Prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.202.2022.1.MKA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.202.2022.1.MKA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Inwestor” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) zamierza nabyć prawa własności nieruchomości położonej w miejscowości (…) składającej się z działki gruntu oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem 1/1, obręb ewidencyjny (…), dla której Sąd Rejonowy w (…), Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (…) (dalej: „Nieruchomość”) od B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „B”). Inwestor jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie hali magazynowo-produkcyjnej (dalej: „Inwestycja niedrogowa”). Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

Mając na uwadze, że funkcjonowanie Inwestycji niedrogowej zależy od jej powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych, konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie Inwestycji niedrogowej z istniejącym układem komunikacyjnym. W tym celu 23 marca 2021 r. zawarte zostało porozumienie (następnie aneksowane) (dalej: „Porozumienie”) pomiędzy B. a Gminą (…) (dalej: „Gmina”), którego przedmiotem jest ustalenie zakresu i szczegółowych warunków realizacji przez B, jego własnym staraniem i na jego własny koszt budowy drogi od węzła „(…)” na drodze (...) do terenów inwestycyjnych w miejscowości (…) w Gminie (…) (dalej: „Inwestycja drogowa”) w oparciu o art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm., dalej: „Ustawa o drogach publicznych”).

Prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia zostaną przeniesione z B. na Inwestora.

Z uwagi na powyższe, dla oceny zdarzeń przyszłych objętych niniejszym wnioskiem należy przyjąć, że to Inwestor będzie realizował Inwestycję Drogową w oparciu o postanowienia Porozumienia.

Porozumienie przewiduje, że Inwestycja drogowa zostanie zrealizowana zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 176, ze zm. (dalej: „Specustawa drogowa”), w tym w szczególności na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej („Decyzja ZRID”).

Jak zostało zaznaczone w Porozumieniu, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

Zgodnie z Porozumieniem Inwestor będzie zobowiązany do opracowania na własny koszt dokumentacji projektowej (dalej: „Dokumentacja projektowa”) niezbędnej do realizacji Inwestycji drogowej. Inwestor będzie także zobowiązany do realizacji na własny koszt robót wchodzących w zakres rzeczowy Inwestycji drogowej: robót drogowych (budowa drogi ze ścieżką pieszo-rowerową, skrzyżowania, zjazdów i odwodnienia drogowego), robót sieciowych (budowa oświetlenia drogowego, kanału technologicznego i przebudowa lub zabezpieczenie kolidujących sieci uzbrojenia terenu) oraz niezbędnej wycinki drzew i krzewów.

Porozumienie zakłada, że Inwestor nieodpłatnie przeniesie na rzecz Gminy nakłady poniesione przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej (tj. budowli wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącymi całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym), przy czym w zakresie w jakim Inwestycja Drogowa dotyczyć będzie dróg znajdujących się w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: „GDDKiA”), Inwestor zapewni przygotowanie wszelkiej dokumentacji w zakresie niezbędnym do jej przejęcia przez GDDKiA.

Jednocześnie, Gmina zobowiązała się w Porozumieniu do nieodpłatnego przejęcia od Inwestora nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej, przy czym w zakresie w jakim Inwestycja drogowa dotyczyć będzie dróg, znajdujących się w zarządzie GDDKiA, Gmina zapewni jej przejęcie od Inwestora przez GDDKiA i będzie współpracować z Inwestorem w celu dokonania tego przejęcia.

Nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz właściwego zarządcy drogi (odpowiednio Gminy lub GDDKiA) nastąpi w oparciu o protokół przekazania - przyjęcia nakładów.

Z dniem przeniesienia na Gminę nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej, Inwestor przeniesie nieodpłatnie na Gminę autorskie prawa majątkowe do Dokumentacji projektowej wraz z prawem własności nośników, na których ją utrwalono oraz wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich (dalej: „Autorskie prawa majątkowe”). Inwestor zobowiązał się także do nieodpłatnego przeniesienia na Gminę praw z gwarancji jakości opracowań, wchodzących w skład Dokumentacji projektowej, udzielonej przez wykonawcę tych opracowań i prawa z gwarancji jakości i rękojmi za wady zrealizowanej Inwestycji drogowej, udzielonej przez jej wykonawcę (dalej łącznie: „Prawa z gwarancji jakości i rękojmi”).

Wydatki ponoszone na Inwestycję drogową w zakresie projektowania oraz w związku z wykonaniem prac związanych z budową będą dokumentowane fakturami (rachunkami) lub innymi dowodami księgowymi, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości.

Inwestycja drogowa będzie realizowana na działce gruntu będącej własnością Gminy, z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z Porozumieniem Gmina zobowiązała się do zawarcia porozumienia z GDDKiA w celu umożliwienia zrealizowania Inwestycji drogowej także na działkach znajdujących się w zarządzie GDDKiA.

Pytania

1.Czy Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej?

2.Czy nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.

2.Nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Co do zasady, związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Inwestora w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje niewątpliwy związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a sprzedażą opodatkowaną, która będzie realizowana przez Inwestora (jak wskazano w opisie zdarzenie przyszłego, prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia zostaną przeniesione na Inwestora). Jak wskazano powyżej, Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości Inwestycję niedrogową. Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

Jednocześnie, jak wynika wprost z Porozumienia, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

Zgodnie z Porozumieniem Inwestor będzie zobowiązany do opracowania na własny koszt Dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji Inwestycji drogowej. Inwestor będzie także zobowiązany do realizacji na własny koszt robót wchodzących w zakres rzeczowy Inwestycji drogowej.

Realizacja Inwestycji niedrogowej wiąże się z koniecznością jej prawidłowego skomunikowania z istniejącym układem komunikacyjnym poprzez budowę Inwestycji drogowej. Realizacja Inwestycji drogowej zapewni zatem właściwą obsługę komunikacyjną Inwestycji niedrogowej.

Pomiędzy wydatkami poniesionymi w związku z Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Inwestora istnieje zatem oczywisty związek przyczynowo-skutkowy. Inwestycja drogowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji niedrogowej. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych w praktyce uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takich obiektów jak hale magazynowo-produkcyjne. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.

Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.

Podsumowując, decyzja Inwestora w przedmiocie realizacji Inwestycji drogowej została podjęta na podstawie rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja drogowa pozwoli na funkcjonowanie Inwestycji niedrogowej, a w konsekwencji wygenerowanie obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Inwestor nie zdecydowałaby się na poniesienie kosztu Inwestycji drogowej a następnie nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora na budowę Inwestycji drogowej na rzecz właściwych zarządców dróg (odpowiednio Gminy lub GDDKiA), a także nieodpłatne przeniesienie Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę, jeżeli nie odniósłby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.

Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia okoliczność, że przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA (właściwych zarządców dróg), a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę będzie miało charakter nieodpłatny. Zatem, wydatki Inwestora na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Inwestor stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z 25 marca 2020 nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Natomiast dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę.”

Stanowisko Inwestora znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z 4 września 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2019.3.OA, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Wnioskodawca zamierza wynająć Nieruchomość. Wynajem Nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu VAT. W celu stworzenia warunków do wynajmu Nieruchomości oraz w celu właściwego skomunikowania Nieruchomości z drogami publicznymi Wnioskodawca zamierza sfinansować i zrealizować Inwestycję Drogową. Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości oraz stanowi warunek konieczny zawarcia umów najmu. Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, wydatki Zainteresowanego ponoszone na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.”

Ponadto, podobne stanowisko zostało przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, tj. m.in. w:

w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.686.2020.1.DS

interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW,

interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG,

interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.692. 2020.1.EK,

w interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.690.2020.2.SW,

interpretacji indywidualnej z 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR,

interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT). Jednocześnie, na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy tym w art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT wskazane zostało, że przez świadczenie usługi rozumie się w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm., dalej: „k.c.”) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedif). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem rzeczy połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja drogowa, którą będzie realizował Inwestor bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja drogowa polega na budowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności. Inwestor nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mógł nią rozporządzać jako rzeczą. Mając to na uwadze, zdaniem Inwestora nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów na gruncie przepisów o podatku VAT.

Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji drogowej (nakładów na taką inwestycję) może być uznane za świadczenie usług. W ocenie Inwestora, przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego na realizację Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA należy uznać za świadczenie usług. Wspomniane świadczenia nie wypełniają bowiem definicji dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust 1 Ustawy o VAT. Świadczeniem usługi będzie również nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA (właściwych zarządców dróg), a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę nastąpi nieodpłatnie.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Inwestora. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA (właściwych zarządców dróg), a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Inwestora.

Jak wynika bowiem wprost z Porozumienia, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

Inwestycja niedrogowa będzie natomiast wykorzystywana przez Inwestora do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Jak wskazano powyżej, po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych praktycznie uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takich obiektów jak hale magazynowo-produkcyjne. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.

Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.

Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie zostanie spełniony i nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub GDDKiA (właściwych zarządców dróg), a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z gwarancji jakości i rękojmi na Gminę nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW, w której wskazano, że: nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Infrastrukturą [tj. drogami (jezdniami, skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami), infrastrukturą techniczną (m. in. siecią kanalizacji deszczowej, oświetleniem i oznakowaniem drogowym, sygnalizacją świetlną), parkingami - przypis własny] będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Infrastruktura jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, a w konsekwencji jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. [...] nieodpłatne przekazanie jednostkom sektora publicznego Infrastruktury, położonej na gruncie należącym do jednostek sektora publicznego, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługi”

Powyższe stanowisko Dyrektora KIS - tożsame ze stanowiskiem przedstawionym przez Inwestora - znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych. Inwestor wskazuje przykładowo na następujące interpretacje wydane przez Dyrektora KIS w tym zakresie:

interpretację indywidualną z 23 marca 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA,

interpretację indywidualną z 5 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.460.2019.1.JKS,

interpretację indywidualną z 11 października 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2018.1.MW,

interpretację indywidualną z 13 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP,

interpretację indywidualną z 5 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.211.2018.1.AKO,

interpretację indywidualną z 11 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2017.1.AK

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zauważa, że obecne publikatory:

‒ ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 931,

Wskazane zmiany w ww. przepisach nie mają wpływu na podjęte w przedmiotowej interpretacji rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.