Temat interpretacji
Prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w POŚ.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji inwestycji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2022 r. (wpływ 23 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działając na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza zrealizować zadanie w kierunku wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne: „(…)”. Operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania - Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel - poprawa warunków życia mieszkańców Gminy poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz uporządkowanie gospodarki ściekowej Gminy w celu wspierania środowiska naturalnego.
W ramach projektu przewiduje się budowę 26 przydomowych oczyszczalni ścieków do oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych w technologii osadu czynnego i złoża biologicznego w miejscowościach Gminy. Przedmiotem projektu jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla tych mieszkańców, którzy zawarli z Gminą umowy cywilnoprawne. Na podstawie tychże umów mieszkańcy partycypują w kosztach inwestycji. Warunkiem koniecznym do wybudowania oczyszczalni na posesji danego mieszkańca jest wpłata udziału finansowego na rachunek Gminy. Od wpłat dokonywanych przez mieszkańców na wyodrębniony rachunek bankowy odprowadzony będzie podatek VAT w wysokości 23%. Tak więc budowa przydomowych oczyszczalni ścieków traktowana jest na zasadzie dobrowolności, oczyszczalnie będą budowane wyłącznie u tych mieszkańców, którzy zadeklarują chęć budowy, podpiszą stosowną umowę i dokonają wpłaty na konto budżetu Gminy.
Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie zostaną własnością Gminy przez okres 5 lat i na ten okres zostaną oddane w użyczenie właścicielom nieruchomości, na których powstaną, na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Za te czynności właściciele nieruchomości będą wnosić do Gminy opłatę roczną. Na tę okoliczność zostanie wystawiona faktura VAT. Koszty eksploatacji oczyszczalni ścieków będą ponosili biorący w użyczenie mieszkańcy. Po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.
Wystawiane faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę. Realizacja zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych Gminy. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zadaniem własnym gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 ze zm.), jest zbiorowe odprowadzanie ścieków. Gmina na terenach o rozproszonej zabudowie nie posiada rozbudowanej sieci kanalizacyjnej więc realizuje zadania własne poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
W uzupełnieniu z 23 maja 2022 r. wskazano:
Przedmiotem Umowy pomiędzy Gminą a mieszkańcem Gminy (Dysponentem posesji) jest wybudowanie indywidualnej przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z urządzeniami towarzyszącymi służącymi rozprowadzeniu (odprowadzeniu) ścieków na posesji Dysponenta.
Dysponent posesji zobowiązuje się do:
a)nieodpłatnego udostępnienia Gminie posesji na czas budowy przydomowej oczyszczalni ścieków,
b)partycypowania w kosztach realizacji zadania na zasadach określonych w zapisach przedmiotowej Umowy (w § 4 Umowy),
c)zwrotu na rzecz Gminy wszelkich kosztów poniesionych przez Gminę z powodu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Dysponenta posesji,
d)właściwej eksploatacji.
Gmina zobowiązuje się do podjęcia działań w celu uzyskania dofinansowania do zadania pn: „(…)” na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego PROW na lata 2014-2020. W przypadku uzyskania pozytywnej decyzji o dofinansowaniu, Gmina zobowiązuje się do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na posesji Dysponenta w sposób zgodny z przepisami prawa w tym zakresie oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.
Dysponent posesji zobowiązuje się partycypować w koszcie wykonania przedmiotu Umowy, w maksymalnej kwocie (....) brutto w układzie ratalnym, z zastrzeżeniem, że ostatnia rata będzie ruchoma. Całkowity koszt wykonania ustalony zostanie ostatecznie po wyłonieniu przez Gminę Wykonawcy przydomowych oczyszczalni ścieków w trybie i na zasadach określonych ustawą Prawo zamówień publicznych. Po oszacowaniu całkowitego kosztu wykonania inwestycji zostanie ustalona dokładna wartość udziału Dysponenta, w tym ostatnia rata. Dokładna kwota partycypacji zostanie pisemnie przekazana Dysponentowi przez Gminę niezwłocznie po jej ustaleniu, co nie będzie skutkowało zmianą Umowy. Dysponent dokona wpłaty na rachunek bankowy Gminy w Banku Spółdzielczym w (…) nr (…) - według harmonogramu: I rata (...), II rata (...), III rata (…). W przypadku nie wpłacenia w terminie I raty Dysponent może zostać skreślony z listy uczestników projektu, chyba że Gmina na uzasadniony wniosek Dysponenta uzgodni z nim dodatkowy termin na uregulowanie należności. Dodatkowy termin nie może być dłuższy niż 7 dni.
Po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa, jako rzecz ruchoma, będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy Dysponentowi na okres pełnych 5 lat kalendarzowych od dnia jej przekazania. Umowa użyczenia zostanie sporządzona po podpisaniu przez Wykonawcę, Gminę i Dysponenta protokołu odbioru wykonanej oczyszczalni. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów, nieprawidłowego funkcjonowania, awarii, Dysponent jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie Gminę. Nie może on samodzielnie wykonywać żadnych napraw, zmieniać ustawień, odłączać urządzeń. Wszelkich napraw za pośrednictwem Gminy w okresie 5 lat dokonuje Wykonawca. Po upływie okresu użyczenia Dysponentowi przydomowej oczyszczalni, staje się ona jego własnością jako część składowa nieruchomości.
Gmina może odstąpić od Umowy w ciągu 6 miesięcy od jej zawarcia w przypadku:
a)niedokonania przez Dysponenta posesji wpłat zgodnie z harmonogramem określonym w Umowie,
b)innego naruszenia postanowień Umowy - po uprzednim wezwaniu do zaniechania naruszeń i usunięcia skutków dokonanych naruszeń w wyznaczonym terminie, w razie bezskutecznego upływu tego terminu.
W przypadku odstąpienia od Umowy przez Gminę z przyczyn leżących po stronie Dysponenta posesji, Dysponent posesji obowiązany jest naprawić Gminie wszelką szkodę, w tym zwrócić koszty poniesione przez Gminę w celu budowy przydomowej oczyszczalni na nieruchomości, której właścicielem jest Dysponent.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymanych od wykonawców w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina utrzymuje, że w opisywanym zdarzeniu będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji - budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 poz. 685 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Gminy w przedmiotowej sytuacji istnieje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Stanowi to warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Pomiędzy Gminą będącą czynnym podatnikiem VAT a użytkownikiem przydomowych oczyszczalni ścieków zawierana jest umowa cywilnoprawna (mieszkańcy partycypują w kosztach budowy inwestycji - wpłacają zaliczki, a niedokonanie wpłaty decyduje o rozwiązaniu umowy). Towary i usługi nabywane w związku z wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków służą czynnością opodatkowanym tym podatkiem, gdyż wybudowanie oczyszczalni na posesjach mieszkańców stanowi czynność opodatkowaną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane w pełni do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług w celu realizacji zadania „(…)” dokonywane będą w celu ich wykorzystania przez Gminę w ramach jej działalności opodatkowanej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Według art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne: „(…)”.
W ramach projektu przewiduje się budowę 26 przydomowych oczyszczalni ścieków do oczyszczania ścieków bytowo gospodarczych w technologii osadu czynnego i złoża biologicznego w miejscowościach Gminy. Przedmiotem projektu jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla tych mieszkańców, którzy zawarli z Gminą umowy cywilnoprawne. Na podstawie tychże umów mieszkańcy partycypują w kosztach inwestycji. Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie zostaną własnością Gminy przez okres 5 lat i na ten okres zostaną oddane w użyczenie właścicielom nieruchomości, na których powstaną, na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.
Wystawiane faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę.
Przedmiotem Umowy pomiędzy Gminą a mieszkańcem Gminy (Dysponentem posesji) jest wybudowanie indywidualnej przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z urządzeniami towarzyszącymi służącymi rozprowadzeniu (odprowadzeniu) ścieków na posesji Dysponenta.
Dysponent posesji zobowiązuje się m.in. do partycypowania w kosztach realizacji zadania na zasadach określonych w zapisach przedmiotowej Umowy.
Gmina zobowiązuje się do podjęcia działań w celu uzyskania dofinansowania do zadania. W przypadku uzyskania pozytywnej decyzji o dofinansowaniu, Gmina zobowiązuje się do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na posesji Dysponenta w sposób zgodny z przepisami prawa w tym zakresie oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymanych od wykonawców ww. inwestycji.
Z powołanych wcześniej przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy.
Zgodnie tym przepisem:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Jednak usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne - czynność może być odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie przez podatnika.
W ocenie Organu, w analizowanej sprawie wystąpią skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwiema stronami umowy, tj. między Państwem, którzy w przypadku uzyskania pozytywnej decyzji o dofinansowaniu zobowiązali się do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na posesji Dysponenta w sposób zgodny z przepisami prawa w tym zakresie oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej, a mieszkańcami, którzy zobowiązali się m.in. do partycypacji w koszcie wykonania przedmiotu Umowy. Wobec tego wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy Państwa świadczeniem, a płatnościami wnoszonymi przez mieszkańców. Zatem wybudowanie przez Państwa przydomowych oczyszczalni ścieków w zamian za wynagrodzenie w postaci wnoszonych wpłat przez mieszkańców stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Należy również mieć na uwadze, że przepisy ustawy ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Ponadto przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane dla tych mieszkańców, którzy zawarli z Państwem umowy cywilnoprawne, zatem będą Państwo występować w przypadku tych czynności w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem w opisanej sytuacji zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wyżej wskazano, czynności wykonywane przez Państwa na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które – zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Państwo, w związku z ww. czynnościami będą występować w charakterze podatnika tego podatku.
W związku z tym będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymanych od wykonawców w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).