Temat interpretacji
Opodatkowanie dostawy działek oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art.
13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku
wspólnym z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem
platformy ePUAP 26 czerwca 2020 r.) uzupełnionym w dniu 11 sierpnia
2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.), na wezwanie Organu z dnia 5
sierpnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 sierpnia 2020 r.), o
wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od
towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek
niezabudowanych oraz odliczenia i zwrotu podatku jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych oraz odliczenia i zwrotu podatku.
Wniosek został uzupełniony w dniu 11 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 sierpnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 sierpnia 2020 r.).
We wniosku wspólnym złożonym przez:
- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
A Sp. z o.o. - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:B Sp. z o.o.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest inwestorem, zainteresowanym nabyciem praw do nieruchomości gruntowej (dalej: Nieruchomość) pod inwestycję magazynowo - produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (dalej: Inwestycja, planowane nabycie będzie dalej określane jako Transakcja). Przedmiotowa Nieruchomość zlokalizowana jest na terenie oraz obejmuje działki zlokalizowane w pobliżu ulicy , dla których prowadzone są następujące księgi wieczyste:
- (Transakcja obejmuje działki o nr: - prawo użytkowania wieczystego działek przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działki o nr: - prawo użytkowania wieczystego działek przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo użytkowania wieczystego działki przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo użytkowania wieczystego działek przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo własności działki przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo własności działki przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo własności działki przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działki o nr: - prawo własności działek przysługuje B),
- (Transakcja obejmuje działkę o nr - prawo własności działki przysługuje B),
- dalej: łącznie jako Działki.
Poniżej została zaprezentowana historia nabycia Działek, których obecnym właścicielem/użytkownikiem wieczystym jest Sprzedający. Zainteresowani pragną wskazać, że poniżej zaprezentowano informacje dotyczące nabycia Działek przez spółkę S Sp. z o.o. (dalej: S). Spółka S oraz B były w 2013 r. przedmiotem połączenia, w wyniku którego spółka przejmującą (B) jako następca prawny S stała się właścicielem praw do przedmiotowych Działek.
B (wówczas S) nabyła następujące Działki na mocy następujących aktów:
- Akt notarialny o nr z dnia 15.05.2008 r., na mocy którego nabyto prawo użytkowania wieczystego do Działek o nr oraz udział w Działce o nr w części. Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania VAT, przy czym B (wówczas S) skorzystała z prawa odliczenia VAT z tytułu powyższej dostawy.
- Akt notarialny o nr z dnia 20.03.2008 r., na mocy którego nabyto prawo użytkowania wieczystego Działki o nr w części oraz Działek i . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- Akt notarialny o nr z dnia 21.12.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działki o nr . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania VAT, przy czym B (wówczas S) skorzystała z prawa odliczenia VAT z tytułu powyższej dostawy.
- Akt notarialny o nr z dnia 19.12.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo użytkowania wieczystego Działki o nr w części oraz Działki . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania VAT, przy czym B (wówczas S) skorzystała z prawa odliczenia VAT z tytułu powyższej dostawy.
- Akt notarialny o nr z dnia 21.12.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działka o nr w części . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- notarialny o nr z dnia 17.08.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działki o nr w części %. Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- Akt notarialny o nr z dnia 19.07.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działek o nr i nr w części 1/3. Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- Akt notarialny o nr z dnia 24.07.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działek o nr i nr w części 1/3. Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- notarialny o nr z dnia 31.10.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działek o nr i nr w części 1/3. Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- Akt notarialny o nr z dnia 28.05.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działki o nr oraz . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- Akt notarialny o nr z dnia 19.12.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działki o nr oraz . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania PCC, podatek VAT nie był naliczony i nabywca w konsekwencji nie zapłacił w ramach transakcji podatku, który mógłby podlegać prawu do odliczenia VAT.
- notarialny o nr z dnia 11.12.2007 r., na mocy którego zostało nabyte prawo własności Działki o nr . Wskazana transakcja była przedmiotem opodatkowania VAT, przy czym B (wówczas S) skorzystała z prawa odliczenia VAT z tytułu powyższej dostawy.
Wnioskodawca planuje wybudowaną w ramach Inwestycji powierzchnię magazynowo - produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą wynająć lub sprzedać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Tym samym, po nabyciu przedmiotowych Działek, Wnioskodawca planuje wykorzystywać je w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT oraz niepodlegającej zwolnieniu z VAT.
Działki będące przedmiotem Transakcji między Sprzedającym a Wnioskodawcą stanowią tereny niezabudowane.
Sprzedający nie wykorzystywał przedmiotu Transakcji wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT.
Dla przedmiotowych Działek obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (dalej: MPZP) stanowiącego treść uchwały nr Rady Miasta z dnia 17 marca 2019 r. oraz uchwały nr Rady Miasta z dnia 26 czerwca 2017 r., zgodnie z którymi Działki położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę, w szczególności terenach aktywności gospodarczej, tras komunikacyjnych, strefy parkowania, zabudowy usługowej oraz terenach obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.
Zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedający są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą i są czynnymi podatnikami podatku VAT.
W celu przedstawienia pełnego obrazu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca pragnie wskazać, że w celu realizacji Inwestycji Wnioskodawca nabędzie również inne działki od podmiotów trzecich i w tym zakresie Wnioskodawca wraz z tymi podmiotami złoży odrębne wnioski o interpretacje.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy planowana dostawa Działek w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
- Zdaniem Zainteresowanych, planowana dostawa Działek w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała w całości opodatkowaniu oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT.
- Zdaniem Zainteresowanych, w zakresie w jakim Transakcja będzie opodatkowana VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z otrzymanej od Sprzedającego faktury dokumentującej dostawę przedmiotowej Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych:
- Opodatkowanie VAT dostawy Działek
W ocenie Zainteresowanych, sprzedaż Działek będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako działek niezabudowanych o przeznaczeniu budowlanym.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, bowiem aby była objęta tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ramach przedmiotowej transakcji zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedający posiadają status czynnych podatników VAT w myśl powołanych powyżej przepisów ustawy o VAT.
Co do zasady, zbycie nieruchomości gruntowych traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów.
Niemniej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się z VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez pojęcie tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym dla Działek obowiązuje MPZP. Zgodnie z informacjami wynikającymi z MPZP, Działki stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę.
W konsekwencji w ocenie Zainteresowanych Działki powinny zostać uznane za tzw. tereny budowalne w myśl ustawy o VAT.
Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy nie można przyjąć, że dla dostawy Działek istnieją podstawy do zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
W ocenie Zainteresowanych, w odniesieniu do Transakcji nie będą również miały zastosowania inne zwolnienia wskazane w ustawie o VAT, a w szczególności zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Aby sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT na podstawie tej regulacji, muszą bowiem zostać spełnione łącznie dwa warunki:
- towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT,
- dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia).
Mając na uwadze, że jak wskazano powyżej, Sprzedający nie wykorzystywał przedmiotu Transakcji wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT, nie zostanie spełniona jedna z łącznych przesłanek do zastosowania zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanych planowana Transakcja będzie zatem podlegała w całości opodatkowaniu VAT oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.
- Prawo do odliczenia VAT z tytułu Transakcji
Z kolei, w odniesieniu do możliwości rozliczenia VAT naliczonego związanego z Transakcją, zdaniem Zainteresowanych, elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o prawie Wnioskodawcy do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony przy nabyciu przedmiotowej Nieruchomości, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest potwierdzenie faktu, iż Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej Transakcji będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeśli zatem dane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy nabyciu.
Wnioskodawca jest i na dzień dokonania Transakcji będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i będzie spełniać ustawową definicję podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Po nabyciu przedmiotowych Działek, Wnioskodawca będzie wykorzystywać je w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT oraz niepodlegającej zwolnieniu z VAT (realizacja Inwestycji).
W świetle powyższego, zdaniem Zainteresowanych, po dokonaniu Transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu przedmiotowych Działek, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dodatkowo, zdaniem Zainteresowanych, do dostawy Działek w ramach Transakcji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, w szczególności pkt 2, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego (...) faktury (...) w przypadku gdy (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (...). Wynika to z faktu, że jak wskazano powyżej, Transakcja będzie podlegać przepisom ustawy o VAT jako czynność opodatkowana VAT oraz niekorzystająca ze zwolnienia z VAT.
Zgodnie zaś z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe.
A zatem, z uwagi na fakt, iż Działki będące przedmiotem Transakcji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. realizacji Inwestycji) oraz niekorzystających ze zwolnienia z VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych Działek od Sprzedającego, prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej