Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.11.2019.2.KM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.11.2019.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 20 stycznia 2020 r. (skutecznie doręczone 23 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 20 stycznia 2020 r. (skutecznie doręczone 23 stycznia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Gmina planuje realizację zadania pn. (). Zadanie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza. Gmina wykazuje w tym projekcie VAT, jako koszt kwalifikowalny.

Efekty realizacji tego zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (budynki jednorodzinne) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych.

Każda zgłoszona nieruchomość podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez Mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie pod względem efektywności ekologicznej.

W przypadku uzyskania dofinansowania, dany Odbiorca Ostateczny (dalej: Mieszkaniec), na podstawie przedstawionej faktury imiennej będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie 67% wartości brutto wynikającej z oceny energetycznej (maksymalnie) lub z faktury, gdy ta będzie mniejsza.

Środki wypłacane będą Mieszkańcowi w formie dotacji.

Na 67% składa się 33% środków własnych budżetu Gminy (jako wkład własny projektu), oraz 34% środków pochodzących z Unii Europejskiej. Gmina będzie partycypowała w kosztach wymiany Urządzenia do ogrzewania domu na bardziej ekologiczne, poprzez zwrot równowartości 33% faktury przedstawionej przez Mieszkańca.

Inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez Gminę ze środków własnych oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję ()Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Dotacja udzielona będzie przez Gminę z budżetu Gminy, w tym w części ze środków pochodzących z funduszy europejskich przekazanych Gminie w formie dotacji, które stają się środkami Gminy.

Gmina zawrze umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski). Następnie zawrze umowy o udzielenie dotacji z Odbiorcami (Mieszkańcami). Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm).

Gmina, jako wnioskodawca, dokonuje jedynie zakupu usług związanych z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie - przygotowania Studium Wykonalności Inwestycji oraz wykonania Ocen Energetycznych budynków. Pozostałe zakupy, bezpośrednio związane z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywane przez Mieszkańców, a faktury VAT, będące dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku, będą wystawione na Właściciela/Właścicieli budynku.

Mieszkaniec (Odbiorca Ostateczny) dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac. Umowa z wykonawcą będzie zawarta przez Mieszkańca.

W ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie nie znalazł się przypadek, w którym ostatecznym odbiorcą byłaby Wspólnota Mieszkaniowa. Wniosek złożony w ramach naboru przez Gminę dotyczy indywidualnych gospodarstw domowych.

Płatności za ww. usługi będzie dokonywać mieszkaniec. Następnie, po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji, ostatecznemu Odbiorcy będzie wypłacana dotacja.

Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie.

Zakupów bezpośrednio związanych z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywać Mieszkańcy.

Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami umowy, których przedmiotem będzie udzielenie dotacji na wymianę na źródła ciepła bardziej ekologiczne w indywidualnych gospodarstwach domowych oraz na likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Umowa będzie określała zasady wypłaty dotacji. Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana będzie do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie nie ma dla Gminy charakteru generującego przychody. Faktury będą wystawiane na Mieszkańca, zatem realizacja zadania nie generuje powstania prawa lub obowiązku podatkowego Gminy.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019 poz. 1751 ze zm.) gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Gmina planuje realizację zadania pn. (). Zadanie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza. Gmina wykazuje w tym projekcie VAT, jako koszt kwalifikowalny.

Efekty realizacji tego zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (budynki jednorodzinne) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych.

Każda zgłoszona nieruchomość podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez Mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie pod względem efektywności ekologicznej.

W przypadku uzyskania dofinansowania, dany Odbiorca Ostateczny (Mieszkaniec), na podstawie przedstawionej faktury imiennej będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie 67% wartości brutto wynikającej z oceny energetycznej (maksymalnie) lub z faktury, gdy ta będzie mniejsza.

Środki wypłacane będą Mieszkańcowi w formie dotacji.

Na 67% składa się 33% środków własnych budżetu Gminy (jako wkład własny projektu), oraz 34% środków pochodzących z Unii Europejskiej. Gmina będzie partycypowała w kosztach wymiany Urządzenia do ogrzewania domu na bardziej ekologiczne, poprzez zwrot równowartości 33% faktury przedstawionej przez Mieszkańca.

Inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez Gminę ze środków własnych oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Dotacja udzielona będzie przez Gminę z budżetu Gminy, w tym w części ze środków pochodzących z funduszy europejskich przekazanych Gminie w formie dotacji, które stają się środkami Gminy.

Gmina zawrze umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski). Następnie zawrze umowy o udzielenie dotacji z Odbiorcami (Mieszkańcami). Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami.

Wnioskodawca wskazał, że realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, na podstawie art. 7 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm).

Gmina, jako wnioskodawca, dokonuje jedynie zakupu usług związanych z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie - przygotowania Studium Wykonalności Inwestycji oraz wykonania Ocen Energetycznych budynków. Pozostałe zakupy, bezpośrednio związane z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywane przez Mieszkańców, a faktury VAT, będące dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku, będą wystawione na Właściciela/Właścicieli budynku.

Mieszkaniec (Odbiorca Ostateczny) dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac. Umowa z wykonawcą będzie zawarta przez Mieszkańca.

W ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie nie znalazł się przypadek, w którym ostatecznym odbiorcą byłaby Wspólnota Mieszkaniowa. Wniosek złożony w ramach naboru przez Gminę dotyczy indywidualnych gospodarstw domowych.

Płatności za ww. usługi będzie dokonywać mieszkaniec. Następnie, po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji, ostatecznemu Odbiorcy będzie wypłacana dotacja.

Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie.

Zakupów bezpośrednio związanych z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywać Mieszkańcy.

Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami umowy, których przedmiotem będzie udzielenie dotacji na wymianę na źródła ciepła bardziej ekologiczne w indywidualnych gospodarstwach domowych oraz na likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Umowa będzie określała zasady wypłaty dotacji. Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana będzie do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania jak wskazał Wnioskodawca nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. spraw ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz mieszkańców usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Gmina w ramach projektu dokonuje jedynie zakupu usług związanych z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie - przygotowania Studium Wykonalności Inwestycji oraz wykonania Ocen Energetycznych budynków. Zakupy związane bezpośrednio z wymianą źródła ciepła będą dokonywane przez Mieszkańców. Na Mieszkańców będą wystawiane również faktury dotyczące zakupu ww. usług. Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami umowy o udzielenie dotacji, które będą określały zasady wypłaty dotacji. Po wymianie urządzeń grzewczych przez Mieszkańca, na podstawie złożonego przez Niego wniosku Gmina będzie dokonywać wypłaty dotacji zgodnie z zawartą umową. W analizowanej sytuacji dojdzie więc jedynie do zwrotu części kosztów wymiany źródeł ciepła poniesionych przez Mieszkańców i temu zwrotowi nie będzie towarzyszyć żadne inne świadczenie ze strony Gminy. Zatem, w analizowanej sprawie nie będziemy mieli do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazanych środków nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, efekty realizacji zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją zadania, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej