Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. w części dotyczącej:
- budynków SP, ZSP oraz OSP J. jest nieprawidłowe
- budynku 1 oraz pozostałych budynków OSP jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.547.2020.1.KK.
W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Miasto ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej & konkurs.
Projekt ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze publicznym, obniżenie emisji do środowiska szkodliwych gazów i pyłów oraz poprawę jakości powietrza. W ramach projektu planowane są prace termomodernizacyjne wraz z modernizacją instalacji, c.o. oraz c.w.u w zakresie budynków użyteczności publicznej w W.
W ramach zadania przewiduje się:
- wymianę źródeł ciepła w dwóch placówkach oświatowych: SP i ZSP,
- kompleksową termomodernizację czterech budynków OSP,
- kompleksową termomodernizację budynku 1, wraz z wymianą opraw LED i montażem instalacji OZE.
Właścicielem infrastruktury objętej projektem jest Miasto, gdzie budynek 1 jest w trwałym zarządzie (), budynki placówek oświatowych w trwałym zarządzie każdej z placówki.
Natomiast nieruchomości zabudowane budynkami z przeznaczeniem pod działalność Ochotniczych Straży Pożarnych, są użytkowane przez Stowarzyszenia OSP na podstawie umowy użyczenia. Umowy te zawierają zapisy dotyczące nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości przez OSP na rzecz osób trzecich. Gmina utrzymuje budynki OSP oraz ponosi koszty opłat za media poniesione przez poszczególne OSP.
Budynki OSP są przeznaczone zgodnie ze statutem stowarzyszenia, na prowadzenie działalności przeciwpożarowej.
OSP bezpłatnie udostępniania pomieszczenia na cele spotkań mieszkańców, organizowanie przez nich imprez okolicznościowych i kulturalnych. Wynajmują również sale wraz z zapleczem kuchennym, sale pod wynajmy dla osób prywatnych, sale pod wynajem biblioteki która jest instytucją kultury, a której organizatorem jest Miasto, oraz dzierżawią pod stację bazową lokalnego dostawcy internetu, z czego pobierają opłaty. Zgodnie z umową użyczenia wszelkie przychody uzyskane z wynajęcia pomieszczeń przeznaczane są na pokrycie działalności statutowej OSP i nie są przekazywane na rachunek Gminy. W związku z powyższym, obecnie Gmina nie czerpie żadnych dochodów z udostępnianych nieruchomości.
Wyjątek stanowi OSP J., gdzie w związku ze stałym wynajmem przez OSP sali wraz z zapleczem kuchennym, za zużycie energii i wody urząd miasta wystawia refaktury na kontrahenta prowadzącego działalność w ww. budynku OSP, a z faktur zakupowych dotyczących ww. mediów pomniejsza podatek VAT należny o podatek VAT naliczony.
W placówkach oświatowych prowadzona jest działalność oświatowa, natomiast okazjonalnie pomieszczenia auli, sali gimnastycznej, kuchni czy sal lekcyjnych wykorzystywane są pod najem, gdzie dochody uzyskane stanowią dochód Gminy.
W przypadku budynku 1 poza działalnością statutową Miasta prowadzona jest również działalność gospodarcza, z której dochody stanowią dochód Gminy.
() oraz ww. placówki oświatowe są jednostkami budżetowymi Miasta, rozliczanymi w ramach centralizacji VAT, nie posiadającej osobowości prawnej. W związku z planowaną termomodernizacją ww. budynków uwzględniono oddzielne faktury dokumentacji technicznej dla budynku 1, SP, ZSP oraz wspólną dla budynków OSP.
W przypadku budynku 1 będą wystawiane oddzielnie faktury zakupowe związane z realizacją ww. projektu, gdzie nabywcą będzie Miasto a odbiorcą ().
Dla budynków placówek oświatowych, faktury zakupowe będą również wystawiane oddzielnie, gdzie nabywcą będzie Miasto a odbiorcą Urząd Miasta, w przypadku budynków OSP faktury będą również wystawiane oddzielnie dla każdego z budynków, przy czym również nabywcą dla tych faktur będzie Miasto a odbiorcą Urząd Miasta.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Wartość wskaźnika za 2019 r. obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez SP wynosi 2%.
Wartość wskaźnika za 2019 r. obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez ZSP wynosi 6%.
Gmina uznała, że nie przyjmuje się wartości 0% jeżeli wartość wskaźnika nie przekroczy 2% obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla SP.
Gmina uznała, że nie przyjmuje się wartości 0% jeżeli wartość wskaźnika nie przekroczy 2% obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla ZSP.
Budynek 1 w ramach działalności gospodarczej będzie wykorzystywany do obsługi czynności opodatkowanych, takich jak usługi cmentarza komunalnego (dzierżawa miejsc pochówku, kaplicy, pochówki), opodatkowane (odpłatne) przyjmowanie odpadów ponad określone limity oraz sprzedaż odzyskanych materiałów przez PSZOK, a także do czynności niepodlegających VAT, takich jak: wykonywanie powierzonych przez Urząd Miasta zadań własnych w zakresie bieżącego utrzymania dróg wewnętrznych, zieleni i innych zadań własnych związanych z bieżącym utrzymaniem Miasta.
Wartość wskaźnika za 2019 r. obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez () wynosi 9%.
Gmina uznała, że nie przyjmuje się wartości 0%, jeżeli wartość wskaźnika nie przekroczy 2% obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla ().
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 t. j. z dnia 23 stycznia 2020 r.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przewidywane wpływy z tytułu osiąganych dochodów przez oświatowe jednostki budżetowe gminy SP i ZSP nie są znaczące dla budżetu. Gmina realizuje inwestycję w zakresie realizacji zadania publicznego, nie celem zwiększenia obrotów z działalności komercyjnej.
Ww. inwestycja jest realizowana na budynkach placówek oświatowych, które służą przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.
W związku z tym, w przypadku budynków SP i ZSP nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. .
Zadania gminy w zakresie finansowania OSP zostały określone w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2020 poz. 961 t. j. z dnia 29 maja 2020 r.) Stosownie do tej regulacji koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP ponosi gmina.
Zgodnie z umową użyczenia, wszelkie przychody uzyskane przez OSP wynikające z wynajęcia pomieszczeń przeznaczane są na pokrycie działalności statutowej OSP i nie są przekazywane na rachunek gminy. W związku z powyższym gmina nie czerpie z tego tytułu żadnych dochodów z działalności OSP, a co za tym idzie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. .
Wyjątek stanowi OSP J., gdzie z powodu stałego najmu sali wraz z zapleczem kuchennym, Urząd Miasta wystawia refaktury na kontrahenta wynajmującego ww. salę, a z faktur zakupowych dotyczących mediów obniża podatek należny nad naliczonym. Refaktury stanowią dochód Miasta związany z działalnością gospodarczą, w związku z powyższym, w przypadku faktur zakupowych na realizację ww. projektu poniesionych na OSP J. Miasto będzie miało prawo do zastosowanie prewspółczynnika struktury sprzedaży wynikającego z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193 z dnia 28 grudnia 2015 r.).
W przypadku faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. na budynku (), będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu poprzez zastosowanie prewskaźnika struktury sprzedaży wynikającego z ww. rozporządzenia Ministra Finansów.
W przypadku faktury zakupowej wspólnej dla budynków OSP, dotyczącej dokumentacji projektowej ze względu na uzyskiwane dochody z OSP J. i braku możliwości przyporządkowania wydatków do jednego rodzaju działalności, Miasto będzie miało prawo do zastosowania prewskaźnika struktury sprzedaży wynikającego z ww. rozporządzenia MF.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu w zakresie:
- budynków SP, ZSP oraz OSP J. jest nieprawidłowe,
- budynku 1 oraz pozostałych budynków OSP jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Na podstawie delegacji zawartej art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).
Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden całościowy sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej a także w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 cyt. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. . W ramach zadania przewiduje się kompleksową termomodernizację czterech budynków OSP oraz budynku 1, a także wymianę źródeł ciepła w dwóch placówkach oświatowych SP i ZSP. Właścicielem infrastruktury jest Miasto. Budynek 1 jest w trwałym zarządzie (), budynki placówek oświatowych w trwałym zarządzie każdej placówki.
W przedstawionej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. .
W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy związanych z prawem do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z termomodernizacją przedmiotowych budynków należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Aby odpowiedzieć na zadane przez Wnioskodawcę pytanie należy odnosząc się do okoliczności sprawy dokonać analizy informacji przedstawionych w zakresie poszczególnych budynków.
Jak wynika z treści wniosku, budynek 1 jest w trwałym zarządzie jednostki budżetowej Miasta. W budynku prowadzona jest działalność statutowa jak również działalność gospodarcza, jak podał Wnioskodawca budynek wykorzystywany jest do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu jak również opodatkowanych podatkiem VAT. Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT za 2019 r. dla czynności wykonywanych przez () wynosi 9%.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że budynek 1 wykorzystywany jest zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem przepisów cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.
Przechodząc do budynków SP i ZSP należy zauważyć, że jak wynika z informacji zawartych we wniosku budynki te wykorzystywane są do działalności oświatowej, czyli do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz okazjonalnie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z wynajmem powierzchni. Gmina uznała, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi w ramach projektu wydatkami z uwagi na fakt, iż osiągane dochody nie są znaczące dla budżetu.
Jednak jak wskazała Gmina wartość wskaźnika za 2019 r. obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez ZSP wynosi 6%.
Natomiast wskaźnik za 2019 r. obliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez SP wynosi 2%. Gmina jednocześnie uznała, że nie przyjmuje się wartości 0% jeżeli wartość wskaźnika nie przekroczy 2%.
Jak wynika z powyższego budynki wykorzystywane są do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności opodatkowanych.
Odnosząc się zatem do przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego budynku ZSP, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków w części ich związania z czynnościami opodatkowanymi. Co do zasady takie prawo przysługuje również w odniesieniu do wydatków związanych z wymianą źródeł ciepła w SP.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że gdy Gmina nie ma możliwości przypisania nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego obliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji.
Zatem w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz mając na uwadze, że wskaźnik za 2019 r. obliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez ZSP wynosi 6%, Wnioskodawcy w odniesieniu do wydatków dotyczących budynku ZSP będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.
Przechodząc natomiast do odliczenia podatku naliczonego związanego z wymianą źródła ciepła w placówce oświatowej SP w zakresie którego Gmina również uznała, że prawo to nie przysługuje, należy przywołać brzmienie art. 90 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 2g ustawy w myśl którego w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
W opisie sprawy Gmina podała, że pomimo, że wartość wskaźnika za 2019 r. obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez SP wyniosła 2% uznała, że nie przyjmuje się wartości 0% jeżeli wartość wskaźnika nie przekroczy 2%.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stosownie do podanej informacji oraz mając na uwadze, że szczególne prawo wynikające z art. 90 ust. 10 ustawy to prerogatywa, z której jednak Gmina nie musi skorzystać odliczając podatek naliczony (co miało miejsce w niniejszym przypadku), również zakresie wydatków dotyczących budynku SP przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z uwzględnieniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.
W odniesieniu natomiast do nieruchomości wykorzystywanych przez Ochotniczą Straż Pożarną należy zauważyć, że budynki te nie są związane z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej VAT. Budynki te użytkowane są przez Stowarzyszenia OSP na podstawie umów użyczenia. W związku z powyższym, warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy budynki te będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W konsekwencji w zakresie wydatków poniesionych na realizację projektu w części dotyczącej budynków OSP Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że fakt refakturowania mediów nie daje Gminie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z termomodernizacją budynku Ochotniczej Straży Pożarnej J. W tym przypadku nie dochodzi do przeniesienia na użytkownika (w drodze refakturowania) kosztów przeprowadzanej przez Miasto termomodernizacji budynku OSP. Refakturowane na rzecz najemców koszty, dotyczą tylko zużycia przez ten podmiot energii i wody. Zatem w zakresie rozliczenia opłat za ww. media zostanie zachowana neutralność podatku, ponieważ Miasto refakturując należną część opłaty za zużytą energię i wodę odzyskiwać będzie część podatku należnego, w jakiej udostępniać będzie media kontrahentowi. W powyższej sprawie nie wystąpi zatem związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi nakładami na termomodernizację tego budynku. Zatem refakturowanie kosztów mediów nie będzie miało wpływu na prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku w związku z termomodernizacją budynku OSP J.
Reasumując, w konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacje projektu w części dotyczącej:
- budynków SP, ZSP oraz OSP J. jest nieprawidłowe,
- budynku 1 oraz pozostałych budynków OSP jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w niniejszej interpretacji rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej