Temat interpretacji
Prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na montaż instalacji na budynku Urzędu Gminy, przy zastosowaniu proporcji tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na montaż instalacji na budynku Urzędu Gminy, przy zastosowaniu proporcji tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina realizuje projekt pn. „…”. W ramach projektu planowany jest montaż odnawialnych źródeł energii na terenie gminy w formie instalacji fotowoltaicznych oraz kotła na biomasę. Zastosowanie odnawialnych źródeł energii przełoży się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych związanych z zaopatrzeniem obiektów w energię elektryczną i energię cieplną trzech obiektów publicznych: przedszkola, urzędu gminy oraz zespołu szkolno-przedszkolnego. Montaż instalacji OZE pozwoli na zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych związków i substancji, co przełoży się na lepszą jakość powietrza, dodatkowo zwiększeniu ulegnie efektywność oraz niezależność energetyczna obiektów. Wnioskodawcą i beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina.
Organami gminy, w której realizowany będzie projekt są:
-Rada Gminy – organ stanowiący i kontrolny,
-Wójt Gminy – organ wykonawczy.
Gmina reprezentowana jest przez Wójta Gminy, wybieranego przez mieszkańców w wyborach bezpośrednich. Wójt jest organem wykonawczym wykonującym uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa. Wójt wykonuje swoje zadania poprzez Urząd Gminy, którego jest kierownikiem, czyli jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Wnioskodawca dysponuje niezbędnymi zasobami organizacyjnymi i ludzkimi, doświadczonymi w realizacji projektów dofinansowanych z funduszy zewnętrznych, posiadającymi niezbędną wiedzę w zakresie finansów publicznych, zamówień publicznych, procesu budowlanego oraz rozliczania projektów. Celem zapewnienia prawidłowego przebiegu zadań oraz właściwego rozliczenia projektu, spośród swoich zasobów ludzkich Pracownicy zaangażowani w realizację projektu posiadają odpowiednie kwalifikacje i bogate doświadczenie, niezbędne do realizacji inwestycji, w tym współfinansowanych ze środków zewnętrznych (m.in. z EFRR w ramach RPO W).
Na etapie realizacji inwestycji, Beneficjent projektu odpowiedzialny będzie m.in. za:
-zabezpieczenie w budżetach minimum wkładu własnego do kosztów kwalifikowanych projektu,
-przeprowadzenie postępowań zgodnie z ustawą PZP,
-prowadzenie sprawozdawczości oraz monitoringu projektu: opracowywanie i przekazywanie IZ RPO sprawozdań i wniosków o płatność,
-prowadzenie obsługi finansowo-księgowej projektu,
-dysponowanie środkami finansowymi dla zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu,
-promocję projektu, w tym umieszczenie tablic informacyjnych/pamiątkowych,
-rozliczenie projektu,
-monitoring i ewaluację projektu, w tym założonych wskaźników,
-zachowanie trwałości projektu.
Projekt charakteryzuje się gotowością do realizacji pod względem formalno-prawnym. Na potrzeby inwestycji sporządzona została dokumentacja projektowa, którą tworzy m.in. projekt budowlany, kosztorysy, audyty energetyczne. Wnioskodawca posiada wszystkie niezbędne pozwolenia oraz decyzje.
Wykonawcą zakresu rzeczowego projektu będą podmioty wyłonione w ramach przetargów nieograniczonych – zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Jednocześnie w celu sprawowania nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi w ramach projektu zatrudniony zostanie inspektor nadzoru. Doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, zorientowanych na poprawę jakości powietrza. Właścicielem infrastruktury powstałej w ramach przedsięwzięcia będzie Beneficjent projektu – odpowiedzialny za utrzymanie celów i monitoring wskaźników — minimum w okresie trwałości projektu. Beneficjent nie przewiduje ewentualnych zagrożeń związanych z wykonalnością instytucjonalną projektu i gwarantuje trwałość i bezpieczeństwo finansowe projektu. Wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji zostały uwzględnione w Uchwale nr …… Rady Gminy z dnia (...) 2020 r. w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na rok 2020 i na lata następne, pozycja 1.3.2.3. (załącznik nr 2 do ww. uchwały). Przedstawione powyżej aspekty organizacyjne, prawne i instytucjonalne projektu gwarantują pomyślną realizację projektu, zgodną z uprzednio przyjętym harmonogramem i budżetem.
Po zakończeniu inwestycji projekt będzie finansowany ze środków budżetu gminy. Gmina zapewni środki techniczne i finansowe niezbędne do utrzymania produktów projektu. Gmina jest odpowiedzialna za utrzymanie obiektów, w tym za ponoszenie niezbędnych napraw i remontów. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości projektu będzie gmina będzie ona również odpowiedzialna za osiągnięcie i monitoring wskaźników produktu i rezultatu .Oryginały dokumentów (dokumentacja techniczna, protokół odbioru końcowego, audyt energetyczny oraz audyt powykonawczy) dostępne będą w referacie inwestycji urzędu gminy.
W ramach przedmiotowego projektu przeprowadzone zostaną następujące zadania:
1.Modernizacja instalacji grzewczej w przedszkolu w (...) poprzez montaż kotła na biomasę klasy 5.
2.Budowa 3 instalacji fotowoltaicznych, których skumulowana moc wyniesie 42,8kWp. Moce jednostkowe instalacji przedstawiają się następująco:
-19,2 kWp – Przedszkole (...)
-15,6 kWp – Zespół Szkolno-Przedszkolny w (...)
-8 kWp – Urząd Gminy
Analiza działań w poszczególnych obiektach została zamieszczona poniżej :
1.Przedszkole w (...)
Aktualnie działający kocioł węglowy o mocy 100 kW zostanie wymieniony na kocioł na biomasę klasy 5 z automatycznym podawaniem paliwa. Moc kotła zostanie utrzymana na dotychczasowym poziomie (100 kW). Odprowadzenie spalin nastąpi do istniejącego komina dymowego murowanego. W efekcie, poprawie ulegnie sprawność systemu grzewczego, która osiągnie około 93%. Sezonowe zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania budynku z uwzględnieniem sprawności systemu grzewczego spadnie do poziomu 315,6 GJ/rok, co wynika z poprawy w zakresie sprawności systemu grzewczego.
Łączne roczne zapotrzebowanie na energię spadnie o 7,53%. Jeżeli chodzi o instalację fotowoltaiczną, zaplanowano instalację składająca się z 48 sztuk modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 19,2 kWp, której planowany uzysk energii elektrycznej wynosi 18 761,58 kWh Zaplanowano instalację dachową, opartą o moduły monokrystaliczne o mocy 4OOWp wraz z inwerterem trójfazowym. Projektowana instalacja pokryje ok. 57% zapotrzebowania placówki na energię elektryczną, przede wszystkim w zakresie przygotowania C.W.U. Analiza opcji uwzględniała wariant uproszczony, nie uwzględniający wymiany kotła, oparty wyłącznie o instalację PV. Ze względu na stan techniczny obecnego urządzenia byłby to wariant niekorzystny. Wymiana istniejącego kotła na urządzenie zasilane węglem dałoby niekorzystny efekt zarówno od strony kosztowej, jak i środowiskowo-ekologicznej (znacznie wyższa emisja zanieczyszczeń).
2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w (...)
Zaplanowano instalację fotowoltaiczną składającą się z 39 sztuk modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 15,6 kWp, której planowany uzysk energii elektrycznej wynosi 15 064,55 kWh. Zaplanowano instalację dachową, opartą o moduły monokrystaliczne o mocy 4OOWp wraz z inwerterem trójfazowym. Projektowana instalacja pokryje ok. 29% zapotrzebowania placówki na energię elektryczną, przede wszystkim w zakresie przygotowania C.W.U.
3.Urząd Gminy
Zaplanowano instalację fotowoltaiczną składającą się z 20 sztuk modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 8 kWp, której planowany uzysk energii elektrycznej wynosi 7 789,82 kWh. Zaplanowano instalację dachową, opartą o moduły monokrystaliczne o mocy 400 Wp wraz z inwerterem trójfazowym. Projektowana instalacja pokryje ok. 20% zapotrzebowania urzędu na energię elektryczną. W przypadku instalacji fotowoltaicznych, jako opcję rozpatrywano wariant bezinwestycyjny, który jednak odrzucono ze względu na ryzyko wzrostu kosztów eksploatacyjnych obiektów w wyniku podwyżek energii. Oparcie instalacji o moduły polikrystaliczne również okazało się wariantem mniej korzystnym ze względu na niższą sprawność i — w efekcie — niższe uzyski energetyczne tego typu instalacji, przy marginalnej różnicy w nakładach inwestycyjnych. Wszystkie instalacje zostaną wyposażone w niezbędne elementy ochrony przeciwporażeniowej, przeciwprzepięciowej oraz przeciwpożarowej. Aby zagwarantować odpowiednią jakość komponentów, zaplanowano moduły oraz falowniki spełniające wymogi w zakresie niezbędnych norm i certyfikatów (np. IEC EN 60804, IEC 62716, odporność na grad, obciążenie oraz ssanie wiatru).Technologie uwzględnione w projekcie dobrane zostały przy uwzględnieniu następujących czynników: efektywność technologii w zakresie ograniczania emisji PM1O, CO2, .efektywność kosztowa technologii, zaawansowanie technologiczne oraz jakość wykonania.
Wnioskodawca podpisał umowy z wykonawcami poszczególnych zadań realizowanych ramach projektu: projekty budowlane z audytami energetycznymi oraz sporządzenie kosztorysów inwestorskich. Wnioskodawca jest przygotowany do rozpoczęcia projektu pod kątem organizacyjnym. Na dzień złożenia wniosku wnioskodawca posiada pełną dokumentację projektową niezbędną do rozpoczęcia inwestycji. Dysponuje deklaracją RDOŚ. pismo nr …, z dnia (...) 2020 r. stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny wymaganej na mocy art. 6 ust. 3 dyrektywy Rady 92/43/EWG. W dniu X (...) 2020 wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia. Terminem rozpoczęcia realizacji projektu jest data poniesienia pierwszego wydatku kwalifikowalnego w projekcie (robót budowlanych i nadzoru). Natomiast jako termin zakończenia realizacji projektu przyjęto (...) 2022 r. Do tego terminu beneficjent zamierza przeprowadzić działania związane z realizacją zakresu prac i rozliczeniem projektu.
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „….” w ramach dofinansowania realizacji projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).
W ramach realizowanego projektu na budynku Urzędu Gminy zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczną składająca się z 20 sztuk modułów fotowoltaicznych. Głównym celem projektu będzie w szczególności zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz redukcja zanieczyszczeń atmosfery na terenie Gminy, poprzez poprawę wydajności energetycznej danej nieruchomości (obniżenie ogólnych kosztów energii elektrycznej).
Gmina pozyskała na realizację Inwestycji dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: „RPO”) do wysokości 85% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu.
Budynek Urzędu Gminy – stanowi własność Gminy i jest jej siedzibą. Budynek jest wykorzystywany jednocześnie do celów działalności gospodarczej Gminy: opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz do realizacji zadań niepodlegających VAT (zadań własnych).
Gmina poniesie w związku z realizacją wyżej wymienionego zadania wydatki, które będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanej i zwolnionej z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT.
Podatek VAT od wydatków Gminy na instalacje fotowoltaiczne będzie stanowił koszt niekwalifikowalny zgodnie przy zastosowaniu proporcji tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na montaż Instalacji na budynku Urzędu Gminy, przy zastosowaniu proporcji tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem wydatki związane z montażem instalacji fotowoltaicznych na budynku Urzędu Gminy będą związane z całokształtem czynności prowadzonych w ramach Urzędu Gminy tj. opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, jak również ze zdarzeniami spoza zakresu VAT (tj. działalność statutowa).
Gmina stoi zatem na stanowisku, że będzie jej przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych, przy czym dokonując obliczenia podatku naliczonego, w związku z montażem instalacji fotowoltaicznych Wnioskodawca zastosuje najpierw prewspółczynnik zgodnie z art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT, a następnie zastosuje współczynnik proporcji zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT:
minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej określonej ww. przepisem wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
W myśl § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.:
rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT: proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zauważyć należy, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy o VAT.
Podsumowując, skoro wydatki Gminy na montaż Instalacji będą związane zarówno z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Gminy (czynnościami opodatkowanymi lub zwolnionymi z VAT), jak również z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza – realizowanymi w ramach wykonywania zadań własnych Gminy. Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy w wysokości ustalonej na podstawie danych dla Urzędu Gminy w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w Rozporządzeniu (tzw. pre-współczynnik VAT) a następnie Gmina powinna dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji sprzedaży (tzw. współczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Zdaniem Gminy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na wykonanie instalacji paneli fotowoltaicznych na budynku Urzędu Gminy, których nie można przyporządkować w całości do działalności gospodarczej, będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków, na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz przepisów art. 90 ust. 2 . Podsumowując, skoro wydatki Gminy na montaż Instalacji będą związane zarówno z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Gminy (czynnościami opodatkowanymi lub zwolnionymi z VAT), jak również z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza – realizowanymi w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy w wysokości ustalonej na podstawie danych dla Urzędu Gminy w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w Rozporządzeniu (tzw. pre-współczynnik VAT), a następnie Gmina powinna dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji sprzedaży (tzw. współczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosowanie do art. 86 ust. 2g ustawy,
proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia – jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / DUJST
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy,
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy,
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy,
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559),
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „….”. W ramach projektu planowany jest montaż odnawialnych źródeł energii na terenie gminy w formie instalacji fotowoltaicznych oraz kotła na biomasę.
W ramach przedmiotowego projektu przeprowadzona zostanie m.in. budowa instalacji fotowoltaicznej, na budynku Urzędu Gminy. Budynek Urzędu Gminy – stanowi własność Gminy i jest jej siedzibą. Budynek jest wykorzystywany jednocześnie do celów działalności gospodarczej Gminy: opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz do realizacji zadań niepodlegających VAT (zadań własnych).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na montaż instalacji na budynku Urzędu Gminy, przy zastosowaniu proporcji tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Jak już wyżej wskazano, art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu, w świetle obowiązujących przepisów (art. 86 ust. 2a ustawy), z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy, to przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym projektem powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Ponadto, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu dotyczące montażu instalacji na budynku Urzędu Gminy będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będzie Państwo obowiązane do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Podsumowując, będą mieli Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji ww. projektu, wyliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, i rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).