brak obowiązku wymiany kasy rejestrującej - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.671.2019.2.MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.671.2019.2.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak obowiązku wymiany kasy rejestrującej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z 15 listopada 2019 r. (data wpływu 20 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii po 31 grudnia 2019 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii po 31 grudnia 2019 r.. Wniosek został uzupełniony pismem z 15 listopada 2019 r. (data wpływu 20 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 listopada 2019 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.671.2019.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 15 listopada 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż paliw służących do napędu statków powietrznych (samolotów odrzutowych, awionetek, śmigłowców).

Spółka realizuje dla nabywców dostawy benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych, których kody CN to odpowiednio 2710 12 31 oraz 2710 19 21.

Zdarzają się przypadki dokonywania dostawy ww. paliw lotniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która wymaga udokumentowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie dokonuje sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego oraz gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo po 31 grudnia 2019 r. prowadzić ewidencję sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po 31 grudnia 2019 r. będzie miała możliwość prowadzić ewidencję sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Przepis art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT ogranicza możliwość prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 31 grudnia 2019 r w odniesieniu do sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego oraz gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Wprawdzie przywołany przepis nie odwołuje się do konkretnej klasyfikacji, która doprecyzowałaby co to są benzyny silnikowe, olej napędowy oraz gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych, niemniej jednak dla prawidłowego odczytania przywołanej normy prawnej konieczne jest doprecyzowanie o jakie paliwa chodzi.

Oprócz wskazania na różne brzmienia nazw towarów wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT i tych, których dostawę realizuje Spółka dodatkowo posłużyć się można, a nawet należy kodami taryfy celnej czyli CN.

Według przywołanego kodu CN benzyny lotnicze posiadają kod 2710 12 31, a paliwa J. do silników odrzutowych 2710 19 21.

Przywołane natomiast w przepisie art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b) benzyny silnikowe mają kod 2710 12 45, olej napędowy 2710 19 43, 2710 20 11, a gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych 2711 13 97.

Powyższe oznacza, że towary wymienione w art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT nie są towarami, których dostawy realizuje Wnioskodawca, zatem ograniczenia czasowe w zakresie ewidencji przy pomocy kas rejestrujących innych niż tzw. kasy online do 31 grudnia 2019 r. Spółki nie dotyczy.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że rozróżnianie produktów naftowych według kodu CN stosowane jest w innych aktach prawnych, przykładowo Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018, poz. 2174 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy online wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

  1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
  2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
    1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
    2. obejmujących określenie:
      • sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
      • sposobu pracy kasy rejestrującej,
    3. zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.


Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy online. W myśl przywołanego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 ().

Pojęcie kasa fiskalna online zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U 2019, poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy online. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do posiadania kas fiskalnych online. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych tradycyjnych kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a, ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

W myśl art. 145a ust. 2 ustawy o VAT, kasa rejestrująca z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane, a w przypadku kasy z elektronicznym zapisem kopii - dodatkowo zapewniać bezpieczne ich przesyłanie na zewnętrzne nośniki danych

Zgodnie z art. 145a ust. 6 ustawy o VAT, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 2 oraz kryteria i warunki techniczne dla tych kas. Potwierdzenie to jest wydawane nie później niż do dnia upływu okresów wskazanych odpowiednio w ust. 7 pkt 1 i 2.

W myśl art. 145a ust. 7 ustawy o VAT, potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez:

  1. kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii są wydawane na okres do dnia 31 grudnia 2022 r.;
  2. kasy rejestrujące z papierowym zapisem kopii są wydawane na okres do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Od 1 stycznia 2020 roku kasę online będą zobowiązani wdrożyć podatnicy dokonujący sprzedaży towarów lub usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 145b ustawy o VAT, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:

  1. do dnia 31 grudnia 2019 r. do:
    1. świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    2. sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
  2. do dnia 30 czerwca 2020 r. do:
    1. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
    2. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
  3. do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:
    1. fryzjerskich,
    2. kosmetycznych i kosmetologicznych,
    3. budowlanych,
    4. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
    5. prawniczych,
    6. związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu.

Przy czym zgodnie z art. 145b ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

Jak wynika z opisu sprawy głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż paliw służących do napędu statków powietrznych (samolotów odrzutowych, awionetek, śmigłowców). Spółka realizuje dla nabywców dostawy benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych, których kody CN to odpowiednio 2710 12 31 oraz 2710 19 21. Zdarzają się przypadki dokonywania dostawy ww. paliw lotniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która wymaga udokumentowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie dokonuje sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego oraz gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy ma prawo po 31 grudnia 2019 r. prowadzić ewidencję sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Odnosząc się do obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas online od 1 stycznia 2020 r., należy zauważyć, że dotyczy on tylko ściśle określonych grup podatników.

Jak już wcześniej wskazano, obowiązek ten stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów i usług wymienionych w przepisie art. 145b ust. 1 ustawy o VAT. W tym miejscu należy wskazać, że w opisie sprawy Wnioskodawca wyraźnie zaznaczył, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie dokonuje sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego oraz gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo po 31 grudnia 2019 r. prowadzić ewidencję sprzedaży benzyny lotniczej i paliwa J. do silników odrzutowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, ponieważ jak wyraźnie wynika z opisu sprawy towary te nie zostały wymienione w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT, jako towary obligujące Wnioskodawcę do prowadzenia do nich ewidencji przy zastosowaniu kasy online od 1 stycznia 2020 r.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania sprzedawanej benzyny lotniczej według CN 2710 12 31 oraz paliwa J. według CN 2710 19 21.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej