Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości przez Spółkę
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości przez Spółkę - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:
- podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości przez Spółkę;
- podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 15 lipca 2020 r. o pełnomocnictwo oraz w dniu 23 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (dalej: Wnioskodawca, Kupujący, Spółka) jest spółką realizującą przedsięwzięcia deweloperskie. Kupujący jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. . Spółka Akcyjna z siedzibą w (dalej: Sprzedający) jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w, obręb ewidencyjny numer: , składającej się z działki gruntu o numerze ewidencyjnym 1 (identyfikator działki: _.../, dalej: Działka 1), dla której Sąd Rejonowy dla w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr . Sprzedający nabył Działkę 1 od osoby fizycznej na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości oraz oświadczenia o ustanowieniu hipoteki sporządzonej w dniu 08 lutego 2007 roku. Działka 1 ma określony sposób korzystania - grunty orne (R), oraz powierzchnię wynoszącą 7.458,00 m2. Sprzedający jest jednocześnie właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w, obręb ewidencyjny numer. , składającej się z działki gruntu o numerze ewidencyjnym 2 (identyfikator działki: _..../, dalej: Działka 2), dla której Sąd Rejonowy dla w , Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą Kw Nr
Sprzedający nabył Działkę 2 od osoby fizycznej na podstawie Umowy przeniesienia własności nieruchomości oraz oświadczenia o ustanowieniu hipoteki sporządzonej w dniu 08 lutego 2007 roku. Działka 2 ma określony sposób korzystania - grunty orne (R) oraz powierzchnię wynoszącą 392,00 m2. Sprzedający w dniu przeniesienia własności Nieruchomości będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Działka 1 oraz działka 2 zwane są dalej łącznie Nieruchomościami. Kupujący i Sprzedający zwani są dalej łącznie Stronami. Nieruchomości są nieruchomościami niezabudowanymi, przy czym na działce 135/4 znajdują się obiekty liniowe w rozumieniu art. 3 pkt 3a) ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowalne (t.j. Dz. U. z 2019 roku, poz. 1186) w postaci drogi oraz mediów. Nieruchomości nie są objęte postanowieniami żadnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z zaświadczeniem nr z dnia 5 listopada 2019 roku wydanym przez Zarząd Dzielnicy m. Dla Nieruchomości wydana została przez Zarząd Dzielnicy dnia 24.10.2013r. Decyzja nr . o warunkach zabudowy (dalej: Decyzja WZ) obejmująca zabudowę usługową (handel), która jest ostateczna od dnia 20.11.2013 r. Nieruchomości są przedmiotem umowy przedwstępnej sprzedaży objętej aktem notarialnym sporządzonym w dniu 07 lipca 2017 roku, zmienionej aneksami z 16 października 2017 roku, 7 sierpnia 2018 roku, 19 listopada 2019 roku oraz 30 marca 2020 roku (dalej: Umowa przedwstępna). Na podstawie Umowy przedwstępnej Strony zobowiązały się zawrzeć warunkową umowę sprzedaży (dalej: Umowa warunkowa), nastąpi po spełnieniu się warunków przewidzianych w Umowie Przedwstępnej, m.in. warunku, że Kupujący będzie posiadał ostateczną i prawomocną decyzję o pozwoleniu na budowę inwestycji wydaną na warunkach akceptowanych przez Kupującego. Zawarcie Umowy warunkowej nastąpi po spełnieniu się warunków przewidzianych w Umowie Przedwstępnej, jednak nie później niż do dnia 30 października 2020 roku. Strony postanowiły także, że zawarcie Umowy przenoszącej własność Nieruchomości nastąpi nie później niż w dniu 30 grudnia 2020 roku.
Cenę Działki 1 Strony ustaliły na kwotę netto 8.550.000,00 zł. Cenę Działki 2 Strony ustaliły na kwotę netto 450.000,00 zł. Łączna cena Nieruchomości wynosi netto 9.000.000,00 zł. Ceny Nieruchomości zostaną powiększone o podatek od towarów i usług według obowiązującej stawki, o ile na dzień zawarcia Umowy przyrzeczonej podatek ten będzie się należał. Kupujący przekazał Sprzedającemu zadatek w kwocie 2.200.000,00 zł (dwa miliony dwieście tysięcy złotych), której odbiór Sprzedający potwierdził. Na zabezpieczenie spłaty wierzytelności Kupującego mogących powstać z tytułu umów, wpisana jest hipoteka umowna łączna do sumy 5.500.000,00 zł. Część ceny w kwocie 1.000.000,00 zł została zapłacona Sprzedającemu przez Kupującego tytułem Zaliczki 1 z depozytu notarialnego dnia 30.12.2019 r. Ponadto, część ceny w kwocie 1.000.000,00 zł zostanie zapłacona Sprzedającemu przez Kupującego tytułem zaliczki z depozytu notarialnego w terminie do 21 (dwudziestu jeden) dni od dnia zakończenia (odwołania) stanu epidemiologicznego w Rzeczypospolitej Polskiej, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2020 roku, który jest terminem ostatecznym na zapłatę zaliczki, niezależnie od okoliczności. Zdarzeniem upoważniającym notariusza do wydania tego depozytu będzie okazanie wypisu aktu notarialnego dokumentującego ustanowienie na Nieruchomościach oraz na trzecim miejscu hipoteki umownej łącznej na rzecz Kupującego do sumy 1.250.000,00 zł (na zabezpieczenie wierzytelności Kupującego o zwrot Zaliczki 2 wraz z odsetkami i kosztami jej dochodzenia). W przypadku braku wpłaty kwoty Zaliczki 2 do depozytu notarialnego w powyższym terminie, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2020 roku, Sprzedający może, bez wyznaczania terminu dodatkowego, od umowy odstąpić w terminie do dnia 30 listopada 2020 roku i otrzymany zadatek zachować. Pozostała część ceny w kwocie 4.800.000,00 zł zostanie zapłacona, z depozytu notarialnego, złożonego przez Kupującego najpóźniej jeden dzień przed dniem zawarcia umowy przenoszącej własność Nieruchomości, w dniu zawarcia umowy przenoszącej własność Nieruchomości. Sprzedający udzielił Kupującemu prawa do dysponowania Nieruchomościami na cele budowlane w celu uzyskania wszelkich uzgodnień, przyłączy mediów oraz decyzji pozwolenia na budowę, a tym samym wyraził zgodę Kupującemu na dysponowanie tymi działkami gruntu, na cele budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 11) ustawy z dnia 07 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2017 roku, poz. 1332) i do przeprowadzenia badania czystości gruntu i jego budowy geologicznej wraz z prawem do wykonania odwiertów. Powyższa zgoda nie uprawnia Kupującego do rozpoczęcia prowadzenia prac budowlanych na Nieruchomościach, bez uprzedniej pisemnej zgody Sprzedającego w okresie związania stron Umową Przedwstępną. Kupujący będzie wykorzystywał Nieruchomość wyłącznie do celów czynności opodatkowanych (dalsza odsprzedaż opodatkowana VAT).
W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu Czy planowana Transakcja zostanie udokumentowana fakturą (fakturami) wystawioną (wystawionymi) na Wnioskodawcę przez Sprzedającego, z wykazaną kwotą podatku VAT? Wnioskodawca wskazał, że Wystawione do tej pory przez Sprzedającego faktury (tytułem Zadatku i tytułem Zaliczki) nie zawierały kwot podatku naliczonego. Wnioskodawca spodziewa się jednak, że otrzyma od Sprzedającego faktury korygujące do wystawionych faktur, w których to fakturach korygujących będzie wykazana kwota podatku od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku, to jest w wysokości 23%.
Z kolei po zawarciu ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomości, Sprzedający wystawi fakturę obejmującą dostawę Nieruchomości, w której podstawa opodatkowania będzie pomniejszona o kwotę uiszczonych wcześniej zadatku i zaliczek. Na tej fakturze Sprzedający wykaże kwotę podatku z zastosowaniem właściwej stawki, to jest 23%.
Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy zatem kwot podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach korygujących, jak również faktury końcowej dokumentującej dostawę Nieruchomości.
Na pytanie Organu Czy Wnioskodawca nabędzie własność nieruchomości czy też prawo użytkowania wieczystego nieruchomości? Zainteresowany odpowiedział, że Wnioskodawca nabędzie własność nieruchomości.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy przy nabyciu Nieruchomości, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w prawidłowo wystawionej fakturze przez Sprzedającego?
Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu Nieruchomości, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w prawidłowo wystawionej fakturze przez Sprzedającego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2016 poz. 710 ze zm. - dalej Ustawa VAT): opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają (...) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy VAT, Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również (...) 6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste; 7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6. Oznacza to, że zbycie Prawa użytkowania wieczystego jest podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów.
Zgodnie z art. 146a ustawy VAT: w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f (...) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Oznacza to, że w 2017 r. dostawa towarów (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów), co do zasady, podlega opodatkowaniu 23%, stawką VAT. Ani w ustawie VAT, ani w wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych nie przewidziano możliwości stosowania obniżonej stawki VAT (obecnie 8%) do gruntów niezabudowanych. W pewnych przypadkach dostawa gruntów niezabudowanych (na mocy wskazanego powyżej art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy VAT, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntów jest zrównana ze sprzedażą gruntów) jest jednak zwolniona z opodatkowania. Wynika to z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT. Przepis ten stanowi, że: zwalnia się od podatku (...) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Pojęcie gruntów budowlanych zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 33 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem są to: grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W analizowanej sytuacji przedmiotem transakcji będą grunty niezabudowane, które nie zostały przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ponieważ nie został przyjęty plan, który obejmowałby Nieruchomość. Nie ma również wątpliwości, że dla Nieruchomości została wydana decyzja o warunkach zabudowy. W ocenie Spółki, jeśli dla danej nieruchomości wydana jest decyzja o warunkach zabudowy, to jest to teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy VAT. W konsekwencji jego dostawa podlega opodatkowaniu 23% stawką. W ocenie Spółki wynika to z literalnego brzmienia art. 2 pkt 33 ustawy VAT. Przepis ten uzależnia uznanie gruntu za teren budowlany od jego przeznaczenia pod zabudowę, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w wykładni prowspólnotowej i orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1 - dalej Dyrektywa VAT): państwa członkowskie zwalniają z VAT (...) dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b. W wyroku z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie Gemeente Emmen (C-468/93) Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Należy zauważyć, że decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu potwierdza możliwe zagospodarowania terenu i sposób jego zabudowy, a nie zmienia jego przeznaczenia. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w dotychczas wydawanych interpretacjach indywidualnych. W interpretacji z 28 października 2014 r. (IPPP3/443-901/14-3/JK) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: dostawa gruntów niezabudowanych dla których wydane zostały decyzje o warunkach zabudowy, które nie są ostateczne i w stosunku do których został nadany rygor natychmiastowej wykonalności oraz takie, w stosunku do których nie został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według podstawowej stawki w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, gdyż dla omawianych transakcji nie znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Takie samo stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął w interpretacji z 19 października 2015 r. (IPPP1/4512-867/15-6/MP). W jej uzasadnieniu wyjaśnił, że: Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca rozważa sprzedaż nieruchomości, w związku z czym może zaistnieć sytuacja, że w chwili dokonania transakcji nie będzie uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego, a decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu zostanie wydana i nie będzie miała waloru ostateczności. W takim przypadku, jak opisany powyżej, tj. w sytuacji, gdy nie będzie uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego, ale będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wskazane tereny stanowić będą tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Bez znaczenia dla klasyfikacji danych terenów pozostaje okoliczność, że wydana decyzja nie ma jeszcze waloru ostateczności, gdyż jak wyjaśniono wyżej, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu potwierdza możliwe lub nie, zagospodarowanie terenu i sposób jego zabudowy, nie zmienia jego przeznaczenia. Zatem w odniesieniu do omawianej sytuacji, wydana decyzja o warunkach zabudowy wskazuje, że dane tereny są gruntami przeznaczonymi pod zabudowę.
Mając powyższe na uwadze, Spółka będzie uprawniona do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Sprzedającego, dokumentującej dostawę Nieruchomości. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Nabywca spełnia ten warunek. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. W analizowanej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w (...) ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Co istotne, w analizowanej sytuacji do Nabywcy nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT. Przepis ten stanowi, że: .nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Nie ma wątpliwości, że sprzedaż Nieruchomości następuje w ramach prowadzonej przez Sprzedawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Sprzedawca dokonuje zatem transakcji w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy VAT. Sprzedawcą jest bowiem osoba prawna, która wszelkiej sprzedaży dokonuje w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Nie może być również wątpliwości, że sprzedaż Prawa użytkowania wieczystego nie korzysta ze zwolnienia z VAT (ponieważ jest opodatkowana 23% stawką). Szczegółowe uzasadnienie w tym zakresie zawarte jest w uzasadnieniu stanowiska do pytania 1.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższym, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadają fakturę zakupu a czynność udokumentowana tą fakturą podlega opodatkowaniu i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT oraz nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem do towarów i usług.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Strony transakcji będą na moment dokonania dostawy Nieruchomości zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Kupujący będzie wykorzystywał Nieruchomość wyłącznie do celów czynności opodatkowanych (dalsza odsprzedaż opodatkowana VAT). Wystawione do tej pory przez Sprzedającego faktury (tytułem Zadatku i tytułem Zaliczki) nie zawierały kwot podatku naliczonego. Wnioskodawca spodziewa się jednak, że otrzyma od Sprzedającego faktury korygujące do wystawionych faktur, w których to fakturach korygujących będzie wykazana kwota podatku od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku, to jest w wysokości 23%. Z kolei po zawarciu ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomości, Sprzedający wystawi fakturę obejmującą dostawę Nieruchomości, w której podstawa opodatkowania będzie pomniejszona o kwotę uiszczonych wcześniej zadatku i zaliczek. Na tej fakturze Sprzedający wykaże kwotę podatku z zastosowaniem właściwej stawki, to jest 23%.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabywana przez Spółkę Nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym nabyciem przedmiotowej Nieruchomości.
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury wystawionej przez Sprzedającego dokumentującej dostawę Nieruchomości, ponieważ przedmiotowa Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej - będzie przeznaczona do dalszej odsprzedaży, opodatkowanej podatkiem VAT, a więc będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, oraz Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku gdy transakcja sprzedaży ww. Nieruchomości będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i nie korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT oraz pod warunkiem niezaistnienia pozostałych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności Organ nie dokonywał oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania ww. działek za teren budowlany oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, ponieważ Wnioskodawca nie zadał w powyższym zakresie pytań.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację Organ przyjął jako wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności, że nabycie Nieruchomości będzie udokumentowane fakturą/fakturą korygującą z wykazaną kwotą podatku i że transakcja będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT 23%. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej