Temat interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości stanowiącej odrębną własność lokalu położonej w … przy ul. … nr …, o powierzchni … m2, dla której Sąd Rejonowy … w … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ... Z własnością lokalu związany jest udział wynoszący 10/100 części w częściach wspólnych budynku i innych urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali oraz w prawie własności gruntu działki nr … obszaru … ha, objętej księgą wieczystą nr …. Wnioskodawca nabył wskazaną nieruchomość w dniu 8 sierpnia 2013 r. na podstawie aktu notarialnego (Rep. …) sporządzonego przed notariuszem .. w jego kancelarii notarialnej w …. Sprzedający nie działali przy tej czynności w charakterze podatników VAT, sprzedaż nieruchomości nie podlegała podatkowi od towarów i usług. W dniu 20 lutego 2014 r. dokonano korekty treści aktu notarialnego, w wyniku której zmianie uległa powierzchnia lokalu i związany z lokalem udział w prawie użytkowania wieczystego działki … i w częściach wspólnych budynku i innych urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali (Rep. …). W trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, w dniu 2019-.... Prezydent Miasta … wydał zaświadczenie o przekształceniu nr …, będące podstawą wpisu do księgi wieczystej nr ….
Wnioskodawca nabył nieruchomość z przeznaczeniem do wykorzystywania w działalności podstawowej, nieruchomość stanowi środek trwały w firmie i podlega amortyzacji. Wnioskodawca wykorzystywał nieruchomość do działalności opodatkowanej - lokal mieszkaniowy był przez wiele lat wynajmowany, a Wnioskodawca wystawiał z tego tytułu faktury z 8% podatkiem VAT. Lokal nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W okresie pandemii SARS-COV 2 przeprowadzono remont lokalu.
Wnioskodawca ponosił bieżące koszty utrzymania lokalu, w tym koszty związane z jego odświeżeniem, czy remontem. Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu materiałów budowlanych do remontu, Wnioskodawca nie ponosił wydatków kwalifikowanych jako wydatki na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (U-VAT). Wnioskodawca w niedalekiej przyszłości planuje sprzedać opisaną powyżej nieruchomość. Nabywcą może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, podmiot gospodarczy, jak i inny podmiot, zarówno krajowy jak i zagraniczny.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do objęcia zwolnieniem transakcji sprzedaży nieruchomości opisanej we wniosku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług bez względu na rodzaj i status prawny kupującego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie uprawniony do objęcia zwolnieniem transakcji sprzedaży nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług bez względu na rodzaj i status prawny kupującego.
Ustawodawca wprowadzając zwolnienia przedmiotowe od podatku w podatku od towarów i usług w stosunku do dostawy budynków, budowli lub ich części unormował warunki zwolnienia niezależnie od rodzaju i statusu prawnego kupującego (ewentualna rezygnacja ze zwolnienia została uzależniona od statusu dla celów podatku VAT nabywcy).
Nieruchomości w myśl ustawy są towarami, a ze względu na ich specyfikę (towary niewysyłane i nietransportowane) miejscem ich opodatkowania, jest miejsce w którym towary te znajdują się w momencie dostawy (art. 2 pkt 6 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 U-VAT, w zw. z art. 45 i 46 KC).
Ze względu na powyższe, w sprawie będzie miała zastosowanie zarówno do sprzedawcy jak i nabywcy Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku.
Wnioskodawca będzie sprzedawał środek trwały wykorzystywany w swojej działalności gospodarczej, będąc czynnym podatnikiem VAT i dla tej transakcji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, wobec czego będzie zobowiązany tą transakcję udokumentować i wykazać w jednolitych plikach kontrolnych oraz deklaracji VAT.
Planowana sprzedaż nie dotyczy zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, dlatego dostawa ta będzie objęta przepisami U-VAT. Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 10 U-VAT obejmuje dostawę budynków, budowli lub ich części zwolnieniem od podatku, bez względu na status prawny kupującego i nabywcy. Wyjątki wskazane w ustawie dotyczą dostaw w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Ustawodawca definiując pierwsze zasiedlenie wskazuje, że jest nim oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Nieruchomość Wnioskodawcy nie spełnia wskazanych warunków ustawowych wyłączających ją ze zwolnienia, gdyż była wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy od daty nabycia w 2013 roku i Wnioskodawca nie ponosił wydatków na jej ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.
Wnioskodawca i kupujący, jeżeli będą w chwili sprzedaży zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mogą złożyć oświadczenie, że wybierają opodatkowanie tej dostawy, rezygnując ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i wówczas zastosować stosowną stawkę podatku VAT, która w tym przypadku ze względu na fakt, że lokal spełnia parametry wskazane w definicji dla lokalu mieszkalnego będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i art 41 ust. 12, 12a), 12b) i 12c) U-VAT.
Reasumując, na prawo skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od opodatkowania dostawy opisanej we wniosku nieruchomości nie będzie miał znaczenia status prawny jej nabywcy (osoba fizyczna, prawna, krajowa czy zagraniczna).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy budynków, budowli lub ich części, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Przepis ten ma także zastosowanie do sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji, jak budynki i budowle na nim posadowione.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy opisanej we wniosku nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do tej nieruchomości miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z treści wniosku wynika, że 8 sierpnia 2013 r. nabyli Państwo – z przeznaczeniem do wykorzystywania w działalności podstawowej – lokal wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i innych urządzeń oraz udział w prawie własności gruntu (nazwane nieruchomością). Nieruchomość ta stanowi środek trwały w firmie i podlega amortyzacji. Wykorzystywali Państwo ww. nieruchomość do działalności opodatkowanej - lokal mieszkaniowy był przez wiele lat wynajmowany. Ponosili Państwo bieżące koszty utrzymania lokalu, w tym koszty związane z jego odświeżeniem, czy remontem, dokonywali Państwo odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu materiałów budowlanych do remontu. Jednakże wskazali Państwo, że nie ponosili wydatków kwalifikowanych jako wydatki na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Planują Państwo sprzedać ww. nieruchomość. Nabywcą może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, podmiot gospodarczy, jak i inny podmiot, zarówno krajowy, jak i zagraniczny.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności uznać należy, że w niniejszej sprawie przedmiotem dostawy będzie nieruchomość, tj. towar niewysyłany ani nietransportowany. Zatem miejscem jego dostawy - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy - będzie miejsce, w którym ww. towar znajduje się w momencie dostawy, tj. terytorium Polski. Tym samym w analizowanej sprawie, planowana przez Państwo sprzedaż ww. nieruchomości stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w odniesieniu do opisanej nieruchomości zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Wobec powyższego, sprzedaż ww. nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisów ustawy, bez względu na status nabywcy przedmiotowej nieruchomości.
Jednocześnie wskazać należy, że strony transakcji będą mogły skorzystać z opcji opodatkowania dostawy opisanej nieruchomości przy zachowaniu warunków określonych w przywołanych wyżej przepisach art. 43 ust. 10 oraz art. 43 ust. 11 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami (w tym w szczególności kwestia obowiązku udokumentowania i wykazania transakcji w jednolitych plikach kontrolnych oraz deklaracji VAT) nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).