Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.85.2020.3.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.07.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.85.2020.3.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 kwietnia 2020 r. (doręczone 20 kwietnia 2020 r.) i wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 19 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 kwietnia 2020 r. (doręczone 20 kwietnia 2020 r.) i wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 19 czerwca 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

(Zdarzenie przyszłe ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r.)

Wnioskodawca przedłożył wniosek o dofinansowanie dla projektu nieinwestycyjnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pn. , który jest zgodny z osią priorytetową I. POIiŚ - Zmniejszenie emisyjności gospodarki, działaniem 1.4 Rozwijanie i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji działających na niskich i średnich poziomach napięcia oraz poddziałaniem 1.4.1 Wsparcie budowy inteligentnych sieci o charakterze pilotażowym i demonstracyjnym.

Projekt przyczynia się do realizacji celów osi priorytetowej I. POIiŚ poprzez działania w zakresie popularyzacji wiedzy i promocji inteligentnych systemów przesyłu i dystrybucji energii, które skutkować będą zwiększeniem poziomu akceptacji oraz świadomości użytkowników energii w zakresie korzyści i funkcjonalności inteligentnych sieci wdrażanych w Polsce. Świadomie zarządzający zużyciem energii odbiorca przyczyni się do zwiększenia efektywności wykorzystania energii co będzie skutkować zmniejszeniem emisyjności gospodarki.

Projekt obejmuje realizację ogólnopolskiej Kampanii informacyjno-edukacyjnej, składającej się z ciągu działań, mających na celu dotarcie z treściami kampanii do poszczególnych grup odbiorców, Programu szkoleniowo-edukacyjnego obejmującego szereg wydarzeń, których głównym celem będzie edukowanie odbiorców projektu o funkcjonalnościach liczników zdalnego odczytu, korzyściach wynikających z wdrażania (ISE), (CSIRE) i roli w systemie oraz Wykonanie analiz, audytów i koncepcji na potrzeby procesu wdrażania inteligentnych sieci i tworzenia regulacji prawnych w tym zakresie.

Jednym z celów szczegółowych jest popularyzacja wiedzy nt. ISE wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie środowiska regulacyjnego, przedsiębiorstw energetycznych, samorządów oraz ekspertów. Realizacja celu szczegółowego przyczyni się do wzrostu świadomości w zakresie podejmowanych i planowanych działań związanych z rozwojem inteligentnych sieci oraz ich funkcjonalności w systemie elektroenergetycznym. Efektem będzie również wzrost kompetencji osób odpowiedzialnych za tworzenie środowiska regulacyjnego i przedsiębiorstw energetycznych w zakresie tworzenia systemu taryf dynamicznych.

W działaniach ww. projektu przewidziano organizację cyklu szkoleń edukacyjnych, które skierowane są do następujących grup docelowych: doradcy organizacji konsumenckich; doradcy energetyczni; przedstawiciele organizacji/stowarzyszeń, miejscy/powiatowi rzecznicy konsumenta; osoby odpowiedzialne za tworzenie otoczenia rynkowo-regulacyjnego; przedsiębiorstwa energetyczne, samorządy. Szkolenia organizowane będą systematycznie w okresie realizacji projektu, obejmując kolejnych przedstawicieli tej grupy. Wydarzenia te zostaną zorganizowane w formie nieodpłatnej.

Wnioskodawca zleci organizację szkoleń firmie zewnętrznej wyłonionej poprzez procedurę zamówienia publicznego - co powoduje, iż beneficjent nie jest w stanie określić, czy podwykonawca będzie świadczył usługi jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub jednostka badawczo - rozwojowa, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ze względu na specyfikę szkoleń, domniemywać można, iż do przetargu staną podmioty, które na co dzień zajmują się zagadnieniami obejmującymi: zasady działania ISE, korzyści płynące z ISE, podstawy prawne. Usługi szkoleniowe mają za zadanie uaktualnić wiedzę ekspertów, którzy będą uczestniczyli w działaniach informacyjno-edukacyjnych prowadzonych w ramach projektu.

Szkolenia ww. grupy odbiorców są niezbędne do wykonania usługi podstawowej świadczonej przez Wnioskodawca w ramach ww. projektu.

Na potrzeby warsztatów zostaną przygotowane materiały szkoleniowo-edukacyjne (obejmujące zagadnienia tj. podstawy prawne, zasada działania ISE, korzyści płynące z ISE). Po przeprowadzeniu warsztatów materiały szkoleniowo-edukacyjne zostaną wysłane również w formie elektronicznej. Planowane jest włączenie uczestników w działania informacyjno-edukacyjne polegające na dystrybucji wśród konsumentów materiałów edukacyjnych i informacyjnych (plakaty, broszury, ulotki).

Przedmiotem interpretacji ma być kwestia opodatkowania działań szkoleniowo - edukacyjnych (cykl szkoleń edukacyjnych dla ww. grupy docelowej) realizowanych w ramach projektu.

Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania pełnego finansowania ze środków UE. Otrzymane dofinansowanie stanowi wynagrodzenie dla Wykonawcy (który zostanie wybrany w ramach zamówienia publicznego) usługi polegającej na organizacji cyklu szkoleń. Usługa organizacji szkoleń będzie w pełni finansowania ze środków POIiŚ. Wnioskodawca prowadzi dokumentację, która będzie potwierdzała, iż finansowanie ww. usług nastąpi ze środków POIiŚ.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r.):

Instytucja ()zarekomendowała, aby beneficjent (Wnioskodawca) wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie braku prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach ww. projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy: (stanowisko ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r.)

Według Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z planowanym projektem nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, co za tym idzie nie ma możliwości odzyskania VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (opracowany na podstawie: Dz. U. z 2020 r. poz. 106) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, kiedy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, czyli takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższe wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług możliwość odzyskania podatku VAT uwarunkowana jest tym, aby zakupowane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W projekcie pn. ... ww. przesłanka nie jest spełniona. W związku z powyższym Departament () ... jako beneficjent nie ma możliwości odzyskać podatku naliczonego związanego z jego realizacją.

W tym przypadku podatek VAT został uwzględniony we wniosku aplikacyjnym projektu jako koszt kwalifikowany, co oznacza, iż nie jest możliwy do odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu nieinwestycyjnego dofinansowanego dla projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pn. ..., który jest zgodny z osią priorytetową I. POIiŚ - Zmniejszenie emisyjności gospodarki, działaniem 1.4 Rozwijanie i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji działających na niskich i średnich poziomach napięcia oraz poddziałaniem 1.4.1 Wsparcie budowy inteligentnych sieci elektroenergetycznych o charakterze pilotażowym i demonstracyjnym.

Projekt obejmuje realizację ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, składającej się z ciągu działań, mających na celu dotarcie z treściami kampanii do poszczególnych grup odbiorców, Programu szkoleniowo-edukacyjnego obejmującego szereg wydarzeń, których głównym celem będzie edukowanie odbiorców projektu o funkcjonalnościach liczników zdalnego odczytu, korzyściach wynikających z wdrażania (ISE), (CSIRE) i roli w systemie oraz Wykonanie analiz, audytów i koncepcji na potrzeby procesu wdrażania inteligentnych sieci i tworzenia regulacji prawnych w tym zakresie.

Jednym z celów szczegółowych jest popularyzacja wiedzy nt. ISE wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie środowiska regulacyjnego, przedsiębiorstw energetycznych, samorządów oraz ekspertów. Realizacja celu szczegółowego przyczyni się do wzrostu świadomości w zakresie podejmowanych i planowanych działań związanych z rozwojem inteligentnych sieci oraz ich funkcjonalności w systemie elektroenergetycznym. Efektem będzie również wzrost kompetencji osób odpowiedzialnych za tworzenie środowiska regulacyjnego i przedsiębiorstw energetycznych w zakresie tworzenia systemu taryf dynamicznych.

W działaniach ww. projektu przewidziano organizację cyklu szkoleń edukacyjnych, które skierowane są do następujących grup docelowych: doradcy organizacji konsumenckich; doradcy energetyczni; przedstawiciele organizacji/stowarzyszeń, miejscy/powiatowi rzecznicy konsumenta; osoby odpowiedzialne za tworzenie otoczenia rynkowo-regulacyjnego; przedsiębiorstwa energetyczne, samorządy. Szkolenia organizowane będą systematycznie w okresie realizacji projektu, obejmując kolejnych przedstawicieli tej grupy.

Wydarzenia te zostaną zorganizowane w formie nieodpłatnej.

Wnioskodawca zleci organizację szkoleń firmie zewnętrznej wyłonionej poprzez procedurę zamówienia publicznego - co powoduje, iż beneficjent nie jest w stanie określić, czy podwykonawca będzie świadczył usługi jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub jednostka badawczo - rozwojowa, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ze względu na specyfikę szkoleń, domniemywać można, iż do przetargu staną podmioty, które na co dzień zajmują się zagadnieniami obejmującymi: zasady działania ISE, korzyści płynące z ISE, podstawy prawne. Usługi szkoleniowe mają za zadanie uaktualnić wiedzę ekspertów, którzy będą uczestniczyli w działaniach informacyjno-edukacyjnych prowadzonych w ramach projektu.

Szkolenia ww. grupy odbiorców są niezbędne do wykonania usługi podstawowej świadczonej przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu.

Na potrzeby warsztatów zostaną przygotowane materiały szkoleniowo-edukacyjne (obejmujące zagadnienia tj. podstawy prawne, zasada działania ISE, korzyści płynące z ISE). Po przeprowadzeniu warsztatów materiały szkoleniowo-edukacyjne zostaną wysłane również w formie elektronicznej. Planowane jest włączenie uczestników w działania informacyjno-edukacyjne polegające na dystrybucji wśród konsumentów materiałów edukacyjnych i informacyjnych (plakaty, broszury, ulotki).

Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania pełnego finansowania ze środków UE. Otrzymane dofinansowanie stanowi wynagrodzenie dla Wykonawcy (który zostanie wybrany w ramach zamówienia publicznego) usługi polegającej na organizacji cyklu szkoleń. Usługa organizacji szkoleń będzie w pełni finansowania ze środków POIiŚ. Wnioskodawca prowadzi dokumentację, która będzie potwierdzała, iż finansowanie ww. usług nastąpi ze środków POIiŚ.

Na tle przedstawionego opisu spawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć kwestię dotyczącą opodatkowania działań szkoleniowo-edukacyjnych realizowanych w ramach projektu.

Na podstawie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Zgodnie art. 146aa ust.1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 17, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701, z poźn. zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Powyższe uregulowania dotyczące zwolnień od podatku stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym, co oznacza, że usługi kształcenia na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

W myśl postanowień art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zauważyć należy mając na uwadze powołane regulacje prawa unijnego że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na bezpośredni związek nauczania z branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wskazać należy co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione, zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje także usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) - są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307 i 1669);

  1. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  2. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  3. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Należy zwrócić uwagę, że zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jak i przepis § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., uzależniają stosowanie zwolnienia od podatku VAT od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w określonej wysokości ze środków publicznych. Wprowadzony wymóg finansowania w określonej wysokości przedmiotowej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w charakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca).

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach projektu przewidziano organizację cyklu szkoleń edukacyjnych, które skierowane są do następujących grup docelowych: doradcy organizacji konsumenckich; doradcy energetyczni; przedstawiciele organizacji/stowarzyszeń, miejscy/powiatowi rzecznicy konsumenta; osoby odpowiedzialne za tworzenie otoczenia rynkowo-regulacyjnego; przedsiębiorstwa energetyczne, samorządy. Szkolenia organizowane będą systematycznie w okresie realizacji projektu, obejmując kolejnych przedstawicieli tej grupy. Wnioskodawca zleci organizację szkoleń firmie zewnętrznej wyłonionej poprzez procedurę zamówienia publicznego - co powoduje, iż beneficjent nie jest w stanie określić, czy podwykonawca będzie świadczył usługi jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub jednostka badawczo - rozwojowa, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ze względu na specyfikę szkoleń, domniemywać można, iż do przetargu staną podmioty, które na co dzień zajmują się zagadnieniami obejmującymi: zasady działania ISE, korzyści płynące z ISE, podstawy prawne. Usługi szkoleniowe mają za zadanie uaktualnić wiedzę ekspertów, którzy będą uczestniczyli w działaniach informacyjno-edukacyjnych prowadzonych w ramach projektu.

Na potrzeby warsztatów zostaną przygotowane materiały szkoleniowo-edukacyjne (obejmujące zagadnienia tj. podstawy prawne, zasada działania ISE, korzyści płynące z ISE). Po przeprowadzeniu warsztatów materiały szkoleniowo-edukacyjne zostaną wysłane również w formie elektronicznej. Planowane jest włączenie uczestników w działania informacyjno-edukacyjne polegające na dystrybucji wśród konsumentów materiałów edukacyjnych i informacyjnych (plakaty, broszury, ulotki). Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania pełnego finansowania ze środków UE. Otrzymane dofinansowanie stanowi wynagrodzenie dla wykonawcy (który zostanie wybrany w ramach zamówienia publicznego) usługi polegającej na organizacji cyklu szkoleń. Usługa organizacji szkoleń będzie w pełni finansowana ze środków POIiŚ. Wnioskodawca prowadzi dokumentację, która będzie potwierdzała, iż finansowanie ww. usług nastąpi ze środków POIiŚ.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zatem świadczone przez niego usługi w ramach przedmiotowego projektu nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Jak wynika z opisu sprawy, usługi szkoleniowe realizowane w ramach opisanego projektu skutkują uaktualnieniem wiedzy do celów zawodowych mają za zadanie uaktualnić wiedzę ekspertów, którzy będą uczestniczyli w działaniach informacyjno-edukacyjnych prowadzonych w ramach projektu. Ponadto będą finansowane w całości ze środków publicznych, co potwierdzi prowadzona przez Wnioskodawcę dokumentacja.

Tym samym, usługi szkoleniowo-edukacyjne realizowane w ramach projektu będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Przechodząc zatem do prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż usługi świadczone w ramach projektu będą usługami zwolnionymi od podatku VAT. W związku z powyższym, towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowanymi w ramach projektu działaniami szkoleniowo-edukacyjnymi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej