Temat interpretacji
Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie faktur korygujących.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest w części pytania nr 1 i 2 - prawidłowe, w części pytania nr 3 - nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy faktur korygujących. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2022 r. (wpływ 26 stycznia 2022 r.) oraz pismem z 28 kwietnia 2022 r. (wpływ 28 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Współpracując z kontrahentami dokumentujecie Państwo fakturą VAT transakcje sprzedaży usług. Zdarzają się jednak przypadki, że faktura sprzedaży zostanie wystawiona przy zastosowaniu kursu waluty innego niż kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, bądź zachodzi konieczność skorygowania wartości transakcji z innych powodów.
W związku z tym, jesteście Państwo zobowiązani wystawić korektę faktury przy zastosowaniu innego kursu waluty albo z innych powodów (błędy techniczne, rachunkowe, inne - niewynikające lub wynikające z warunków współpracy), co powoduje korektę (obniżenie/podwyższenia) podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
Wątpliwości Państwa budzi możliwość obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu warunków, o których mowa w art. art. 29a ust. 13 ustawy o VAT oraz termin rozliczenia korekty.
W odpowiedzi na zadane pytania w wezwaniu z dnia 19 stycznia 2022 r. napisaliście Państwo:
1)Proszę wskazać jakie czynności Państwo wykonują i jakich wykonywanych przez Państwo konkretnie czynności dotyczą przedmiotowe korekty faktur sprzedaży?
Świadczone usługi to usługi transportowe i spedycyjne. Przedmiotowe faktury wystawiane są w związku ze świadczeniem tych usług.
2)Czy faktury sprzedaży, których dotyczą opisane we wniosku korekty są wystawiane w złotówkach, czy walucie obcej?
Część faktur wystawiana jest w złotówkach, część w walucie. W tym ostatnim przypadku kwota VAT przeliczana jest na złotówki.
3)Jaki stosujecie Państwo kurs przy przeliczaniu waluty obcej?
Wnioskodawca stosuje kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (dzień rozładunku).
4)Proszę szczegółowo opisać w jakich okolicznościach wystawiając fakturę sprzedaży zastosowano błędny kurs średni waluty obcej?
Zastosowanie błędnego kursu waluty miało miejsce w sytuacji błędnie rozpoznanego momentu powstania obowiązku podatkowego, tzn. w sytuacji, gdy po wystawieniu przez spółkę faktury, zgodnie z warunkami zlecenia z otrzymanych dokumentów od przewoźnika wynika, że rozładunek nastąpił w innym momencie.
5)Państwa faktury za usługi, które następnie są korygowane, są wystawiane przed powstaniem obowiązku podatkowego czy po powstaniu obowiązku podatkowego?
Faktury za usługi, które następnie są korygowane, są wystawiane po powstaniu obowiązku podatkowego.
6)Czy posiadacie Państwo uzgodnione z kontrahentami warunki obniżenia podstawy opodatkowania w formie pisemnej i co z nich wynika?
Warunki obniżenia podstawy opodatkowania wynikają z warunków zawartych w zleceniu spedycyjnym. W innych przypadkach spółka stara się uzyskać uzgodnienie w formie pisemnej.
7)W przypadku braku wskazanych w pytaniu nr 5 uzgodnionych z kontrahentami warunków obniżenia podstawy opodatkowania, należy wskazać w jaki sposób uzgadniane są warunki korekty?
Warunki obniżenia podstawy opodatkowania uzgadniane są z kontrahentem w formie pisemnej/mailowej bądź wynikają z warunków zlecenia.
8)Dlaczego kontrahent wskazuje na inny moment powstania obowiązku podatkowego?
Przyczyną faktycznego momentu rozładunku innego niż przyjęty w zleceniu spedycyjnym są np. opóźnienia nieznane spółce w momencie wystawiania faktury.
W odpowiedzi na wezwanie II do uzupełnienia wniosku z dnia 15 kwietnia 2022 r. wskazaliście Państwo (data wpływu: 28 kwietnia 2022 r.)
1)Czy dokumenty potwierdzające datę, w której następuje rozładunek (data określająca moment powstania obowiązku podatkowego) otrzymujecie Państwo bezpośrednio od przewoźnika, czy też takie dokumenty przekazuje Państwu kontrahent, który otrzymał je od przewoźnika?
Dokumenty potwierdzające datę, w której następuje rozładunek (data określająca moment powstania obowiązku podatkowego) Spółka otrzymuje bezpośrednio od przewoźnika.
2)We wniosku wskazano na inne przyczyny korekty poza błędnie zastosowanym kursem waluty obcej zastosowanym do przeliczenia należności na fakturze takie jak: błędy techniczne, rachunkowe oraz inne – niewynikające lub wynikające z warunków współpracy. Proszę opisać o jakich błędach mowa, w jakich okolicznościach one powstają i czy są one przedmiotem Państwa wątpliwości. Jeżeli tak, to należy również w powyższych kwestiach przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej.
Inne przyczyny korekty poza błędnie zastosowanym kursem waluty obcej zastosowanym do przeliczenia należności na fakturze takie jak: błędy techniczne, rachunkowe oraz inne - niewynikające lub wynikające z warunków współpracy to np. błędy techniczne programu księgowego/programu do obsługi spedycji i transportu, które w konsekwencji powodują niewłaściwą kwotę na fakturze, błędy operatora, itp.
Ww. błędy są również przedmiotem wątpliwości Spółki. Stanowisko Spółki w zakresie oceny prawnej przedmiotowego zagadnienia zawiera się w stanowisku przedstawionym we Wniosku (pkt 1).
3)Czy i w jaki sposób określono w zleceniu spedycyjnym warunki obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku błędów spowodowanych zastosowaniem nieprawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia należności na fakturze lub powstałych z innych przyczyn (tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz „inne”)? Jeżeli zlecenia spedycyjne nie określają takich warunków, to wyjaśnienia wymaga czy każdorazowo Państwo w ww. przypadkach (a jeżeli nie, to konkretnie w których) dokonujecie ww. uzgodnień w formie pisemnej/mailowej i jak one przebiegają.
W zleceniu spedycyjnym nie określono warunków obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku błędów spowodowanych zastosowaniem nieprawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia należności na fakturze lub powstałych z innych przyczyn (tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz „inne”). W związku z tym każdorazowo w ww. przypadkach dokonywane są ww. uzgodnienia w formie pisemnej/mailowej. W tym celu prowadzona jest korespondencja mailowa/telefoniczna mająca uzasadnić zastosowanie właściwego kursu waluty. Po przedstawieniu argumentacji przez każdą ze stron umowy dochodzi do „uzgodnienia warunków korekty”.
4)do jakiej sytuacji odnosi się pytanie nr 2? Czy dotyczy ono korekty wynikającej z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Państwo nie otrzymali od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek), tj. sytuacji, w której Państwo sami stwierdzacie błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami? Czy też pytanie nr 2 dotyczy innych przyczyn korekty, tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz „inne”.
Pytanie nr 2 dotyczy korekty wynikającej z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Spółka nie otrzymała od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek), tj. sytuacji, w której Spółka sama stwierdza błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami.
Pytania
1)Czy w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT otrzymujecie Państwo od kontrahenta dokumenty, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego (data ta nie jest znana Państwu na moment wystawienia faktury sprzedaży) uprawnieni jesteście Państwo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie na podstawie faktury korekty (in minus) oraz otrzymanych dokumentów od kontrahenta?
2)Czy otrzymanie korekty faktury VAT sprzedaży podpisanej przez kontrahenta jest wystarczające dla uznana jej za dokument potwierdzający uzgodnienie (domniemana akceptacja uzgodnienia/spełnienia warunków korekty), co w konsekwencji spowoduje, że możecie Państwo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w miesiącu otrzymania podpisanej faktury korygującej bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu warunków, o których mowa w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT?
Jak wynika z uzupełnienia II do wniosku z dnia 15 kwietnia 2022 r. pytanie nr 2 dotyczy korekty wynikającej z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Spółka nie otrzymała od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek), tj. sytuacji, w której Spółka sama stwierdza błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami.
3)Czy w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT otrzymujecie Państwo od kontrahenta dokumenty, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego (data ta nie jest znana Państwu na moment wystawienia faktury sprzedaży) wystawiając fakturę korektę (in plus) zobowiązani jestście Państwo rozliczyć ją w miesiącu sprzedaży, czy w miesiącu wystawienia faktury korekty?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie zgodnie z treścią przepisu art. 106j ust. 1 ustawy o VAT wystawienie faktury korygującej jest konieczne, jeżeli po wystawieniu faktury:
1)udzielono obniżki ceny w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielono opustów i obniżek cen (po dokonaniu sprzedaży);
3)dokonano zwrotu towarów i opakowań;
4)dokonano zwrotu całości lub części zapłaty;
5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (np. liczbie sprzedanych towarów/usług czy danych dotyczących stron transakcji).
Natomiast zgodnie z przepisem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT w przypadku korekty zmniejszającej kwotę podatku VAT należnego obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, wyłącznie w sytuacji, gdy posiadana jest w tym okresie dokumentacja, z której wynika, że podatnik uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki wystawienia faktury korygującej. Natomiast w sytuacji, gdy podatnik nie posiada wskazanej powyżej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje w okresie rozliczeniowym, w którym dokumentację tę uzyskał.
Podatnik może więc dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:
1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą;
2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług;
3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego;
4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Zgodnie z nowymi zasadami podatnik nie dokona obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego, dopóki nie wystawi faktury korygującej oraz nie spełni pozostałych warunków.
Jednakże, w przypadku, gdy podatnik w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą nie posiada dokumentacji potwierdzającej:
1)uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
2)spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)
- obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dokonuje dopiero za okres rozliczeniowy, w którym posiada dokumentację wskazującą na spełnienie obydwu tych warunków.
Jeżeli zatem podatnik:
1)spełni łącznie wszystkie wymienione w przepisie warunki do pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego,
2)ale nie uwzględni faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym łącznie spełnił te warunki,
- fakturę tę może uwzględnić przez dokonanie korekty deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym te warunki spełnił.
Powyższe oznacza, że jeśli stwierdzona została pomyłka w kwocie podatku VAT należnego na fakturze sprzedaży i tym samym sprzedawca wystawił do niej fakturę korygującą, wówczas, gdy kwota podatku na korekcie jest niższa niż na fakturze pierwotnej, należy zastosować zasadę uzyskania „dokumentacji potwierdzającej warunki korekty".
Co ważne, z przepisów ww. ustawy wynika, że dokumentami, które mogą posłużyć jako uzgodnienia z nabywcą są przykładowo: dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty itp. - jeśli potwierdzają, że obie strony znają i akceptują zmienione warunki transakcji.
Wątpliwości Państwa dotyczą sytuacji z błędnie zastosowanym kursem waluty w rozliczeniu z kontrahentem. W tej sytuacji kwotę należności podajecie Państwo na fakturze w polskich złotych zgodnie z zasadami określonych w przepisach ustawy o VAT. W praktyce zdarzają się przypadki, że przeliczając należność według błędnego kursu waluty zachodzi konieczność wystawienia faktury korekty.
Państwa zdaniem, w przypadku korekty kursu waluty powinna wystarczyć sama faktura korygująca oraz otrzymane dokumenty od kontrahenta wskazujące na inną datę powstania obowiązku podatkowego. To ona powinna być uznana za dokument potwierdzający uzgodnienie.
W uzasadnieniu do nowelizacji SLIM VAT Ministerstwo Finansów wskazało, że „jeżeli podatnik w konkretnym przypadku nie dysponuje dokumentami innymi niż sama faktura korygująca, to wystawiona faktura korygująca również na gruncie wprowadzanych przepisów ustawy o VAT będzie dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji (w przypadku możliwości potwierdzenia, że faktura została dostarczona do nabywcy)”.
Opublikowane przez Ministerstwo Finansów Objaśnienia podatkowe w zakresie pakietu „Slim VAT” nie odnoszą się do przypadków prostych błędów w kwotach na fakturach. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli podatnik dokonuje korekty faktury z powodu błędnie zastosowanego kursu waluty to uzgodnienie z nabywcą powinno być zbędne. Wynika to bowiem z faktu, że podstawą korekty w tym przypadku jest przepis ustawy o VAT, a związku z tym niemożliwym jest spełnienie warunków z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT bowiem, zdaniem Wnioskodawcy, brakuje materii do uzgodnień.
Odnosząc się natomiast do otrzymania korekty faktury VAT podpisanej przez kontrahenta jako warunku wystarczającego dla uznana jej za dokument potwierdzający uzgodnienie, w Państwa ocenie, dopuszczalną formą uzgodnienia może być również domniemana akceptacja uzgodnienia warunków transakcji. Można ją zastosować, gdy okoliczność dokonania korekty byłaby niemożliwa do uzgodnienia w inny dostępny sposób oraz kiedy wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu, będzie stanowiło element spełnienia warunków korekty. Państwa zdaniem, podpisanie i odesłanie przez nabywcę faktury korekty wystawionej przez sprzedającego stanowi akceptację warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego także w sytuacji, gdy strony transakcji wcześniej nie uzgodniły obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
Ponadto zdaniem Państwa, artykuł 29a ust. 13 nie odnosi się do sytuacji, gdy konieczność obniżenia VAT wynika z przepisów, a nie jest przedmiotem uzgodnień z kontrahentem. Trudno wtedy mówić o jakimkolwiek warunku i jego spełnieniu.
W Państwa ocenie, przyjęcie odwrotnego stanowiska oznaczałoby, że takie rozwiązanie nie posiada ratio legis i jednocześnie powoduje znaczne utrudnienia dla Państwa. Wiąże się bowiem z koniecznością cofnięcia się z korektą faktury do okresu rozliczenia faktury pierwotnej (zamiast korygowania na bieżąco, za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę korygującą). Natomiast Nabywca musiałby bowiem każdorazowo weryfikować, czy faktura jest zgodna z innymi dokumentami oraz czy sprzedawca nie popełnił błędu w wyliczeniu VAT.
Reasumując, Państwa zdaniem w zakresie pytania:
1)w przypadku korekty faktury wystarczająca jest sama faktura korygująca oraz otrzymane dokumenty od kontrahenta wskazujące na inną datę powstania obowiązku podatkowego. To ona powinna być uznana za dokument potwierdzający uzgodnienie, co w konsekwencji spowoduje, że dokonujecie Państwo obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w miesiącu wystawienia faktury korygującej bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu tych warunków tj.:
§uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
§spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo, że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)
2)otrzymanie korekty faktury VAT podpisanej przez kontrahenta jest wystarczające dla uznana jej za dokument potwierdzający uzgodnienie (domniemana akceptacja uzgodnienia/spełnienia warunków korekty), co w konsekwencji spowoduje, że Wnioskodawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w miesiącu otrzymania faktury korygującej bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu warunków, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT,
3)otrzymanie, po wystawieniu faktury VAT, dokumentów od kontrahenta, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego (data ta nie jest znana Wnioskodawcy na moment wystawienia faktury sprzedaży) powoduje, że Wnioskodawca wystawiając fakturę korektę (in plus) może rozliczyć ją w miesiącu wystawienia faktury korekty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części pytania nr 1 i 2 - prawidłowe, w części pytania nr 3 - nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez sprzedaż, zgodnie z regulacją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy,
rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 106b ust. 1 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy,
Faktura powinna zawierać:
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem; (…)
Natomiast w oparciu o art. 106e ust. 11 ustawy,
kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. (...)
Z ww. przepisu wynika, że ustawodawca tylko w jednym przypadku wyraźnie określa jaka wartość na wystawionej fakturze winna być wyrażona w walucie polskiej – jest to kwota podatku. Istnieje zatem możliwość wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej, ale kwota podatku powinna być zawsze wyrażona w walucie polskiej.
Sposób przeliczania na złote kwot wykazanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazane są w walutach obcych zawarty został w art. 31a ustawy.
Art. 31a ust. 1 ustawy stanowi,
W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.
Według zapisu art. 31a ust. 2 – 2d ustawy
2. W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
2a. Kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania określone w walucie obcej mogą być przeliczane przez podatnika na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu określonego w walucie obcej wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi tego podatnika na potrzeby rozliczania danej transakcji.
2b. Podatnik, który wybrał zasady przeliczania, o których mowa w ust. 2a, jest obowiązany do ich stosowania przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy, licząc od miesiąca, w którym je wybrał.
2c. W przypadku rezygnacji z zasad przeliczania, o których mowa w ust. 2a, podatnik jest obowiązany do stosowania zasad przeliczania, o których mowa w ust. 1 lub 2, przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrezygnował z zasad przeliczania, o których mowa w ust. 2a.
2d. W przypadku gdy w okresie stosowania zasad przeliczania, o których mowa w ust. 2a, podatnik dokona transakcji niepodlegającej przeliczeniu zgodnie z tymi zasadami, jest on obowiązany do zastosowania dla tej transakcji zasad przeliczania, o których mowa w ust. 1 lub 2.
Przepis art. 31a ustawy znajduje zastosowanie, kiedy podstawa opodatkowania jest wyrażona w walucie obcej.
Zatem, na gruncie polskiego prawa podatkowego dopuszcza się wystawianie przez podatników dla swoich kontrahentów faktur, na których podstawę opodatkowania określono w walucie obcej, z jednoczesnym wymogiem przeliczania przez podatników walut obcych na złote według przytoczonych wyżej zasad.
Wskazać jednak należy, że przeliczenia na złote kwot wyrażonych w walucie obcej, wykazanych na fakturze, dokonać powinien usługodawca lub dostawca towarów.
Stosownie do art. 106j ust. 1 do 2a ustawy,
1.W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
2. Faktura korygująca powinna zawierać:
1) (uchylony)
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) (uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
2a. Faktura korygująca może zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2) przyczynę korekty.
W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, gdyż pełni ona szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług, czy też otrzymania całości lub części należności, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.
Jednocześnie w praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się sytuacje, w których należy skorygować uprzednio wystawiony i wprowadzony do obrotu prawnego dokument. W związku z tym, ustawodawca przewidział możliwości korygowania błędów w fakturach, poprzez wystawienie m.in. faktury korygującej.
Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Wystawia się je w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. To oznacza, że faktura korygująca jest dokumentem potwierdzającym zmiany w bezpośredniej transakcji pomiędzy podatnikiem a nabywcą, któremu uprzednio podatnik wystawił fakturę z tego tytułu.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Na mocy art. 19a ust. 1 ustawy,
obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług.
Przy czym zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy,
usługa, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy,
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy,
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy,
podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Na mocy art. 29a ust. 7 ustawy,
podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z opisu sprawy wynika, że dokumentujecie Państwo fakturą VAT świadczone dla swoich kontrahentów usług transportowe i spedycyjne. Część faktur wystawiana jest w złotówkach, część w walucie. W tym ostatnim przypadku kwota VAT przeliczana jest na złotówki.
Do przeliczenia stosujecie Państwo kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (dzień rozładunku). Zdarzają się przypadki, że faktura sprzedaży zostanie wystawiona przy zastosowaniu kursu waluty innego niż kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, bądź zachodzi konieczność skorygowania wartości transakcji z innych powodów. Zastosowanie błędnego kursu waluty miało miejsce w sytuacji błędnie rozpoznanego momentu powstania obowiązku podatkowego, tzn. w sytuacji, gdy po wystawieniu przez spółkę faktury, zgodnie z warunkami zlecenia, z otrzymanych dokumentów od przewoźnika wynika, że rozładunek nastąpił w innym momencie. Przyczyną faktycznego momentu rozładunku innego niż przyjęty w zleceniu spedycyjnym są np. opóźnienia nieznane spółce w momencie wystawiania faktury. Faktury za usługi, które następnie są korygowane są wystawiane po powstaniu obowiązku podatkowego.
Dokumenty potwierdzające datę, w której następuje rozładunek (data określająca moment powstania obowiązku podatkowego) Spółka otrzymuje bezpośrednio od przewoźnika.
W związku z tym, jesteście Państwo zobowiązani wystawić korektę faktury przy zastosowaniu innego kursu waluty, co powoduje korektę (obniżenie/podwyższenie) podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
Ostatecznie z uzupełnienia z dnia 28 kwietnia 2022 r. wynika, że w zleceniu spedycyjnym nie określiliście Państwo warunków obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku błędów spowodowanych zastosowaniem nieprawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia należności na fakturze lub powstałych z innych przyczyn (tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz „inne”). W związku z tym każdorazowo w ww. przypadkach dokonywane są ww. uzgodnienia w formie pisemnej/mailowej. W tym celu prowadzicie Państwo korespondencję mailową/telefoniczną mającą uzasadnić zastosowanie właściwego kursu waluty. Po przedstawieniu argumentacji przez każdą ze stron umowy dochodzi do „uzgodnienia warunków korekty”.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą:
1)Czy w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT otrzymujecie Państwo od kontrahenta dokumenty, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego (data ta nie jest znana Państwu na moment wystawienia faktury sprzedaży) uprawnieni jesteście Państwo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie na podstawie faktury korekty (in minus) oraz otrzymanych dokumentów od kontrahenta?
Istotnym w tej sytuacji jest, że w wyniku uzupełnienia doprecyzowaliście Państwo opis sprawy, że dokumenty potwierdzające datę, w której następuje rozładunek (data określająca moment powstania obowiązku podatkowego) Spółka otrzymuje bezpośrednio od przewoźnika, a nie od kontrahenta. Ponadto w zleceniu spedycyjnym nie określono warunków obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku błędów spowodowanych zastosowaniem nieprawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia należności na fakturze lub powstałych z innych przyczyn (tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz „inne”). W związku z tym każdorazowo w ww. przypadkach dokonywane są uzgodnienia w formie pisemnej/mailowej. W tym celu prowadzona jest korespondencja mailowa/telefoniczna mająca uzasadnić zastosowanie właściwego kursu waluty. Po przedstawieniu argumentacji przez każdą ze stron umowy dochodzi do „uzgodnienia warunków korekty”.
2)Czy otrzymanie korekty faktury VAT sprzedaży podpisanej przez kontrahenta jest wystarczające dla uznana jej za dokument potwierdzający uzgodnienie (domniemana akceptacja uzgodnienia/spełnienia warunków korekty), co w konsekwencji spowoduje, że możecie Państwo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w miesiącu otrzymania podpisanej faktury korygującej bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu warunków, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT?
Z doprecyzowania opisu sytuacji w odpowiedzi z 28 kwietnia 2022 na wezwanie II wynika, że pytanie nr 2 dotyczy korekty wynikającej z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Spółka nie otrzymała od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek) tj. sytuacji, w której Spółka sama stwierdza błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy,
podstawę opodatkowania, obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Jak stanowi art. 29a ust. 13 ustawy,
w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Stosownie do art. 29a ust. 14 ustawy,
przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Na podstawie art. 29a ust. 15 ustawy,
warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:
1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
5)wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Zgodnie z wyżej przywołanymi przepisami od 1 stycznia 2021 roku (pakiet Slim VAT) w kwestii faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania VAT lub podatku należnego zrezygnowano z warunku konieczności uzyskania potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę towarów lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Zmiana ta bezpośrednio wpływa na moment, w którym uzyskuje się prawo do pomniejszenia podstawy, bowiem nie jest ono uwarunkowane obostrzeniem w postaci oczekiwania na potwierdzenie otrzymania korekty przez kontrahenta.
Treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją.
Należy także zauważyć, iż z przepisu art. 29a ust. 13 ustawy wynika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę do dokonania obniżenia wynagrodzenia możliwego do udokumentowania. Powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia warunków jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym.
Natomiast, w przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.
W kontekście powyższego istotnym jest, że przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskują inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.
Nowe rozwiązania systemowe pozwalają na swobodniejsze regulacje relacji między podatnikami VAT, którzy mogą oprzeć warunki rozliczenia korekty in minus na wypracowanych dotychczas indywidualnych zasadach współpracy, bez obowiązku spełniania dodatkowych wymagań formalnych, jednakże jest to uwarunkowane łącznym spełnieniem warunków przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego już w momencie wystawienia faktury korygującej, przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji powinno wynikać, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji powinno wynikać również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Podatnik może wobec tego dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu powyższych warunków. Jeżeli natomiast podatnik w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą nie posiada dokumentacji potwierdzającej:
1)uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
2)spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo, że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)
- obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dokonuje dopiero za okres, w którym posiada dokumentację potwierdzającą spełnienie obydwu warunków.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że wystawiając faktury korygujące in minus w przypadku gdy do przeliczeń zastosujecie Państwo błędny kurs średni danej waluty obcej, inny niż ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (dzień rozładunku), warunki obniżenia podstawy opodatkowania nie wynikają ze zlecenia spedycyjnego, a są każdorazowo uzgadniane w formie pisemnej/mailowej.
Wystawiając faktury w walucie obcej, gdzie kwota podatku VAT jest wykazywana w złotych zgodnie z art. 31a ust. 1 zdarza się, że zastosujecie Państwo błędny kurs do przeliczenia co wynika z błędnie rozpoznanego momentu powstania obowiązku podatkowego.
Wówczas – jak Państwo wskazaliście – na postawie otrzymanych dokumentów od przewoźnika z których wynika, że rozładunek nastąpił w innym momencie – wystawiacie fakturę korygującą.
Spowodowane to jest faktem, że faktura stwierdzająca wykonanie usługi wystawiona zostaje w oparciu o warunki zlecenia. Natomiast z otrzymanej od przewoźnika dokumentacji wynika, że obowiązek podatkowy (data rozładunku) nastąpił w innym momencie.
W tej przedmiotowej sytuacji należy stwierdzić, że w tych okolicznościach uzgodnienie z kontrahentem w formie pisemnej/mailowej ( w oparciu o otrzymane od przewoźnika dokumenty z datą rozładunku) stanowi dokumentację o której mowa w art. 29a ust. 13 ustawy, której posiadanie daje Państwu uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego (lub kwoty podatku VAT na fakturze wystawionej w walucie obcej) w związku z wystawieniem faktury korygującej.
Podsumowując, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT otrzymujecie Państwo od przewoźnika dokumenty, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego i na tej podstawie uzgodniliście Państwo z kontrahentem mailowo lub pisemnie obniżenie faktury VAT – to uprawnieni jesteście Państwo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego na podstawie faktury korekty (in minus) oraz posiadanej dokumentacji od kontrahenta.
Tym samym stwierdzić należy, że wystawiając fakturę korygującą w sytuacji zastosowania do przeliczeń błędnego kursu waluty obcej z powodu nieprawidłowo ustalonego momentu powstania obowiązku podatkowego (dnia rozładunku), jednocześnie będąc w posiadaniu dokumentacji, o której mowa w art. 29a ust. 13 ustawy (dokumentacji od kontrahenta, w której uzgodniono warunki obniżeń w wystawionych wcześniej fakturach VAT w związku z otrzymaną dokumentacją od przewoźnika) jesteście już Państwo uprawnieni do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W drugim z postawionych pytań wątpliwości Państwa dotyczą korekty wynikającej z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Spółka nie otrzymała od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek), tj. sytuacji, w której Spółka sama stwierdza błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami.
Jak już wcześniej wspomniano, podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu powyższych warunków. Jeżeli natomiast podatnik w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą nie posiada dokumentacji potwierdzającej:
1)uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
2)spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo, że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)
- obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dokonuje dopiero za okres, w którym posiada dokumentację potwierdzającą spełnienie obydwu warunków.
Jednocześnie należy podkreślić, że prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego przez sprzedawcę nie może zaistnieć wcześniej niż obowiązek obniżenia kwoty podatku naliczonego przez nabywcę.
Ponadto, zasadą jest, że istnieje komunikacja pomiędzy stronami w zakresie uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania - w zdecydowanej większości powinna ona poprzedzać wydanie faktury korygującej, wystąpić w tym samym momencie albo poprzedzić dokonanie udzielenia rabatu lub zwrotu towarów.
Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszcza się jako formę uzgodnienia, również domniemaną akceptację uzgodnienia warunków transakcji - w szczególności, gdy samo wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu stanowić będzie element uzgodnienia/spełnienia warunków.
Podkreślić należy, że jest to jednakże sytuacja wyjątkowa, gdy okoliczność dokonania korekty byłaby niemożliwa do uzgodnienia/spełnienia w inny sposób.
Zatem w przypadku zawyżenia kwoty na fakturze sama dokumentacja w postaci faktury korygującej zmniejszającej nie będzie wystarczająca do przyjęcia, że nastąpiło uzgodnienie i spełnienie warunków korekty oraz udokumentowanie tych faktów, jeżeli nabywca nie zostanie poinformowany o uznaniu i akceptacji błędu przez Wnioskodawcę.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przez uzgodnienie warunków transakcji rozumie się posiadanie dokumentów, z których to uzgodnienie wynika. Jeżeli podatnik w konkretnym przypadku nie dysponuje dokumentami innymi niż sama faktura korygująca to wystawiona faktura korygująca również na gruncie wprowadzanych przepisów ustawy o VAT będzie dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji (w przypadku możliwości potwierdzenia, że faktura została dostarczona do nabywcy). Przyjmując powyższe, również nabywca w sytuacji otrzymania faktury korygującej nie może powoływać się na brak uzgodnienia warunków transakcji (jest zatem obowiązany do skorygowania podatku naliczonego).
Tak więc, w niektórych wyjątkowych przypadkach, za jedyną formę komunikacji dotyczącą uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami może być uznane wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy.
W takiej sytuacji faktura korygująca pełni gospodarczą funkcję informacyjną. Z powyższego wynika, że nabywca musi wiedzieć, że zaistniały okoliczności powodujące obowiązek obniżenia podatku naliczonego. Analogicznie należy podejść do sytuacji zmniejszenia kwoty podatku VAT na fakturze.
Ww. dokumentacja nie jest bowiem wystarczająca do przyjęcia, że nabywca miał możliwość zapoznania się z warunkami korekty. Innymi słowy, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą, jeżeli w tym samym okresie rozliczeniowym nabywca będzie powiadomiony o uznaniu i zaakceptowaniu przez Wnioskodawcę błędu na fakturze. Jeżeli zaś sposobem powiadomienia nabywcy o zaakceptowaniu błędu będzie wystawienie faktury korygującej, to nabywca musi być powiadomiony (w jakikolwiek sposób) o jej wystawieniu. Obniżenie podatku należnego przez sprzedawcę nie może bowiem nastąpić wcześniej niż obniżenie podatku naliczonego u nabywcy. Nabywca musi zatem posiadać wiedzę, kiedy nastąpiło spełnienie warunków (tu: akceptacja błędu popełnionego przez sprzedawcę).
Zatem, jeśli Państwo w opisanej sytuacji będą w posiadaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez usługobiorcę, spełniony będzie warunek do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego.
Zatem, gdy korekty wynikające z błędnie zastosowanego kursu waluty obcej w sytuacji gdy Spółka nie otrzymała od kontrahenta dokumentu (potwierdzającego datę, w której następuje rozładunek), tj. sytuacji, w której Spółka sama stwierdza błąd, gdzie wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy będzie formą komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami - otrzymanie korekty faktury VAT sprzedaży podpisanej przez kontrahenta jest wystarczające dla uznana jej za dokument potwierdzający uzgodnienie (domniemana akceptacja uzgodnienia/spełnienia warunków korekty). W konsekwencji spowoduje to, że możecie Państwo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w miesiącu otrzymania podpisanej faktury korygującej bez konieczności pozyskiwania dokumentacji wskazującej na spełnienie obydwu warunków, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uzać za prawidłowe.
Kolejne Państwa wątpliwości mają związek z rozliczaniem faktur korygujących (in plus) w przypadku, gdy po wystawieniu faktury VAT otrzymują Państwo dokumenty od kontrahenta, z których wynika inna data powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 29a ust. 17 ustawy,
W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy
Faktury korygujące, których wystawienie powoduje, że wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu w odniesieniu do faktury pierwotnej (tzw. faktury korygujące „in plus”) można podzielić ze względu na powód ich wystawienia:
1)jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;
2)w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej (zaistniały nowe okoliczności);
3)późniejsze wykrycie błędu w fakturze pierwotnej stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania rozliczanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna.
Zatem, w odniesieniu do faktur korygujących „in plus” (zwiększających wartość podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego) istotne jest, czy podwyższenie ceny wyświadczonych przez Państwo usług, o których mowa w przedmiotowym wniosku, było spowodowane przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej dokumentującej dostawę towarów. W takiej sytuacji faktura korygująca powinna zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna. W przypadku zaś nowych okoliczności zaistniałych po dokonaniu sprzedaży korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc w której wystawiono fakturę korygującą.
W swoim stanowisku wskazujecie Państwo, że faktury korygujące zwiększające wartość podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego (korekty in plus) wystawione w opisanym zdarzeniu przyszłym powinny być ujmowane w rozliczeniach VAT za okresy, w których zostaną one wystawione.
W ocenie tut. Organu nie sposób zgodzić się z Państwem, że opisane fakty na podstawie których wystawiona będzie faktura korygująca są nowymi okolicznościami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży i w konsekwencji faktura korygująca powinna zostać wystawiona na bieżąco – w miesiącu wystawienia. Wskazać należy, że moment wykonania usługi jest jeden, i tak jak wykazano wyżej przyjęcie do przeliczeń złego kursu waluty obcej jest oczywistą pomyłką. To, że wystawiacie Państwo faktury pierwotne na podstawie danych z warunków zlecenia przed otrzymaniem dokumentacji przewozowej od przewoźnika, z której wynika moment wykonania usługi - a co za tym idzie moment powstania obowiązku podatkowego - nie może mieć wpływu na datę rozliczenia korekty. Wystawiacie Państwo faktury po powstaniu obowiązku podatkowego. Oznacza to, że na dzień wystawienia faktury dzień obowiązku podatkowego dla danej usługi jest znany. A zatem przyczyna korekty – zastosowanie czy pomyłkowo, czy nie mając dostatecznej wiedzy o wyknaniu usługi - będzie możliwa do przewidzenia już w momencie realizacji transakcji pierwotnej. Co więcej ta sytuacja nie będzie sytuacją jednostkową, a sytuacją powtarzającą się. Okoliczność, że nie ustalicie Państwo na moment wystawiania pierwotnej faktury prawidłowo daty wykonania usługi, nie jest istotna z punktu widzenia terminu rozliczenia korekty in plus.
Należy zauważyć, że korekta in plus może być rozliczana na bieżąco jedynie w przypadku gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży i niemożliwymi do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej. W takim przypadku podatek na fakturze pierwotnej jest wykazany w prawidłowej wysokości a zmiana tej wartości następuje w wyniku okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć.
W przedmiotowej sprawie taka sytuacja nie będzie mieć miejsca. Jak wskazano wcześniej przyczyna korekty będzie wynikać z mylnie ustalonego dnia powstania obowiązku podatkowego. Brak wiedzy o dacie zakończenia usługi (która może być przesunięta w czasie w wyniku opóźnień w rozładunkach), nie można traktować jako okoliczności niemożliwej do przewidzenia. Skoro z uzgodnień z kontrahentami wynika, że faktury są wystawiane po dniu powstaniu obowiązku podatkowego, to przed wystawieniem faktury ten dzień musi być Państwu znany. Wówczas nie można przyczyny korekty uznać za powstałą po dokonaniu transakcji.
Wystawiając fakturę a nie mając do końca pewności co do dnia powstania obowiązku podatkowego (faktycznego dnia rozładunku), trzeba się liczyć z tym, że ta data może z różnych przyczyn ulec zmianie. Jest możliwe do przewidzenia już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, że cena może ulec zmianie ze względu na zmianę kursu walutej obcej, który należy przyjąć do przeliczeń przy wystawianiu faktury.
Najistotniejsze w sprawie jest to, że przyczyna korekty będzie możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Oczywistym jest, że w momencie wystawiania faktur pierwotnych możecie Państwo nie zawsze mieć komplet dokumentacji od przewoźnika, co jednak nie zmienia faktu, że już w momencie fakturowania transakcji pierwotnej posiadacie Państwo wiedzę, że korekta może mieć miejsce.
W tym przypadku nie można zatem uznać, że przyczyną wystawienia faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego są dodatkowe okoliczności, których nie można było przewidzieć w dniu wystawienia faktury pierwotnej, a które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży (okoliczności nieznane w momencie wystawienia faktury).
Tym samym w analizowanym przypadku stwierdzić należy, że podatek należny wynikający z faktury korygującej, podwyższającej wartość wynagrodzenia z tytułu wykonanych usług w związku z zastosowaniem niewłaściwego kursu walut (co jest konsekwencją nieprawidłowego ustalenia momentu obowiązku podatkowego), powinien być wykazany w okresie rozliczeniowym, w którym zostały rozliczone faktury pierwotne.
W konsekwencji Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
Ponieważ przedmiotem interpretacji może być konkretny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, a nie otwarty, niesprecyzowany katalog przypadków należy zwrócić uwagę, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do konkretnie wymienionego we wniosku przypadku wystawienia faktury korygującej, tj. w przypadku gdy do przeliczeń zastosujecie Państwo błędny kurs średni danej waluty obcej, inny niż ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (dzień rozładunku). Do kwestii korekty z innych przyczyn tj. błędy techniczne, rachunkowe oraz inne - niewynikające lub wynikające z warunków współpracy np. błędy techniczne programu księgowego/programu do obsługi spedycji i transportu, które w konsekwencji powodują niewłaściwą kwotę na fakturze, błędy operatora, itp. – nie odniesiono się w żadnym z zadanych pytań ani też szczegółowo nie opisano w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji w których one powstają - w związku z powyższym nie mogły być rozpatrzone w tym wniosku.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).