Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.304.2020.1.MC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.304.2020.1.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 2 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu (...) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina (...) uzyskała dofinansowanie, na wykonanie zadania (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () 2014-2020: Działanie 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza Poddziałanie 4.3.1 Ograniczanie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej. Planowana inwestycja pn. (...) dotyczy wymiany źródeł ciepła oraz modernizacji energetycznej dwóch budynków użyteczności publicznej z terenu Gminy (...) tj.:

  • Samorządowe Przedszkole (...);
  • Budynek mieszkalny wielorodzinny (...).

Gmina (...) zadanie sfinansuje ze środków zewnętrznych (dofinansowanie) oraz częściowo ze środków własnych. Poziom dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () 2014-2020 wynosi 80% kosztów kwalifikowanych (bez podatku VAT), pozostałe 20% to koszty jakie poniesie Gmina (...). Szacunkowy koszt całej inwestycji (na podstawie kosztorysów inwestorskich) to 721.996,00 zł brutto.

Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to III kwartał 2020 roku, planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2021 rok. Projekt (...) będzie obejmował następujące budynki:

  • Samorządowe Przedszkole (...);
  • Budynek mieszkalny wielorodzinny (...).

Zakres prac jaki odbędzie się w budynku Samorządowego Przedszkola będzie obejmował następujące zadania:

  • Ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem,
  • Docieplenie stropodachu wełną mineralną,
  • Modernizacja instalacji ciepłej wody użytkowej (budowa instalacji c.w.u. zasilanej powietrzną pompą gazową),
  • Modernizacja instalacji grzewczej (wymiana instalacji c.o. na nową nisko pojemnościową wyposażoną w grzejniki płytowe z zainstalowanymi zaworami i głowicami termostatycznymi. Zmiana źródła ciepła na powietrzną pompę gazową.),
  • System zarządzania energią - usprawnienie instalacji grzewczej pozwalające na optymalny dobór temperatury do pomieszczeń wg harmonogramu tygodniowego z zapewnieniem możliwości zadania pełnego harmonogramu temperaturowo-czasowego w poszczególnych pomieszczeniach obiektu przez jego administratora w celu osiągnięcia oszczędności energii i podniesienia komfortu,
  • Wykonanie przyłącza gazowego do budynku,
  • Zniwelowanie progu przed wejściem do budynku celem poprawy dostępności osobom poruszającym się na wózkach.

Właścicielem ww. budynku w całości jest Gmina (...). Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej, w tym celu działa Samorządowe Przedszkole. Samorządowe Przedszkole jest przedszkolem publicznym, jest jednostką organizacyjną Gminy prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym działa na przepisach o systemie oświaty, dlatego jest zwolnione z VAT. W przedszkolu jedna z sal jest użyczana (nieodpłatnie), sala służy do prowadzenia zajęć taneczno-ruchowych dla dzieci przedszkolnych, w związku z tym nie są wystawiane faktury VAT.

Zakres prac jaki odbędzie się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym w () zaplanowano następujące zadania zmniejszające energochłonność obiektu:

  • usprawnienie dotyczące sprawności instalacji c.o. i c.w.u.,
  • zastosowanie wysokosprawnego kotła kondensacyjnego na gaz ziemny,
  • wykonanie przyłącza gazowego do budynku.

Prace wymienione powyżej mają za zadanie zmniejszenie energochłonności obiektów, a tym samym przyczynią się do redukcji niskiej emisji pochodzącej ze spalania paliw kopalnych w lokalnych kotłowniach. Właścicielem i zarządcą ww. budynku w całości jest Gmina (...). Lokatorzy na podstawie zawartej umowy najmu lokalu z Gminą (...) zawierają indywidualne umowy z zakładem energetycznym na dostawę prądu, oraz indywidualne umowy na odbiór odpadów. Dostawa wody oraz ścieki są wliczane w czynsz oraz rozliczane na podstawie zużycia. Na podstawie zawartej umowy najmu z Gminą, od lokatorów jest pobierany czynsz, który jest rozliczany raz w roku, na podstawie zużycia oraz na podstawie stawki określonej w uchwale, nie są z tego tytułu wystawiane faktury VAT, jako całość (czynsz, woda, ścieki, ogrzewanie) jest usługą kompleksową, i jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36, z tego tytułu nie są wystawiane faktury VAT, ale zostaje ujęty z deklaracji VAT-7 oraz plikach JPK.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem usług od wykonawcy dla projektu pn. (...) w Samorządowym Przedszkolu () oraz Budynku mieszkalnym wielorodzinnym w ()?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina (...) jako podmiot realizujący projekt pn. (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () 2014-2020: Działanie 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza Poddziałanie 4.3.1 Ograniczanie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie ww. inwestycji. Gmina (...) podpisała umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020, Działanie 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza Poddziałanie 4.3.1 Ograniczanie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej.

Projekt pn. (...) polega na redukcji zanieczyszczeń powietrza budynków użyteczności publicznej poprzez wymianę źródeł ciepła oraz modernizacji energetycznej dwóch budynków użyteczności publicznej, czyli zmniejszenie energochłonności obiektów, a tym samym przyczynią się do redukcji niskiej emisji pochodzącej ze spalania paliw kopalnych w lokalnych kotłowniach. Jest to projekt o charakterze ogólnodostępnym. Cechą operacji jest jej ogólnodostępny charakter.

Operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy (...) w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dlatego też Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących realizację danego projektu. Wykonując powyższe zadanie, Gmina (...) działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, dlatego też dla tej czynności nie ma przymiotu podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji w zakresie redukcji zanieczyszczeń powietrza poprzez wymianę urządzeń grzewczych w budynkach użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Gmina w związku z realizacją projektu pn. (...), nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od poczynionych wydatków, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina (...) nie może dla poniesionych wydatków korzystać z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż te wydatki nie służą czynnościom opodatkowanym Gminy tj. zostały poniesione na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaka jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatków ramach planowanej inwestycji pn. (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15 wskazanej wyżej ustawy).

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina uzyskała dofinansowanie, na wykonanie zadania (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () 2014-2020. Planowana inwestycja dotyczy wymiany źródeł ciepła oraz modernizacji energetycznej dwóch budynków użyteczności publicznej z terenu Gminy (...) (tj. Samorządowe Przedszkole, Budynek mieszkalny wielorodzinny). Gmina (...) zadanie sfinansuje ze środków zewnętrznych (dofinansowanie) oraz częściowo ze środków własnych.

Zakres prac jaki odbędzie się w budynku Samorządowego Przedszkola będzie obejmował ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem, docieplenie stropodachu wełną mineralną, modernizacja instalacji ciepłej wody użytkowej (budowa instalacji c.w.u. zasilanej powietrzną pompą gazową), modernizacja instalacji grzewczej (wymiana instalacji c.o. na nową nisko pojemnościową wyposażoną w grzejniki płytowe z zainstalowanymi zaworami i głowicami termostatycznymi, zmiana źródła ciepła na powietrzną pompę gazową), system zarządzania energią - usprawnienie instalacji grzewczej pozwalające na optymalny dobór temperatury do pomieszczeń wg harmonogramu tygodniowego z zapewnieniem możliwości zadania pełnego harmonogramu temperaturowo-czasowego w poszczególnych pomieszczeniach obiektu przez jego administratora w celu osiągnięcia oszczędności energii i podniesienia komfortu, wykonanie przyłącza gazowego do budynku, zniwelowanie progu przed wejściem do budynku celem poprawy dostępności osobom poruszającym się na wózkach.

Właścicielem ww. budynku w całości jest Gmina (...). Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej, w tym celu działa Samorządowe Przedszkole. Samorządowe Przedszkole jest przedszkolem publicznym, jednostką organizacyjną Gminy, prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym działa na podstawie przepisów o systemie oświaty, jest zwolnione z VAT. W przedszkolu jedna z sal jest użyczana (nieodpłatnie), sala służy do prowadzenia zajęć taneczno-ruchowych dla dzieci przedszkolnych, w związku z tym nie są wystawiane faktury VAT.

Natomiast zakres prac jaki odbędzie się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym w () będzie obejmował usprawnienie dotyczące sprawności instalacji c.o. i c.w.u., zastosowanie wysokosprawnego kotła kondensacyjnego na gaz ziemny oraz wykonanie przyłącza gazowego do budynku.

Prace mają za zadanie zmniejszenie energochłonności obiektów, a tym samym przyczynią się do redukcji niskiej emisji pochodzącej ze spalania paliw kopalnych w lokalnych kotłowniach. Właścicielem i zarządcą ww. budynku w całości jest Gmina (...). Lokatorzy na podstawie zawartej umowy najmu lokalu z Gminą (...) zawierają indywidualne umowy z zakładem energetycznym na dostawę prądu, oraz indywidualne umowy na odbiór odpadów. Dostawa wody oraz ścieki są wliczane w czynsz oraz rozliczane na podstawie zużycia. Na podstawie zawartej umowy najmu z Gminą, od lokatorów jest pobierany czynsz, który jest rozliczany raz w roku, na podstawie zużycia oraz na podstawie stawki określonej w uchwale. Nie są z tego tytułu wystawiane faktury VAT jako całość (czynsz, woda, ścieki, ogrzewanie). Najem jest usługą kompleksową i jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36, z tego tytułu nie są wystawiane faktury VAT, ale zostaje ujęty z deklaracji VAT-7 oraz plikach JPK.

Przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu (...).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawiający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, budynek Samorządowego Przedszkola będzie wykorzystywany tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych z VAT, które nie będą generowały dla Wnioskodawcy podatku należnego. W budynku Przedszkola Samorządowego nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, która podlegałaby opodatkowaniu VAT. Budynek mieszkalny wielorodzinny będzie natomiast wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu (...).

Przy czym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że operacja nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy (...) w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, zaś wykonując przedmiotowe zadanie Wnioskodawca działa wyłącznie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy, gdyż w analizowanym przypadku Wnioskodawca wykonuje także czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, które korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zatem, pomimo że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji opisanego we wniosku projektu, z uwagi na uzasadnienie, w którym Wnioskodawca wskazał, że wykonując zadanie działa wyłącznie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. W szczególności tut. Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie kompleksowości usług świadczonych przez Wnioskodawcę w Budynku mieszkalnym wielorodzinnym, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej