażenia.
- Funkcjonowanie PCIS.
- Program reintegracji społecznej w PCIS (obejmujący m.in. doradztwo indywidualne psychologa, prawnika, szkolenia: Treningi , Treningi , Treningi , udział w wyjazdach integracyjnych, organizację imprez społecznych reintegracja z lokalną społecznością).
- Program reintegracji zawodowej w PCIS obejmujący zajęcia w 4 warsztatach: pralnia i magiel, szycia, prac remontowo-budowlanych, event manager organizacja i promocja imprez.
Powiat będzie występować na fakturach jako nabywca nabywanych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług. W trakcie trwania projektu i w trakcie utrzymania rezultatów projektu nie będą prowadzone żadne prace zarobkowe dla PCIS.
W piśmie z 24 czerwca 2020 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje:
Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.
... Centrum... będzie posiadało status jednostki organizacyjnej (jednostki budżetowej) Powiatu.
Na pytanie Organu Proszę wskazać czy nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Urząd (Starostwo Powiatowe) czy przez PCIS jako jednostkę organizacyjną Powiatu?, Wnioskodawca wskazał, że Towary i usługi nabywane w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie przez PCIS.
Na pytanie Organu W przypadku gdy nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane zarówno przez Urząd jak i PCIS jako jednostkę organizacyjną Powiatu, proszę wskazać czy istnieje możliwość przypisania nabywanych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do Urzędu oraz odrębnie do PCIS?, Wnioskodawca odpowiedział, że Nie dotyczy.
Na pytanie Organu Czy Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania nabywanych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego z wymienionych we wniosku zadań?, Wnioskodawca podał, że Nie.
Zadanie związane z remontem pomieszczeń w celu dostosowania do potrzeb PCIS jest tym samym zadaniem, które w opisie zostało określone jako utworzenie PCIS w prace organizacyjne, adaptacyjne, zakup wyposażenia.
Remont będzie dotyczył wyłącznie pomieszczeń przeznaczonych do prowadzenia PCIS.
Pomieszczenia oraz zakupione wyposażenie będące przedmiotem projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. doradztwo indywidualne psychologa, prawnika, szkolenia: Treningi , .., Treningi , udział w wyjazdach integracyjnych, organizację imprez społecznych reintegracja z lokalną społecznością, zajęcia w warsztatach: pralnia, magiel, szycie, prace remontowo-budowlane, event manager-organizacja i promocja imprez.
Nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do celów pozostających poza działalnością gospodarczą. Istnieje możliwość przyporządkowania nabywanych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego z wymienionych we wniosku zadań.
Nie ma możliwości przypisania w całości dokonanych zakupów w zakresie realizacji projektu do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Na pytanie Organu Czy nabywane w ramach projektu towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT? Jeżeli istnieje możliwość przyporządkowania nabywanych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego z wymienionych we wniosku zadań, to proszę powyższą informację wskazać odrębnie do każdego zadania., Wnioskodawca odpowiedział, że Nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej.
Na pytanie Organu Jeżeli tak to proszę wskazać czy Wnioskodawca jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku? Jeżeli istnieje możliwość przyporządkowania nabywanych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego z wymienionych we wniosku zadań, to proszę powyższą informację wskazać odrębnie do każdego zadania., Wnioskodawca wskazał, że Nie dotyczy.
Na pytanie Organu Jaki prewspółczynnik Wnioskodawca zamierza zastosować w celu odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabywanymi na potrzeby realizacji ww. projektu? Wprawdzie powyższa informacja wynika z treści wniosku, jednakże stanowi ona w nim element uzasadnienia stanowiska własnego, a jako istotny element zdarzenia przyszłego winna być zawarta w opisie sprawy poz. 74 złożonego wniosku., Wnioskodawca odpowiedział, że W związku z tym, że po dogłębnej analizie sytuacji związanej z realizacją projektu Powiat zweryfikował swoje stanowisko odnośnie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, mając na uwadze fakt, że działalność wykonywana w ramach projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT nie zostanie zastosowany prewspółczynnik, gdyż działalność ta nie ma związku z działalnością opodatkowaną.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w
piśmie z 24 czerwca 2020 r.):
Czy Powiatowi przysługuje możliwość
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot
podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. (w tym w szczególności
w obszarze realizacji zadań związanych z remontem pomieszczeń w celu
dostosowania ich do potrzeb PCIS) w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o
podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn.
zm.)?
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 czerwca 2020 r.):
Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) wydatki poniesione dla realizacji celów niniejszego projektu związane z nabyciem towarów i usług nie będą podlegały odliczeniu. Mając na uwadze fakt, że działalność wykonywana w ramach projektu stanowi czynności niepodlegające podatkowaniu.
Natomiast na podstawie art. 87 ust. 1 ww. ustawy nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 17 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy, utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat będzie realizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pt. . Celem projektu jest aktywna integracja 40 osób z terenu Powiatu zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz wspieranie reintegracji społecznej i zawodowej. Przez 3 miesiące (do 31 lipca 2020 r.) w budynku Starostwa Powiatowego będą trwały prace remontowo-budowlane mające na celu przystosowanie pomieszczenia do prowadzenia PCIS. Remont będzie dotyczył wyłącznie pomieszczeń przeznaczonych do prowadzenia PCIS.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. (w tym w szczególności w obszarze realizacji zadań związanych z remontem pomieszczeń w celu dostosowania ich do potrzeb PCIS).
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem jednoznacznie, że towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie przez PCIS. W trakcie trwania projektu i w trakcie utrzymania rezultatów projektu nie będą prowadzone żadne prace zarobkowe dla PCIS. Pomieszczenia oraz zakupione wyposażenie będące przedmiotem projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej. Nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do celów pozostających poza działalnością gospodarczą.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie realizowanego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej