Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - edukacja ekologiczna. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.252.2022.1.MJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.252.2022.1.MJ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - edukacja ekologiczna.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „...”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto ... jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, a od 01.01.2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W związku z powyższym, na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez wszystkie jednostki oraz urząd obsługujący Miasto, w danych nabywcy widnieją zawsze dane Miasta ... i jego nr NIP.

Miasto zamierza realizować projekt pod nazwą „...” z zakresu edukacji ekologicznej.

W związku z powyższym Miasto przygotowuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOiGW) w .... WFOiGW decyzję o udzieleniu dofinansowania podejmie na podstawie złożonego przez Miasto ... wniosku. Fundusz uzależnia przyznanie dofinansowania od oceny planowanego efektu ekologicznego i rzeczowego zadania. Wymogiem WFOiGW jest także przedłożenie interpretacji indywidualnej wydanej w przedmiotowym zakresie, gdy wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz ubiega się o rozliczanie w kwotach brutto. Dotacja oraz dofinansowanie w formie przekazania państwowym jednostkom budżetowym mogą być przyznawane do 90% całkowitego kosztu zadania na edukacje ekologiczną.

Głównym celem projektu, który zamierza realizować Miasto, jest edukacja ekologiczna mieszkańców miasta .... Projekt w swym planie obejmuje cykl działań mających wpływ na poprawę powietrza, racjonalne wykorzystywanie zasobów wody oraz segregacji odpadów, połączonych z zaplanowanymi wydarzeniami w okresie czerwiec-listopad 2022 r.

Pierwszym z planowanych działań podczas całego cyklu jest organizacja akcji tematycznej związanej z upowszechnianiem wiedzy z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju pn. „...”. Podczas tego wydarzenia uczestnicy akcji będą mogli:

-kształtować zachowania prośrodowiskowe;

-kształtować umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka z przyrodą;

-kształtować zachowania zmierzające do wiadomego, ekologicznego postępowania z odpadami oraz przeciwdziać wytwarzaniu nadmiernej ilości odpadów;

-zdobyć umiejętności oraz wiedzę jak wytwarzać ekologiczne kosmetyki oraz środki czystości.

Drugim planowanym działaniem w ramach projektu będą warsztaty terenowe pn. „...”, które odbędą się na terenie Nadleśnictwa .... Podczas warsztatów terenowych uczestnicy poznają bogactwo fauny i flory lasów, pracę leśników, a także będą mieć okazję wzięcia udziału w zajęciach, podczas których stworzą m.in. las w słoiku, leśne kosmetyki, czy domki dla ptaków i zwierząt.

Trzecim działaniem, będzie przeprowadzenie akcji „...”, w której udział będą mogli wziąć wszyscy mieszkańcy .... Osoby, które wezmą udział w akcji, posprzątają wyznaczone przez Nadleśnictwo ... tereny.

Czwartym planowanym działaniem w ramach całego projektu będzie udział w „....”. Miasto ..., jak co roku planuje przyłączyć się do europejskiej akcji, zachęcającej mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, jazdy na hulajnodze czy korzystania z komunikacji miejskiej. Akcja ta będzie prowadzona w okolicy szkół miejskich oraz ścieżek rowerowych i polegać będzie na zachęcaniu do korzystania z transportu miejskiego oraz nieemisyjnych środków lokomocji. Realizacja zadania została przewidziana na okres: 01.06.2022 r. - 30.11.2022 r.

W ramach projektu zakupione zostaną :

-Książki edukacyjne nt. owadów i roślin miododajnych - 1000 szt.

-Książki o tematyce ekologicznej - 150 szt.

-Gry o tematyce ekologicznej - 10 szt.

-Puzzle megaformatowe - 1 szt.

-Plansze dotyczące owadów i roślin miododajnych - 8 szt.

-Wydruk fotografii - 6 szt.

-Antyramy - 6 szt.

-Sztalugi - 6 szt.

-Stojaki wystawowe dwustronne - 4 szt.

-Plakaty - 100 szt.

-Torby ekologiczne - 100 szt.

-Nagrody dla zwycięzców konkursu fotograficznego – 1 szt. przenośny głośnik;

-2 szt. smartwatch, 1 szt. – słuchawki bezprzewodowe; 3 szt. Powerbank ;

-Nagrody dla zwycięzców quizu – kosze piknikowe - 3 szt.

-Spektakl teatralny - 1 szt.

-Emisja filmu dokumentalnego o tematyce ekologicznej - 1 szt.

-Kamizelki odblaskowe – 200 szt.

-Breloki odblaskowe – 500 szt.

Spektakl teatralny i film edukacyjny będą ogólnodostępne i nieodpłatne, a zakupione gadżety promocyjne oraz nagrody dla zwycięzców konkursu i quizu będą przekazywane nieodpłatnie. Odbiorcami działań w ramach realizacji projektu będą mieszkańcy miasta .... Realizacja projektu ma cel edukacyjny. Wydatki poniesione w celu realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „...” nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podobnie jak efekty realizacji ww. projektu, które także nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Pytanie

Czy Miasto ... będzie mogło skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu:„...”, dla którego Miasto ... jako wnioskodawca, będzie występowało z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ...?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z zapisami art. 3 i 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. oraz wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, jednak nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 559 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności edukacji publicznej.

Na podstawie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że od 01.01.2017 r. Miasto ... zobowiązane jest do prowadzenia scentralizowanego rozliczenia VAT z jednostkami organizacyjnymi. Miasto ... obowiązek nałożony ww. przepisami wypełnia prawidłowo.

W ramach rozliczeń z kontrahentami nabywcą towarów i usług wskazanym na fakturach VAT jest Miasto .... W przypadku ewentualnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycia, to właśnie Miasto ..., uzyskuje prawo pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje natomiast wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabywane towary i usługi, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawione powyżej przepisy prawa wskazują także, iż w przypadku realizacji zadań o charakterze publicznym, którym niewątpliwie jest realizacja edukacji publicznej, jednostka samorządu terytorialnego nie występuje w roli podatnika podatku od towarów i usług.

W Państwa ocenie, realizacja projektu „...”, stanowi w całości realizację zadań, do których jednostka została powołana przepisami prawa i będzie miała bezpośredni i ścisły związek ze sferą dziań publicznych, pozostając poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nabycia dokonywane, w związku z realizacją projektu „...”, sfinansowane zarówno z budżetu Miasta, jak i dotacji z WFOiG, to nabycia, których nie da się przyporządkować do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług realizowanych przez Miasto ....

W związku z powyższym, mając na względzie wykładnię art. 15 ust. 1 i 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto ... stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu „...”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” :

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki poniesione w celu realizacji projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będziecie mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będziecie mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „...”, ponieważ wydatki poniesione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).